Eikö 35v alanvaihtajalla oikeasti ole muita realistisia vaihtoehtoja kuin pienipalkkaiset, raskaat sote-alat? Masentavaa.
Täytän tänä vuonna 35v ja alanvaihto edessä. Olen opiskellut aiemmin yliopistolla aikoinaan, mutta tutkintoa en suorittanut, sillä ala ei työllistä. Muutama pieni pätkä ko. alan hommista löytyy cv:sta.
Opiskelin kokiksi ja niitä hommia olen tehnyt viimeiset 8 vuotta, mutta en enää jaksa tätä työtä ja haluan vaihtaa elämäni suuntaa. Olen selvitellyt paljon eri vaihtoehtoja ja käynyt ammatinvalintapsykologilla, mutta masentavia vastauksia on tullut.
Tämän ikäisellä naisella ei kuulemma ole juuri kysyntää muilla kuin sote-aloilla. Varsinkin kun valmistuessani olisin 37-38v. Minulle on ehdotettu sosionomia, lähihoitajaa, hammashoitajaa, lastenhoitajaa jne. Ongelma on se, että mikään noista vaihtoehdoista ei kiinnosta. Olen kiinnostunut amk-tasoisista opinnoista tekniikan tai liiketalouden aloilta. Ilmeisesti menisivät kuitenkin hukkaan, sillä olen liian vanha noille ns. ura-aloille ilman aiempaa kokemusta.
Tokihan voin opiskella mitä haluan, mutta töitä tuskin tulisin saamaan. Ja tavoitteeni on opiskeltuani saada töitäkin. Eihän kukaan ole suoraan sanonut, mutta rivien välistä voi lukea, että näin se tuppaa olemaan.
Sote-aloissa on hyvin paljon samoja piirteitä, joita nykyisessäkin työssäni, ja joiden vuoksi haluan alaa vaihtaa. Matalat palkat, vuorotyö, fyysisyys jne. Mutta suurimpana soveltumattomuuteni ja kiinnostuksen puute.
Onko tilanne oikeasti näin surkea? Löytyykö keneltäkään aikuisena alaa vaihtaneilta kokemuksia? Ja siis lähinnä amk-aloilta. Yliopistotutkintoa ei ole mahdollista enää lähteä opiskelemaan.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla Ap ole niistä aiemmista yliopisto opinnoista edes kandin tason tutkintoa kasassa ? Jos on niin uutta yliopistotutkintoa lukiessasi saisit niin paljon hyväksilukuja, että opiskeluaika ei olisi yhtään pidempi kuin AMK:ssa. Pätee suurimpaan osaan tiedekuntia pois lukien kauppakorkea ja lääkis ym .
Ja siis on tässä toki vielä sekin pointti, että amk-opinnoissa on enemmän työelämäkontakteja ja harjoitteluja. Yliopisto jää tässä ikävä kyllä kakkoseksi.
Ap
Ja piti vielä lisätä, että sosiaalityön opintoihin kuuluu kolme pakollista harkkaa, joissa saa sekä kokemusta, että jalkaa oven väliin. Elämänkokemus plussaa tuolla alalla. Mutta jos ihmiset ei kiinnosta, ei kannata vaivautua.
Vierailija kirjoitti:
Kokille luonnollinen urakehityksen jatkumo on restonomin tutkinto amk:ssa. Siitä pääset hotellin tai ravintolan ammattijohtajaksi, pois keittiöstä paperi- ja esimiestöihin, hyödyntämään aiempaa kokemusta ja suhteita. Palkkataso ja työllisyys kuulemma hyvä.
Restonomin tutkintoon en uudelleenkoulutusmahdollisuuttani aio missään nimessä käyttää.
Restonomit ovat toki usein keittiöpäälliköitä, ravintolapäälliköitä tai muissa esimiestehtävissä, mutta harvassa ovat ne, jotka eivät joutuisi lainkaan tekemään suorittavaa vuoroa. Paperihommat vaan tulevat siihen lisäksi.
Palkkataso on ehkä ok, mutta lähinnä sen takia, että töitä joutuu tekemään todella paljon, ja vuorotyötä se on päälliköilläkin ravintola-alalla. Jos päälliköt tekisivät 40h työviikkoa, ei palkkataso olisi kummoinenkaan.
Ja restonomin tutkinto on aikamoinen pilipali-tutkinto muutenkin. Ja se tärkein asia: en ole kiinnostunut jatkamaan saati kouluttautumaan lisää tällä alalla, suunta pois ja mielellään mahdollisimman pian.
Ap
Opiskele sosiaaöityöntekijäksi yliopistossa. Monissa kaupungeissa lähtöpalkka on ko yli 3000 eur.
Tässä taas yksi yliopistoissa roikkunut sankari vailla mitään kunnon työkokemusta. Se on VOI VOI. Enää ei voi muuta kuin valittaa, kun elämä meni ohi silloin, kun sinä siemailit viiniä kalliossa opiskelukavereittesi kanssa. Toiset meistä panosti uraan jo alle 20-vuotiaina.
Vierailija kirjoitti:
Ei sotealat ole pienipalkkaisia. Sinä kokkina tienaat todellakin vähemmän kuin sairaanhoitaja.
Tällä hetkellä tienaan noin 2400e/kk kokkina ja samalla vuoroesimiehenä, kun teen 40h työviikkoa. Joskus hektisinä sesonkiaikoina kun päivät venyvät ja painetaan oikeasti pitkää päivää ja yhden päivän vapailla, kuukausitulot voivat olla joskus päälle 3000 e/kk.
Olen ollut siinä käsityksessä, että ei sairaanhoitajilla kovin paljon kummoisemmat palkat ole. Ja henkisesti varmasti ahdistavampaa työtä, ja yövuoroa.
Ap
Hae kokiksi laivoille, saat viikko viikko systeemin mukaan vapaata ja palkka parempi
Vierailija kirjoitti:
No amk-tason sotealat ei ole pienipalkkaisia. Miksi sä niin luulet? Se sairaanhoitaja menee helposti tradenomin ohi palkassa.
Ei voi verrata, tradenomi on generalistitutkinto ja palkka voi vaihdella vaikka millä välillä, saikkareilla harvemmin näin.
Täällä joku ehdotti bioanalytiikkaa. Mietipä vielä sitä?! Hyvä työllisyystilanne eikä niin raskasta kun hoitoala.
Vierailija kirjoitti:
Hae kokiksi laivoille, saat viikko viikko systeemin mukaan vapaata ja palkka parempi
No en hae, koska haluan vaihtaa alaa enkä työpaikkaa.
Ap
Työllisyys oikein, muuten aika ruusuista kuvaa maalaat tai olet hyvässä paikassa hommissa :)