Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukekaa linkistä Racinen taustat ennenkuin arvostelette hänen työttömyyttään

Vierailija
03.01.2018 |

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201712282200635809_pi.shtml

Aktiivimalli-kansalaisaloitteen tekijä on yhdeksän vuotta työttömänä ollut intohimoinen maanpuolustusharrastaja

Yhdeksän vuotta sitten lama iski 38-vuotiaan Martin-Éric Racinen tajuntaan. Työt loppuivat teknologiayrityksessä, mutta hän arveli löytävänsä nopeasti uusia töitä.

Tosin kävi. Nyt Racine on ollut yhdeksän vuotta työttömänä ja hänen LinkedIn-profiilissaan lukee: Rikkinäisten systeemien tsaari, kaikkien alojen osaaja, monessa hyvä - käytettävissä.

Racine on opiskellut korkeakouluissa ja osaa aktiivisesti neljää kieltä, mutta loppututkinto puuttuu.

- Suomessa on sellainen asenne, että jos on ollut yli pari vuotta työtön, on käytännössä jo kelvoton työmarkkinoille.

- Reserviläistoiminta pitää minut työllistettynä, ja vietän lähes kaikki viikonloput jossain varuskunnissa, joko tukitehtävissä tai itse kouluttautumassa uusiin puuhiin. - Kuntoilen myös aika paljon, juoksen, pyöräilen ja teen reppumarsseja, myös Sompasauna on ollut vuosien ajan vakiopaikkani.

- Olen käytännönläheinen tyyppi, joka mieluummin menee käytännön töihin kentälle kuin istuu tietokoneen ääressä tekemässä käännöstehtäviä, Racine sanoo.

Kaikkein mieluiten hän haluaisi joko rauhanturvaajaksi tai turistioppaaksi Lappiin.

- Kerran yksi tuttu tarjosi minulle töitä kelkkaoppaana Lapissa, mutta se olisi vaatinut ajokortin.

- Muutkin työnantajat ovat sanoneet, että Lapissa ei pärjää ilman autoa, koska siellä on niin pitkät välimatkat ja huonot joukkoliikenneyhteydet.

Racine haluaisi suorittaa ajokortin, mutta tukia myöntävät viranomaiset eivät myönnä siihen rahaa.

- Minulla ei ole varaa ajokorttia toimeentulotuella, eivätkä TE-toimisto tai kaupungin työllisyyspalvelut suostu sitä minulle maksamaan.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä nyt sitten on lieventävää ap:n mielestä?

Vierailija
2/2 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä perkeleen vuoksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa hänelle ajokortti?

Tämä on se perseestä revitty itsekäs asenne, joka tuhoaa suomalaisen hyvän sosiaalisen turvaverkon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla