Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko myydä käsitöitäni kirpputoreilla?

Vierailija
02.01.2018 |

Pientä lisätienestiä opintoihin. Esimerkiksi vauvapeittoja ja tossuja?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista tekijänoikeudet. Muiden tekemiä malleja saa tehdä vain ei-kaupallisiin tarkoituksiin.

Muista itse, että moni on antanut luvan myydä ohjeillaan tehtyjä käsitöitä. Ärsyttää kaikista eniten nämä käsityöhihhulit, jotka on joka paikassa vinkumassa tekijänoikeuksista.

Moni? Mielestäni on todella harvinaista, että verkossa julkaistussa ilmaisohjeessakaan sallittaisiin rajaton kaupallinen käyttö.

Jos sinua haittaa hihhulien valitus, niin älä käytä tekijänoikeuksien piirissä olevaa materiaalia. Silloin ei kukaan valita sinulle.

Vierailija
22/40 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista tekijänoikeudet. Muiden tekemiä malleja saa tehdä vain ei-kaupallisiin tarkoituksiin.

Muista itse, että moni on antanut luvan myydä ohjeillaan tehtyjä käsitöitä. Ärsyttää kaikista eniten nämä käsityöhihhulit, jotka on joka paikassa vinkumassa tekijänoikeuksista.

Moni? Mielestäni on todella harvinaista, että verkossa julkaistussa ilmaisohjeessakaan sallittaisiin rajaton kaupallinen käyttö.

Jos sinua haittaa hihhulien valitus, niin älä käytä tekijänoikeuksien piirissä olevaa materiaalia. Silloin ei kukaan valita sinulle.

Minä ainakin osaan muokata ohjetta sen verran, ettei se enää kuulu tekijänoikeuksien piiriin. Ja yleensä ilmaisohjeissa on kielletty massatuotanto, ja siihen tuskin kukaan yksinäinen puikkojen heiluttelija kykenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin osaan muokata ohjetta sen verran, ettei se enää kuulu tekijänoikeuksien piiriin. Ja yleensä ilmaisohjeissa on kielletty massatuotanto, ja siihen tuskin kukaan yksinäinen puikkojen heiluttelija kykenee.

Ei massatuotanto vaan ohjeen käyttö kaupallisiin tarkoituksiin. Massatuotanto on jo vähän eri asia ;)

Vierailija
24/40 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niitä voi tiettyyn rajaan saakka myydäkin. Sitten alkaa nuo verosysteemit.

Mun äiti myy neulomiaan joulumyyjäisissä ja se on melkoinen rumba. Hän tekee lähinnä sitä sen takia, että näkee ihmisiä ja on jotain tekemistä. On sairaseläkkeellä, nippanappa pääsee omilleen, ei pääse rikastumaan. Harrastus se tuokin on.

Vierailija
25/40 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain satiaiset kirpputorilta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsitöiden rinnalle kannatta ottaa ainakin suuhoito. Toki en ehkä itse myisi niitä kirpparilla.

Käsityöt ihan vaan privaatisti, ainakin joku lakana olis hyvä olla edessä siellä kirpparilla.

Aika väsynyttä läppää.

Vierailija
26/40 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä linkissä olisi suomalaisten käsityöläisten kauppa, jossa voit myydä omia tuotteitasi, ilmottaudu tuonne vain myyjäksi esittelemällä heille tuotteitasi. Olen itse ostanut tuolta paljon kivoja ja uniikkeja tuotteita. 

Eikä tarvitse ilmaiseksi niitä antaa,vaan saa ihan kelpo hinnan.

https://madeby.fi/

Vierailija
27/40 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi siellä luennoilla keskittyä opiskeluun, niin voisi joskus valmistua ja päästä työelämään. Noita puikkojen kilistäjiä aina välillä näkee auditorioissa, se on ihan helkkarin epäkohteliasta luennoitsijaa kohtaan, sekä muita opiskelijoita kohtaan jos puikot helisten neuloo. Se on ihan bullshittia että neulominen muka auttaa keskittymään. Se ainoastaan saa ajan kulumaan nopeammin, jolloin jaksat istua penkissä levollisemmin mutta mitään et kyllä opi.

Vierailija
28/40 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravelrystä löytää vaikka millä mitalla ohjeita joissa on sallittu ohjeella tehtyjen tuotteiden myynti, muttei  massatuotantoa.

Vierailija
29/40 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna suuntaisin Etsyyn tai muihin vastaaviin kirpputorimyynnin sijasta. Myös joulumyyjäisissä voisit kokeilla onneasi. Etsyssä on valitettavasti nykyisin aika lailla ylitarjontaa vars. neuletöiden ja muitten harrastajamääriltään suurten käsityötaitojen suhteen, ja itäeurooppalaiset ym. pystyvät myymään laadukkaita käsitöitä hyvin alhaiseen hintaan. 

Epäilen silti, ettet varsinaisesti tule käsitöilläsi tienaamaan. Mietin aiemmin itsekin ryhtyväni myymään omia käsitöitäni, mutta pienten laskutoimitusten jälkeen totesin sen kannattamattomaksi. Tuntipalkka ei nouse kovin suureksi nopeillakaan kutojilla. Taitaa myös kuolla kaikki ilo harrastuksesta, jos niitä sukkia joutuu vääntämään todella setelinkuvat silmissä. 

P.S. Opettajan kannalta luennoilla kutominen on melko ikävää. Välittyy vähän sellainen mielikuva, että opetus itsessään ei ole riittävän kiinnostavaa tai vaativaa, kun pitää ryhtyä puuhaamaan muuta kesken luennon. 

Vierailija
30/40 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten ärsyttää nämä tyypit jotka kiertää jossain joulumyyjäisissä kailottamassa "kyllä minä osaisin itsekin tuollaisen tehdä".

1. Etpä taida sittenkään osata

2. Etpä ole ainakaan itse keksinyt tehdä yhtä hienoa/hauskaa/taidokasta mallia

3. Ja jos kuitenkin osaat jonkinmoisen kopion ko. tuotteesta tehdä, niin älä nyt hitto vieköön rupea toisen ideaa varastamaan ja myymään. (Jos on pakko varastaa esim. henkensä pitimiksi niin varasta mieluummin joltain monikansalliselta riistokapitalistilta, mutta älä suomalaiselta pienyrittäjältä)

Kiitos. Ei mulla muuta.

Vierailija
31/40 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten ärsyttää nämä tyypit jotka kiertää jossain joulumyyjäisissä kailottamassa "kyllä minä osaisin itsekin tuollaisen tehdä".

3. Ja jos kuitenkin osaat jonkinmoisen kopion ko. tuotteesta tehdä, niin älä nyt hitto vieköön rupea toisen ideaa varastamaan ja myymään. (Jos on pakko varastaa esim. henkensä pitimiksi niin varasta mieluummin joltain monikansalliselta riistokapitalistilta, mutta älä suomalaiselta pienyrittäjältä)

Kiitos. Ei mulla muuta.

Kuten sanottu, harva käsityö on niin erilainen ja uniikki, ettei keksijä olisi ottanut mallia jonkun toisen keksimästä työstä.

Vierailija
32/40 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Ei mulla muuta.

Kuten sanottu, harva käsityö on niin erilainen ja uniikki, ettei keksijä olisi ottanut mallia jonkun toisen keksimästä työstä.

Mitäs tässä sitten, valmiissa maailmassa ;)

Vierailija
33/40 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuleissa ylipäätäänkään ei tuntipalkoille pääse. Vauvantöppöset ja -peitot erityisesti ovat sellaista kamaa, josta harva on valmis maksamaan.

Minulla on kolme lasta, ja jokaiselle on tullut lahjaksi muutamat töppöset käsityötaitoisilta tutuilta. Eikä tuttavapiirini ole mitenkään iso. Nuo töppöset ovat söpöjä mutta täysin tarpeettomia vaatekappaleita, jotka jäävät iäksi pyörimään nurkkiin - elleivät tipu ja häviä.

Mitä taas neulottuihin peittoihin tulee, ne ovat tosi kivoja kunnes vauva syntyy ja alkaa yrjötä.

Vierailija
34/40 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sinne kirpputorille joku sermi ainakin rakentaa, ettei käsityöt ole kaiken kansan nähtävissä. Ainakaan ilman erillistä maksua katselusta.

Vierailija
35/40 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravelrystä löytää vaikka millä mitalla ohjeita joissa on sallittu ohjeella tehtyjen tuotteiden myynti, muttei  massatuotantoa.

Mutta alkuperäinen ohje pitäisi aina mainita tuotteen tiedoissa. Enpä ole suomalaisissa myyjäisissä vielä tällaista kohdannut.

Vierailija
36/40 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsityöt ja käsityöohjeet taitavat kuulua enemmänkin mallioikeuden kuin tekijänoikeuslain piiriin. 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mallioikeus

Vierailija
37/40 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi siellä luennoilla keskittyä opiskeluun, niin voisi joskus valmistua ja päästä työelämään. Noita puikkojen kilistäjiä aina välillä näkee auditorioissa, se on ihan helkkarin epäkohteliasta luennoitsijaa kohtaan, sekä muita opiskelijoita kohtaan jos puikot helisten neuloo. Se on ihan bullshittia että neulominen muka auttaa keskittymään. Se ainoastaan saa ajan kulumaan nopeammin, jolloin jaksat istua penkissä levollisemmin mutta mitään et kyllä opi.

Se on kyllä ihan tutkittu asia, että ne jotka tekevät samalla käsillään kun kuuntelevat luentoa, muistavat paremmin luennon sisällön.

Vierailija
38/40 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Ei mulla muuta.

Maksaisin melkoisesti kun saisin jonkun itse neuloman villatakin, olisi enemmän arvoa kuin kaupasta ostetulla!

Vierailija
39/40 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit, kunhan teet verottajalle ilmoituksen tuloista. Ja luonnollisestikaan et käytä töihisi toisten julkaisemia ohjeita ilman lupaa.

Tämä. Et ole alv-velvollinen, jos myyntitulot pysyy jonkun tietyn rajan alla, olikohan n. 3500€/ vuosi? Joku tietävä voisi varmistaa. Mutta olet velvollinen ilmoittamaan verottajalle myynneistäsi saaman voiton. Jostain luin, että ei verottajaakaan "parit" villasukat kiinnosta, mutta jos alat enemmänkin niitä tehtailemaan, niin olet ilmoitusvelvollinen.

Toinen juttu, mitä kannattaa miettiä, on hinnoittelu. On ihmisiä, käsityöläisiä, jotka tienaavat leipänsä käsitöillä. Onko oikein, että harrastelijat polkevat kirppareilla hinnat saadakseen pientä lisätienestiä?

Vierailija
40/40 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsityöt ja käsityöohjeet taitavat kuulua enemmänkin mallioikeuden kuin tekijänoikeuslain piiriin. 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mallioikeus

Niin ja lisään vielä, että mallioikeuden saamiseksi mallin pitää olla uudenlainen ja originelli. Tässä on siis varmaan melko paljon tulkinnanvaraa.

Mitä käsityölehdissä sanotaan mallien kaupallisesta hyödyntämisestä? Onko jossain sisällysluettelon vieressä pieni präntti, jossa kerrotaan asiasta? Olisi hyvä, jos joku asiasta tietävä tulisi tähän ketjuun kertomaan, miten asiat ovat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi