Ravintola-alan työvoimapula?
Voisiko joku ravintola-alaa tunteva (esim. itse ravintolassa työskentelevä/työskennelllyt) kertoa, millä tavoin ne etsivät tilapäistyövoimaa esim. tiskareiksi? Mitä kanavia käytetään, missä ilmoitellaan?
Ilmeisesti ilmoittelu ei tuota tulosta, kun kuulemma on kova työvoimapula. Onko se totta?
Katselin työkkärin sivuilta mitä täällä Tampereella on tarjolla luokassa "avustavat keittiö- ja ruokatyöntekijät". Löysin kokonaista 18 ilmoitusta, valtaosassa edellytetään alan koulutusta tai työkokemusta, muutamassa lisäksi ajokorttia. Eli ei paljon ole niitä paikkoja, joihin ihan kuka vain random työtön voi tarjoutua avuksi.
Ilmeisesti paikkoihin haetaan työvoimaa sitten jotakin muuta kautta?
Pitääkö mennä vain kiertelemään ravintoloita ovelta ovelle ja kysyä, onko tarvetta työntekijälle? Vai ilmoittaudutaanko johonkin rekryfirmaan tai sijaisrekisteriin?
Yleisemmin ihmettelen, kuinka paljon tässä työvoimapulassa on kysymys siitä, että firmat eivät vain löydä oikeita kanavia kertoakseen, missä sitä työtä olisi, millaista ja milloin. Ja työttömät eivät osaa etsiä oikeasta paikasta. Kun se paikkakin voi vaihdella alasta toiseen, olisi mukavaa jos jonnekin olisi koottuna, miten minkäkin alan paikkoja oikein haetaan. Itse esim. olen viimeiset 20 vuotta työskennellyt firmoissa, jotka ovat lukkojen takana eli jonne ei vain mennä naamatusten kysymään töitä, ja jotka eivät vastaa puhelintiedusteluihin. Ravintoloissako siis on ihan toisin?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Nyt haluaisin kuulla työnantajilta muutakin kuin sitä, että alalla kärsitään työvoimapulasta. Joku heistä voisi kertoa vaikka sen, miksi heille ei kelpaa töihin muu kuin alan ammattilainen. Aina vaan syyllistetään työttömiä, miten työ ei kelpaa vaikka oikeasti työtön ei kelpaa työnantajille.
Tämän minäkin haluaisin kuulla.
Eli millaista työvoimaa teiltä puuttuu, kuka kelpaa, kuka ei kelpaa, tuleeko hakemuksia mutta ne on vääränlaisilta tyypeiltä, millaisia reittejä kautta haette.
Ei siksi että osoittaisin ettei mitään työvoimapulaa oikeasti ole, vaan siksi, että jos sitä tosiaan on, voisi syyttelyn sijaan ruveta löytymään ratkaisujakin.
Ainakaan meillä ei vaadita koulutusta..hygieniapassi toki pitää löytyä. Perehdytämme kyllä..jos maalaisjärkeä löytyy ja ei ole hidas niin paikka on täytetty. Nämäkin vaatimukset vaan tuntuvat olevan liian korkealla.
Ja ihan ravintolaan suoraan yhteyttä. Jos palkkaavat jonkun firman kautta niin sekin selviää paikan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse muutaman vuoden alalla useammassakin paikassa työskennelleenä olen valitettavasti huomannut, että työpaikat menevät yleensä suhteilla tai ketjupaikkojen sisäisellä haulla.
Työvoimapulaksi en niinkään menisi sanomaan. Onhan ne ravintolat silloin tällöin pulassa, kun tarpeeksi tekijöitä ei riitä sesonkiaikoina eikä sairaslomalaisille saada tuuraajaa jne, mutta siinä on työnantajilla peiliin katsomista, koska muuta eivät kirjoita kuin 0-tuntisopimuksia. Siinä sitten roikut listoilla ja odotat, että mahtaako seuraavallakaan työvuorolistalla olla työvuoroa, ja jos on, niin teet niitä pyhä- ja juhlapäiviä mitä kukaan muu ei suostu tekemään.
Mitä kautta itse rekrytoiduit alalle ja milloin, ja miten ravintolat, joissa olet ollut, hakevat työvoimaa - vaikka sitten nollatuntisopimuksiin? Onko myös hakijoita, joita syystä tai toisesta ei kelpuuteta?
https://www.staffpoint.fi/avoimet-tyopaikat/#fields=20,21&areas=&types=…
Keittiö + salli töitä koko suomessa 84. Ei ihan riitä kaikille, kun työttömiä on kuitenkin 271.000
Jos yksi firma pystyy työllistämään 84, niin on se aika hyvin. Miksi yhden yrityksen pitäisi työllistää 271.000 ihmistä?
Stafpointilla oli kaiken kaikkiaan 208 avointa työpaikkaa. Jos maasta löytyy liki tuhat tuollaista työvoiman vuokrausfirmaa, niin saadaan täys työllisyys. Ei vaan taida löytyä?
Nro 21 jatkaa vielä..
Ei haittaa vaikka ei olisi kokemusta ravintola-alasta. Hae suurtalouskeittiöihin töihin. Suomea puhuvia arvostetaan ja työtä pelkäämätöntä asennetta. Tiskaus -> salaatti-> kassahommat.. Jne. Pääset kyllä nopeasti jyvälle hommista. Työ on hektistä ja työkaverit voi olla alkuun tylyn kuuloisia mutta yleensä tämä johtuu kiireestä.
Ainakaan meillä ei vaadita koulutusta..hygieniapassi toki pitää löytyä. Perehdytämme kyllä..jos maalaisjärkeä löytyy ja ei ole hidas niin paikka on täytetty. Nämäkin vaatimukset vaan tuntuvat olevan liian korkealla.
Ja ihan ravintolaan suoraan yhteyttä. Jos palkkaavat jonkun firman kautta niin sekin selviää paikan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse muutaman vuoden alalla useammassakin paikassa työskennelleenä olen valitettavasti huomannut, että työpaikat menevät yleensä suhteilla tai ketjupaikkojen sisäisellä haulla.
Työvoimapulaksi en niinkään menisi sanomaan. Onhan ne ravintolat silloin tällöin pulassa, kun tarpeeksi tekijöitä ei riitä sesonkiaikoina eikä sairaslomalaisille saada tuuraajaa jne, mutta siinä on työnantajilla peiliin katsomista, koska muuta eivät kirjoita kuin 0-tuntisopimuksia. Siinä sitten roikut listoilla ja odotat, että mahtaako seuraavallakaan työvuorolistalla olla työvuoroa, ja jos on, niin teet niitä pyhä- ja juhlapäiviä mitä kukaan muu ei suostu tekemään.
Mitä kautta itse rekrytoiduit alalle ja milloin, ja miten ravintolat, joissa olet ollut, hakevat työvoimaa - vaikka sitten nollatuntisopimuksiin? Onko myös hakijoita, joita syystä tai toisesta ei kelpuuteta?
https://www.staffpoint.fi/avoimet-tyopaikat/#fields=20,21&areas=&types=…
Keittiö + salli töitä koko suomessa 84. Ei ihan riitä kaikille, kun työttömiä on kuitenkin 271.000
Jos yksi firma pystyy työllistämään 84, niin on se aika hyvin. Miksi yhden yrityksen pitäisi työllistää 271.000 ihmistä?
Stafpointilla oli kaiken kaikkiaan 208 avointa työpaikkaa. Jos maasta löytyy liki tuhat tuollaista työvoiman vuokrausfirmaa, niin saadaan täys työllisyys. Ei vaan taida löytyä?
Joo, mutta riittää tehdä viikko tunnissa töitä, jossa on työllinen. Eli tuhat per vajaat neljäkymmentä = noin kolmekymmentä firmaa riittää. Se on jo mahdollisuuksien rajoissa!
Olen tehnyt vuokratyöfirman kautta tiskarin hommia
Ainakin hygieniapassi ja salmonellatodistus vaaditaan.
Minulla on kokin koulutus.
Olen työskennellyt ravintoloissa ja koulussa/päiväkodeissa.
Päiväkodeissa/koulussa tein sijaisuuksia vuokrafirman kautta ja kuulemma pula työntekijöistä on todellinen pk-seudulla.
Kuulemma joihinkin avoimiin työpaikkoihin ei ole tullut yhtäkään hakemusta.
Osa näistä on lämmityskeittiö periaatteella.
Että ruuat tulevat tehtaalta ne lämmitetään uunissa.
Salaatit tehdään itse ja lopuksi vain tiskataan/siivotaan.
Ei kovin monimutkaista työtä.
Mutta hygieniapassi ja salmonellatodistus vaaditaan.
Työttömille varmasti löytyisi alalta töitä.
Mutta seisomatyö jossa pitää olla ripeä liikkeinen ei sovellu kaikille.
Jos on yhtään alalta kokemusta niin vuokrafirmaan vaan listoille. Voit itse määritellä mitä hommia haluat tehdä ja parhaassa tapauksessa saat pidempiä pestejä. Monet tiskarit osaavat auttaa salaattipuolella yms, tämä nostaa tuntipalkkaa ja jos pääset vielä hygieniapassikoulutukseen niin voit oppia työn lomassa. Tämä on iso meriitti. Pitää olla aamuisin hyvin aikaisin valmiustilassa lähtemään töihin. Isot firmat käyttävät vuokrafirmoja paikkaamaan sairastumisia.
Aikanaan itse pääsin töihin isoon yritykseen vuokrafirman kautta. Kesti 2 viikkoa ja "ostivat" minut. Eli joutuivat maksamaan vuokrafirmalle koska veivät työntekijän. Tsemppiä työnhakuun, uskon kyllä että noin hyvällä asenteella pääset pitkälle! 👍🏻