Hevosihmiset, auttakaa!
Moi! Mä tarvitsisin siis apua yhdessä asiassa.
Oon siis 13v tyttö ja harrastan ratsastusta. Aloitin ratsastuksen kesällä jolloin olin vielä niin innostunut hevosista. Kun aloitin ratsastuksen, innostukseni "lopahti" ajan myötä ja nyt en ole läheskään yhtä innostunut hevosista kuin ennen. Talillani nimittäin on kaksi ponia joilla en voi mennä ollenkaan, ne kun ovat niin pieniä, kaksi ponia, Kalle ja Samppa (keksin nimet jotta loppu tekstistä ei olisi niin sekava :D) joilla voin mennä vain talutuksessa, yksi suomenhevonen jota ei meinaa millään saada pysähtymään ja toinen suomenhevonen, joka on juuri tullut ja jolla en ole ratsastanut joten siitä en oikein tiedä millainen se on. "Kalle" on sellainen että kun sen ottaa talutusasentoon ja karsinan oven avaa, se lähtee rynnimään ja kerran se melkein litisti minut seinän väliin. Siihen mun ratsastuksenopettaja vaan sano että "oot vaan päättäväinen". Eli oon aatellu vaihtaa toiseen ratsastuskouluun. Mutta sitte kuulin että yks lainassa ollut poni Ruusu (keksitty taas), joka lähti mammalomalle, tulis takaisin keväällä/kesällä ja se poni on niin tottelevainen, sellanen "kaikki käy" poni jolla haluisin kovasti mennä. Se tarkoittaisi myös sitä, että "Samppa" lähtisi joka on ollut vain sen "Ruusun" tilalla. Mietin myös sitä että meenkö mä enää taluttamaan tunneille tai auttamaankaan sinne tallille, koska jos joudun hoitaa sitä Kallea ja se liiskaa mut taas tai sitä toista suomenhevosta ja en saa sitä pysähtymään. En oo myöskään puhunut mun äidille tästä, koska se on ollut niin innolla mukana tässä mun harrastuksessa enkä haluisi tuottaa sille pettymystä. En yhtään tiiä mitä teen!! Auttakaa pliis!! Jos kukaan nyt ees luki tätä.
Kommentit (9)
Sanoisin että parhaimpaan lopputulokseen pääset, kun juttelet opettajasi kanssa näistä ihan rehellisesti. Jos hän käskee olla päättäväinen, niin sanot että et oikein vielä pysty.
Ilmeisesti kyseessä on pieni talli, kun vaihtoehtoja lauhkeiksi poneiksi harjoitteluun on noin vähän.
Olet kuitenkin siellä oppimassa. Varmuus tulee ajab kanssa. Ei sinun kuulukaan vielä osata ohjata niitä kuin ammattilainen.
Tsemppiä kovasti. Kaikki taidot vaativat raskaan opetteluvaiheen, jolloin usko itseen on koetuksella.
Itse en kävisi tallilla, jonka hevosiin en luottaisi. Ponit ovat usein vähän juntturoita. Järjestetäänkö tallilla lainkaan maastakäsittelytunteja? Niiden avulla löytyy usein yhteys, jota ei pelkällä ratsastuksella tai tuntitalutuksella saavuta. Kokeile ensin ohjattua maastakäsittelyä ja vahvista hevosmiestaitojasi.
Aika yleisiä ongelmia ratsastustalleilla. Hevoset ovat älykkäitä ja vaistoavat nopeasti kokemattomuuden ja alkavat käyttää sitä hyväkseen.
Tallilla jossa käyt, hevoset ja ponit ovat selvästikin täysin oppineita pinnareita ja "kiusaajia".
Sellaiset hevoset käyttäytyy yleensä täysin asiallisesti kokeneen ja päättäväisen ratsastajan käsittelyssä.
Voisit tutustua toisiin talleihin ja seurailla hieman miten siellä tunnit sujuu ja minkälaisia hevosia sieltä löytyy. On ikävä jos tuon takia päätät lopettaa todella hienon ja hyvän harrastuksen!
Kun talutat hevosta se on sinun oikealla puolellasi, oikea käsi on napakasti ohjaksissa tai riimussa aivan hevosen leuan alla, loppu riimu on vasemmassa kädessä. Näin olet oikeassa paikassa hevosen kaulan kohdalla, se ei pysty puremaan, potkimaan eikä liiskaamaan sinua. Jos se yrittää rynnätä, voit pysähtyä muutamaksi sekunniksi ja jatkaa matkaa kun hevonen hoksaa ettei sinun kanssasi pelleillä, jos se yrittää liiskata, muksaise sitä kyynärpäällä kevyesti kaulaan, näin ilmoitat sille että huomasit sen kujeen etkä ihastunut asiaan.
Säilytä oikean käden ote kaikissa tilanteissa ja pysy tiiviisti hevosen tuntumassa että se tuntee sinut vaikka ei joka kohtaa näekään.
Kannattaa kyllä pyytää ohjausta hevosten muussa käsittelyssä jotta saisit varmuutta, muidenkin eläinten, kuten koirien käsittely antaa itsevarmuutta. Harjaukset ja muut toimet lisäävät luottamusta itseesi ja eläimeen.
