Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vastustaa ostamisen mielitekoa?

Vierailija
02.01.2018 |

Tarve tuntuisi olevan todellinen. Ainahan sitä syitä keksii, miksi pitäisi ostaa uusia vaatteita. Rahaakin on. Toki se on tarkoitettu säästöön, mutta sitä on olemassa.

Pärjäsin viime vuoden olemassaolevilla vaatteilla, miksi nyt yhtäkkiä pitäisi ostaa uusia kun mikään ei ole mennyt rikki?

Miten oppisin tyytymään vähempään?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadehdin ihmisiä jotka osaavat pukeutua tyylikkäästi pikkurahalla. Itse en osaa. Lisäksi tunnun tarvitsevan ihan järjettömän määrän urheiluvaatteita. Okei, urheilen joka päivä mutta luulisi silti että neljällä setillä pärjäisi.

Aina minusta tuntuu että "kun ostan vielä tämän, on vaatevarastoni täydellinen ja sitten en osta enää mitään muuta kuin rikkinäisten tilalle". Voitte varmaan kuvitella miten hyvin se on toiminut. Tai sitten mietin "kai mieskin näkisi minut mielellään jossain nätissä" tms.

-ap-

Vierailija
2/12 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä ensin tunnekuohusi. Mitä pakenet tai paikkaat ostamisella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läpsäytä itseäsi lompakolla otsaan.

Vierailija
4/12 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättää lompakon kotiin ja kiertää kaupat kaukaa.

Vierailija
5/12 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvitä ensin tunnekuohusi. Mitä pakenet tai paikkaat ostamisella?

Luultavasti haen sillä turvallisuutta. Että olen varautunut kaikkeen. Varsinkin nyt, kun tuloni ovat (tilapäisesti) laskeneet roimasti, tuntuu ironista kyllä entistä tarpeellisemmalta ostaa "varastoon". Siltä varalta, että likviditeetti ei ole kovin hyvä jos tarve ilmenee.

Samaan aikaan heitän tosi usein vaatteita Uffin pussiin ja raivaan kaappeja koska en kestä romun määrää.

-ap-

Vierailija
6/12 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tietysti uskon lujasti että tuntisin itseni viehättävämmäksi ja mieskin tykkäisi jos ostaisin juuri ne luumunväriset sukkikset ja juuri sen tietyn musta hameen. Vaikka tiedän että ainakin hame jäisi käyttämättä ja mitä viehättävyyteen tulee, siihen auttaisi 10 kg painonpudotus huomattavasti enemmän kuin uudet ryysyt.

-ap-

Vierailija
7/12 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan kuullut nettikaupoista?

-ap-

Vierailija
8/12 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisiköhän minun tehdä joku vuosi ostamatta -projekti, että oppisin elämään sen turvattomuuden ja epävarmuuden kanssa? Että saisin ostaa vain rikkinäisten tilalle? Olen tällä hetkellä uudelleenkouluttautumassa, joten minun ei tarvitse edustaa. Ei siis haittaa vaikka vaatteet olisivat vähän kuluneita ja nuhjuisia.

Onko kukaan tehnyt tuollaista?

-ap-

Vierailija
9/12 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko, jos rupeaisit kirjaamaan ylös kaikki omistamasi vaatteet, kaikki ostoksesi sekä kaikki poisheittämäsi vaatteet? Näkisit kuinka vähän oikeasti ostoksiasi käytät.

Vierailija
10/12 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, minä ajattelin kokeilla tänä vuonna sellaista testiä, että kauan voin olla ostamatta uusia vaatteita. Olen nyt ollut jo muutaman kuukauden vaatteiden ostolakossa.

Laskin viime syksynä yhteen kaikki vaateostokseni viime vuodelta. Kun laskin yhteen ihan kaiken sukista alkaen, summa olikin aika yllättävä, vaikka en hirveästi shoppaillutkaan.

Minua on auttanut shoppailun hillitsemisessä sen ostamisen impulssin tutkiminen. Milloin ja missä saat sen pakottavan tarpeen ostaa? Kirjoitit haluavasi ostaa "varastoon". Jos tämä on jokin reaktio muuttuneeseen elämäntilanteeseen, niin mieti vaikkapa mistä muusta voisit hakea turvaa kuin ostamisesta?

Vierailija
11/12 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olet kuitenkin jo analysoinut tosi tarkkaan ajatuksiasi ostamisen taustalla! Seuraavaksi vain stoppi ostoksille ja vaatekaappia raivaamaan, minua ainakin auttoi inventaario siitä mitä kaikkea jo omistan ja käytänkö edes kaikkea :)

Vierailija
12/12 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan kuullut nettikaupoista?

-ap-

Olen mutten itse harrasta niitä. Sijoitan mieluummin rahani osakkeisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme