Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei köyhät syö enemmän papuja?

Vierailija
04.01.2018 |

Ihmettelen muutenkin, miksi papuja käytetään Suomessa niin vähän, mutta luulisi edes köyhien löytäneen pavut lautaselleen. Ne kun on tosi halpoja terveyspommeja. Kuivatut pavut, linssit ja herneet on melkein ilmaisia, eikä halvimmat purkkipavutkaan paljoa maksa. 60 sentillä saa purkillisen valmiiksi kypsennettyjä papuja, joissa on 15-20 g proteiinia, saman verran kuituja ja paljon muuta terveellistä. Ne lämmittää hetkessä vaikka mikrossa, joten voiko ruoka paljon vaivattomammin valmistua? Miksi siis suurin osa köyhistä ylenkatsoo papuja ja ostaa aina jauhelihaa, lenkkimakkaraa tai muuta lihaa lautaselleen?

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut vielä: mitä papuja ja mitä niille tehdään, eikä kyllä ensimmäistäkään maustetta?

Vierailija
82/98 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä, miksi papuja ja palkokasveista paljon syövät ovat hoikempia kuin niitä vähän syövät!

Koska ne pieree läskinsä pihalle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa viestissä: Pavut ovat hyviä, kun maustaa oikein.

.

Kertokaas nyt alusta asti, mitä papuja, mitä mausteita, kuinka tehdään?

Oletko koskaan kuullut Googlesta ja keittokirjoista?

Vierailija
84/98 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä pitää keittää kauan että haitalliset aineet neutraloituvat,nopea lämmitys ei riitä.

Ja keittämistä ennen on liotus. Fodmapit on vesiliukoisia, joten jos pavut pierettää, tavallista pidempi liotus auttaa.

Vierailija
85/98 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

.

Olen kuullut ja käytänkin paljon, olisin vain halunnut ohjeet näiltä, jotka niitä kehuivat mausteineen.

.

Noinko vastaisit 15-vuotiaalle pojallesi, kun hän kysyy ohjetta?

Vierailija
86/98 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

.

Olen kuullut ja käytänkin paljon, olisin vain halunnut ohjeet näiltä, jotka niitä kehuivat mausteineen.

.

Jos mulla olisi poika joka pyytää multa hyviä papureseptejä, kirjoittaisin sille niitä tarvittaessa rautalangasta vääntäen ja voisin vaikka ottaa havainnollistavia kuvia eri valmistusvaiheista. Mutta kun reseptejä pyytää joku anonyymi vauvapalstalainen jolle olen vain yksi anonyymi keskustelija vauvapalstalla, turha nähdä vaivaa. Etenkin kun ottaa huomioon, että moni muu osaa kirjoittaa papuruokien teosta paljon paremmin kuin minä, joka teen ruokia itseäni varten enkä kiinnitä erityistä huomiota siihen, mitkä asiat on olennaisia hyvän lopputuloksen kannalta ja miten voisin välittää osaamistani eteenpäin.

Vierailija
87/98 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan papuja t. Köyhä.

En osaa kyllä käyttää niitä mitenkään monipuolisesti. Säilykepapuja ja niitä pitkiä tulee välillä ostettua.

Kuulostan nyt varmaan jotenkin mäntiltä, mutta en vaan muista lajien nimiä.

Vierailija
88/98 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papuja pitää liottaa yön yli ja sitten on keitettävä niitä noin tunti. Sitten ne voi heittää paistinpannuun vaikka riisin tai minkä vaan sekaan, tai yksinkin, ja maustaa. Soijakastiketta, currya, chiliä, maun mukaan mitä vaan. Hyvä öljy tekee ruuasta parempaa.

Esim. mungpapuja on helppo idättää. Liotetaan taas yön yli. Vesi valutetaan pois. Sitten laitetaan johonkin pimeään ja huuhdellaan ja valutetaan joka päivä useita kertoja. Kun versot on kahden tai kolmen sentin mittaisia, ne voi syödä.

Pavuista voi tehdä myös tahnoja leivän päälle. Perinteisesti kikherneet on parhaita. Valmistellaan pavut, muussataan ne ja sekoitetaan mössöön öljyä ja mausteita. Jauhoista voi tehdä yksinkertaista rieskaa vain sekoittamalla vettä, suolaa, jauhoja ja vähän öljyä. Rieskat laitetaan uuniin paistumaan. Sitten paputöhnää päälle ja syödään. Rieskoja voi paistaa öljyssä pannullakin. Painellaan vain litteäksi ja paistumaan.

Linsseistä, etenkin vihreistä, voi keittää linseikastiketta samaan tapaan kuin tehdään hernekeittoa. Paitsi ei ihan. Keitetään linssejä sakeaksi kastikkeeksi ja lisätään mieluisia mausteita. Se on ihan hyvää perunan ja mahdollisten vihannesten kanssa.

Soijajauho on aika halpaa. Jos on keitettyjä papuja, ne voi muussata ja joukkoon voi sekoittaa soijajauhoja, ja taaskin mausteita. Sitten mössöstä voi pyöritellä pullia tai pihvejä. Sekaan kannattaa lisätä öljyä. Ne voi paistaa uunissa tai pannulla.

Joo, syön paljon papuja ja linsseja ja olen köyhä.

Vierailija
89/98 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekkin tulee vatsavaivoja, kipuja ja kaasua. Lisäksi mikrotettu tölkkipapu ei kuulosta hyvältä, en syö eineksiä.

Ja kolmanneksi ne maistuu samalta kuin jauhoklimpit kastikkeessa.

Vierailija
90/98 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ei pavut sovi ja en syö pelkästään jauhelihaa , syön hernekeittoja kasviskeittoja pinaattikeittoa kalaa sun muuta ruokaa.ja kun meitä on kolme niin eipä tuolla papusopalla montaa päivää pysty syömään. Meillä syödään myös salaatteja. Ja olemme köyhiä

Vierailija
91/98 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

.

.

Jos mulla olisi poika joka pyytää multa hyviä papureseptejä, kirjoittaisin sille niitä tarvittaessa rautalangasta vääntäen ja voisin vaikka ottaa havainnollistavia kuvia eri valmistusvaiheista. Mutta kun reseptejä pyytää joku anonyymi vauvapalstalainen jolle olen vain yksi anonyymi keskustelija vauvapalstalla, turha nähdä vaivaa. Etenkin kun ottaa huomioon, että moni muu osaa kirjoittaa papuruokien teosta paljon paremmin kuin minä, joka teen ruokia itseäni varten enkä kiinnitä erityistä huomiota siihen, mitkä asiat on olennaisia hyvän lopputuloksen kannalta ja miten voisin välittää osaamistani eteenpäin.

Tuon kirjoittamisen vaivallakin olisit jo saanut annettua pari vinkkiä. Ohis

Vierailija
92/98 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pierettää.

Siihen auttaa harvoja poikkeuksia lukuunottamatta maltillinen totuttelu. Jos pavut aiheuttaa oireita, niiden käyttö kannattaa aloittaa pienin annoksin, esim. 20-50 grammaa päivässä ja vähitellen enemmän.

Muakin pieretti aluksi aika lailla, mutta tälla tavalla suolistoni tottui papuihin ilman hajuhaittoja. Nykyään pystyn syömään ainakin 2 purkkia papuja päivässä ongelmitta. Sen isompia määriä en ole kokeillut.

Periaatteessahan se kaasun muodostuminen niistä on enemmänkin niiden papujen ominaisuus sinänsä, eikä niinkään kenenkään ruuansulatuksen, tai mahalaukun, tai suolten ominaisuus.

Eli panepa herneitä, tai papuja vaikka ihan pulloon ja sitten vaikka luonnonkorkki päälle ja katso mitä tapahtuu.

Vierailija
93/98 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

88 lisää, että papuihin pitää vähän niinkuin tottua. Jos on terve suolisto, se tottuu lopulta papuihinkin. Tai suolisobakteerit tottuvat. En mene sanomaan mitään siihen, jos on oikeasti ruuansulatuksen kanssa jotain ongelmaa. Itse totuin. Piereskelin ja sitten totuin.

Pavut ja linssit on hyvää ravintoa ja monipuolista ruokaa, jos osaa niitä laittaa. Säilykepavut ei ole yhtä hyviä ja halpoja kuin kuivatavara. Linssit on yksinkertaisempia, koska niitä ei tarvitse liottaa, ja niistäkin saa hyvää lisäkettä. Esim. punaiset linssit riisin seassa on proteiinisempi ja ravitsevampi lisuke kuin pelkkä riisi, ja valmistuu samalla vaivalla. Maku on yllättävän hyvä.

Mausteista sanon vielä, että soijakastike on hyvä juttu, samoin umami-mausteet, joita saa joistain normikaupoistakin. Itse tykkään tulisesta ruuasta, joten käytän chiliä. Korianteri sopii kikherneiden kanssa, jos siitä tykkää. Currysekoituksetkin on ok. Erilaiset etikat voi myös maistua hyvältä papuruuissakin ja esim. joissain papupullissa ja -tahnoissa. Näitä pitää kokeilla.

Vierailija
94/98 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

.

.

Tuon kirjoittamisen vaivallakin olisit jo saanut annettua pari vinkkiä. Ohis

No niin olisin, mutta juurihan selitin miksen nähnyt vaivaa. Moni muu tietää aiheesta paljon enemmän, ja nopea googletus tai käynti kirjastossa on helppo keino löytää kunnollisia reseptejä ja hyviä vinkkejä papuruokien tekoon.

Sen sijaan muut ei pysty kertomaan, miksi jätin kysyjän toivomaansa vastausta vaille.

Vierailija
95/98 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muutama hyvä papuhernelinssiresepti:

Linssikastike pastalle:

https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/186145/Linssikastike%20pastall…

Kikhernekastike riisille:

http://vegandad.blogspot.fi/2007/12/coconut-curry-chickpeas.html

Papupihvit vaikka muusin kanssa tai hampurilaisen väliin:

http://tuulentupa.blogspot.fi/2011/08/kikherne-pinaattipihvit.html

Viimeiset toimii tosi hyvin myös kidney-pavuilla tehtynä.

Vierailija
96/98 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua syödä ruokaa, josta en pidä. Saa sitä muutakin ihan tarpeeksi halvalla, ei tarvitse papuihin tyytyä.

Vierailija
97/98 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pierettää.

Siihen auttaa harvoja poikkeuksia lukuunottamatta maltillinen totuttelu. Jos pavut aiheuttaa oireita, niiden käyttö kannattaa aloittaa pienin annoksin, esim. 20-50 grammaa päivässä ja vähitellen enemmän.

Muakin pieretti aluksi aika lailla, mutta tälla tavalla suolistoni tottui papuihin ilman hajuhaittoja. Nykyään pystyn syömään ainakin 2 purkkia papuja päivässä ongelmitta. Sen isompia määriä en ole kokeillut.

Periaatteessahan se kaasun muodostuminen niistä on enemmänkin niiden papujen ominaisuus sinänsä, eikä niinkään kenenkään ruuansulatuksen, tai mahalaukun, tai suolten ominaisuus.

Eli panepa herneitä, tai papuja vaikka ihan pulloon ja sitten vaikka luonnonkorkki päälle ja katso mitä tapahtuu.

Pierettäminen johtuu suolistobakteereista. Useimmiten hyvistä sellaisista. Pieni piereskely on terveellistä.

Vierailija
98/98 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pierettää.

Pierettäminen johtuu suolistobakteereista. Useimmiten hyvistä sellaisista. Pieni piereskely on terveellistä.

Nykyajan ihmiset on vieraantunut todellisuudesta. Moni kauhistuu pientäkin kaasunmuodostusta, vaikka sen puute on oikeasti merkki siitä että jotain on pahemman kerran pielessä.

Pavut lisää muodostuvan kaasun määrää, muttei hajua. Suolistobakteerien pavuista muodostama hiilidioksidi ei haise.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi