Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulu vaatii jatkuvaa aktiivista osallistumista oppilaiden vanhemmilta, Wilmassa koko ajan kehotuksia tehdä sitä ja tätä ja jatkuvaa lasten ...

Vierailija
05.01.2018 |

Ei omassa lapsuudessa ollut tällaista, että jatkuvasti vanhempien pitää osallistua lasten koulunkäyntiin. Arviointi tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä. Ei ollut edes reissuvihkoja.

Nyt endin päiväkodista tuli useana päivänä viikossa tiedotetta ja muistutusta mitä pitää olla mukana ja jatkuvasti jotain teemapäivää. Luulin, että koulun alettua muuttuisi, mutta pahemmaksi menee. Nyt lapsi käy neljättä luokkaa ja jatkuvasti tulee ilmoitusta projekteista, poikkeusakatauluista, milloin mukana pitää olla sininen muovipussi, milloin punainen kartonginpala, jne. Ihan älytöntä. Illalla myöhään tulee Wilmassa ilmoituksia, että seuraavan päivän aikataulu muuttunut, tai pitääkin ottaa sinisen muovipussin sijaan vihreä (karrikoidusti). Jos viimeisenä ennen nukkumaanmenoa ei vielä tarkista Wilmaa, lapsi saattaa mennä vahingossa väärään aikaan kouluun, tai luistimet puuttua, kun opettaja on illalla klo 22 ilmoittanut, että jäätilanne näyttääkin hyvältä ja aamulla luistellaankin sisäliikunnan sijaan.

Jatkuvaa poikkeusta päivien ohjelmissa ja älyttömiin aikoihin ilmoitettuna.

Lisäksi tulee valitusta naurettavista asioista, kuten: teki matikan kirjasta väärän tehtävän, oli purkka suussa välitunnilla, keikkui tuolilla. Onko nuo niin kovia rikkeitä, ettei opettaja voi vaan todeta oppilaalle, että mikä on se oikea matikan tehtävä, ota purkka pois suusta, tai älä keiku tuolilla. Miksi tällaisista asioista saa "rikosrekisteriin" merkinnän. Jatkuvasti kotona pitää puhutella lasta näistä "rikkeistä", kun opettaja ilmoittaa wilmassa kaikista asioista "keskustelkaa tästä asiasta kotona". Niin, keskustellaan siitä vihaisesti, ja annetaan kotiarestia, että on tehnyt väärän tehtävän tunnilla.

Lapsi ei ole häirikkö, ei metelöi tunnilla. Miksi pitää keksimällä keksiä negatiivista palautetta Wilmaan ja kehoittaa pitämään kotona keskustelun.

Pidän myös tuota opettajan neuvomista "keskustelkaa asiasta kotona" suorastaan v-mäisenä. Mikä hän on kehoittamaan meitä mitä teemme. Tottakai keskustelemme lapsen teoista kotona, mutta mikä hän on neuvomaan ja kehoittelemaan meitä! Olemme ihan fiksu perhe, koulutetut vanhemmat ja tavallinen koululainen ja pikkusisarus.

Kaiken huippu on, että opettaja oli kysynyt kaikilta, mitä kunkin oppilaan vanhemmat tekevät työkseen! Tätä ihmettelin. Miten se vaikuttaa lasten koulunkäyntiin? Onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa, kuin juristin lapsi? Miksi opettaja halusi tietää vanhempien ammatit? Oli pitänyt myös näyttää piirtoheittimellä taululle heijastetulta kartalta, missä kukin asuu. Mitä ihmettä opettajalle kuuluu oppilaiden asuinpaikat?

Olen vaan niin kyllästynyt koulumkäyntiin, tuntuu että opettajat ovat melko omituisia ja uteliaita ja ilkeitäkin.

Ysiluokan kevätjuhlaa odotellessa...

Kommentit (1366)

Vierailija
21/1366 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän niiden oppilaiden ja vanhempien edes jotain tehdä verorahoilla maksetun koulutuksen eteen. Kyllästyttää maksaa muiden kouluja.

Minun vanhempani ovat niin suurituloisia, että ovat maksaneet osansa sinun koulunkäynnistäsi varmasti. Ties vaikka koko sinun ja perheesi elämän, kun voivat olla vanhempieni suuren yrityksen palveluksessa, joten ihan turhaan mietit kuka kenenkin koulut maksaa. Ja sitten kun olet vanha ja sairas, toivottavasti et käytä julkista terveydenhuoltoa, etkä tuettua palvelutaloa, vaan maksat ihan kaikesta hoidostasi itse ja palvelutaloasumisesi myös yksityisessä palvelutalossa. Siihen ei kuukaudessa 15 000 eur riitä, tiedän koska isoäitini käyttää vain yksityisiä palveluita ja on hyvässä yksityisessä vanhustenhoidossa. Ja ethän maksa yksityispuolelta ostamiasi palveluita muiden maksamien verorahoilla, eli eläkkeellä? Tienaa nyt työstäsi tarpeeksi, että vanhana ja sairaana meidän muiden ei tarvitse osallistua kuluihisi.

Vierailija
22/1366 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos vastaa näihin tarvikepyyntöihin vaan että peruskoulussa koulu vastaa materiaaleista. Ei opettaja voi siitä oppilasta rankaista, jos näin käy yhteys rehtoriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1366 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikataulut on myös päin mäntyä, mutta toinen juttu niistä on, että opettajien on mahdotonta ymmärtää miksi ihminen ei pääse jonhonkin.

"Huomenna sinun pitäisi olla koululla klo 12"-opettaja

"En ehdi"-minä

"Miksi?"-opettaja

"Käyn töissä"-minä

"no mitä jos vähän ehtisi"-opettaja

Vierailija
24/1366 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistanpas aikanaan, kun isäni kertoi vanhempainilloista. Siis lukion vanhempainilloista. Siellä oli vanhemmat huolissaan 16-20 vuotiaiden lastensa tekemisistä. Isäni nousi, totesi että meidän flikka ei enää asu kotona, jos ei tämän ikäinen ihminen osaa koulunkäynnistään itse huolehtia niin paikka ei varmaan ole lukiossa. Hän ei aio enää näihin hapatuskokouksiin osallistua. Ja lähti.

Samaan aikaan pikkusisarukseni kävivät ala-astetta  - tahti ei varmaan ollut ihan tätä luokkaa. Sielläkin sanavalmis isipappa totesi että lapset kasvatetaan kotona ja opetetaan koulussa.

Mä en muuten tajua näitä retkiä ja tarvikkeita - eikös eväät ja kaikki järjestelyt pitäisi tulla ihan peruskoululainkin mukaan koulun puolesta? Minkä takia koulussa pitää aina olla niin kauhean kivaa? Ja rahaa sinne nyt ei ainakaan pidä kiikuttaa. 

Vierailija
25/1366 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikataulut on myös päin mäntyä, mutta toinen juttu niistä on, että opettajien on mahdotonta ymmärtää miksi ihminen ei pääse jonhonkin.

"En ehdi"-minä

"Miksi?"-opettaja

"Käyn töissä"-minä

Joo. Meillä lapset kuskataan aamulla kouluun. Alaluokilla myös haettiin. Koskaan ne koulun tapaamiset jne. ei voineet olla aamulla tai iltapäivällä, vaan keskellä päivää olisi pitäntt mennä vielä kerran.

Vierailija
26/1366 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En ehdi"-minä

"Miksi?"-opettaja

"Käyn töissä"-minä

Siis miten joku opetteja edes voi ehdottaa tuollaista? Ymmärrän jos on vaikka joku vakavampi juttu, kiusaaminen tms tai muu paljastanut, mutta ilmeisesti jotain "perhe vierailee koululla" paskaa. 

Omasta kouluajasta muistan, että reissuvihko oli. Siihen tuli muutama ilmoitus vuodessa tyyliin retkistä jne ja ei oikein muuta. Yläasteella oli sitten poissaolovihko, eikä mitään muuta. Kertaakaan ei oltu koulun ja kodin välillä yhteydessä ja hyvä niin.

Vierailija
27/1366 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taas kaikki ahdistaa. Luokkakavereille ei saisi kertoa missä asuu? Kyllä minä ainakin tiesin tasan tarkkaan missä jokainen luokkakaverini asui kun 80-luvulla kävin koulua. Eikä asuttu missään maaseudulla.

Vierailija
28/1366 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sympatiat ap:lle. Meillä on onneksi nyt koulussa rauhoittunut tuo tilanne vähän, mutta eskarissa otti ihan tosissaan pannuun. Milloin mitäkin pirun maitotölkkejä piti olla kuskaamassa ja milloin mitäkin pikku eväitä olla pakkaamassa mukaan, kun menivät lähimetsään. Joo, piknik on kiva idea, kun se ei tapahdu joka viikko ja vaikka tapahtuisikin, mutta kun on sitä kaikkea muuta oheisjuttua. Teemaa joka hiton lähtöön ja alituiseen.

Nykyisin olen miettinyt tätä hiihto-luistelukuviota. Olen vanhempi, joka kunnioittaa koulun kasvatus- ja opetustehtävää, mutta koska nyt alkaa olla selviö, mihin suuntaan nämä Suomen talvet ainakin täällä etelässä menevät, eli lunta ja jäätä on ehkä kerran talvessa, jos sitäkään, en osta luistimia, enkä suksia lapsille. Minulle on se ja sama, miten koulu asian järjestää, mutta itse en tuhlaa siihen rahojani tai luonnonvaroja.

Sukset ja luistimet voi ostaa käytettynä ja myydä eteenpäin sitten, kun omat lapset eivät niitä enää tarvitse. Siten ei kulu turhaan rahaa eikä luonnonvaroja.

En osta, enkä myy. So simple. Minulla on muutakin tekemistä kuin nähdä se vaiva. Mieluummin liikumme lasten kanssa yhdessä tehden jotain muuta.

Koulu hankkikoot käytettyjen luistimien varaston, tai ministeriö poistakoot mokoman opetussuunnitelmasta. Itse en siihen pelleilyyn lähde.

Vierailija
29/1366 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä ketjusta. Olen pohtinut paljon että olen ekaluokkalaiseni luokassa ihan hylkiö vanhempien keskuudessa kun olen varmaan ainut ketä sapettaa koulu ja wilma ja koko touhu. Ei tällaista ollut silloin kun esikoiseni kävi ihan samaa koulua, poika kävi koulua ja minä kävin töissä eikä mikään ollut täydellistä mutta hommat sujui. Nyt jopa soitellaan työpaikalle mitä on käynyt ja tapahtunut ei vaan lapsi vaan opettaja myös ja wilma alkaa laulamaan ruokatunnilla klo 11 ja raportointi jatkuu pitkälle iltaan. Tuntuu että mikä hiton päävaltiomies minä tässä olen, koulun pitäisi pystyä hoitamaan oma arkensa ja perheen omansa eikä niin että tässä täytyy äitien jonain opettajien tuki- ja terapiajoukkoina olla. Prkl.

Vierailija
30/1366 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukiessa on tosi onnellinen, että meidän lapsella on opettaja, joka lähettää kerran pari kuussa koostetusti tiedot poikkeusaikatauluista ja asioista. Tekemättä jääneet läksyt merkitsee Helmeen, mutta muuten ei jokaisesti pikkuasiasta lähetä viestejä. Sitten jos tulee asiaa, lähettää kunnon viestin ja se käsitellään tai ottaa ne esille vanhempainvartissa, jos ei ole kiireistä asiaa.

Vierailija
31/1366 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha yleistää. Ei kaikilla ole asiat niin kuin teillä. Kaikki opettajatkaan eivät ole samanlaisia. Lapsetkin ovat yksilöitä. Toisilla on loskaa ja toisilla yli metrin lunta.

Vierailija
32/1366 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä taas kaikki ahdistaa. Luokkakavereille ei saisi kertoa missä asuu? Kyllä minä ainakin tiesin tasan tarkkaan missä jokainen luokkakaverini asui kun 80-luvulla kävin koulua. Eikä asuttu missään maaseudulla.

Lukutaitoa et sitten koulussa saanut?

Vierailija
33/1366 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen opettaja ja inhoan tuota Wilman muodostamaa kantelukoneistoa. Mitä helvettiä teen itsekään sillä tiedolla, että tunnollinen tyttäreni oli unohtanut tehdä englannista yhden kolmesta tehtävästä tai fyken vihko oli kotona? Lapsi ei ole taparikollinen, unohduksia tulee alle 5  vuodessa, joten turhaa tiedottamista. Vastaavasti näiden ongelmatapausten kotona ei edes Wilmaa lueta, enkä ihmettele. Kuka sitä jaksaa sieltä jatkuvasti katsoa, kuinka "paska" oma lapsi onkaan?

Tämä ongelma korostuu vielä nykyisessä työssäni yläkoulun erityisopettajana. Nämä lapset saa sitä ihtiään joka suunnasta muutenkin ja sitten pitäisi kotiin vielä raportoida jokaisesta ongelmasta. Vanhemmat on alistuneita ja turtuneita, lasten oma psyyke on tosi kovilla, kun koko ajan saa joka suunnasta vaan vahvistusta omasta huonoudestaan. Kun oppilas ei kykene tai jaksa, niin tottakai kaikenlainen honttarointi lisääntyy ja sitten päästäänkin Wilman kertomaan, että "tää Jesse sai nyt 4,5 ruotsin kokeesta", "Jessellä oli kännykkä tunnilla kädessä", "Jesse ei suostunut tekemään tehtäviä", "Jessellä oli taas kirjat kotona", "Jessellä on nyt hylätty verbikokeet ja ne pitää uusia ..." Vanhemmat on aivan suossa, Jesse on jo luovuttanut ja pelleilee. Tämä yhtenäinen peruskoulu vaatimuksineen ja kunnianhimoisine opettajineen on syy, miksi osa porukasta luovuttaa. Se on samalla syy, miksi pärjätään niissä Pisa-kokeissa.

Tottakai vaatia pitäisi enemmän ahkeruutta ja pitää tiukempi kuri, mutta tällä nykyisellä vaatimustasolla se on osalle kidutusta. Jos vaaditaan oppilailta kuuliaisuutta enemmän, pitää myös sitten vastapainona olla mielekkäämpää opiskelua ja vaatimustaso asetettu paremmin myös niille, jotka ei nyt ole ahkeria ja häiritsevät kaikkea.

Vierailija
34/1366 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan esiin vain tuon yhden puolen.

Minulla on yksi ns. avoin ja luottavainen lapsi ja kaksi varautunutta kyräilijää.

Olen ihmetellen kuunnellut aina välillä kunnioitetaanko lapsen yksityisyyttä ja omia rajoja kouluissa enää aina?

Jotkut kyselevät lapsilta kaikenlaista ja virittävät jotain ihme keskusteluja, en ymmärrä yrittävätkö rakentaa jotain läheissuhdetta lapsiin?

Sitten pidetään kaikenlaisia terapeuttisia harjoituksia tunne ja mietiskelyharjoituksia, missä lasten oletetaan kertovan muille miltä nyt tuntuu esim.!

Lähetän lapseni kouluun en terapiaan. Eikä kaikki halua puhua itsestään, vaan ennemmin oppia tietoa ja leikkiä kavereitten kanssa (tasa-vertaista touhua).

Kaikenlainen avautuminen epäluotettaville tuttaville on joillekin vaivaannuttavaa ja ahdistavaa ja se lapseni, jolle se ei sitä ole, on minusta kaikista uhatuin. Häntä täytyy ihan erikseen tukea rajojen asettamisessa, ei hänen päänsä ja ajatuksensa tule olla vaan vapaassa käytössä.

Vierailija
35/1366 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En ehdi"-minä

"Miksi?"-opettaja

"Käyn töissä"-minä

Siis miten joku opetteja edes voi ehdottaa tuollaista? Ymmärrän jos on vaikka joku vakavampi juttu, kiusaaminen tms tai muu paljastanut, mutta ilmeisesti jotain "perhe vierailee koululla" paskaa. 

Omasta kouluajasta muistan, että reissuvihko oli. Siihen tuli muutama ilmoitus vuodessa tyyliin retkistä jne ja ei oikein muuta. Yläasteella oli sitten poissaolovihko, eikä mitään muuta. Kertaakaan ei oltu koulun ja kodin välillä yhteydessä ja hyvä niin.

