Juhana Vartiainen: "Jos paikkakunnallla ei ole työtä, pitää muuttaa työn perässä pois"
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201801032200642336_pi.shtml
Lähdenkö minä työn perään länteen, mies itään? Entä erityislapsi, jolle on juuri saatu terapiat, tukiperhe, kuntoutus ym. Miten ikääntyneet vanhemmat, jotka tarvitsevat nyt läheisiään enemmän kuin koskaan?
Eihän ihminen elä tyhjiössä. Loppupeleissä läheiset merkitsevät enemmän kuin mikään työ. Sureeko ihminen
kuolinvuoteellaan, ettei tehnyt enemmän työtä?
Kommentit (383)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä, mihin lapset laitetaan? Pitääkö hakea virallista eroa puolisostaan niin on oikeutettu asumistukeen?
Otetaan tietenkin mukaan !!!
Eli uudelle paikkakunnalle muuttava ottaa aina lapset mukaan. Entä jos se kotipaikkakunnalle jäävä on eri mieltä asiasta? Pitääkö huoltajuuskiista viedä oikeuteen?
Koko perhe muuttaa tietenkin!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä, mihin lapset laitetaan? Pitääkö hakea virallista eroa puolisostaan niin on oikeutettu asumistukeen?
Eli uudelle paikkakunnalle muuttava ottaa aina lapset mukaan. Entä jos se kotipaikkakunnalle jäävä on eri mieltä asiasta? Pitääkö huoltajuuskiista viedä oikeuteen?
Sekin, jolla entisellä kotipaikkakunnalla oli työtä muuttaa mukana työttömäksi? Vai niinkö, että se joka muuttaa mukana, saa automaattisesti myös työn uudella paikkakunnalla. Selittäkää nyt. Mulla alkaa jo päätä särkeä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mieheni on muutellut isän työn perässä pitkin Suomea. Se on lapselle oikeasti ihan kamalaa!
Tämä näkyy terveystilastoissa: rantaruotsalaiset ovat terveitä sekä mieleltään että kropaltaan siksi, ettei heidän ole koskaan tarvinnut muuttaa! Tätä asiaa ei tuoda tietenkään esiin, vaikka tutkimuksia löytyy pilvin pimein.
Tällä menollahan maaseutu ja pienet kaupungit jäävät ilman asukkaita. Mitä mieltä alkiolaiset ja Keskusta ovat tästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdenkö minä työn perään länteen, mies itään? Entä erityislapsi, jolle on juuri saatu terapiat, tukiperhe, kuntoutus ym. Miten ikääntyneet vanhemmat, jotka tarvitsevat nyt läheisiään enemmän kuin koskaan?
Eihän ihminen elä tyhjiössä. Loppupeleissä läheiset merkitsevät enemmän kuin mikään työ. Sureeko ihminen
kuolinvuoteellaan, ettei tehnyt enemmän työtä?Voihan sitä noinkin ajatella niin kauan kun joku muu maksaa koko lystin.
Kyse onkin siitä, että pitääkö meidän työssäkäyvien tosiaan maksaa teidän eläminen ja asuminen, perheen terapiat, tukiperheet, kuntoutukset ja työttömyyskorvaukset. Samalla kun se työssäkäynti on poissa läheistemme kanssa olemisesta ja siitä saatavasta palkasta osa menee teidänkin porukan elättämiseen.
Entä jos me maksajatkin päätetään mieluummin siirtyä viettämään vapaa-aikaa läheistemme kanssa ja koko kansa odottaa lopulta että joku työntää pullaa suuhun?
No ala jo viettämään!!! Saadaan joku toinen duuniin sun tilalle.
Eli joku alalleni akateemisesti koulutettu henkilö joka on valmis muuttamaan Helsinkiin!
Saattapi sieltä Helsingistä jo löytyäkin sopiva henkilö sinun paikallesi. Harva on korvaamaton.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntarauha alkaa horjua. Jos mistään ei tule noille ihmisille edes perustuloa, jolla saa kodin ja ruuan, heidän täytyy alkaa varastaa.
Moraalista kertookin paljon se, että mieluummin varastetaan kuin muutetaan työn perässä. Sama ansaintalogiikka siinä kyllä on kuin tukien nauttimisessa ilman aikomusta ja halua elättää itse itseään.
En tosin oikein usko että noin käy, sen verran aikaansaamatonta porukkaa. Varastelu on kuitenkin aika työlästä ja rasittavaa puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntarauha alkaa horjua. Jos mistään ei tule noille ihmisille edes perustuloa, jolla saa kodin ja ruuan, heidän täytyy alkaa varastaa.
Moraalista kertookin paljon se, että mieluummin varastetaan kuin muutetaan työn perässä. Sama ansaintalogiikka siinä kyllä on kuin tukien nauttimisessa ilman aikomusta ja halua elättää itse itseään.
En tosin oikein usko että noin käy, sen verran aikaansaamatonta porukkaa. Varastelu on kuitenkin aika työlästä ja rasittavaa puuhaa.
No mutta kerro nyt sitten ihmeessä, miten tämä muuttaminen tapahtuu? Lapset ovat 3- ja 4,5-vuotiaat ja mies on vakituisessa työssä. Otanko vain eron ja sanon että moro, työt kutsuu, pärjäilkää. Vai otanko perheen mukaan, jolloin mies joko menettää vakituisen työnsä tai ajelee uuteen kotiin toisen työpäivän verran? Voi olla että mies, vaikka työpaikka onkin, alkaa myös melko pian äänestää muita kuin oikeistoa.
Tyhmä mies. Ei voi muuta sanoa. Olen sanaton.
Vierailija kirjoitti:
Mun mieheni on muutellut isän työn perässä pitkin Suomea. Se on lapselle oikeasti ihan kamalaa!
Olen kokenut saman jo 70-luvun puolivälissä eli isän työpaikan takia piti lähteä paikasta, johon olin kiintynyt ja piti jättää kaikki ystävät.
On muuten lapsista kamalaa, ja senpä takia en halunnut omille lapsilleni samanlaista, kun perustin oman perheeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihinkä työhön ajattelit pistää sairaat työkyvyttömät työttömät, aidanseipäiksi? Entä jos ei pysty seisomaankaan kovin kauaa tai ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin, jolla entisellä kotipaikkakunnalla oli työtä muuttaa mukana työttömäksi? Vai niinkö, että se joka muuttaa mukana, saa automaattisesti myös työn uudella paikkakunnalla. Selittäkää nyt. Mulla alkaa jo päätä särkeä.
No se toinen muuttaa takaisin sinne kotipaikkakunnalle, jossa oli töitä. Muuttofirmat kuittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut saman jo 70-luvun puolivälissä eli isän työpaikan takia piti lähteä paikasta, johon olin kiintynyt ja piti jättää kaikki ystävät.
On muuten lapsista kamalaa, ja senpä takia en halunnut omille lapsilleni samanlaista, kun perustin oman perheeni.
....niin ja jatkan vieläpä, että se kaupunki, mistä muutimme tänne etelä-Suomen pienempään kaupunkiin, oli aivan surkea entiseen suurempaan kaupunkiin verrattuna.
Ihmisetkin aivan kuin eri planeetalta, sisäänpäin kääntyneitä juntturoita! Inhosin heti kärkeen uutta kotikaupunkia ja sen väkeä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta kerro nyt sitten ihmeessä, miten tämä muuttaminen tapahtuu? Lapset ovat 3- ja 4,5-vuotiaat ja mies on vakituisessa työssä. Otanko vain eron ja sanon että moro, työt kutsuu, pärjäilkää. Vai otanko perheen mukaan, jolloin mies joko menettää vakituisen työnsä tai ajelee uuteen kotiin toisen työpäivän verran? Voi olla että mies, vaikka työpaikka onkin, alkaa myös melko pian äänestää muita kuin oikeistoa.
Ei vaan teet kuten ihmiset tekivät ennenkuin oli nykyisen kaltaista sosiaalitirvaa eikä kotipaikkakunnalta löytynyt töitä: sinä asut viikot paikkakunnalla, jossa on töitä, käyt töissä ja tulet viikonlopuiksi kotiin. Miehesi ja lapsesi asuvat siellä missä nytkin ja miehesi käy töissä ja lapset ovat sen aikaa päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Tällä menollahan maaseutu ja pienet kaupungit jäävät ilman asukkaita. Mitä mieltä alkiolaiset ja Keskusta ovat tästä?
Ei maajussit muuta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku aiempikin sanoi, saat olla edelleen kotipaikkakunnallasi, mutta se tee se puolison rahoilla, ei yhteiskunnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maajussit muuta
Onahn pääkaupunkiseudulla vielä puistoja, jotka voitaisiin ottaa viljelyskäyttöön. Itse en niitä tuotteita söisi, mutta kyllä ne helsinkiläisille kelpaa. Samoin Nuuksio vaan pelloiksi ja kerrostalorakentamiseen. Metsää voitte käydä katsomassa muualla Suomessa.
Ihan sama mitä torkkupeitto juhana päästelee aivopieruina, ei kukaan voi käskeä muuttamaan. Tuet juoksevat edelleen.Juhana joko olet aloittanut laihduttamisen, sinua ei kestä katsoa, tuollainen plösö.
PERUSTUSLAKI takaa asuinpaikan vapaan valinnan.
Vartiainen keräämme rahaa sinulle uuteen torkkupeittoon, juot sen alla sitten punaviiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuolinvuoteellaan, ettei tehnyt enemmän työtä?Voihan sitä noinkin ajatella niin kauan kun joku muu maksaa koko lystin.
Kyse onkin siitä, että pitääkö meidän työssäkäyvien tosiaan maksaa teidän eläminen ja asuminen, perheen terapiat, tukiperheet, kuntoutukset ja työttömyyskorvaukset. Samalla kun se työssäkäynti on poissa läheistemme kanssa olemisesta ja siitä saatavasta palkasta osa menee teidänkin porukan elättämiseen.
Entä jos me maksajatkin päätetään mieluummin siirtyä viettämään vapaa-aikaa läheistemme kanssa ja koko kansa odottaa lopulta että joku työntää pullaa suuhun?
No ala jo viettämään!!! Saadaan joku toinen duuniin sun tilalle.
Eli joku alalleni akateemisesti koulutettu henkilö joka on valmis muuttamaan Helsinkiin!
Ei. Vaan joku akateemisesti koulutettu helsinkiläinen työtön. Luulitko, ettei sellaisia ole?!
Asuin pari vuotta maassa, jossa ei ollut tällaista yhteiskunnan tukiverkkoa ja sosiaaliturvaa. Ihmiset muuttivat työn perässä pitkiä matkoja ja vuoroin sitten katsottiin löytääkö mies vai vaimo paremman työn.
Kyllä suomalainen työttömyysturva on huippua ja ikävä kyllä myös passivoi ihmisiä.
Aloittaja kertoi, että pitäisi laittaa uusiksi lapsen terapiat ja muut. Niin muualla maailmassa tehdään. Uudet koulut, ympäristöt, terapiat.... Paitsi tietysti sillä erolla, että terapiatkin maksetaan itse.
Ainakin täällä Uudessakaupungissa on, tulkaa tänne. :)