Koulu vaatii jatkuvaa aktiivista osallistumista oppilaiden vanhemmilta, Wilmassa koko ajan kehotuksia tehdä sitä ja tätä ja jatkuvaa lasten ...
Ei omassa lapsuudessa ollut tällaista, että jatkuvasti vanhempien pitää osallistua lasten koulunkäyntiin. Arviointi tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä. Ei ollut edes reissuvihkoja.
Nyt endin päiväkodista tuli useana päivänä viikossa tiedotetta ja muistutusta mitä pitää olla mukana ja jatkuvasti jotain teemapäivää. Luulin, että koulun alettua muuttuisi, mutta pahemmaksi menee. Nyt lapsi käy neljättä luokkaa ja jatkuvasti tulee ilmoitusta projekteista, poikkeusakatauluista, milloin mukana pitää olla sininen muovipussi, milloin punainen kartonginpala, jne. Ihan älytöntä. Illalla myöhään tulee Wilmassa ilmoituksia, että seuraavan päivän aikataulu muuttunut, tai pitääkin ottaa sinisen muovipussin sijaan vihreä (karrikoidusti). Jos viimeisenä ennen nukkumaanmenoa ei vielä tarkista Wilmaa, lapsi saattaa mennä vahingossa väärään aikaan kouluun, tai luistimet puuttua, kun opettaja on illalla klo 22 ilmoittanut, että jäätilanne näyttääkin hyvältä ja aamulla luistellaankin sisäliikunnan sijaan.
Jatkuvaa poikkeusta päivien ohjelmissa ja älyttömiin aikoihin ilmoitettuna.
Lisäksi tulee valitusta naurettavista asioista, kuten: teki matikan kirjasta väärän tehtävän, oli purkka suussa välitunnilla, keikkui tuolilla. Onko nuo niin kovia rikkeitä, ettei opettaja voi vaan todeta oppilaalle, että mikä on se oikea matikan tehtävä, ota purkka pois suusta, tai älä keiku tuolilla. Miksi tällaisista asioista saa "rikosrekisteriin" merkinnän. Jatkuvasti kotona pitää puhutella lasta näistä "rikkeistä", kun opettaja ilmoittaa wilmassa kaikista asioista "keskustelkaa tästä asiasta kotona". Niin, keskustellaan siitä vihaisesti, ja annetaan kotiarestia, että on tehnyt väärän tehtävän tunnilla.
Lapsi ei ole häirikkö, ei metelöi tunnilla. Miksi pitää keksimällä keksiä negatiivista palautetta Wilmaan ja kehoittaa pitämään kotona keskustelun.
Pidän myös tuota opettajan neuvomista "keskustelkaa asiasta kotona" suorastaan v-mäisenä. Mikä hän on kehoittamaan meitä mitä teemme. Tottakai keskustelemme lapsen teoista kotona, mutta mikä hän on neuvomaan ja kehoittelemaan meitä! Olemme ihan fiksu perhe, koulutetut vanhemmat ja tavallinen koululainen ja pikkusisarus.
Kaiken huippu on, että opettaja oli kysynyt kaikilta, mitä kunkin oppilaan vanhemmat tekevät työkseen! Tätä ihmettelin. Miten se vaikuttaa lasten koulunkäyntiin? Onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa, kuin juristin lapsi? Miksi opettaja halusi tietää vanhempien ammatit? Oli pitänyt myös näyttää piirtoheittimellä taululle heijastetulta kartalta, missä kukin asuu. Mitä ihmettä opettajalle kuuluu oppilaiden asuinpaikat?
Olen vaan niin kyllästynyt koulumkäyntiin, tuntuu että opettajat ovat melko omituisia ja uteliaita ja ilkeitäkin.
Ysiluokan kevätjuhlaa odotellessa...
Kommentit (1366)
Ottaisin itsekin niin paljon mielummin takaisin ne numerot todistuksiin (siellähän on se käytökselleen numero) kuin yksittäiset Wilma-merkinnät.
Meillä on kyllä todella fiksu kohta eläköitymässä oleva "vanhan kansan" opettaja, joka käyttää Wilmaa todella viisaasti. Hän kertoo lukevansa Wilman kahdesti päivässä: 8.00 ja viimeisen oppitunnin jälkeen. Kerran kuukaudessa tulee tiedote erityisaikatauluista yms. Jos lapsen käytöksessä on ongelmia, hän laittaa asiasta lyhytsanaisen viestin ja kertoo loput kasvotusten.
Mä niin voin kuvitella sen Wilma-h*lvetin joka meitä odottaa lasten aloittaessa koulutien. Nyt jo päiväkodin kanssa palaa käpy.. käytössä Wilmaa vastaava Tenavanetti josta kilahtelee sähköpostiin ilmoituksia päivittäin ja täytyy ihan pitää seinällä kalenteria päiväkotilaisten (!!) päivistä. Joka tikusta tehdään asiaa kun käyn hakemassa lapset - ””Maija” meni tänään pöydänalle ruokailun alkaessa, mistähän tämä voisi johtua?” Tai ”Maija” sanoi tänään retkellä, että häntä väsyttää”. ... AHA.
Kerran sanoin, että mä en tarvii mitään raportteja, mulle riittää kun pidätte lapset hengissä. Sain varmaan pas*ka-mutsi -leiman johonkin tietoihimme 😂
Jos ei raportoi, vanhemmat uhkaa oikeustoimilla ongelmien ilmetessä.
Fiksut opettajat osaavat käyttää Wilmaa/Helmiä hillitysti. Meidän lasten opettajilta tulee äärimmäisen harvoin mitään viestejä tai merkintöjä ja olen kiitollinen siitä. Koulu hoitakoon opetuksen ja kouluajan kasvatuksen, jos ei suurempia ongelmia ole.
Asiallisia viestejä on tullut opettajalta ja ei koskaan myöhään edellisenä iltana. Muutenkin lasteni opettajat vaikuttaa asiallisilta hommansa osaavilta aikuisilta. Toki muunkinlaisia opettajia on ja tämä ketju ainakin opettaa arvostamaan hyvin toimivaa.
Juu kyllä heti vauvaiän jälkeen pitää yhteiskunnan huolehtia lapsista, ensin päivähoitoon ja sitten kouluun, Harmi kun ne pitää vielä yöksi hakea kotiin, olisipa elämä niinkuin sovhoosissa, että se lapsi kävisi vain kerran vuodessa vierailulla kotona, kun ei sen asiat yhtään kiinnosta.
Minulla on Wilmasta hyvät muistot. Tietoa ei tullut liikaa, mutta välillä oli aina kiva lukea, että lapsi oli ollut aktiivinen ruotsintunnilla tai että oli ollut itsenäisyyspäivän esityksessä luokan kantava voima. Tai että epäurheilullinen lapsi oli tsempannut hiihdossa hienosti. Ja sitten ysillä melkein joka aamu "3 min myöhässä", "5 min myöhässä" - nämä oli vähän tuskastuttavia ja tätä taistelua en pystynyt voittamaan, vaikka pyysin koululta jälki-istuntoa tälle hulttiolle, että oppisi tavoille.
Lukiossa onkin sitten täysi radiohiljaisuus. Ei mitään käryä mitä oppiaineita lapsella on edes menossa, mitä kursseja on suoritettu tai mitä on saanut kokeesta. Peruskoulussa tuli kaikki koearvosanat Wilmaan ja ne piti kuitata, lukiossa ei mitään. Edes ylppäreiden tuloksia ei näy, mikä on ihan käsittämätöntä! Ekana vuotena valtaosa kurssisuorituksista merkattiin vasta kevään päätteeksi. Tässä on ollut aika totutteleminen kun peruskoulussa oli niin hyvin kärryillä siitä, mitä kokeita on tulossa ja mitä aiemmista kokeista tuli arvosanaksi. Toki lapselta voi sitten kysellä, ennen ne samat tiedot sai kyselemättäkin.
Oot niin oikeassa.
Mulla kaksi teiniä ja kyllä hommaa seurata asioita.
Ovat eri koulussa ja toisen koulusta tulee jatkuvasti viestejä.
Etkö ole missään huomannut sanaa kodin ja koulun yhteistyö.
Täällä Tampereella kuulen sen tosi usein.
Nyt ihana lepotauko, kun ollaan lomalla ja rauhassa.
No kestän tän, kun toinen ysillä ja toinen seiskalla.
Mahdottomaksi mennyt ja menee varmaan pahemmaksi.
En ole tainnut vastata yhteenkään kahden lapseni Wilma-viesteihin tai käynyt yhdessäkään vanhempainillassa. Silti ovat koulussa menestyneet, ja olleet luokkansa parhaiden joukossa koko ajan. Eipä siellä Wilmassa kyllä tuollaista ap:n tapaista viestimyrskyä ole koskaan ollutkaan. Olisin kyllä antanut kitkerää palautetta koulun suuntaan moisesta.
