Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset hurahtavat nykyään niin herkästi veganismiin?

Vierailija
03.01.2018 |

Niin että miksi?

Kommentit (177)

Vierailija
1/177 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vielä ainakin Suomessa melko uusi ilmiö, eräänlainen muoti-ilmiö. Hiljalleen se vakiinnuttaa paikkansa yhtenä tapana muiden joukossa.

Vierailija
2/177 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tietävät nykyään enemmän kuin ennen ja älykkäimmät aina osaavat myös soveltaa tietoa käytäntöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/177 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset tietävät nykyään enemmän kuin ennen ja älykkäimmät aina osaavat myös soveltaa tietoa käytäntöön.

Mitä he sitten tietävät?

Vierailija
4/177 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. 

Jotkin aikuiset vielä käyttäytyvät kuin vauvat, sen veganisminsa kanssa. 

Kerrankin yksi jätti syömättä hänelle tehdyn ruoan, kun sitä käsiteltiin samoilla välineillä kuin meidän muiden ruokaa. 

Vierailija
5/177 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se trendi on jo poistumassa. Olet ajasta jäljessä :)

Vierailija
6/177 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kovin pahasti. Koko ajan tuttavapiirissäkin nousee esiin uusia nuoria ihmisiä, jotka ovat päättäneet ruveta vegaaneiksi. Jonkun verran on myös niitä, jotka lopettavat punaisen lihan syönnin kokonaan (tuon vielä ymmärrän), syövät hyönteisiä (ei siinäkään sinällään mitään vikaa ole).

Ja todella paljon on näitä veganismista paasaavia, varsinkin nuoria aikuisia. Varmaan puolet kaikista 20-30-vuotiaista.

Vierailija
7/177 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelmallisesti ja fiksusti harjoitettuna veganismi on ympäristön, eläinten oikeuksien ja terveyden kannalta hyvä elämäntapa. Veganismin puolustajat käyttävät tehokkaasti ja monipuolisesti nettiä valistustyössään ja siten tavoittavat suuria määriä erityisesti nuoria ihmisiä ympäri maailman.

En itse ole vegaani, mutta syön kasvispainotteisesti.

Vierailija
8/177 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha, ei lähelläkään! :D Joka vuosi esim. vegaanihaaste on kasvattanut osallistujamääriään, ja puhutaan siis tuhansista ihmisistä. Monelle jää kuukauden kokeiluun, osa jättää kesken, mutta tuhansia ihmisiä jää myös vegaaniuden tielle.  Että eipä ole hiipumassa ei, ja hyvä niin. Maapallo ja eläimet kiittää näitä empaattisia ihmisiä! <3

Vierailija
9/177 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyödyllisiin idiootteihin uppoaa veganien valeet ja vääristelyt. Säälittävää.

Vierailija
10/177 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsopa vaikka video possujen teurastamisesta tai lehmien teholypsämisestä.

Vierailija
11/177 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vielä ainakin Suomessa melko uusi ilmiö, eräänlainen muoti-ilmiö. Hiljalleen se vakiinnuttaa paikkansa yhtenä tapana muiden joukossa.

Veganismi on ikivanha ilmiö, mutta juuri nyt sattuu olemaan vegaanisuusbuumi. On ollut jo aika kauan eli kohta tulee joku uusi hurahdus. Veganismissa on paljon enemmän järkeä kuin monessa muussa muoti-ilmiössä. Sääli sinänsä että tämä buumi saa senkin kuulostamaan naurettavalta.

Vierailija
12/177 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana kirjoitti:

Suunnitelmallisesti ja fiksusti harjoitettuna veganismi on ympäristön, eläinten oikeuksien ja terveyden kannalta hyvä elämäntapa. Veganismin puolustajat käyttävät tehokkaasti ja monipuolisesti nettiä valistustyössään ja siten tavoittavat suuria määriä erityisesti nuoria ihmisiä ympäri maailman.

Eiköhän ympäristön kannalta paras elämäntapa olisi suosia lähiruokaa mukaanlukien kotimaisten pientilojen liha, riistaeläimet ja kala. 

On tietenkin väärin, että eläimiä kohdellaan pelkkinä tuotantohyödykkeinä piittaamatta niiden hyvinvoinnista, mutta pelkkä eläimen tappaminen ruuaksi ei ole mitenkään moraalitonta, vaan osa normaalia luonnon kiertokulkua. Ne, jotka muuta väittävät, ovat kyllä totisesti vieraantuneet luonnosta.

Terveydenkin kannalta paras vaihtoehto olisi todennäköisesti pikemminkin laskea eläintuotteiden kulutus n. 20%:iin ravinnosta kuin siirtyä kokonaan rehulinjalle.

Vierailija
13/177 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurahtamisesta en tiedä, heistä osa on varmaan niitä, jotka muutenkin innostuvat kaikenlaisesta uudesta ja väsyvät nopeasti. Sitten on meitä, joille veganismi on pitkäaikaisen pohdinnan ja mahdollisesti opettelunkin tulos. Itse olin ensin parikymmentä vuotta vain ilman lihaa, sitten jätin kalankin pois ja nyt olen toista vuotta ilman mitään eläinperäisiä tuotteita. Opiskelen avoimessa ravitsemustiedettä ja valintani on ensisijaisesti eettinen ja ekologinen, toissijaisesti terveyteen ja ravitsemukseen liittyvä.

Soijasta tai fleecestä en edes ala keskustella, eli jos tämä on taas yksi palstan vegaanivihaajan trollausyritys niin lakkaan seuraamasta.

Vierailija
14/177 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veganismi on sellaista hippien pienimuotoista näpertelyä ja nykypäivän asketismia, jolla saadaan lähinnä ostettua hyvä omatunto, mutta jolla ei kuitenkaan ratkaista tärkeimpiä ekologisia ongelmia. Tuommoinen ruuan suhteen hifistely ja nirsoilukin on mahdollista lähinnä vain äärimmäisen ylensyöneissä yhteiskunnissa.

Vierailija
15/177 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä, mutta vegaanien kanssa samaan tapaan eettinen ja ekologinen valinta. En kestä ajatusta siitä, että joku tunteva ja älykäs olento kasvatetaan ja tapetaan hyödykkeekseni, kun pärjään täysin hyvin ilman.

Vierailija
16/177 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sana kirjoitti:

Eiköhän ympäristön kannalta paras elämäntapa olisi suosia lähiruokaa mukaanlukien kotimaisten pientilojen liha, riistaeläimet ja kala. 

On tietenkin väärin, että eläimiä kohdellaan pelkkinä tuotantohyödykkeinä piittaamatta niiden hyvinvoinnista, mutta pelkkä eläimen tappaminen ruuaksi ei ole mitenkään moraalitonta, vaan osa normaalia luonnon kiertokulkua. Ne, jotka muuta väittävät, ovat kyllä totisesti vieraantuneet luonnosta.

Terveydenkin kannalta paras vaihtoehto olisi todennäköisesti pikemminkin laskea eläintuotteiden kulutus n. 20%:iin ravinnosta kuin siirtyä kokonaan rehulinjalle.

Olen itse kasvissyöjä, mutta olen silti samaa mieltä kanssasi: yleisesti ottaen, siis jos koko populaatiota ajatellaan, järkevintä olisi jos kaikki käyttäisivät vähemmän lihaa, ei se että kaikista tulisi kasvissyöjiä.

Vierailija
17/177 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veganismi on sellaista hippien pienimuotoista näpertelyä ja nykypäivän asketismia, jolla saadaan lähinnä ostettua hyvä omatunto, mutta jolla ei kuitenkaan ratkaista tärkeimpiä ekologisia ongelmia. Tuommoinen ruuan suhteen hifistely ja nirsoilukin on mahdollista lähinnä vain äärimmäisen ylensyöneissä yhteiskunnissa.

Kylläpähän se on ennemmin niin päin, että se lihalla mässäily nimenomaan on mahdollista vain pulskissa länsimaissa. Ei sitä köyhemmissä maissa ole niin vaan tarjolla joka aterialla.

Vierailija
18/177 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pari varoittavaa esimerkkiä työkavereissa.

Toinen oli fyysisesti niin heikko, ettei selvinnyt työtehtävistään.

Ja toinen oli niin kuihtunut naamastaan, että olisin arvioinut hänen ikänsä +10 vuotta vanhemmaksi, jos en olisi tiennyt totuutta. Oli toki hoikka muutenkin.

Vierailija
19/177 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpähän se on ennemmin niin päin, että se lihalla mässäily nimenomaan on mahdollista vain pulskissa länsimaissa. Ei sitä köyhemmissä maissa ole niin vaan tarjolla joka aterialla.

Toisaalta köyhemmissä maissa kukaan täysjärkinen tuskin kieltäytyy lihasta silloin, kun sitä on tarjolla.

Vierailija
20/177 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pari varoittavaa esimerkkiä työkavereissa.

Toinen oli fyysisesti niin heikko, ettei selvinnyt työtehtävistään.

Ja toinen oli niin kuihtunut naamastaan, että olisin arvioinut hänen ikänsä +10 vuotta vanhemmaksi, jos en olisi tiennyt totuutta. Oli toki hoikka muutenkin.

Voi lol! :'D No mulla on n. 100 epävaroittavaa esimerkkiä vastineeksi. Tavallisia ihmisiä, osa yli-, osa alipainoisia, valtaosa normaalipainoisia. Osa  harrastaa aktiivisesti liikuntaa, osa ei. Jotkut käyttää alkoholia, jotkut ei. Joillakin on kroonisia sairauksia, läheskään kaikilla ei. On vanhempaa ja nuorempaa, hyvin säilynyttä ja rupsahtanutta ja kaikkea siltä väliltä. On terveysintoilijoita, on sipsikaljavegaaneja.

Mut hei, sä tunnet kaksi. Pakko olla koko totuus sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän