Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ettekö ymmärrä, että sen 18h työtä voi tehdä sen 3kk sisällä, mutta jos se tiivistettäisiin yhteen viikkoon, silloin pitää työssäoloehdon täyttyä.

Vierailija
04.01.2018 |

Eli sen 18h voi tehdä pienemmissäkin pätkissä, ei yhden viikon sisällä. Mutta Kelan henkilökuntako se sitten tiivistää 3kk tarkastelujakson lopussa ne työtunnit yhteen viikkoon ja laskee, täyttyykö työssäoloehto tällä tietyllä henkilöllä?

Näin mä ainakin oon ymmärtänyt.

Eli 3kk aikana tehdyt työtunnit tiivistetään lopuksi siihen yhteen viikkoon. Niinkuin iso piparkakkutaikina tiivistetään lopuksi siihen pieneen muottiin. Sama määrä mutta eri muoto.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/238214-aktiivimalli-kela-seuraa-tyotto…

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
22/29 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi helvetissä tästä ei ole selkeää infoa missään?! Olen itse henkilökohtainen avustaja. Töitä tulee 30h kuussa, mutta ei 18h viikossa. Eikö tuo muka täytä tuota aktiivimallin työssäoloehtoa?! Eihän siinä olisi mitään järkeä! :(

Helvetin selkeää infoa löytyy vaikka Kelan sivuilta:

Voit saada täyden työttömyysetuuden, jos täytät niin sanotun aktiivisuuden edellytyksen. Aktiivisuutta tarkastellaan 65 maksupäivän jaksoissa. Aktiivisuuden edellytys täyttyy, jos olet 65 maksupäiväjakson aikana 18 tuntia palkkatyössä, yrittäjänä (241 e yrittäjätuloa) tai 5 päivää työllistymistä edistävässä palvelussa 65 maksupäivän aikana.

http://www.kela.fi/usein-kysyttya-aktiivimallista   

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilisessä keskustelussa aloitteen tehnyt Racine sanoi, että ne 18 tuntia pitää tehdä yhden viikon aikana eikä ainakaan Mykkänen kieltänyt tai korjannut sitä eli näin se kai on...?

Asia on selkeästi informoitu mm. TE-keskusten, Kelan tai Stm:n sivuilla. Mutta toki yksi elämäntapatyötön on luotettavampi lähde...

Vierailija
24/29 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi helvetissä tästä ei ole selkeää infoa missään?! Olen itse henkilökohtainen avustaja. Töitä tulee 30h kuussa, mutta ei 18h viikossa. Eikö tuo muka täytä tuota aktiivimallin työssäoloehtoa?! Eihän siinä olisi mitään järkeä! :(

"Ihan oikein luit ja ymmärsit, eli riittää että tuo 18 tuntia työskentelyä tulee täyteen 65 maksupäivän aikana. Kohdallasi osa-aikainen työ riittää tähän. Joillakin uutissivustoilla voi olla asiasta virheellinen tulkinta. Kannattaa asiasta lukea tarkemmin eduskunnan virallisista tiedotteista tai Kelan tiedotteista. "

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=36&t=42046

Eli kyllä sun määriesi pitäisi riittää Kelan mukaan.

Vierailija
25/29 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tää nytmenee? Ahdistaa. Voiko tunnit olla irtonaisia vai ei?

Vierailija
26/29 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tää nytmenee? Ahdistaa. Voiko tunnit olla irtonaisia vai ei?

"Tarkkaan ottaen aktiivisuuden edellytys täyttyy palkkatyössä siten, että työ yhden kalenteriviikon aikana tehtynä kerryttäisi työssäoloehtoa. Työtunnit voi siis kuitenkin kerryttää esimerkiksi yhden viikon, neljän viikon tai koko 65 maksupäivän aikana."

http://www.kela.fi/usein-kysyttya-aktiivimallista

Eli voi olla irtonaisia, kunhan kertyy tuon 65pv aikana

Vierailija
27/29 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää aktiimalli on suoraan hanurista, kun työttömät joutuvat jo ITSE tulkitsemaan säännöksiä median sivuilta ties mistä! Viranomaisten vasemmalla kädellä laatimat säännöt tulisi olla TÄYSIN selkeitä ja yksiselitteisiä - ilman mitään tulkinnanvaraisuuksia.

Tässä on nyt työttömien oikeusturva kyseessä, tätä menoa karmaisevia yllätyksiä vielä on tulossa. Jotta nämä täysin vaikutuksiltaan jonninjoutavat työllistymisnäpertely- ja -puuhasteluviritykset päättyisivät, kyykytyslaki kumottakoon nyt pikaisesti ja oikeasti järki käteen :(

On se kamalaa, kun tytttömille tulee ilmaista rahaa joka kuukausi, ja nyt pitäisi ihan ITSE lukea ilmaiseen rahaan liittyviä sääntöjä. Julma hallitus. Ei työttömiltä saa vaatia mitään. Ei lukutaitoa, ei yritystä mihinkään. Kyllä se on muiden velvollisuus elättää, ja työttömien oikeus katkeroitua elättäjilleen.

Vierailija
28/29 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvapalstan aktiivimallikeskusteluista huomaa hyvin että suurin osa ei edes tiedä mistä on kyse. Sama pätee tietysti myös kansalaisaloitteen allekirjoittajiin.

Vierailija
29/29 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko yksityishenkilö työllistää vai pitääkö olla yritys? Mietin, että kyllä multa löytyisi 18 h hommia joka kolmas kuukausi ihan kotoakin. Ja maksaisin siis ihan normaalisti palkan.