Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko nähneet kohusarjan 13 syytä (13 Reasons Why)? Kertoo itsemurhasta

Vierailija
04.01.2018 |

Kuinka moni täällä on nähnyt sen? Asiantuntijat varoittavat nuorten vanhempia että sarja saattaa olla liian rankka nuorille. Mitä mieltä olette? Voiko tv-sarjan katseleminen oikeasti laukaista itsetuhoisuuden?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti näkyy tilastoissa sen vaikutus, joten suosittelisin varomaan ainakin herkimpien nuorien kohdalla.

Vierailija
2/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ehkä pitkäveteisin sarja mitä olen koskaan katsonut. Toisaalta katsoin vain yhden jakson kokonaan, siihenkin jouduin pakottamaan itseni. Toisesta jaksosta katsoin ehkä 5-10 minuuttia, mutta sitten totesin, että tämä "hypetetty" sarja on ihan liian tylsä minulle.

Toisaalta, minäkin itsemurhaa harkinneena en yhtään samaistunut tähän itsensä tappaneeseen tyttöön. Syytteli kaikkia, oli koppava ja ylimielinen ja teki itsestään jotenkin marttyytin oloisen. Ei vastaa minun mielikuvaani itsetuhoisesta/masentuneesta henkilöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti näkyy tilastoissa sen vaikutus, joten suosittelisin varomaan ainakin herkimpien nuorien kohdalla.

Missä tilastoissa? Epäilläänkö sarjan jo aiheuttaneen itsemurhia käytännössä? Vai "pelkkää" viiltelyä yms.?

AP

Vierailija
4/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä tuo sarja mitään massaitsemurhia aiheuta. :D Jokaisessa jaksossa käsitellään eri henkilöiden syytä tytön (eli tarinan kertojan) itsemurhaan. Eli mikä kaikki lopulta sen aiheutti. Aika pitkäveteinen sarja oli. Katsoin alusta loppuun. En ymmärrä hysteriaa.

Vierailija
6/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuori on herkkä ja jo valmiiksi itsetuhoinen, niin kuuntelisin kyllä asiantuntijoiden varoituksia, varmuuden vuoksi.

Mitä tulee tuohon väitettyyn ilmiöön, että yhden nuoren itsemurha saattaa (lähipiirissä) sysätä toisenkin itsemurhaan, niin sellaistahan on todistettavasti tapahtunut. Näin vuosia sitten dokumentin muistaakseni australialaisesta kaupungista, jonka yläkoulussa / high schoolissa tapahtui lyhyen ajan sisällä monia nuorten itsemurhia. Se oli epidemiamainen itsemurha-aalto. Ei sellainen kyllä kovin yleiseltä vaikuta.

Olen itse juuri katsomassa 13 syytä -sarjaa, tosin vasta pari ensimmäistä jaksoa olen ehtinyt katsoa. Ei se kaiken hehkutuksen ja kehujen veroinen mielestäni ole, ainakaan noiden parin jakson perusteella, mutta silti riittävän kiinnostava ja synkästä aiheestaan huolimatta viihdyttävä, että varmaankin katson sen loppuun. Siinä on selvästi tavoiteltu 90-luvun tyyliä.

Joku edellä sanoi keskushenkilö Hannahin olevan koppava tms.. Olen samaa mieltä. Näiden ensimmäisten jaksojen perusteella Hannah itse vaikuttaa vähän "koulukiusaajamaiselta", ylimieliseltä.

Vierailija
7/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää Netflixissä tai HBOssa?

Vierailija
8/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko realistista että itsemurhaaja jaksaa nähdä noin paljon vaivaa kuin Hannah? Kirjoitustyö, kasetit, kartat yms.?

Vierailija
9/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netflixissä.

Vierailija
10/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kahden teini-ikäisen tytön äitinä sarja ahdisti kovasti. Jotenkin se miten nuoret näyttävät ulospäin iloisilta ja totuus on että samaan aikaan mielessä on vaikka kuinka synkkiä ajatuksia :( vanhempi tyttäreni oli 14 kun hyvä ystävänsä teki itsemurhan, ja voin sanoa, että tuollainen vaikuttaa koko kaveripiirin ja pitkään.

Minusta sarja ei ollut pitkäveteinen, mutta katsoisin kyllä sarjan yhdessä nuoren kanssa.

Vierailija
11/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin, että siinä mässäillään itsarilla. Jonkinmoista traagisuuden romantisointia. En viitsi katsoa.

Vierailija
12/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt, eikä mun mielestä ole ahdistava. Paitsi siinä mielessä, että tajuaa kuinka kehittymättömiä teinit vielä on, ja kuinka kamalan tosissaan ne ottaa kaiken. Ihan ok sarjana.

Vierailija
13/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko realistista että itsemurhaaja jaksaa nähdä noin paljon vaivaa kuin Hannah? Kirjoitustyö, kasetit, kartat yms.?

No sopii tuo käyttäytymismalli noihin kouluampujiin ainakin, jotka haluavat kostaa koko maailmalle samalla kun tappavat itsensä. Kirjoittavat ties mitä manifestejaan etukäteen löydettäviksi kuoleman jälkeen.

Vierailija
14/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin alusta loppuun, melko pitkäveteinen mutta ihan ok. Siitä päähenkilötytöstä en pitänyt yhtään, oli ärsyttävä ja koppava ja törkeästi syytti muita teostaan, etenkin sitä päähenkilöpoikaa. Eikä tuntunut ajattelevan vanhempiaan hetkeäkään.

Vierailija
15/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tää Netflixissä tai HBOssa?

Ainakin Netflixissä.