Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen yrittäjä ja huolissani, kuinka nuorille tuputetaan sitä.

Vierailija
05.01.2018 |

Olen aivan ällikällä lyöty, kuinka nykyään kouluissa perustetaan yrityksiä ja yrittäjyyden ihanuutta hehkutetaan helppona ja vaivattomana elannon hankkimisena. Opettajat, joilla ei ole päivääkään kokemusta yrittäjän arjesta, aivopesevät lapsia. Sitten kouluihin otetaan puhumaan jotain pörssiyhtiöiden tai
helposti työllistävien alojen (kuten hieroja, lääkäri) yrittäjiä, joilla ei ole huolen häivää toimeentulosta ja eläkkeistä.

Minäpä kerron totuuden. Olen graafisen ja it-alan yksinyrittäjä (osittain olosuhteiden pakosta) ja maksan monta sataa euroa pikkupalkastani, jotta saisin naurettavan pienet työttömyys-, sairaus- ja vanhempainrahat sekä eläkettä alle 1000 €/kk sitten vanhana. Ja mitättömän palkan eteen pitää nähdä helvetin paljon vaivaa. Ja sitten tulevat vielä verot!

Miten tämmöinen riistäminen voi olla Suomessa mahdollista?! Olen varma, että hyvin harva pienyrittäjistä haluaa edes olla yrittäjä, vaan toimeentulon ja aktiivimallin välttämiseksi pitää jotain tehdä. Ja jotkut luulevat että yrittäjyys on tie rikkauksiin ja helppoon elämään... Vitut! Että jotkut kehtaavatkin kadehtia pienyrittäjiä! Suomessa työntekijän asemassa olevilla on hyvä olla, kuten pitää ollakin. Mutta joku kohtuus meidänkin kohtelussa pitää olla.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Olen ollut yrittäjänä 7 vuotta. Pakolliset maksut oli sitä luokkaa, ettei paljon palkkaa nautittu. Työtä kyllä riitti.

Vierailija
2/20 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienasin kolme vuotta taskurahoja. Mulla se hyvä puoli, että tein töitä "päälläni" eikä pääomaa tai työtiloja tarvittu, muutama ohjelma vain. Mutta palkkatöissä tienaa paremmin, vaikka pitikin muuttaa työn perässä. Puuhastelua se vain oli ja olipa jotain tekemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa hyvä puoli yrittäjyydessä on vapaus tehdä töitä missä vain ja milloin vain. Muualla maailmassa (jotain P-Koreaa lukuunottamatta) yrittäjiä tuetaan. Vihaan Sipilää ja Orpoa. -ap

Vierailija
4/20 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. On eri asia leikkiä yrittäjää päivä vaikka jossain tempauspäivillä tai myydä lettuja ravintolapäivänä kuin perustaa oikea yritys, jonka maksujen jälkeen pitäisi maksaa vielä omatkin maksut. 

5/20 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä.

Olen yrittäjäperheestä, todella paljon ns. vanhan ajan yrityksiä suvussa. Siis meininki sitä, että on paljon palkattuja ihmisiä ja yrittäjä itse tekee sitä elämäntapana. Aikaa laitetaan paljon ja rahaakin tulee. Jos homma ei pelitä niin se on sitten reilu konkka. Onneksi ollut enempi sitä rahaakin tulee -settiä.

No, tavallinen ope ei ymmärrä tuostakaan yhtään mitään.

Moderni yrittäjyys on sitten monessa tapauksessa juurikin pakotettua tuhraamista; rahavirta ei riitä tukipalvelujen ostamiseen ja omaan osaamiseen keskittymiseen, vaan yrittäjän aikaa tuhraantuu kaikkeen oheistoimeen. Kassavirta yksinkertaisesti on liian niukka järkevään tulotasoon, varsinkin jos pelissä on korkeakoulutuksella saavutettu ammattitaito.

Tästäkään perusopettaja ei ymmärrä.

Olen itse opettaja, mutta olen tehnyt free lancer -hommia. Niissä oli puolensa, mutta just se yrittäjäeläkekuvio aivan täyttä p*skaa. Siis OK maksaa, mutta kertymä aivan surkea. Nyt opettajana saan NIIN paljon helpommalla palkan ja jos haluaa niin luppoajalla voi toki täräyttää keikkaa toimeksiantoinakin. Taannoin oli pitkä sairausloma tapaturman takia, olisin ollut lirissä jos olisi ollut puhtaasti free lancer -pohjalla elanto.

On hyviä yritysideoita, monelle sopii yrittäminen. Mutta on vastuutonta hehkuttaa sitä kuukausipalkan suojista. Kuin saunasta huutelisi, ettei se avanto kovin vilakka ole.

Vierailija
6/20 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten yrittäjille naureskellaan että "miksi aloit yrittäjäksi kun valitat" ym. Niinkuin mekään emme saisi olla tyytymättömiä kohteluumme? Ja ketkä muut kuin yrittäjät ja valtio nämä vahingoniloiset kitisijät työllistää. 

Vierailija
7/20 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa ei väitetä, ettei yrittämisessä ole haasteita. Kyse on pikemminkin mahdollisuuksien tarjoamisesta ja perusasioiden opettamisesta. Monilla on kuitenkin tulevaisuudessa edessään se täälläkin mainittu pakkoyrittäjyys, joten on kai parempi, että koulukin jo siihen valmentaa?

8/20 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa ei väitetä, ettei yrittämisessä ole haasteita. Kyse on pikemminkin mahdollisuuksien tarjoamisesta ja perusasioiden opettamisesta. Monilla on kuitenkin tulevaisuudessa edessään se täälläkin mainittu pakkoyrittäjyys, joten on kai parempi, että koulukin jo siihen valmentaa?

Olisi ihan jees, jos valmentaisi.

Mutta nykymallissa ei ole lainkaan kosketuspintaa todellisuuteen. Ammatillisella puolella kyllä kartoitetaan tarvittavaa asiakaspohjaa jne, (esim. millainen asiakaskunta olisi oltava hierojalla) ja yksittäisen tuotteen hinnanmuodostusta jollakin tavalla haarukoidaan. Se suuri kokonaisuus jää kuitenkin ilmaan. Ja sen harjoittelu, että kestääkö oikeasti epävarmuutta.

Yrittäjä on kuin sotilas. Liipaisinta voi painaa kuka vain, mutta ammattisotilaan hermot tarvitaan sen sietämiseen ettei tiedä milloin vastapuoli painaa omaansa. Yrittäjän pitää vaan jostakin kaivaa se tsemppi ja mennä eteenpäin.

Palkansaaja pääsee helpommalla.

Vierailija
9/20 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tuputetaan nuorille, koska nuoret eivät siihen enää helposti lähde. 

Vierailija
10/20 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa tuputettiin yrittäjyyttä, mutta itsellä oli siitä vain kauhutarinoita kuultuna, joten se tuntui aina kaikista kammottavimmalta vaihtoehdolta. 

No muutahan ei sitten vaihtoehdoksi jäännyt ja alle vuoden yrittäjänä olleena muistan vielä alun järkyttävän setvimisen kaikkine hakemuksineen ja lomakkeineen ja asioiden selvittelyineen. 

Sen lisäksi että teen työtäni yrityksessäni, olen rakentanut sivut, mainokset ja olen yritykseni someosaaja ja markkinoija ja verkostoidun sinne ja teen yhteistyötä tänne. 

Ja pitkästä viikosta jää käteen alvien, yellien, kirjanpidon ja muiden kustannusten jälkeen suolarahoja. Hintaakaan ei voi mahdottomiin nostaa, varsinkaan juuri aloittaneena kärkipäässä hinnoissa oleminen ei välttämättä ole hyvä idea. Kirjanpitäjän otin itse varmuuden vuoksi, koska en luota siihen, että osaisin joka koukeron itse tehdä oikein.

Totta kai tämäkin joskus helpottaa, jää enemmän aikaa tehdä juuri sitä miksi alkoi yrittäjäksi yms, mutta muutaman roposen eteen järkyttävä duuni ja koko aikainen epävarmuus. Ainakin alussa. Ei ihme, että moni ei edes yritä. Totta kai yrittäjyys on aina cv:ssä parempi, kuin vuosien työttömyys, jos huonosti käy.

Vierailija
11/20 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelin jo 20 vuotta sitten yliopisto maailmassa miksi tuota yrittäjyyden ihanuutta niin hehkutetaan nuorisolle. Lähipiirissä on kuitenkin koko ikäni ollut pienyrittäjiä, joten olen lapsesta asti nähnyt yrittämisen ihanuuden ihan koko kirjon.

Vierailija
12/20 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajia on turha syyttää. Kouluissa opetetaan sitä, mitä opetussuunnitelmassa käsketään, ja nyt pari viimeistä OPS:ia sekä peruskoulussa että lukiossa ovat painottaneet yrittäjyyttä. Opetussuunnitelmiin taas vaikuttavat kulloisetkin poliittiset trendit. Ei ole koulujen syytä, että yrittäminen Suomessa on niin vaikeaa. Yrittäjyyttä itsensä työllistämisen muotona on kuitenkin hyvä esitellä siinä kuin muitakin ammattivaihtoehtoja. Ei muidenkaan ammattien kohdalla maalailla uhkakuvia vaan kannustetaan nuoria.

