Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten rinnat muuttuvat imetyksen lopettamisen jälkeen?

Vierailija
04.01.2018 |

Minulla on yksivuotias lapsi, jota imetän edelleen joitain kertoja päivässä. Minua on alkanut mietityttää, millaisiksi rinnat muuttuvat, kun lopetan imetyksen. Ovatko ne samanlaiset kuin nyt imetyksen aikana tyhjimmillään vai vielä tyhjemmän tuntuiset? Miten muilla on mennyt? Vaikuttaako se, miten pitkään imettää ja miten nopeasti lopettaa? Kudostyyppi varmaan vaikuttaa ainakin jossain määrin, kuvittelisin ainakin niin. En saanut yhtään raskausarpia raskauden aikana, onko muilla silti venähtäneet rinnat imetyksistä? Kiitos asiallisista vastauksista!

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen imettänyt 29-vuotiaana vuoden ja 38-vuotiaana vuoden. Nyt olen 39-vuotias ja voin rehellisesti sanoa, etteivät rintani ole mitenkään merkittävästi muuttuneet. Kuppikoko on edelleen sama 70D kuin ennen raskauksia. Toki rinnat ovat jotenkin "pehmeämmät", eivät enää niin kovan kiinteät kuin nuorempana, mutta ne eivät roiku. En tiedä, miksi jotkut sanovat imetyksen pilaavan rinnat. En ole huomannut eroa.

Vierailija
2/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä tulee pikkuhiljaa tyhjät roikkuvat pussit, jotka yltää napaan saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen imettänyt 29-vuotiaana vuoden ja 38-vuotiaana vuoden. Nyt olen 39-vuotias ja voin rehellisesti sanoa, etteivät rintani ole mitenkään merkittävästi muuttuneet. Kuppikoko on edelleen sama 70D kuin ennen raskauksia. Toki rinnat ovat jotenkin "pehmeämmät", eivät enää niin kovan kiinteät kuin nuorempana, mutta ne eivät roiku. En tiedä, miksi jotkut sanovat imetyksen pilaavan rinnat. En ole huomannut eroa.

Koska tässä niin kun monessa muussakin asiassa ihmisten kroppa reagoi erilailla. Imetyksen jälkeen minulla koko palasi noin suurinpiirtein samaan mutta tyhjät roikkuvat pussit täynnä raskausarpia ne ovat. Etukäteen on kuitenkin turha edes asiaa miettiä koska välttämättä ap:n rinnoille ei käy kuinkaan. Joillain on jäänyt jopa isommaksi.

Vierailija
4/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäyksenä ylempänä olevaan kommenttiini, minulla raskauden ja imetyksen aikana rinnat kasvoivat ainakin kolme kuppikokoa ja palasivat pieniksi mutta rumiksi. Varmasti vaikuttaa paljonko ja kuinka nopeasti rinnat ovat kasvaneet.

Vierailija
5/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsellä ei vaikuttanu juuri mitenkään 3 lasta tehty. Ensimmäinen 21 vuotiaana ja seuraavat muutaman vuoden välein eli kaikki alle 30 vuotiaana. Olin aika hoikka kaikkia odottaessani eikä kehoon kertynyt ylimääräistä rasvaa. Maitoa tosin ei sitten riittänytkään kuin muutamaksi kuukaudeksi. En tiedä oliko sillä vaikutusta.

Ensimmäistä odottaessani neuvolan terveydenhoitaja neuvoi pitämään jo raskausaikana ja sitten myös imetysaikana rintaliivejä myös yöllä. Noudatin neuvoa eikä rinnat ole rupsahtanut. Imettäminen jälkeen ne tosin oli jotenkin löysemmät n. pari vuotta mutta palasivat sitten entiselleen. En tiedä miksi vouhotetaan tuosta imetysasiasta.

Rasvaprosentilla raskaus- ja imetysaikana taitaa olla enemmän asian kanssa tekemistä kun tiedän niin monta lapsetonta naista joiden rinnat roikkuu kun ovat vaan yksinkertaisesti lihavia. Itse kävelin joka päivä paljon raskausaikana ihan aineenvaihdunnan takia. On hyväksi myös sikiön terveydelle. Kun syö terveellisesti ja liikkuu paljon ja muistaa ne rintaliivit niin ei tarvinne asiaa enempiä miettiä.

Vierailija
6/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen imettänyt kolmea lasta. Sain lapset peräjälkeen noin kahden vuoden ikäeroilla ja jatkoin vanhemman lapsen imetystä puoli vuotta raskaana ollessanikin.

En saanut raskausarpia mihinkään kohti kehoani. Ennen raskautta rintani olivat kokoa 75A, imettäessä vaihdellen välillä 75B-D. Kuopuksen imettämisen loputtua ne "rupsahtivat" eli muuttuivat vähän roikkuviksi 75 C:stä 75 B:en, mutta saivat takaisin 75 C:n puolen vuoden-vuoden aikana imetyksen lopettamisesta. Nännit jäivät pysyvästi ulkonevammiksi kuin ennen imetystä. Esikoisen imetyksen alussa nännit olivat olleet vähän sisäänpäinkääntyneet.

Lopetin imetyksen hitaasti. Viimeiset imukerrat tapahtuivat ensiksi päivän, sitten parin päivän, kolmen tai useamman päivän ja vielä viikonkin välein. Pyrin siihen, että lapsi imi minut kunnolla kuiviin ennen lopetusta. Taisi olla hyvä tapa lopettaa!

Yhtään rintatulehdusta en ole kokenut. On ollut läheltä piti tilanteita silloin, kun maito oli synnytyksen jälkeen nousussa, mutta olen avannut kovettuneet rinnan maitotiehyeiden osat lämmön ja käsinhieronnan avulla ajoissa pienestä kivusta välittämättä. Imetyksen lopetuksen olen tehnyt myös niin, että kun rintoja on pakottanut maidon määrä, niin olen imettänyt sen pakotuksen pois pyrkien rintojen ehdoilla harventamaan imetysväliä. Lapsi olisi tahtonut jatkaa imetystä kauemminkin, mutta keskustelemalla sovin ensiksi harventamisesta ja sitten lopettamisesta. Kuopus sai rintaa 4 vuotiaaksi ja vanhemmat lapset 2 vuotiaiksi.

Vierailija
7/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuupahtivat. Ovat kuin tyhjät rukkaset jotka eivät täytä edes A kuppia. 

Vierailija
8/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 lasta imetetty. Heti imettämisen loputtua rinnat olivat aika tyhjät. Nyt 6 vuoden jälkeen ovat täyteläiset, eivät siis tyhjät tai navassa roikkuvat :D

Vierailija
9/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

NeitiJ kirjoitti:

Ja lisäyksenä ylempänä olevaan kommenttiini, minulla raskauden ja imetyksen aikana rinnat kasvoivat ainakin kolme kuppikokoa ja palasivat pieniksi mutta rumiksi. Varmasti vaikuttaa paljonko ja kuinka nopeasti rinnat ovat kasvaneet.

Voisit olla vaikka ex. Sillä kävi huomattavasti isompina ja rupsahtivat. Sitä se rintojen rupsahtaminen häiritsi välillä aika pahasti. Harkitsi silikonia ja kysyi mitä mieltä olisin siitä. Mä kieltäydyin vastaamasta ja sanoin että päätä ihan itse.

Vierailija
10/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

NeitiJ kirjoitti:

Jep, tuo suureneminen saattaa ennustaa sitä miten tulee käymään. Minulla oli ennen lasta C-kupin rinnat, paisuivat todella suuriksi E-kupeiksi imetysaikana ja sitten lurpsahtivat A-kuppisiksi ajokoiran korviksi. Heillä joilla koko ei juurikaan muutu, rinnat yleensä palautuu suht koht samoiksi kuin ne olikin.

Vierailija
11/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuupahtivat. Ovat kuin tyhjät rukkaset jotka eivät täytä edes A kuppia. 

Haha, just tuollaiset minullakin. Onneksi olin yli 30 v kun tuo rukkasaika koitti, nuorempana olisi ottanut itsetunnolle. Joskus harmittaa ettei ole edes kuvia muistona niistä entisistä täyteläisistä, ei edes bikinikuvaa.

Vierailija
12/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne ovat kovasti turvonneet maidonnousun takia, niille käy kuten lihavalle ihmiselle, joka on nopeasti laihduttanut. Jäljelle jää runsaasti kudosta, joka ei kiinteydy. Ne alkavat muistuttaa mäyräkoiran korvia. Jos rinnat eivät ole maidon takia merkittävästi kasvaneet, ulkomuoto ei juurikaan muutu imettämisen jälkeenkään. Minulla maitoa ei noussut enkä sen takia imettänyt mutta kuppikoko kasvoi kyllä yhdellä raskauden ja synnyttämisen hormonihyrskyn takia. Rintojen muoto on sama kuin ennen, vain astetta uhkeampi.

Vierailija
13/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takana on kolmen lapsen imetys, yhteensä pikkuisen vajaat kolme vuotta, täysimetystä yhteensä puolitoista vuotta. Kuppikoko ennen lapsia oli 70B, viimeisen lapsen imetyksen päätyttyä 70AA, jolloin tissit olivat kuin pannulaput. Mutta ne paisuivat siitä kyllä takaisin vanhoihin mittoihin. Nyt, kaksikymmentä vuotta myöhemmin kuppikoko on 70D. Tosin kilojakin on tullut kymmenisen lisää. Nyt olen normaalipainoinen, nuorena painoindeksi oli 17-18. Rinnat ovat symmetriset ja hyvän muotoiset, tosin selkeästi pehmeämmät kuin nuorena (onhan niissä rasvaakin selvästi enemmän). Eli ei se imetys todellakaan tuhoa muotoja - kuin hetkeksi.

Vierailija
14/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksivuotias lapsi, jota imetän edelleen joitain kertoja päivässä. Minua on alkanut mietityttää, millaisiksi rinnat muuttuvat, kun lopetan imetyksen. Ovatko ne samanlaiset kuin nyt imetyksen aikana tyhjimmillään vai vielä tyhjemmän tuntuiset? Miten muilla on mennyt? Vaikuttaako se, miten pitkään imettää ja miten nopeasti lopettaa? Kudostyyppi varmaan vaikuttaa ainakin jossain määrin, kuvittelisin ainakin niin. En saanut yhtään raskausarpia raskauden aikana, onko muilla silti venähtäneet rinnat imetyksistä? Kiitos asiallisista vastauksista!

Lörps ja rups, niin vain kävi :D

Vierailija
15/15 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vielä: minä olin varsinainen megamaidontuottaja. Tissit paisuivat imetyksen alussa ihan valtaviin mittoihin. Mutta hetkellisen tyhjentymisen jälkeen siis palautuivat ihan normaaleiksi. Näänit osoittavat edelleen eteenpäin, eivätkä alas. Ihan turha pelotella naisia muotojen menetyksellä!