Aktiivimallin kannattaja: antaisitko työsi minulle?
Tulisin mielelläni palkkatyöhön ja sinä saisit puolestasi jäädä nauttimaan leveästä sosiaaliturvasta, sohvalla makoilusta ja näistä muista työttömyyden huikeista eduista, joista meitä työttömiä niin kadehditaan.
Milloin voisin aloittaa? Olen korkeakoulutettu (FM) markkinoinnin ja viestinnän osaaja, mutta kokemusta on kaikenlaisesta työstä siivoamisesta ja kaupan kassalta asiantuntijahommiin. Kaikkea voi siis ehdottaa, eiköhän me joku diili saada aikaan ja pääset viettämään lokoisia työttömän päiviä vaikka heti huomenna.
Kommentit (321)
Vierailija kirjoitti:
Löytyy sekä opistotason tutkinto että maisterin paperit.
Ajattelin ehdottaa vuorottelua työssä Te-keskuksen työvoimaneuvojan kanssa.
Mitähän minulle vastaa?
Hän vastaa, että ole hyvä. Saisit eturivin paikan työstä, jota kaikki väheksyy ja halveksii. Veikkaanpa ettet pystyisi edes työtäni hoitamaan, mutta tervetuloa kokeilemaan. Meillä aloitti juuri kaksi määräaikaista työntekijään, me jo veikkailemme milloin saavat tarpeeksi. Me olemme vuosien varrella kasvattaneet paksun nahan, ja siltikin välillä työ menee ihon alla ja tunteisiin.
t työkkärin täti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Loppupeleissä jokainen maailmassa vastaa itsestään, vaikkakin Suomessa asiat ovat hyvin kaikilla, kun verrataan muualle maailmaan.
Eihän nallekarkit koskaan mene tasan, ei edes sosialismin kehdossa neukkulassa. Eikä myöskään kapitalismin ihmemaassa USAssa. Jotkut onnistuvat elämässään jotkut eivät, toki olisi kivaa jos kaikki voisivat tehdä niitä juttuja joista pitää ja saada sellaista palkkaa kuin haluaa, mutta ei se vain mene niin.
Oman tilanteen valittaminen ja muiden syyttäminen, sekä uhriutuminen ei auta ketään, ei itseänikään niinä aikoina kun on mennyt heikommin.
Tässä maailmassa on vain pakko ponnistaa ylös uudestaan ja uudestaan ja uudestaan.On pakko ponnistaa, mutta ei ole millään lailla eettistä potkia lisää tuota jo ennestään maassa makaavaa. Koska siitä tässä laissa on kyse - ei sinun veroistasi tai CV:stäsi, vaan työttömien rankaisemisesta sen vuoksi, ettei heillä ole töitä.
Jännä tämä vasemmistolainen logiikka, jolla työttömän rahallinen avustaminen eli työttömyyskorvauksen maksaminen onkin rankaisemista.
Perusturvan eli minimitoimeentulon leikkaus on mielestäsi palkinto?
Työttömyysturva on etuoikeus, joka on vain pienellä osalla maailman ihmisistä. Me suomalaiset olemme onnekkaita. Osoitetun aktiivisuuden perusteella maksettava korkeampi työttömyyskorvaus on palkinto.
Kaikissa EU-maissa on perusturva kuten myös vaikka Yhdysvalloissa. Missä tynnyrissä ihmiset oikein elää?
Niin? On kai se palkinto samalla tavalla joka paikassa. Suomessa lisäksi on vielä muut hyvinvointivaltion tarjoamat etuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva näyttäisi haluavan luopua omasta työstään työttömien eteen. Jännä.
Kuinka niin. Jokainen huolehtii itsestään. Ei tämä mitään hyväntekeisyyttä ole, vaan elämää.
En kyllä palkkaisikaan ihmistä jolla tuollainen ajatusmaailma.Pelottavaa, että pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa asuva ihminen voi ajatella noin. Ensin saadaan valtiolta ilmaiseksi neuvolat, peruskoulu, luku- ja laskutaito, tiet, koulut, sairaalat, puistot, koulutus, terveydenhuolto, lääkkeet, päivähoito... Ja sitten väitetään, että jokaisen tulisi huolehtia omasta itsestään.
Nämä ihmiset eivät selviäisi ainoastaan lääkärilaskusta valtiossa, jossa jokainen huolehtii vaan itsestään.Johan tässä maksetaan veroja, jotta nuo voitaisiin kustantaa? Vai sanoinko jossain, että koulutus tai terveydenhuolto pitäisi lakkauttaa. Päinvastoin varsinkin koulutukseen tulisi satsata paljon enemmän, jotta tulevat aikuiset osaisivat olla innovoivia ja kehittää tulevaisuudessa toimivia ratkaisuja, palveluita ja ansaintamalleja, joilla turvataan valtion olemassa olo myös tulevaisuudessa. Mutta jostain joutuu säästöjäkin hakemaan. Muuten ei riitä.
Mitähän luulet seuraavan siitä, jos ihmisten perustoimeentulosta leikataan koko ajan enemmän ja enemmän? Parempi alkaa rakentaa piikkilanka-aitaa kodin ympärille... Työttömyysturva on koko yhteiskunnan turva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulisin mielelläni palkkatyöhön ja sinä saisit puolestasi jäädä nauttimaan leveästä sosiaaliturvasta, sohvalla makoilusta ja näistä muista työttömyyden huikeista eduista, joista meitä työttömiä niin kadehditaan.
Milloin voisin aloittaa? Olen korkeakoulutettu (FM) markkinoinnin ja viestinnän osaaja, mutta kokemusta on kaikenlaisesta työstä siivoamisesta ja kaupan kassalta asiantuntijahommiin. Kaikkea voi siis ehdottaa, eiköhän me joku diili saada aikaan ja pääset viettämään lokoisia työttömän päiviä vaikka heti huomenna.
Tule asbestinpurkuhommiin. Minun ei tarvitse edes luopua paikastani vuoksesi, sillä alalla on huutava työvoimapula. Että tervetuloa vaan ammattiin missä aidosti työnhaluinen kyllä itsensä elättää.
Pääseekö ilman koulutusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs jännä se on. Eihän kukaan nyt työttömäksi halua. Olen kyllä sellaisenkin vaiheen elänyt. Täyttä työtä se oli jokaikinen päivä, jotta pääsin taas työn syrjään kiinni. Ei sitä kenellekään toivo työttömyyttä. Se lamaannuttaa nopeasti.
Ja silti nämä aktiivimallin kannattajat haluavat ruoskia työttömiä vähän lisää, koska..?
Päinvastoin, mielestäni työttömiä täytyy tukea tilanteessaan rahallisesti ja sopivilla valmennuksilla. Niille työttömille, jotka ovat aktiivisia, voidaan maksaa palkintona jopa hieman korkeampaa korvausta. Näin kannustetaan omaan aktiivisuuteen sekä työkyvystä ja työmarkkinakelpoisuudesta huolehtimiseen. Aktiivimalli sisältää nämä elementit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs jännä se on. Eihän kukaan nyt työttömäksi halua. Olen kyllä sellaisenkin vaiheen elänyt. Täyttä työtä se oli jokaikinen päivä, jotta pääsin taas työn syrjään kiinni. Ei sitä kenellekään toivo työttömyyttä. Se lamaannuttaa nopeasti.
Ja silti nämä aktiivimallin kannattajat haluavat ruoskia työttömiä vähän lisää, koska..?
Ruoskia? En kyllä halua ketään ruoskia. En toivo kenellekään syrjäytymistä ja uupumista työttömyyteen. Mun mielestä perusajatus siinä on oikein. Toteutus voi olla hieman vaikeaa. Eihän tämä mikään säästöohjelma oli, päinvastoin. Resursseja pitäisi lisätä paljon, jotta saadaan tarjottua kullekin juuri oikeanlaista tukea ja että sitä on tarjolla riittävän laajasti. Mutta ehkä se maksaisi pitkällä aikavälillä itseään takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Loppupeleissä jokainen maailmassa vastaa itsestään, vaikkakin Suomessa asiat ovat hyvin kaikilla, kun verrataan muualle maailmaan.
Eihän nallekarkit koskaan mene tasan, ei edes sosialismin kehdossa neukkulassa. Eikä myöskään kapitalismin ihmemaassa USAssa. Jotkut onnistuvat elämässään jotkut eivät, toki olisi kivaa jos kaikki voisivat tehdä niitä juttuja joista pitää ja saada sellaista palkkaa kuin haluaa, mutta ei se vain mene niin.
Oman tilanteen valittaminen ja muiden syyttäminen, sekä uhriutuminen ei auta ketään, ei itseänikään niinä aikoina kun on mennyt heikommin.
Tässä maailmassa on vain pakko ponnistaa ylös uudestaan ja uudestaan ja uudestaan.On pakko ponnistaa, mutta ei ole millään lailla eettistä potkia lisää tuota jo ennestään maassa makaavaa. Koska siitä tässä laissa on kyse - ei sinun veroistasi tai CV:stäsi, vaan työttömien rankaisemisesta sen vuoksi, ettei heillä ole töitä.
Mutta työssäkäyvät kustantavat nykyisetkin tuet. Saa heillä kai olla mielipide asiasta?
Kuinka paljon jotain pitäisi tukea, onko ok, että joku vääntää pitkää päivää vain jotta saa maksaa lisää veroa? Ahkeruus pitäisi palkita, ei rangaista. Luuletko että muualla maailmassa on eettisempää, tai edes samaa tasoa?
Ja kysymys oli miksi ihmeessä antaisin työni jollekkin muulle?Työtön ei ole ollut aina työtön vaan käynyt töissä ihan siinä missä sinäkin. Hyvin harva on työtön omasta tahdostaan, esimerkiksi itse olen viimeisen vuoden aikana ollut sekä työtön että töissä. Ilmeisesti nämä minun maksamani verot (tiesithän, että veroa maksetaan myös työttömyyspäivärahasta?) ja osallistumiseni yhteiskunnan pyörittämiseen on täysin arvotonta eikä oikeuta minua mihinkään.
N40
Ei kai tässä mistään halusta ole kiinni sen enempää, kuin etten minä halua maksaa enempää veroa. Onhan sinulla oikeutesi samalla tavalla kuin minullakin?
No työttömyyskorvauksen verottaminen on mielestäni aika outoa. Fiksumpaa olisi antaa netto suoraan käteen eikö eses puhua mistään veroista.
Oon jäämässä pois työstäni yrittäjäksi siirtymisen vuoksi eli on piakkoin haettavissa! Jos ei ole päteviä hakijoita (todennäköisesti on), voit tulla huomioiduksi haussa. Varaudu siihen että rankkaa, todella rankkaa tulee. Työ on hyvin monikulttuurisessa yläkoulussa aineenopettajana.
Lyhytaikaisia sijaisuuksia yläkouluissa on muuten suht hyvin saatavilla, eli hae niitä ainakin äläkä katkeroidu sohvallesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoskia? En kyllä halua ketään ruoskia. En toivo kenellekään syrjäytymistä ja uupumista työttömyyteen. Mun mielestä perusajatus siinä on oikein. Toteutus voi olla hieman vaikeaa. Eihän tämä mikään säästöohjelma oli, päinvastoin. Resursseja pitäisi lisätä paljon, jotta saadaan tarjottua kullekin juuri oikeanlaista tukea ja että sitä on tarjolla riittävän laajasti. Mutta ehkä se maksaisi pitkällä aikavälillä itseään takaisin.
Aktivointitoimenpiteistä leikattiin samalla 100 miljoonaa euroa pois. Kyse on pelkistä säästöistä ja tilastoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tule asbestinpurkuhommiin. Minun ei tarvitse edes luopua paikastani vuoksesi, sillä alalla on huutava työvoimapula. Että tervetuloa vaan ammattiin missä aidosti työnhaluinen kyllä itsensä elättää.
Pääseekö ilman koulutusta?
Lyhyt alle viikon kestävä kurssi riittää. Kursseja järjestetään tasaisin väliajoin. Kannattaa tiedustella vaikka työkkäristä, tai sitten joltain alan firmalta. Varmasti neuvovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin, mielestäni työttömiä täytyy tukea tilanteessaan rahallisesti ja sopivilla valmennuksilla. Niille työttömille, jotka ovat aktiivisia, voidaan maksaa palkintona jopa hieman korkeampaa korvausta. Näin kannustetaan omaan aktiivisuuteen sekä työkyvystä ja työmarkkinakelpoisuudesta huolehtimiseen. Aktiivimalli sisältää nämä elementit.
Peesi tälle!
Vierailija kirjoitti:
Miksi antaisin? Minun urani tähän asti on minun ponnisteluni tulos ja olen rakentanut cv:ni hyvään kuntoon. Olen itse erehdysten ja yritysten kautta kehittänyt itseäni ja tarttunut mahdollisuuksiin joskus suurillakin riskeillä.
Eivät työssäkäyvät ole työttömille kateellisia tai vihaa heitä. Ihmisiä alkaa vain tympiä maksaa aina vain suurempia veroja, jotka käytetään muiden tukemiseen. Varsinkin kun joissain tapauksissa kyse on ollut siitä ettei koulu ole maistunut, tai että töitä ei ole haluttu tehdä nuoresta saakka, tai omaa osaamista ei ole vaivauduttu kehittämään.
Tässä maailmassa on vain pakko ponnistaa ylös uudestaan ja uudestaan ja uudestaan.
Aina vaan suurempia veroja? Tarkoitat varmaan, että kiva oli nauttia veroista, kun niillä sai ilmaisen koulutuksen ja muut yhteyskunnan edut, mutta nyt kun vihdoinkin itse maksat jotain niin ei huvittaisikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Mutta työssäkäyvät kustantavat nykyisetkin tuet. Saa heillä kai olla mielipide asiasta?
Kuinka paljon jotain pitäisi tukea, onko ok, että joku vääntää pitkää päivää vain jotta saa maksaa lisää veroa? Ahkeruus pitäisi palkita, ei rangaista. Luuletko että muualla maailmassa on eettisempää, tai edes samaa tasoa?
Ja kysymys oli miksi ihmeessä antaisin työni jollekkin muulle?Jo muissa Pohjoismaissa työttömyysturvan taso on Suomea parempi.
Sinä et maksa veroistasi muiden makoilua, sinä maksat turvallisesta ja tasavertaisesta yhteiskunnassa, jossa voi nukkua yön yli ilman pelkoa aseellisesta tunkeutumisesta omaan asuntoon.Entä sitten? Myös palkat paremmat noissa maissa.
Norjalaisilla on öljyrahastot ja ruotsalaisilla vienti vetää. Suomella öljyvarannot ovat niukanpuoleiset ja vienti takeltele aika ajoin pahasti. Kyllä, siitä maksetaan ja maksetaan jatkossakin. Ei täällä nälkään kuole tai jääädy pakkaseen.Miksi sinä et sitten muuta johonkin maahan, jossa ei tarvitse maksaa lainkaan veroja?
Miksi muuttaisin, työni on täällä ja elämäni myös? Ehkä jossain kohtaa, kun aika on oikea ja duunipaikka jostain tällaisesta maasta tulee eteen.
lastentarhanopettaja kirjoitti:
en tietenkään koska te olette typeriä
Osa työttömistä on kouluttautuneita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktivointitoimenpiteistä leikattiin samalla 100 miljoonaa euroa pois. Kyse on pelkistä säästöistä ja tilastoista.
Eihän ole leikattu aktivointitoimenpiteistä.
Kauhean kovan vaivan ovat tämän ketjun työssä käyvät nähneet sen työnsä eteen ja osaamisensa on todella ainutlaatuista, mutta työttömille kuitenkin voidaan sanoa, että helppoahan se on vain mennä töihin.
En ole aktiivimallin kannattaja enkä vastustaja. Asia on minulle yhdentekevä. Mutta kysymys, antaisinko työni sinulle: Sopii mennä hakemaan. Jos olet minua parempi siinä mitä teen, niin siitä vaan, vie pois!
Voi vain olla niin, että sinusta ei ole minua korvaamaan. Nuorena opiskelin ja sitten olen matkan varrella kehittänyt tietojani ja taitojani. Niin ne muutkin tässä maailmassa menestyvät tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi antaisin? Minun urani tähän asti on minun ponnisteluni tulos ja olen rakentanut cv:ni hyvään kuntoon. Olen itse erehdysten ja yritysten kautta kehittänyt itseäni ja tarttunut mahdollisuuksiin joskus suurillakin riskeillä.
Eivät työssäkäyvät ole työttömille kateellisia tai vihaa heitä. Ihmisiä alkaa vain tympiä maksaa aina vain suurempia veroja, jotka käytetään muiden tukemiseen. Varsinkin kun joissain tapauksissa kyse on ollut siitä ettei koulu ole maistunut, tai että töitä ei ole haluttu tehdä nuoresta saakka, tai omaa osaamista ei ole vaivauduttu kehittämään.
Tässä maailmassa on vain pakko ponnistaa ylös uudestaan ja uudestaan ja uudestaan.Aina vaan suurempia veroja? Tarkoitat varmaan, että kiva oli nauttia veroista, kun niillä sai ilmaisen koulutuksen ja muut yhteyskunnan edut, mutta nyt kun vihdoinkin itse maksat jotain niin ei huvittaisikaan?
En käynyt lukion jälkeen kouluja enkä ole armeija jäljeen tukia nostanut. Kyllä olen valmis maksamaan veroja koulutukseen, terveydenhuoltoon ja muuhunkin jatkossakin. Toki jossakn menee raja. Miksi tehdä enemmän kun itse saavutetusta lisähyödystä ei jää mitään käteen?
Tuolla koulutuksella et tosiaan ole kovin kuumaa kamaa työmarkkinoilla. En ”antaisi”, mutta ei kyllä työnantajanikaan tarjoisi sinulle työpaikkaani.
Johan tässä maksetaan veroja, jotta nuo voitaisiin kustantaa? Vai sanoinko jossain, että koulutus tai terveydenhuolto pitäisi lakkauttaa. Päinvastoin varsinkin koulutukseen tulisi satsata paljon enemmän, jotta tulevat aikuiset osaisivat olla innovoivia ja kehittää tulevaisuudessa toimivia ratkaisuja, palveluita ja ansaintamalleja, joilla turvataan valtion olemassa olo myös tulevaisuudessa. Mutta jostain joutuu säästöjäkin hakemaan. Muuten ei riitä.