Joo ne on näitä vanheimpain"vartteja" eli todetaan vaan, ettei teidän muksulla ole mitään vikaa päässä ja loput höpötetään jotain jonnin joutavaa. Meillä kaikki tonne joutuu.

Vierailija
36/1366 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös eräs opettajan ainaiseen nillitykseen väsynyt.

Kymmeniä viestejä wilmassa muuttuvista aikatauluista, kouluun tuotavista tarvikkeista sitä ja tätä projektia varten, muista se ja tämä ja tuo silloin ja silloin...suksia, luistimia, juomapulloja, varasukkia, hanskoja. Loputon lista varsinkin kun kolme alakoululaista. Puhumattakaan siitä viestinnästä miten oppilas on kulkenut käytävällä tuubihuivi päässä, laulanut opettajaa ärsyttävää laulua muiden oppilaiden kanssa, puhunut ruokailussa, nauranut kavereiden kanssa kovaäänisesti välitunnilla.... mitä helvettiä me sillä tiedolla teemme. Koulunkäynti sujuu hyvin, ei häiritse opetusta, ei kiusaa muita. Eikö se riitä. Tuntuu että pitää keksimällä keksiä sitä negatiivista palautetta.

Vierailija
37/1366 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon sanonut opettajalle, joka näitä purkka suussa yms. merkintöjä laittaa, että mainitsen lapselle hänen tehneen väärin ja sille lapselle saa sanoa kun tilanne on päällä, koska melko paha minun on töistä puuttua siihen mitä se tekee välitunneilla.

Ihmeen kädetöntä touhua, kun ei lapselle itselleen sanota, että nyt teet väärin vaan annetaan tehdä. Naputetaan vain asiasta viesti vanhemmille, että ette nähneet koko tilannetta, mutta voitteko silti monta tuntia jälkeen päin kertoa ettei niin saa tehdä.

Vierailija
38/1366 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja tuntuu tosiaan harrastavan Wilmaa iltaisin. Tuntimerkintöjä ja tiedotteita tulee usein klo 18-23 välillä. Joskus myös viikonloppuisin.

Ap

Muuten kyllä ymmärrän ap:ta, mutta ei kai niitä tuntimerkintöjä tarvitse lukea klo 18-23? Opettaja laittaa tuntimerkinnät yms. silloin kun hänellä on sopivin aika. En ihan ymmärrä niitä, jotka marmattavat siitä, mihin aikaan joku viesti on lähetetty.

Sama juttu töissä, toiset suuttuu siitä, että joku on kehdannut lähettää viestin illalla tai viikonloppuna. Puhelimesta pitää osata ottaa hälytysäänet pois.

Vierailija
39/1366 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista väkeä opettajina nykyään sitten on? Tekevätkö ne omalla ajallaan tuota wilma-raportointia vai mitenkä. Itse olen esimiehenä ja jos näen, että tuntilistauksissa on paljon tunteja iltaisin niin asia otetaan esille. Työt tehdään työajalla ja jos ei ehditä, niin sitten keskustellaan mikä on olennaista ja mikä ei. Ei voi olla niin, että päivät tehdään oikeita töitä ja illat pyöritetän jotain wilmaa. 

Vierailija
40/1366 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tätä minä en ymmärrä, miksi opettajilla riittää aika kaiken negatiivisen kirjaamiseen wilmaan, mutta positiivista palautetta siellä ei jaeta, kun siihen ei riitä aika. Miksi se p**kan heittäminen on niin paljon tärkeämpää? Minä olen aivan varma, että jos halutaan parantaa oppilaan käytöstä niin se lähtee HYVÄN JA TOIVOTUN KÄYTÖKSEN VAHVISTAMISESTA, ei jatkuvasta virheiden etsimisestä ja lannistamisesta. 

Ja sama homma meilläkin, illalla 20.00 opettaja laittaa viestiä, että oman menonsa takia A ja B ryhmät ovat kaikki koulussa seuraavana päivänä 8-12.00 normaalin A 8-12.00 B 10-14.00 asemasta, huokaus...