Harrastus on hieno mutta se vaatii sellaista jotain "laumanjohtajuutta" jota sinun pitää opiskella jotta oikea tapa löytyy.
Hoidin itse 16- vuotiaana ravureita eivätkä ne mitään enkeleitä olleet, lisäksi käytöstä katsottiin vähän sormien läpi koska se oli kilpahevosen temperamenttia muka, ihmeesti sitä kuitenkin oppi, kokemus muista maatilaeläimistä oli hyödyksi.
Muistan kun ammattikoulunkautta pakotettiin ratsastuskuluun. En pitänyt siitä yhtään kun hevoset heitteli ratsastajia pois selästä, itselleni ei löytynyt hevosta jonka kanssa juttu luistaisi ja kaikki syy oli aina ratsastajassa. Hevoset olivat turtuneita kyljistä ja niitä piti kaivaa kantapäillä. Myös harjottelupaikoissa huomasin, ettei hevosia oikein kouluteta kun on kiire hoitaa ne pääasiat loppuun. Sai monasti pelätä että hevonen runnaa jotakin vasten.
Kun sain oman hevosen alku oli kömpelöä kun emme ymmärtäneet toisiamme. Koulutin hevosta ettei päälle saa rynniä. Vaikka en ole mikään hyvä ratsastaja niin pikkuhiljaa hitaasti mutta rauhallisesti opittiin tuntemaan toisemme ja ratsastus oli ihanaa.
Jos nyt alottaisiin ratsastuskoulun niin en menisi samaan paikkaan missä koulu pakotti käymään vaan etsisin toisen ratsastuskoulun. Kyllä kun eläimen oppii tuntemaan niin se rattastuskin alkaa pikkuhiljaa sujumaan.
Hoidin itse 16- vuotiaana ravureita eivätkä ne mitään enkeleitä olleet, lisäksi käytöstä katsottiin vähän sormien läpi koska se oli kilpahevosen temperamenttia muka, ihmeesti sitä kuitenkin oppi, kokemus muista maatilaeläimistä oli hyödyksi.[/quote]
Haha, ite oon kasvanu "raviperheessä" eli meillä on aina ollu kilpailevia lämppäreitä. Tällä hetkellä yks 12v ori (mun mussu, eläkkeellä jo) sekä tammat 5v ja 8v. Kyl se kilpahevosen tempperamentti on osalla ihan tosiasia, ja sitku lopettaa kilpauran nii onki oikein lepposia (siis luonteeltaan, kyllä se liikkuminen aina vähän erilaista on ku ratsuilla). Mut että ei enää pompi taluttaessa ja loimet pysyy vaihteeks päällä, ollaan jopa ratsutettu ja sit raviuran jälkeen enemmän selästä liikutettu. :D mut kyl ne ravurit on ihania mun mielestä, eläkkeellä tai ei!
Tuo on oikeasti vaarallinen tilanne, jos hevonen rynnii esim. karsinan ovella suuntaan ja toiseen. Saatat itse olla alimmaisena tai käsi poikki oviaukkoa vasten, tai tosiaan liiskattuna seinää vasten. Talli on ammattitaidoton, jos tuollaisiin ongelmiin ei puututa kunnolla. Eli opettajasi ei osaa opettaa hevosta olemaan rynnimättä, eikä osaa näyttää, mitä se päättäväisyys käytännössä tarkoittaa.
Sokea päättäväisyys kun helposti tosiaan johtaa siihen, että yrität tosi tiukasti pitää hevosta lyhyessä riimunnarussa, ja tuloksena lennät sinne seinään itse kun se tempaiseekin päänsä ylös. Hevostaitoja opetetaan nykyisin monilla talleilla kunnolla, tämä talli ei kuulu niihin.
Puhu äidille. Ensimmäinen vastaaja on aivan oikeassa. Lapsen on usein vaikea ymmärtää, mikä on hemmoteltua emmäviitteilyä ja mikä on oikeasti aiheellista kieltäytymistä. Tässä on kysymys jälkimmäisestä. Jos et uskalla puhua äidille kaikesta, nyt on hyvä hetki harjoitella asiaa.
Jos haluat vaihtaa toiseen ratsastus kouluun ole rohkea ja kerro sun äidille se helpottaa sua :-) ja jos meet sillä hevosella jota et saa pysäytettyä niin tee voltti tai käännä turpa aitaan
Hei,
Siellä tallilla taitaa olla aika huonosti koulutettuja hevosia, tuosta päätellen että rynnivät ihmisten ohi/päälle tai ei saa pysähtymään. Jos hevonen ei osaa tiettyjä perusasioita kuten sitä, että ihmisen päälle ei rynnitä tai sitä, että käskystä pitää pysähtyä, niin siinä ei pelkkä päättäväisyys auta vaan hevonen tarvitsee koulutusta kokeneelta ihmiseltä. Minusta kannattaisi vaihtaa toiselle tallille, sellaiselle, jossa on hyvin koulutettuja hevosia. Se on ihan turvallisuuskysymyskin. Jos äitisi kerran on innolla mukana harrastuksessasi niin varmaan hän ymmärtää, kun kerrot miksi haluat vaihtaa tallia. T. Samanikäisen hevostytön ratsastava äiti