Olikos ap:n lapsi muuten tyttö vai poika? Minun mielestä tytöt saavat koulussa järkyttävän paljon anteeksi, ja poikia kytätään tiukemmin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä niitä viestejä tulee jopa aamuyöllä ja välillä seitsemältä aamulla että ottakaa sittenkin luistimet. Ikävä kyllä olen seiskalta jo työpaikalla, työssä jossa ei kytätä omaa sähköpostia silmä kovana.
Olen aivan täydellisen kyllästynyt koulujärjestelmään, wilmaan ja kaikkeen muuhunkin kyttäykseen. Vitosluokkalaisen terveystarkastuksen kyselylappuihin, mitä mitä ja mitä perheenne sitä ja tätä?
Odota sitä lasi luokan lappua, pidot vaan paranee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitään ei nykyään viitsittäis tehdä eikä mihinkään panostaa.
Tää on kyllä tullut esille niin moneen kertaan, ettei tosikaan.
Siksi se työttömien aktiivimallikin tuli käyttöön.Kaiken pitäis jossain helvetin utopiassa vaan hoitua itsekseen ja pitäis varmaan perseenkin pyyhkiytyä jollain automaatilla kun on paskalla käyty.
Menkää itseennne!
Vapaa- aikaa on nykyään ihan eri määrä kuin 100-vuotta sitten kun noustiin aamulla auringon kanssa ylös ja mentiin yöllä nukkumaan, duunia oli 7päivää viikossa ja vapaapäivän sait kun kuolit.
Nyt ei mikään käy, kaikki on paskaa ja mikään ei riitä.....Aikaa on täällä vauvapalstallakin jauhaa pashaa.
Tekisitte senkin ajan jotain hyödyllistä! Ettekä täällä valittaisi ja itkisi.Mä oon aamulla jo siivonnut, hoitanut 2 koneellista pyykkiä, tehnyt ruokaa, kohta alan ompelemaan uutta pöytäliinaa, kun halvalla sain Vallilan kangasta.
Sitten luenkin joululahjaksi saamaani kirjaa.
Netissä pyörin seuraavan kerran vasta huomena, jos ehdin. Nyt oli pakko katsoa vaan otsikot läpi, että löytyykö mitään mielenkiintoisia aiheita...Löysää aikaa on vauvasivun puupäillä ihan liikaa....se on nyt todistettu.
Tuossako kaikki mitä olet tänään tehnyt? Pyykkiä ja ruokaa? Luet kirjaa? Eräät meistä ovat olleet töissä jo monta tuntia ja jos kahvitauolla haluaa piipahtaa palstalla niin mitäpä se sinulle kuuluu.
Vapaa päivä töistä.
Ei kuulu, ei. Mutta näkyy kyllä ja näköjään kalahti ja lujaa.
Enkä ole tehnyt "vain pyykkiä ja ruokaa", siellä on taas luetunymmärtämisessä aukko, kun luetaan vaan se mitä halutaan ja ymmärretään mitä halutaan.
Mahtaa olla elämä tylsää....siellä töissä ja kahvitunnilla....
Joo kotiin soittelua oli paljon, kun kuopus oli ala-asteella.
2-3 kertaa hain kaatuneen pojan kotiin koulusta.
No käveltiin se matka kotiin.
No sit aina soitetaan jos lapsi lähti kotiin sairastamaan.
Näin myös viidennellä ja kuudennella luokalla.
Erityislapsen opettaja myös soitteli jatkuvasti. Pyysin että laittaa viestiä, olin mega ärsyyntynyt näistä turhista puheluista.
Ei vanhemmat voi ains vastata puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Joo kotiin soittelua oli paljon, kun kuopus oli ala-asteella.
2-3 kertaa hain kaatuneen pojan kotiin koulusta.
No käveltiin se matka kotiin.
No sit aina soitetaan jos lapsi lähti kotiin sairastamaan.
Näin myös viidennellä ja kuudennella luokalla.Erityislapsen opettaja myös soitteli jatkuvasti. Pyysin että laittaa viestiä, olin mega ärsyyntynyt näistä turhista puheluista.
Ei vanhemmat voi ains vastata puhelimeen.
No sitä sairasta lasta ei voi lähettää kesken koulupäivän kotiin, ellei vanhemmat asiaa hyväksy! Opettajan vastuu lapsesta jatkuu siihen asti, että ne vanhemmat sen kotiin lähettämisen hyväksyvät. Onko tätä nyt niin vaikea ymmärtää, ei se opettaja hyvikseen soittele.
Rautalangasta: jos opettaja lähettää lapsen (perusopetusikäisen) kotiin eikä ilmoita asiasta etukäteen vanhemmille, niin jos ne vanhemmat vanhemmat nostavat asiasta metelin, niin se opettaja on pulassa. Puhumattakaan, jos jotain tapahtuisi kotimatkalla tai vaikka se sairas lapsi kuolisikin kotona ollessaan. Sillä soittamisella se opettaja turvaa oman seluntansa ja vapauttaa itsensä virkavastuusta. Oppilasta ei voi lähettää kesken päivän kotiin, jos huoltajaa ei tavoiteta.
Tietenkin vanhemmmat pitää tavoittaa jos lapsi sairastuu! Mun yläkoululinen saa rajuja migreenikohtauksia eikä sitä todelakaan saa laittaa silloin yksin kotiin. Aina haen sen sieltä itse. Menee yleensä terkan luo pötköttelemään siksi vartiks kun multa menee matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitään ei nykyään viitsittäis tehdä eikä mihinkään panostaa.
Tää on kyllä tullut esille niin moneen kertaan, ettei tosikaan.
Siksi se työttömien aktiivimallikin tuli käyttöön.Kaiken pitäis jossain helvetin utopiassa vaan hoitua itsekseen ja pitäis varmaan perseenkin pyyhkiytyä jollain automaatilla kun on paskalla käyty.
Menkää itseennne!
Vapaa- aikaa on nykyään ihan eri määrä kuin 100-vuotta sitten kun noustiin aamulla auringon kanssa ylös ja mentiin yöllä nukkumaan, duunia oli 7päivää viikossa ja vapaapäivän sait kun kuolit.
Nyt ei mikään käy, kaikki on paskaa ja mikään ei riitä.....Aikaa on täällä vauvapalstallakin jauhaa pashaa.
Tekisitte senkin ajan jotain hyödyllistä! Ettekä täällä valittaisi ja itkisi.Mä oon aamulla jo siivonnut, hoitanut 2 koneellista pyykkiä, tehnyt ruokaa, kohta alan ompelemaan uutta pöytäliinaa, kun halvalla sain Vallilan kangasta.
Sitten luenkin joululahjaksi saamaani kirjaa.
Netissä pyörin seuraavan kerran vasta huomena, jos ehdin. Nyt oli pakko katsoa vaan otsikot läpi, että löytyykö mitään mielenkiintoisia aiheita...Löysää aikaa on vauvasivun puupäillä ihan liikaa....se on nyt todistettu.
Tuossako kaikki mitä olet tänään tehnyt? Pyykkiä ja ruokaa? Luet kirjaa? Eräät meistä ovat olleet töissä jo monta tuntia ja jos kahvitauolla haluaa piipahtaa palstalla niin mitäpä se sinulle kuuluu.
Että oikein kahvitunnilla aikuinen ihminen piipahtaa avulla! 🤧
Kyllä ne puhelut on suurimmaksi osaksi turhia.
Koskaan noita puheluita ei tule miehelleni.
Uskokaa tai älkää niin on ammatteja jossa ei voi vastata puhelimeen työaikana.
Olen hammaslääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin vanhemmmat pitää tavoittaa jos lapsi sairastuu! Mun yläkoululinen saa rajuja migreenikohtauksia eikä sitä todelakaan saa laittaa silloin yksin kotiin. Aina haen sen sieltä itse. Menee yleensä terkan luo pötköttelemään siksi vartiks kun multa menee matkaan.
Aika kaukana mun lapsen tilanteesta, kun hänellä on huono olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kaukana mun lapsen tilanteesta, kun hänellä on huono olo.
Siitä huolimatta sitä lasta ei saa lähettää kotiin, ellei vanhempia ole saatu kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne puhelut on suurimmaksi osaksi turhia.
Koskaan noita puheluita ei tule miehelleni.Uskokaa tai älkää niin on ammatteja jossa ei voi vastata puhelimeen työaikana.
Olen hammaslääkäri.
Eihän kukaan ole väittänytkään, että kaikissa ammateissa voi aina joka hetkellä vastata puhelimeen. Fakta nyt vain on se, ettei oppilasta voi lähettää kotiin, ellei vanhempia ole tavoitettu. Se sairas lapsi odottaa koululla niin kauan, että huoltaja saadaan kiinni. Tai jos tilanne vaatii, lapsi toimitetaan jatkohoitoon.
Se oli kyllä melkoinen stressitekijä vuosien ajan, ja olen ymmärtänyt osallistamisen vain kasvaneen. Oma lapseni on jo päässyt pois peruskoulusta, mikä oli helpotus vanhemmille(kin), sillä toinen aste ei enää wilmakuormita, vaan opiskelijoiden oletetaan hoitavan asiansa itse.