Vierailija
13/20 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman yrittämistä ei ole menestymistä.

Perustulolla helpoitettaisiin paljon myös aloittavien yrittäijien kokeiluja.

Vierailija
14/20 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuputtamien on typerää, mutta on silti hyvä että yrittäjyydestä puhutaan, kunhan sitä ei mainosteta tyyliin "saat läppärin verotukseen". On todella hyvä, että ammattikoulussa voi ainakin joillakin aloilla joissakin kouluissa suorittaa työssäoppimisjakson yrittäjänä, se varmasti opettaa enemmän kuin yksikään luento tai mainos. 4H-yritykset on myös ihan mahtava juttu.

Vierailija
15/20 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoria aivopestään sopeutumaan tulevaisuuden keikkatyöelämään, jossa heillä ei ole oikeuksia. Voi vaan lopulta olla, että ne on sittenkin liian fiksuja siihen ja rupeaa vähän isompi luuta tässäkin maassa heilumaan...

Vierailija
16/20 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan kannata tuputtamista, mutta kyllä koululaisilla ja opiskelijoilla on hyvä olla tiedot siitä, mitä kaikkea yrittämiseen kuuluu. Kun edes ymmärtää mistä se oma palkka tulee, mitkä ovat yrittäjän lakisääteiset velvoitteet ja minkälaisella riskillä yrittäjä toimii, niin on ehkä hieman helpompi ymmärtää sitä työnantajankin näkökulmaa. Itse pitäisin hyvänä, että työntekijöillä olisi mahdollisuus ostaa työnantajastaan edes joku pieni siivu, että voisi saada myös omistajana jonkin osuuden siitä yrityksen menestyksestä johon itse on voinut vaikuttaa.

Vierailija
17/20 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuipa taas kivalta, kun amk:ssa opiskeleva kaverini vaahtosi fb:ssä, kuinka häntä yököttävät yrityskurssit, koska kaikki yrittäjät ovat yököttäviä riistäjiä ja hallitus haluaa kaikista rikkaita porvareita! 

Haistaisi paskan saatana, ja tulisi päiväksi mun toimistolle katsomaan minkälaista köyhien riistoa minä harrastelen: työpäivät 10-14 h, satoja sähköposteja, kymmeniä puheluja, ja tästä hyvästä palkkaa keskimäärin 1200-1500 €/kk, joista vielä menee veroja n. 200 ja yel 300 €/kk. Työntekijää en voi palkata. 

Olen pakkoyrittäjä, pakkokapitalisti, pakkoriistäjä, yksinkertaisesti yököttävä yksilö. Saatana mä vihaan Suomea ja suomalaisia, maailman sairain yhteiskunta. Tää ei ole mitään "vasemmistopelleilyä" (itse asiassa kannatan vasemmistoa), vaan puhdasta ilkeyttä ja kateutta. Täällä kukaan ei saisi työllistää itseään ja jos niin haluaa tehdä, siitä ei saisi tienata. Harkiten muuttoa Viroon tai Saksaan.

Vierailija
18/20 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Yrittäjäksi ei pitäisi kannustaa ketään lähtemään ennen kuin työkokemusta ja elämänkokemusta on kertynyt muutama vuosi. Poikkeuksena ehkä korkeintaan nuoret, jotka tulevat yrittäjäperheistä ja saavat tätä kautta tukea ja neuvoja yrittäjyyteen, sekä ymmärtävät mihin päänsä työntävät yritystä perustaessaan. 

Vierailija
19/20 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa jokainen työntekijä myy työtänsä yrityksen kautta. Se on ostajalle paljon parempi kuin palkata itse työntekijä. Moni putkimies tms.tekee samalle firmalle töitä omalla firmallaan.

Vierailija
20/20 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päväkodeista korkeakouluihin asti opettajat pakotetaan opettamaan yrittäjyyshöttöä, sitä sanotaan "yrittäjyyskasvatukseksi". Joku oikeistohallitus sen opetussuunnitelmaan joskus tunkenut. Yrittäjyyskasvatuksessa kerrotaan, kuinka yrittäjät tuottavat kaiken arvon yhteiskunnassa, ja kuinka työntekijäkin voi olla "sisäisesti" yrittäjä työskentelemällä oma-aloitteisesti, tunteja laskematta ja koko ajan kehistystyötä tehden työnantajan piikkiin. Oon yrittäjäperheestä ja aion ite yrittäjäks. Olisin kaivannut amk:lta enemmän ihan oikeaa liiketoimintaosaamisen opetusta. Ne yleiset yrittäjyyskurssit joissa yrittämistä hehkutettiin oli ajanhukkaa ja vaivaannuttavaa aivopesua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi