Työtön, joko olet tarkistanut te-toimiston sivuilta miten sinun tulee menetellä?
https://asiointi.mol.fi/omaasiointi/?kieli=fi Sieltä ihmettelemään! Itselleni on näköjään varattu aika Helsinkiläisen koulun auditorioon kymmenien muiden kanssa samaan aikaan.
Kommentit (100)
Eilen ilmoittauduin työttömäksi, siihen etusivulle tuli, että 5.1. mennessä tulee mulle lisäohjeita, eli viimeistään huomenna.
Saas nähdä mitä tulee.
Nyt olen kuitenkin menossa yhteen pikkukauppaan talkootöihin ja saan ilmaisen lounaan palkaksi ja hyvän mielen.
Sitä ei taida uskaltaa työkkäriin kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli kirjallinen selvityskehoitus kun sovittua puhelua te-toimistosta kuulunut. Tuet laitettiin jäihin selvityksen ajaksi. Kehoitus tuli PÄIVÄÄ ennen kuukauden päättymistä ja tukijakson päättymistä. Kuka maksaa laskujen viivästymismaksut yms.? Vartiainenko.
Ei tullut! Sinulle tuli pyyntö tulla toimistolle, koska et vastannut puhelimeen, vaikka erikseen tekstiviestillä kerrottiin, koska uusintasoitto tulee. Vasta kun tämä prosessi on käyty läpi, voit saada selvityspyynnön, koska toimistolla pitää olla dokumentit siitä, miten sinua on yritetty tavoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Eilen ilmoittauduin työttömäksi, siihen etusivulle tuli, että 5.1. mennessä tulee mulle lisäohjeita, eli viimeistään huomenna.
Saas nähdä mitä tulee.
Nyt olen kuitenkin menossa yhteen pikkukauppaan talkootöihin ja saan ilmaisen lounaan palkaksi ja hyvän mielen.
Sitä ei taida uskaltaa työkkäriin kertoa?
Teithän palvelutarvearvion ja suunnitelman? Muuten tuo 5.1. on palvelutarvearvion tekemisen viimeinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eimitäänjärkeä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nyttaasvituttaaankarasti kirjoitti:
Voi V-I-T-T-U!
Olin koulutuksessa joka päättyi 15.12.2017 . Tein työkkärille selvityksen yli 2 viikkoa sitten. "Asian käsittely kesken, maksaja harkitsee keskeytetäänkö työttömyysturvan maksu asian käsittelyn ajaksi"
Mitenkähän pitkään tuota asiaa käsitellään? Sain siis vaan 2-viikon tuet 1-15.12.2017
Tiedoissa näkyy edelleen työssäolovelvoite, jonka piti kulua loppuun tuon koulutuksen aikana, osa siitä kului jo kesällä, koska oli kesällä TÖISSÄ!
Puolivuotta sitten tiesivät jo tilanteeni, niitä yli puolen vuoden takaisia asioita piti selvittää ja asian käsittely on vaan kesken. V-I-T-T-U S-A-A-T-A-N-A!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tämä ei ole oikeasti todellista, Voi H-E-L-V-E-T-T-I
Vuokran saan maksettua, mutta kun olisi muitakin laskuja maksettavana. Säästöjä ei ole, kiitos vaan 6kk karenssi.
Normisettiä epäsäännöllistä osa-aikatyötä tekevälle, itselläni ei tosin ole koskaan paukahtanut karenssia enkä siitä selviäisikään. Jännittää ne käsittelyajat kun sinne iskee nää aktiivimallin osa-aikaset lisäksi.
Minä olen urakkaduunari ja ei, ei ole normisettiä. Haluaisin ihan itse TYÖLLÄ ansaitsemistani ansseista maksaa kuluni, mutta kohta olen ilmeisesti pakotettu menemään sitten sossuun, V-i-t-t-u tämä on absurdia.
Miten se voi olla mahdollista, että asian käsittely kestää ja kestää ja minä joudun sen takia taloudellisesti kuseen. Lukee vielä niin siellä sivulla, että harkitsevat asian käsittelyn ajaksi keskeyttävän ansiosidonnaisen maksun.
Ei Tämä h-e-l-v-e-t-t-i voi näin mennä.
Olen se jolle vastasit ja ymmärrän tuon keuhkoamisen tasan tarkkaan, mä olen itsekin kokenut tuota perseilyä kohta kolmatta vuotta. Eihän sen pitäisikään olla normisettiä perkele, mutta kun se on mulle ainakin ollut!
Tuttua on jatkuva taloudellinen ahdinko ja laskujen eräpäivän sopiminen. Nää mun keikkahommat ei mitään tuottoisia ole, ja jatkuvasti oot sellainen B-luokan heittopussi kaikille mahdollisille tahoille. Ja jotkut paikat missä on tullut oltua ovat helvetin hirveitä.
Itsepäisyydestä ja jostain toivosta parempaan on ainoa syy jatkaa, jos vaikka johonkin työllistyy vakityöhön.
Juu, tsemppiä vaan sullekin, minä soitan liiton asiamiehelle (taas), varmaan jo huomenna. Onneksi sentään vuokran saa maksettua, vakuutukset ja sähkölaskunkin maksoin jo, enkä haluaisi sossuun mennä, mutta sinne kai tästä joutuu menemään. Ei tässä ole mitään logiikkaa.
Työnhaku on voimassa ja en saa itselleni kuuluvia korvauksia, mielenkiintoista.
Sulle myös tsemppiä! Täällä olen hengessä mukana samoin kuin varmasti monet jotka joutuvat tota rumbaa käymään läpi. Hyvä että sulla riittää ruutia ajamaan asiaasi, tähän hommaan tarvitaan just tuollaisia ihmisiä jotka jaksavat kyseenalaistaa, eikä Juhana Vartiaisia kertomaan miten tehdään työn vastaanottaminen helpoksi sanktioilla. Hah! Vartiaiselle ei pysty sanomaan edes Kiss My ASS koska äijä ei pääse kilometrinkään päähän minun pepusta.
Juu. Sain siis tuon työvelvoitteen niskaani, kun kerroin työkkärille viime keväänä, että mulla on kaksikin työpaikkaa tiedossa. Olin siis sopinut jo töihin menosta ja sillä perusteella kieltäydyin työkkärin tarjoamista töistä.
Tämä ei sitten heille sopinut, että itse hommasin itselleni töitä. Sain heiltä myös sellaisia työtarjouksia, jotka eivät vastaa ammattitaitoani, tai työkokemustani/ koulutusta.
Inttivät vaan, että heidän työtarjoukset ovat sitovia, siihen ei osattu vastata mitään, kun kysyin, että eikö tekemäni suullinen sopimus työnantajan kanssa (joka konkretisoitui) ole sitova.
Olin viime kesänä töissä ja menin työllistymistä edistävään palveluun, joka kuluttaa tuon karenssin pois, näin mulle kerrottiin.
Koulutus päättyi ja heti tuli kännykkään viesti, että pitää päivittää tiedot ja tehdä toimintasuunnitelma.
Viikonlopun jälkeen mulle soitettiin te-toimistolta Porista, mikä on outoa, koska asun itäsuomessa.
Tämä virkailija rupesi tivaamaan toimintasuunnitelmaa mitä juuri olin menossa tekemään. Ja siitä työvelvoitteesta. Kysyin, että vieläkö se muka on siellä, kun olen ollut duunissa ja koulutuksessa yli 3kk.
Hän ei kuulemma voi siitä tehdä päätöstä. No nyt se asian käsittely on roikkunut siellä jo vaikka kuinka monta päivää ja mitään ei tapahdu.
Todella monella työttömällä on suullinen työsopimus siinä vaiheessa, kun pitää hakea töitä. Miksi ihmeessä et toiminut eduskunnan säätämän lain mukaisesti, vaan halusit ehdottomasti karenssia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako te-toimiston pupukursseille osallistumisesta matkakorvauksen?
Saat sen 9 €/päivä ja korotettua työmarkkinatukea.
Missähän tässä tuli se säästö yhteiskunnalle, kun pupukurssien osallistujamäärät räjähtävät kasvuun...
Se "säästö" yhteiskunnalle, että niitä rahoja ei tartte antaa työttömille, vaan mieluummin niille kurssien vetäjille eli niille yrityksille. Eihän se säästöä ole. Rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy. Kaikki ei kuitenkaan mahdu kursseille tai töihin-> leikkuri käy leikkaamassa niiltä köyhiltä rahaa rikkaiden yritysten taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän tässä tuli se säästö yhteiskunnalle, kun pupukurssien osallistujamäärät räjähtävät kasvuun...
Se "säästö" yhteiskunnalle, että niitä rahoja ei tartte antaa työttömille, vaan mieluummin niille kurssien vetäjille eli niille yrityksille. Eihän se säästöä ole. Rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy. Kaikki ei kuitenkaan mahdu kursseille tai töihin-> leikkuri käy leikkaamassa niiltä köyhiltä rahaa rikkaiden yritysten taskuun.
Raha on tuottavampaa yrittäjän taskussa. Työttömän taskuihin laitetun rahan tuottosuhde on negatiivinen.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005512364.html
Puhelinmyyntityö ei aktiivimallille kelpaa.
Eipä ollut mitään uutta. Infotilaisuus parin viikon päästä Pasilassa. Onneksi huhtikuussa pääsee töihin, jotain tilapäistä ennen sitä pitäisi löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha on tuottavampaa yrittäjän taskussa. Työttömän taskuihin laitetun rahan tuottosuhde on negatiivinen.
Ilmankos täällä tarjotaan työvoimakoulutuksena tarjotaan sen seitsemää räätälöityä yrittäjäkurssia, mutta esimerkiksi lääkehoito-osaamisen päivittämiseen ja työelämässä vaadittavan lääkehoitotentin suorittamiseen johtavaa lyhyttä kurssia ei järjestetä, vaikka edelliset kurssit olivat täynnä ja niiden ulkopuolelle jäi kymmeniä työttömiä. Itsekin hain kurssille kolme kertaa, mutten tullut valituksi.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005512364.html
Puhelinmyyntityö ei aktiivimallille kelpaa.
Onpa erikoista, mutta tyypillistä kylläkin. Puhelintyö, josta saa provisiopalkkaa tai ei mitään palkkaa, ei nyt kelpaa, kuitenkin nuo paikat ziljoonilla eri nimikkeillä lasketaan aina mukaan avoimiin paikkoihin, kun halutaan mainostaa, että "työtä on, mutta ei tekijöitä".
Onnellinen siitä, että muutaman kuukauden turvassa työvoimakoulutuksessa ja jopa suht järkevässä sellaisessa. Ennättää tämä tyhmä aktiivimalli kaatua ja toivottavasti viisaisiin päätöksiin kykenemätön hallituskin.
Mulla lukee, että työnhakusi on voimassa. Ei avoimia asioita tai tehtäviä.
Sitten alla on lista sopivista työpaikoista ja sopivista koulutuksista. Ei kai mun tartte niihin hakea kun jo nyt teen siivoustyötä n. 13h/vko. Eikö sen luulis riittävän?
luin liikalihavuusavustusta tuosta liikkuvuusavustuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Eniten työkkärissä harmittaa se, että oma virkailija vaihtuu n. kuukauden välein. Kellään ei ole ikinä mitään hajua, mitä edellisen kanssa ollaan sovittu tai suunniteltu. Yhden virkailijan kanssa selvittelin tilannetta ja siitä oli paljon hyötyä. Hän jopa lupasi suositella minua, mikäli löytäisin alaltani avoimen paikan yksityiseltä sektorilta. Kun yritin tavoitella häntä, niin hänkin oli vaihtanut toisiin tehtäviin...
Joo. Itsellänikin oli vielä muutama vuosi sitten "oma virkailija", mukava vanhempi naisihminen, joka tiesi minun tilanteeni ja asiani. Nykyään näin ei enää ole, itsestänikin tuntuu, että kukaan ei ole enää selvillä asioistani.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lukee, että työnhakusi on voimassa. Ei avoimia asioita tai tehtäviä.
Sitten alla on lista sopivista työpaikoista ja sopivista koulutuksista. Ei kai mun tartte niihin hakea kun jo nyt teen siivoustyötä n. 13h/vko. Eikö sen luulis riittävän?
Niitä listoja tulee näkyviin automaattisesti, mutta samat löytää, kun tekee itse haut avoimista työpaikoista ja alkavista työvoimakoulutuksista. Varmaan haet kokopäivätyötä, joten kannattaa aktivoida paikkavahti/koulutusvahti ja cv-netti, jos haluat tai varsinkin, jos niistä on TE-toimiston kanssa suunnitelmassasi kirjallisesti sovittu.
Sinun on pakko hakea työpaikkaa, josta sinulle tulee työvoimaviranomaisilta virallinen sähköinen ja/tai paperinen TYÖTARJOUS. Siinä kyllä kerrotaan tarkkaan, kuinka toimia.
"Työtarjous" ei kuitenkaan ole mikään oikea työtarjous, vaan järjestelmän sinulle "löytämä" sopiva työpaikkailmoitus, jonka olet varmaan löytänyt sitä ennen itsekin muiden avointen työpaikkojen joukosta.
Työtarjouspaikkaa haetaan tavalliseen tapaan ja työvoimaviranomainen kontrolloi työnhakuprosessia. Saat merkitä sähköisten palvelujen omaan asiointiin, että olet hakenut paikkaa ja sitten sinne tulee tieto, mihin mennessä sinun tulee raportoida sinne myös työnhaun tulos. Niissä kannattaa olla tarkkana. Työvoimaviranomainen todellakin ottaa yhteyttä työnantajaan ja tarkistaa, oletko oikeasti hakenut paikkaa. Kaikkia kannattaa hakea, koska pääsee vähemmillä ongelmilla, kun ei ala selittää, ettei esim. olekaan pätevä "tarjottuun" työpaikkaan, vaikka viranomainen arvioi asian toisin. Nykyaikana voi olla varma, että pätevä saa paikan ja sen päättää työnantaja.
Sinuna selvittäisin, riittääkö nykyinen työtahtisi ja palkkasi aktiivimallin vaatimusten täyttämiseen.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3063335/kaikki-tyo-ei-kelpaa-aktiivimal…
Olettehan huomanneet, että omaishoitajan ei tarvitse osallistua aktivointiin? Jos jossain maalla vaikka asuu apua tarvitsevat vanhemmat, niin omaihoitajuuttahan voisi harkita, jos haluaa siellä maalla asua edelleen ja olla hyödyllinen itselleen ja vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Olettehan huomanneet, että omaishoitajan ei tarvitse osallistua aktivointiin? Jos jossain maalla vaikka asuu apua tarvitsevat vanhemmat, niin omaihoitajuuttahan voisi harkita, jos haluaa siellä maalla asua edelleen ja olla hyödyllinen itselleen ja vanhemmille.
Kannattaa kuitenkin ottaa ensin selvää, kuinka työttömyysetuuden käy, kun/jos alkaa viralliseksi omaishoitajaksi, vapaaehtoistyöhän ei aktivoinniksi käy.
Älkää menkö helppoon, löysin tämän pätkän parin vuoden takaa:
"Omaishoidon tuki on niin sanottua tarveharkinnan tuloa, eli se voi tietyissä tilanteissa vaikuttaa työmarkkinatuen määrään. Lisäksi TE-palvelut antavat lausunnon, jossa selvitetään kuinka työllistävää omaishoitajana toimiminen on (voitko tarvittaessa vastaanottaa kokoaikatyötä)."
"Tarveharkinnan tulojen vaikutuksesta ja laskutavasta on kerrottu tarkemmin verkkosivuillamme (sivun loppupuolella osa Pääoma- ja muut tulot):
http://www.kela.fi/maara_tyomarkkinatuk ... aikuttavat "
Lähde: https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=34&t=12088
Kiinnostava ketju, kannattaa vilkaista varmuuden vuoksi! Hakemalla löytyy varmaan tuoreempaakin tietoa.
"Työtön, saat pian kirjeen Kelalta – Pääjohtaja: Aktiivimallia voisi laajentaa"
"Kela valmistautuu lähettämään yksilöidyn ohjekirjeen kaikille aktiivimallin piiriin kuuluville tuensaajille aktiivimallin tuomista muutoksista ja ilmoitusmenettelystä. Pääjohtaja Elli Aaltonen kertoo, että ohjekirje on tarkoitus lähettää helmikuussa."
"Kotiin lähetettävien kirjeiden lisäksi Kela on laatimassa uusia verkkosivua aktiivimallin neuvontaa varten. Kela maksaa työttömyysetuuksista peruspäivärahaa sekä työmarkkinatukea, jonka vuoksi aktiivisuuden seuranta tulee myös Kelan tehtäviin. Näitä tuensaajia on joka kuukausi yli 200 000."
"Uuden Suomen haastattelussa Aaltonen arvioi, että aktiivimallin myötä toimeentulotuen sekä asumistuen tarve voi kasvaa ja toivoo, että aktiivisuutta voisi tulevaisuudessa osoittaa myös vapaaehtoistyöllä."
"Aktiivimalliin Kela joutuu varautumaan kiireellä, sillä heti vuoden alussa voimaan astunut laki säädettiin vasta joulukuun lopussa. Aaltonen arvosteleekin, kuinka eduskunta säätää viime tingassa näin laajan uudistuksen." (lue lisää lähteeksi linkitetystä uutisesta)
Lähde:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saas nähdä mitä tulee.
Sitä ei taida uskaltaa työkkäriin kertoa?Teithän palvelutarvearvion ja suunnitelman? Muuten tuo 5.1. on palvelutarvearvion tekemisen viimeinen päivä.
Joo, palveluarvio piti tehdä siis 5.1. mennessä. Kävin nyt tutkimassa omat tietoni. Se riitti siis nyt alkuun. Ja 15.1. mennessä pitää tehdä suunnitelma ja päivittää tuota palvelutarvearviota. Täyttelin myös sen työkkärin oman cv- kohdan. Tarkkana tässä saa olla. Ja olen tasan tarkkaan varma, että työkkärin kautta en todellakaan työllisty.
Täällä keskisessä Suomessa ei te-toimistosta enää soiteta työnhakijalle, vaan työnhakijan on itse soitettava te-toimistoon, jotta työnhaku pysyy voimassa. Tai ainakin viime vuonna oli niin, olin tässä välillä töissä, joten en tiedä miten se nyt taas on. Mutta esim. mulla luki että työnhaku voimassa, ota yhteyttä te-toimistoon ja sitten päivämäärä mihin mennessä. Tosin nyt tuon työssäolojakson jälkeen lukee vaan, että työnhaku voimassa, ei muuta. Ja sitten avoimissa tehtävissä että haen töitä ja päivämäärä, mihin mennessä tehtävä suoritettava. Kai mä sit ruksaan sen sieltä siihen päivämäärään mennessä, ja soitan sit te-toimistoon, näin ainakin ennen. Teen varuilta nytkin niin, ettei tuet katkea.