Miten laskut maksettiin ennen nettiä?
Mentiinkö laskunipun kanssa aina pankkiin ne maksamaan tiskille?
Kommentit (413)
Voin jatkaa -70 luvulta.
Sähkölaskun äiti kävi maksamassa suoraan sähkölaitokselle.
Ja muutenkin laskuja ollut paljon vähemmän mitä maksaa. Vuokra ja sähkö, ei siihen aikaan luottoja noin vain otettu. Ei ollut puhelinta. Tuskin vakuutuksia. Milloinkohan tvlupa on tullut? Tuskin on ollut "aina"
Tämä tavallisen yh:n lapsena muistan. Olen 45v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vähän ohi aiheen, mutta muistatteko vielä automaattikortit? Eli pankkikortti millä pystyi nostamaan rahaa automaatista ja maksamaan laskuja automaatilla, mutta kaupassa sillä ei voinut maksaa.
Kutsuttiin pankkikorteiksi.
Minulla ainakin oli pitkään automaattikortteja. Niillä saattoi jopa saada rahaa automaatista ulkomailla (Visa Electron), mutta ei voinut maksaa kaupassa. Pankkikorteilla taas voi maksaa kaupassa.
Minulla on ollut joskus 80 luvuun lopulla tuolainen automaattikortti. olihan se vähän hankalaa kun autokin tankatessa, piti ensin käydä nostamassa rahaa automaatista ja sen jälkeen mennä tankkaamaan seteliautomaattiin, mutta silti se oli huima edestysaskel siihen nähden että olisi pitänyt käydä pankissa pankin aukioloaikana ja sen jälkeen tankkaamassa huoltoaseman aukioloaikana. Kaupassa kortilla maksamistahan paheksuttiin tuolloin ja olen huomannut että osa vanhemmista ihmisistä paheksuu vieläkin. Minun mielestä siihen aikaan opiskelija ei edes saanut oikeaa pankkikorttia, koska ei ollut säännöllisiä tuloja.
Opiskelija sai kyllä pankkikortin. Hankin itse sellaisen, kun aloitin opiskelut vuonna 1984. Ei sen saamisessa ollut mitään ongelmia, vaikka minulla ei ollut edes kesätyötuloja.
Voi olla että se oli sitten enemmänkin itsekontrollia ettei halunnut käyttää muovirahaa kaupassa.
-edellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin ihana ketju! Kuinka moni on soittanut puhelinkopista? Ottanut vastapuhelun posti-tele-laitoksesta? Ottanut kuvia kameralla, jossa on ulkoinen salama ja 24-28 kuvan filmi, joka sitten piti lähettää kehitettäväksi?
Tai tosi heviä settiä: Käynyt aikoinaan koulua myös lauantaisin? Muistaa ajan, kun kaikki kaupat menivät kiinni viimeistään klo 17 arkisin (lauantaisin puolenpäivän aikaan)?
Ei tarvitse mikään ikäloppu olla, jotta nuo muistaa. Olen 55-vuotias.
Joka lauantai ei ollut koulua, mutta usein oli. Onhan nytkin joitain poikkeustapauksia, mutta silloin se oli ihan normaalia.
Lähikaupat kaikki menivät kiinni klo 17. 00. En ole varma olivatko jotkut isommat auki? Asematunnellissa oli kaupat auki puoleen yöhön ja sunnuntaisin. Muistikuvat ovat 70-luvun alusta siis.
Viisipäiväiseen kouluviikkoon on siirrytty 70-luvun alussa. Itse olen 47 vuotias, enkä muista että olisin koskaan käynyt lauantaina koulussa. Näitä lauantaikoulupiäiviä on sen sijaan ollut omilla lapsillani.
Jep. Kuultu on monta tarinaa lauantaista ihan normaalina työ ja koulupäivänä. Itse en ollut koskaan.
Eikös se Irwinkin laula "Työmiehen lauantai"
-äskeinen 45v
Vierailija kirjoitti:
Voin jatkaa -70 luvulta.
Ja muutenkin laskuja ollut paljon vähemmän mitä maksaa. Vuokra ja sähkö, ei siihen aikaan luottoja noin vain otettu. Ei ollut puhelinta. Tuskin vakuutuksia. Milloinkohan tvlupa on tullut? Tuskin on ollut "aina"Tämä tavallisen yh:n lapsena muistan. Olen 45v
Näin se meni. Kivijalkakauppoja oli kaikista pienimmissäkin takahikiän kylissä, joissa maksettiin käteisellä ostokset ja bensapumpulla tankatit bensat. Samoin hoidettiin vaate ym.ostokset kaupoissa. Ei ollut nettiä eikä verkkokauppoja. Ihmiset eivät olleet vielä kulutusyhteiskunnan orjia, jossa ihmisarvoa mitataan tavaran määrällä ja hinnalla. Tyydyttiin siihen mitä oli eikä vertailtu koko ajan muihin. Nm.-68
Vierailija kirjoitti:
Voin jatkaa -70 luvulta.
Ja muutenkin laskuja ollut paljon vähemmän mitä maksaa. Vuokra ja sähkö, ei siihen aikaan luottoja noin vain otettu. Ei ollut puhelinta. Tuskin vakuutuksia. Milloinkohan tvlupa on tullut? Tuskin on ollut "aina"Tämä tavallisen yh:n lapsena muistan. Olen 45v
Televisiolupa tuli käyttöön yhtä aikaa kun tv lähetykset alkoi 1958.
Vierailija kirjoitti:
Voin jatkaa -70 luvulta.
TV-lupa on kyllä ollut suunnilleen niin kauan kuin Suomessa on ollut TV-lähetyksiä (ennen kuin se korvattiin YLE-verolla). Ennen piti olla myös radiolupa, mutta siitä luovuttiin joskus 1970-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin jatkaa -70 luvulta.
Näin se meni. Kivijalkakauppoja oli kaikista pienimmissäkin takahikiän kylissä, joissa maksettiin käteisellä ostokset ja bensapumpulla tankatit bensat. Samoin hoidettiin vaate ym.ostokset kaupoissa. Ei ollut nettiä eikä verkkokauppoja. Ihmiset eivät olleet vielä kulutusyhteiskunnan orjia, jossa ihmisarvoa mitataan tavaran määrällä ja hinnalla. Tyydyttiin siihen mitä oli eikä vertailtu koko ajan muihin. Nm.-68
Ei ihmisillä ollut myöskään varaa kuluttaa. Elintarvikkeet ja taloustavarat olivat niin kalliita, että mihinkään muuhun ei jäänt rahaa. Vanhemmilla ihmisillä ei ollut edes ajokortteja. Oli vaan pakko ostaa päiväittäistavarat kyläkaupasta, maksoi mitä maksoi.
Vierailija kirjoitti:
Voin jatkaa -70 luvulta.
Joo, ei niitä laskuja montaa tarvinnut maksaa vuodessa, kun muutti omilleen. Vuokra kerran kuussa, kotivakuutus kerran vuodessa, samoin tv lulpa, sähkö kolmen kuukauden välein. Siinäpä ne taisi olla.
Nykyisin on vielä vanhemmillaan asuvilla teineillä on jo puhelin, puhelinliittymä, netflix, sopotyfi ja ties mitä.
Vierailija kirjoitti:
Voin jatkaa -70 luvulta.
Muistan, kun 70-luvulla äitini laittoi rahaa kirjekuoreen ja kävin maksamassa puhelinlaskun puhelinyhtiössä ja muutaman kerran kävin myös vakuutusyhtiössä.
Ja vielä 80-luvulla oli jokaisessa yrityksessä erikseen kassa, jossa hoidettiin tuleva ja menevä rahaliikenne, jota hoiti ammattinimikkeellä kassanhoitaja, joka oli arvostettu ammatti.
Kyllä olin onnellinen maksuautomaateista koska koin tosi ahdistavaksi kun pankintäti näki kerralla laskuista mun koko elämän.
Hobby Hall erä, Askon erä ja mitä muitakin sitä uuteen kotiin joustavasti erämaksulla saikaan. Tai puhelinlaskun ollessa suuri kun piti kaverin kanssa hups! parantaa maailmaa. Itsehän senkin maksoin.
Tilille jäi muutama sata markkanen ruokaan ja työmatkabussiin.
Ei ollut yks tai kaks kertaa kun sanottiin pärjäätköhän sä nyt? Rakkauden sumentamin narsisti puolison kanssa, vakuutin tottakai pärjääväni vaan se onkin jo toinen tarina.
Olisi pitänyt kuunnella pankintätiä!
292 jatkaa
Tuo oli -90 luvun ihan alussa jotakuinkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin jatkaa -70 luvulta.
Ei ihmisillä ollut myöskään varaa kuluttaa. Elintarvikkeet ja taloustavarat olivat niin kalliita, että mihinkään muuhun ei jäänt rahaa. Vanhemmilla ihmisillä ei ollut edes ajokortteja. Oli vaan pakko ostaa päiväittäistavarat kyläkaupasta, maksoi mitä maksoi.
Elintaso nousi kohosten 1950-luvulta alkaen. Koko Suomi haluttiin pitää asuttuna. 1980-luvulle mennessä oli autoja jo kaikkialla ja hyvä elintaso. Kyllä ihmisillä oli työpaikkoja ja varaa ostaa ruokaa. 1990-luvulla Suomi ajettiin lamaan ja meno muuttui pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin jatkaa -70 luvulta.
TV-lupa on kyllä ollut suunnilleen niin kauan kuin Suomessa on ollut TV-lähetyksiä (ennen kuin se korvattiin YLE-verolla). Ennen piti olla myös radiolupa, mutta siitä luovuttiin joskus 1970-luvulla.
Tv- ja radioluvan saattoi maksaa käteisellä Postiin, josta niitä ostettiin. Ja radiolupa saatettiin ostaa vaikka 9kk ajaksi, jos oli esim. opiskelija, koska se oli huoneistokohtainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin jatkaa -70 luvulta.
Tv- ja radioluvan saattoi maksaa käteisellä Postiin, josta niitä ostettiin. Ja radiolupa saatettiin ostaa vaikka 9kk ajaksi, jos oli esim. opiskelija, koska se oli huoneistokohtainen.
Kiitos!
Tätä jäin miettimäänkin miten meillä on hoidettu.
Uskon että olemme olleet salakatselijoita ja joka ovikellon soittoa saanut pelätä....
Kerran teknologian kasvattina jouduin viemään äidin laskun kirjekuoressa pankin seinässä olevaan luukkuun, enkä heti tajunnut miten se toimii. Nyt ymmärrän, miten vaikeaa verkkopankin käyttö voi olla vanhaan teknologiaan tottuneille vanhuksille.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset tekee onnellisiksi juuri tämä valtava edistyksellisyys, kun kaikki hoituu nappia painamalla nykyisin ja netillä. Muualla onnellisuus koostuu sitten vaikka ystävällisyydestä ja yhteisöllisyydestä, vaikka shekkejä kirjoitellaankin. Viimeksi suomalaiset sai onnellsiksi, kun heille tiedotettiin, että 5g on Suomessa ekana kokeiltu.
Tekniikan kehittyminen ei mitenkään sulje pois yhteisöllisyyttä. Kun ei tarvitse jonotella pankissa, vapautuu aikaa vietettäväksi ihan miten haluaa - jos yhteisöllisyyttä haluaa, niin perheen ja ystävien kanssa. Minä ainakin nautin ihmiskontakteista mutta en tarvitse siihen asiakaspalvelijoita ja jonoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin jatkaa -70 luvulta.
Elintaso nousi kohosten 1950-luvulta alkaen. Koko Suomi haluttiin pitää asuttuna. 1980-luvulle mennessä oli autoja jo kaikkialla ja hyvä elintaso. Kyllä ihmisillä oli työpaikkoja ja varaa ostaa ruokaa. 1990-luvulla Suomi ajettiin lamaan ja meno muuttui pysyvästi.
Me ostettiin mieheni kanssa n. 30v ensiasunto krs-talosta 56m2 kaksio vuonna -84, kun vuokra-asuntoja ei ollut ja toinen lapsi oli tulossa.
Talossa oli 30huoneistoa ja kolmioita vain muutama ja yksiöitä ja kaksioita loput ja kaikissa kaksioissa ja kolmioissa asui lapsiperhe, jolla oli 1-3 lasta ja jopa yksiöissä asui yksi lapsinen perhe.
Taloyhtiöissä oli 14 autopaikkaa ja v. 84 moni autopaikka oli vapaana ja nyt v. 2018 autopaikoista on huutava pula, vaikka autopaikkoja on 26.
Se siitä korkeasta elintasosta ja useimmilla meillä oli takana akateeminen koulutus ja hyvät työpaikat esim. opettajia, insinöörejä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin jatkaa -70 luvulta.
Me ostettiin mieheni kanssa n. 30v ensiasunto krs-talosta 56m2 kaksio vuonna -84, kun vuokra-asuntoja ei ollut ja toinen lapsi oli tulossa.
Talossa oli 30huoneistoa ja kolmioita vain muutama ja yksiöitä ja kaksioita loput ja kaikissa kaksioissa ja kolmioissa asui lapsiperhe, jolla oli 1-3 lasta ja jopa yksiöissä asui yksi lapsinen perhe.
Taloyhtiöissä oli 14 autopaikkaa ja v. 84 moni autopaikka oli vapaana ja nyt v. 2018 autopaikoista on huutava pula, vaikka autopaikkoja on 26.
Se siitä korkeasta elintasosta ja useimmilla meillä oli takana akateeminen koulutus ja hyvät työpaikat esim. opettajia, insinöörejä jne.
Yhden perheen tarinasta voikin hyvin yleistämään koko Suomen kansaa?
70-luvulla mentiin palkkapäivänä pankkiin ruokiksella jonottamaan tiskille ja pankkivirkailija hoiti maksut tililtäsi. Ei ollut edes vuoronumeroita. Jos jouduit hitaaseen jonoon, niin siinähän olit ja odotit kiltisti vuoroasi vaikka viereisessä jonossa jälkeesi tullut sai jo palvelua. Pankit olivat auki muistaakseni 9 - 17. Tililtä nostettiin rahaa ja oli shekkivihot, millä myös maksettiin ostoksia. Vasta myöhemmin tuli maksukuoret, missä laskut laitettiin pankin lokeroon ja ne menivät sitten tililtä muutaman päivän viiveellä. Pankkiautomaatit ja pankkien sisällä tai eteisessä olevat maksupäätteet tulivat seuraavaksi ja sitten pikkuhiljaa alkoi tämä pankkitunnusten aika ja nettimaksaminen. .
Viisipäiväiseen kouluviikkoon on siirrytty 70-luvun alussa. Itse olen 47 vuotias, enkä muista että olisin koskaan käynyt lauantaina koulussa. Näitä lauantaikoulupiäiviä on sen sijaan ollut omilla lapsillani.