Ilotulitteet vain ammattilaisille?
Tullut uusi kansalaisaloite, jossa ehdotetaan, että ilotulitteita saisivat käyttää VAIN ammattilaiset. Perusteluja puolesta ja vastaan?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan. Nykysysteemi on ihan älytön. Kaikki paikat rantoja myöten hirveässä töhnässä rakettien jäljiltä. Lisäksi muut tunnetut syyt.
Linnut: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000000368346.html?nomobile=2
Koirat: https://www.aamulehti.fi/hyvaelama/liki-300-paukkuarkaa-koiraa-paasee-uu...
Rytmihäiriö ja veritulppa: http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201712272200629501_u0.shtml
Vanhukset ja Sotatakaumat: https://yle.fi/uutiset/3-8560846
Toi lintu juttu johtuu siitä, että tietynlaiset linnut sekoavat paukkeesta, mutta kyseistä lintulajia ei ole Suomessa. Koira ei pelkää jos se on hyvin koulutettu. Pienhiukkas hörhöily on mennyt vähän pitkälle, kun ei niihin kuitenkaan kuole, vaikka kuinka paljon höpötetään. Se on vain yksi päivä vuodesta, joten ihminen voi ihan itse laittaa korvatulpat.
Miten koulutat pelon tunteen pois koirasta?
En kouluta paukkujen pelkäämistä koiraan. Koira ensimmäisellä kerralla räjähdyksen kuulleessaan katsoi minua ja rauhoittui, kun minä olin rauhallinen.
Vau, sulla on siis kokemusta yhdestä kokonaisesta koirasta. Valtava kokemuspohja jolla voi jo alkaa vaikka kouluttajaksi
Kannatan, koska ammattilaisten tekemät ilotulitukset ovat mahtavia ja turvallisia, niistä on iloa koko kansalle. Amatöörit paukuttaa halpisraketteja parkkipaikkoilta ja parvekkeilta, se on surkea ihmisiä häiritsevää puuha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan. Nykysysteemi on ihan älytön. Kaikki paikat rantoja myöten hirveässä töhnässä rakettien jäljiltä. Lisäksi muut tunnetut syyt.
Linnut: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000000368346.html?nomobile=2
Koirat: https://www.aamulehti.fi/hyvaelama/liki-300-paukkuarkaa-koiraa-paasee-uu...
Rytmihäiriö ja veritulppa: http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201712272200629501_u0.shtml
Vanhukset ja Sotatakaumat: https://yle.fi/uutiset/3-8560846
Toi lintu juttu johtuu siitä, että tietynlaiset linnut sekoavat paukkeesta, mutta kyseistä lintulajia ei ole Suomessa. Koira ei pelkää jos se on hyvin koulutettu. Pienhiukkas hörhöily on mennyt vähän pitkälle, kun ei niihin kuitenkaan kuole, vaikka kuinka paljon höpötetään. Se on vain yksi päivä vuodesta, joten ihminen voi ihan itse laittaa korvatulpat.
Koiran koulutuksella ei ole mitään tekemistä paukkuarkuuden kanssa.
Ihan vaan huom.
On se hassua miten sotakoiria on ollut jos koiralle nyt vaan sattumalta voi tulla paukkuarkuus.
Villinä veikkauksena, että paukkuaroista yksilöista ei tule sotakoiria vaan karsiutuvat pois jo pentuina
Miksi "paukkuarkuutta" jäisi rotuun jos ne heikot olisi karsittu geeneistä pois? Kyllä ne sotakoirat sellaisina syntyivät ja koulutettiin koviksi.
Miksi syntyy kehitysvammaisia ihmisiä vaikka kehitysvammaiset harvemmin itse lisääntyvät?
Vierailija kirjoitti:
Kannatan, koska ammattilaisten tekemät ilotulitukset ovat mahtavia ja turvallisia, niistä on iloa koko kansalle. Amatöörit paukuttaa halpisraketteja parkkipaikkoilta ja parvekkeilta, se on surkea ihmisiä häiritsevää puuha.
Tämä! Esimerkiksi Walt Disney Worldin ilotulitusten jälkeen yksityishenkilöiden pamauttelut näyttää harvinaisen turhilta.
ilotulita mutta en ole niitä vastaankaan. Turhaa mesoomista. Joka asiaan mikä kivaa joudenkin mielestä jotkut ovat aina vastaan ja kieltämässä.
Eiköhän siinä ole se että saa itse ampua ja näyttävyydestä voidaan olla montaa mieltä. Padat menevät vuosi vuodelta kuluttajatuotteissa näyttävemmiksi. Nyt saa padat saa olla 2kg kokoisia. Ampuuhan ammattilaisetkin kuluttajapatoja joissain näytöksissä osana sitä näytöstä.
olen monta tylsää ammattilaisshowta nähnyt että oikein harmitti kun vaivautui paikalle katsomaan. Joka asiaan pätee se että aina löytyy niitä jotka hölmöilevät tai eivät ymmärrä lukemaansa ja tällä tarkoitan ohjeita.
Sekin riippuu kuka ammattilainen ampuu. Täällä joidenkin ihmisten kuluttajapadoilla tekemä show on paljon näyttävämpi kuin kylän oma tulitus.
Ei klapikoneita kielletä koska ne onnettomuudet johtuvat osaamattomista käyttäjistä jotka eivät ohjeita noudata. Sama pätee tulitteisiin. Ei onnettomuudet johdu tuotteista vaan käyttäjistä enkä usko että niitä kielletään koska se lisäisi laittomien tulitteiden tilaamista ulkomailta jotka päätyisivät pimeille markkinoille ala-ikäisille ym. Sitäkö haluatte? Minä en halua sitä ainakaan.
Joo kuten on saanut uutisista lukea niin niitä laittomia tulitteita on jäänyt kiinni tullissa mutta uskallan väittää että enemmän niitä läpi pääsee kuin jää kiinni ja tuo pätee jokaiseen laittomaan asiaan huumeisiin ym.
Et ei niitä voida koskaan kitkeä kokonaan pois.
Kuitenkin tekin ja minäkin tykkäämme asioista mitkä ei toisia miellytä. Ainahan voi toivoa kieltoa mille asialle tahansa mutta eriasia on että totteutuuko se. Ilotulitteitakin vastustavat ihmiset ovat varmasti reilu vähemmistö suomalaisista.
Minua ei tulitteet haittaa kuten jo sanoin, kuten ei mesoavat känniääliöt eikä naapurin jokapäivä räksyttävä koira tai no kerran keskellä yötä heräsin känniääliöiden laulamiseen niin sillon vähän kieltämättä alkoi päätä kiristää.
Joka vuosihan tulitteita ja ties mitä ollaan kieltämässä eikä oikein saa kannatusta. Vaikka en ilotulittele niin parempi näin että saa ampua saa kuluttajatuotteita kuin että nuoriso alkaa tekemään omia viritelmiään. Toki olen itsekkin tulitellut mutta en enään niitä osta. en sen takia että se olisi rahan tuhlausta koska kaikki on rahantuhlausta mitä ihminen ei tarvitse elääkseen.
Kannatan aloitetta. Pois jäisi kokonaan pitkin iltaa ja yötä paukuttelut ja roskaus jäis myös pois. Uuden vuoden yön jälkeen on joka paikassa tulitejätteitä kun harva viitsii kerätä omansa pois.
Yksilönvapaus on paljon tärkeämpi kuin se että muutamaa kännistä hölmöä suojellaan kaikkien muitten ilo kieltämällä.
Oksettaa moinen holhous ja ainainen kieltäminen.
Kannatan, kävin jo allekirjoittamassa kansalaisaloitteenkin. Kuluttajat saavat taas kiittää ihan itseään. Jos niitä raketteja olisi paukuteltu vain uuden vuoden yönä tiettyjen kellonaikojen välissä, niin ei olisi näin suurta tarvetta rajoittaa, mutta kun paukuttelu alkaa samana päivänä kun raketit tulevat myyntiin, niin elämästä taajama-alueilla on tullut yhtä helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan, kävin jo allekirjoittamassa kansalaisaloitteenkin. Kuluttajat saavat taas kiittää ihan itseään. Jos niitä raketteja olisi paukuteltu vain uuden vuoden yönä tiettyjen kellonaikojen välissä, niin ei olisi näin suurta tarvetta rajoittaa, mutta kun paukuttelu alkaa samana päivänä kun raketit tulevat myyntiin, niin elämästä taajama-alueilla on tullut yhtä helvettiä.
Tarve rajoittaa on vaan muutaman kotipoliisin korvien välissä.
Tuollainen kiusantekoaloite ei todellakaan tule menemään läpi, edes Suomi ei ole sentään niin ankea holhousvaltio.
Vierailija kirjoitti:
Eipä niistä ole iloa meille tai monelle muullekaan jos kunnat ja kaupungit eivät ensinnäkin aikaista ilotulista, järjestä parkkipaikkoja tai sopivia linkkavuoroja kyseiseen ajankohtaan ja kiellä kännisten pääsyä likikään ilotulitusaluetta. Tosi kiva olla lasten kanssa keskustassa kun joka kolmas vastaantulija on kolmen promillen humalassa....
Minä käyn allekirjoittamassa ton alotteen. Syyt onkin jo mainittu moneen kertaan: eläimet stressaantuu, ylimääräistä roskaa aiheutuu sekä jokainen onnettomuus näin hyödyttömän asian vuoksi on liikaa.
Kenelläkään ei ole mitään pakkoa pitää lemmikkejä! Se on vaan ihmisten itsekkyyttä ja eläinten riistoa, että ihmisten omiin tarkoituksiin tehtaillaan eläimiä. Turha siis esittää, että eläinten oikeudet kiinnostaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn allekirjoittamassa ton alotteen. Syyt onkin jo mainittu moneen kertaan: eläimet stressaantuu, ylimääräistä roskaa aiheutuu sekä jokainen onnettomuus näin hyödyttömän asian vuoksi on liikaa.
Jos ilo ja yksilönvapaus ovat sinulle hyödyttömiä asioita niin huh huh...
Mieluummin haluaisin kiellon rakettien ampumiselle humalapäissä. Useampana uutenavuotena viuhahtanut kaatunut raketti läheltä ohi, kun joku liikaa etanolia naukkinut ei ole saanut rakettiaan sihdattua ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Kenelläkään ei ole mitään pakkoa pitää lemmikkejä! Se on vaan ihmisten itsekkyyttä ja eläinten riistoa, että ihmisten omiin tarkoituksiin tehtaillaan eläimiä. Turha siis esittää, että eläinten oikeudet kiinnostaisivat.
Siinä samassa ne luonnon eläimetkin häiriintyy ammuskelusta missä kotona asuvatkin
Suomi on paska maa. Täällä halutaan kaikki tekeminen esivallan tarkkailun alle. Rikkaat antavat itselleen vapauksia, tavallinen kansalle asetetaan kaikkia pikkuasioitakin koskevia lakeja ja sääntöjä. Kaiken maailman Juhana Vartiaiset kun saavat huseerata vallassa vapaasti niin paskaahan siitä kansalle koituu.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin haluaisin kiellon rakettien ampumiselle humalapäissä. Useampana uutenavuotena viuhahtanut kaatunut raketti läheltä ohi, kun joku liikaa etanolia naukkinut ei ole saanut rakettiaan sihdattua ylöspäin.
Tuohan on jo kiellettyä.
Kas niin, oletko nyt tyytyväinen? Meillä on jo kielto. Jippii!!!!
Itse inhoan ilotulitteita. Savua ja ääniä, sekä osaa niiden ampujia. Mutta kielto lisäisi varmasti omatekoisten rakettien tekemistä. Se lisäisi ongelmia ja vaaraa.
Pientä asennekasvatusta lisää. Nyt jo ilotulitukset ovat siisteytyneet. Aikarajat pitää jotenkuten. Jos vielä saataisiin vähennettyä ilotulitusintoa, niin eiköhän siitä yhdestä illasta selviä.
Miksi "paukkuarkuutta" jäisi rotuun jos ne heikot olisi karsittu geeneistä pois? Kyllä ne sotakoirat sellaisina syntyivät ja koulutettiin koviksi.