Vieraan lapsen imettämisestä:
Tuttuni 3kk vauva oli minun luona hoidossa noin 6h. Hän saa äitinsä rintamaitoa mutta ollessa keskiviikkona luonani hoidossa, äiti toi mukanaan Tuttelia+tuttipullon. Äidin mukaan vauva syö myös pullosta aina silloin tällöin. Keskiviikkona, vauvan herättyä nälkään en saanut millään häntä syötettyä tuttipullolla, yritin kaiken minkä osasin mutta vauva ei pullosta huolinut. Nälkä yltyi ja vauva väsyi itkemisestään. Yritin tavoittaa vauvan äitiä mutta häntä en saanut kiinni. (työpalaveri)
Ainut keino hiljentää vauva ja saada hänet ravittua oli tarjota hänelle omaa rintamaitoa. Itsellä kk vanhempi vauva joka yhä täysimetyksellä. Vauva nappasi oitis rinnasta kiinni ja aloitti syömisen. Tämän jälkeen vauva oli tyytyväinen ja myöhemmin sain hänet nukkumaan kunnes äitinsä tuli hakemaan. Tuttelit kadoin viemäriin ja pullon mukamas pesin. Sanoin äidille että kaikki oli mennyt oikein mukavasti. Tiedän että tein väärin mutta mitä olisitte itse tehneet samassa tilanteessa kun vauva ei huoli pulloa ja itkee nälkäänsä? En todellakaan aio kertoa tästä hänelle. Nyt on syyllinen olo :(
Kommentit (26)
Minusta olisi hienoa, jos olisi hoitopaikka, jossa olisi tissimaidotkin tarjolla! Parasta mitä vauva voi saada =)
Äitini ja hänen sisarensa ristiinruokkivat vauvojaan jos toisella oli toisen vauva hoidossa. Vauvoilla oli ikäeroa 1kk. Mikäs tämän käytännöllisempää.
En käsitä miksi jota kuta inhottaa jos hyvä yhtävä ruokkii vauvan ja vielä enemmän ihmettelen tämän jutun provoksi leimaamista!
Itseäni loukkaisi enemmän se, jos tietäisin toisen valehdelleen antaneensa pulloa, kuin se, että tietäisin hänen imettäneen lastani. Itse kyllä myös vahtisin puhelintani jos pieni vauvani olisi noin kauan hoidossa.
muistaakseni oli niin päin, että imettäisinkö itse vierasta lasta. Silloin pidin ajatusta aika ällöttävänä. Nyt, kun eka imetys on takana, ei se olekaan enää niin outo juttu. Ehkä imetyksestä tuli luonnollisempi asia mulle, kun olen sen käynyt läpi. Ja turha hohto karisi. ;)
Tässä tilanteessa ap teki ihan oikein, sillä pitäähän pieni vauva syöttää. Se, olisiko ap:n pitänyt kertoa siitä äidille, on kaksipiippuinen juttu. Äiti voi tosiaan saada hirmupultit asiasta, mutta toisaalta se on hyvä tietää, että vauva ei aina hyväksy pulloa. Tietäisi sitten olla tavoitettavissa paremmin. Fiksu äiti kyllä ymmärtäisi, että hoitaja joutui pakkotilanteeseen.
on imettänyt minun lastani. Ja ongelmana ei ollut se etteikö olisi ollut minulla maitoa, vaan se että lapsi halusi just silloin syödä ja tulin vasta 20 minuutin päästä paikalle.
Mutta en tiedä imettäisinkö itse enää kenenkään toisen vauvaa tai antaisinko (jos vielä vauva olisi) lastani toisen imetettäväksi, liittyen omaan viruskammooni. Meillä on virusinfektion sairastuttama lapsi (pysyvästi jää sairaaksi) ja en haluaisi otta sitä riskiä että lapsi sais toiselta ihmiseltä vaikka sitten smv tai hhv6 tai parvon rintamaidon kautta.
Siksi en haluasisi kenenkään muun imettävän omaa lastani.
lähinnä vaan mietin että miksi et kertonut äidille, jo aiemminkin mainituista syistä.