Onko 8-vuotias riittävän vanha olemaan yksin kotona 8h?
Kommentit (431)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta hyvät ohjeet:
Age Guidelines
7 years and under:
Should not be left alone for any period of time. This may include leaving children unattended in cars, playgrounds and backyards.8 to 10 years:
Should not be left alone for more than 11⁄2 hours and only during daylight and early evening hours.11 to 12 years:
May be left alone for up to 3 hours but not late at night or in circumstances requiring inappropriate responsibility.13 to 15 years:
May be left unsupervised, but not overnight.16 to 17 years:
May be left unsupervised (in some cases, for up to two consecutive overnight periods).:D Joopa joo.
Just näillä periaatteilla meillä on menty. Mistä nuo ohjeet on?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lastensuojelu puuttuu tuohon jo sen vuoksi, ettei perheellä ole tukiverkkoa ja voi aiheuttaa vanhempien väsymyksen. Lisäksi ei 8-10 tuntia on liian pitkä aika 8-vuotiaalle olla yksin. Hänellä on oltava turva-aikuinen lähellä.
Tämä on totta jos joku tekee ilmoituksen. On kokemusta lastensuojelusta ja sossut ihan itse sanoivat että turvaverkot vaikuttaa päätökseen.
Näin ihan teinejenkin kohdalla.
Vaikka meillä teini ihan itse töppäsi.
Joi peräti olut pullon ja jäi kiinni.
Pienten lasten kohdalla ovat vielä tarkempia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lastensuojelu puuttuu tuohon jo sen vuoksi, ettei perheellä ole tukiverkkoa ja voi aiheuttaa vanhempien väsymyksen. Lisäksi ei 8-10 tuntia on liian pitkä aika 8-vuotiaalle olla yksin. Hänellä on oltava turva-aikuinen lähellä.
Alkaa nää turvaverkot jo tulla korvista ulos. Onko ihmisten mielestä normaalisti olemassa joukko tuttavia/sukulaisia, joilla on joku velvollisuus hoitaa ja huolehtia toisten lapsista aina työpäivisin 6 - 12 vuotiaana ja kuukausikaupalla kesälomalla? Eikö niillä ihmisverkoilla ole omaa elämää ollenkaan; työtä, perhettä, harrastuksia, lepoa? Järkyttävä asenne. Onneksi mulla on normaali suku ja ystävät. Kukaan ei hyväksikäytä toisiaan jonain helvetin ilmaisena turvaverkkona. Vai, että lastensuojelu apuun, jos verkkoapurit puuttuu. Ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta hyvät ohjeet:
Age Guidelines
7 years and under:
Should not be left alone for any period of time. This may include leaving children unattended in cars, playgrounds and backyards.8 to 10 years:
Should not be left alone for more than 11⁄2 hours and only during daylight and early evening hours.11 to 12 years:
May be left alone for up to 3 hours but not late at night or in circumstances requiring inappropriate responsibility.13 to 15 years:
May be left unsupervised (in some cases, for up to two consecutive overnight periods).:D Joopa joo.
Yhdysvalloista, yhden kunnan epävirallinen (ei sitova) ohjeistus vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa nää turvaverkot jo tulla korvista ulos. Onko ihmisten mielestä normaalisti olemassa joukko tuttavia/sukulaisia, joilla on joku velvollisuus hoitaa ja huolehtia toisten lapsista aina työpäivisin 6 - 12 vuotiaana ja kuukausikaupalla kesälomalla? Eikö niillä ihmisverkoilla ole omaa elämää ollenkaan; työtä, perhettä, harrastuksia, lepoa? Järkyttävä asenne. Onneksi mulla on normaali suku ja ystävät. Kukaan ei hyväksikäytä toisiaan jonain helvetin ilmaisena turvaverkkona. Vai, että lastensuojelu apuun, jos verkkoapurit puuttuu. Ääliö.
Usko tai älä, mutta noin se menee. Adoptioneuvonnassakin juututaan turvaverkkoihin.
Mitä apua lastensuojelu muka tarjoaa tilanteeseen? Ei yhtään mitään, KOSKA HOITOPAIKKOJA EI OLE 8-VUOTIAALLE!
On! Molemmat olemme vuorotöissä, joten kymmenenkin tuntia 6v alkaen ollut vanhempi lapsi kotona. Aamulla kello soimassa ja kouluun omatoimisesti, iltapäiväkerhosta kotiin omatoimisesti ja viikonloppuisin voi mennä koko päivä kotona omatoimisesti. Isovanhempia, sukulaisia tai ystäviä ei ole lapsenlikaksi käytettävissä.
Kannattaa vaan sopia etukäteen päivän sisällöstä ja soitella kuulumisia välillä mikäli mahdollista. Kaverillakin voi käydä välillä kylässä, niin ei tule olo yksinäiseksi.
Onnistuu siis kyllä, mutta ei ole kivaa jatkuvalla syötöllä. Lasten loma-aikoina vaan usein ainoa vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta hyvät ohjeet:
Age Guidelines
7 years and under:
Yhdysvalloista, yhden kunnan epävirallinen (ei sitova) ohjeistus vanhemmille.
No noin meillä on toimittu. Nyt nää on jo teinejä ja on teinivaihekin sujunut helposti.
Ei, mutta joskus tilanne on se, ettei muuta voi. Lakihan ei edellytä 8-vuotiaan päivähoitoa vanhempien työpäivän ajan ja kaikilla ei ole varaa yksityiseen hoitajaan tai ei ole hyviä turvaverkostoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Neuvolat kyselevät turvaverkoista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä apua lastensuojelu muka tarjoaa tilanteeseen? Ei yhtään mitään, KOSKA HOITOPAIKKOJA EI OLE 8-VUOTIAALLE!
Sinä olet se vanhempi!!!! Sinun pitää itse hoitaa asia.
Riku76 kirjoitti:
On! Molemmat olemme vuorotöissä, joten kymmenenkin tuntia 6v alkaen ollut vanhempi lapsi kotona. Aamulla kello soimassa ja kouluun omatoimisesti, iltapäiväkerhosta kotiin omatoimisesti ja viikonloppuisin voi mennä koko päivä kotona omatoimisesti. Isovanhempia, sukulaisia tai ystäviä ei ole lapsenlikaksi käytettävissä.
Kannattaa vaan sopia etukäteen päivän sisällöstä ja soitella kuulumisia välillä mikäli mahdollista. Kaverillakin voi käydä välillä kylässä, niin ei tule olo yksinäiseksi.
Onnistuu siis kyllä, mutta ei ole kivaa jatkuvalla syötöllä. Lasten loma-aikoina vaan usein ainoa vaihtoehto.
Voi herran jumala!
Minua ahdistaa tämä keskustelu. Työttömiä halutaan rohkaista muuttamaan työn perässä pahimmassa tapauksessa toiselle puolen Suomea, tai muuten tulee keppiä. Sitten aloitat uudessa työssä, ja lomakertymä alkaa nollasta. Turha unelmoida talvilomasta, ja vaikka ottaisitkin palkatonta, niin uusimpana tulokkaana tuskin pääsisit muutenkaan valitsemaan parhaimpia loma-aikoja ensimmäisten joukossa. Niin, ja kaikki ystävät ja sukulaiset sekä muu turvaverkko ovat kaukana. Hoitajan palkkaaminen vie kaiken ylimääräisen rahan. Jos jätät kouluikäisen hetkeksikin yksin kotiin, olet huono vanhempi.
Olen itse lapseton, ja minua ihan oikeasti ahdistaa tämä nykyajan meininki. Olen koko ikäni halunnut lapsia, ja nyt ihan vakavissani olen alkanut miettiä, että onkohan se sittenkään kaiken tuon arvoista. Teet miten tahansa, aina teet väärin.
N27
Vierailija kirjoitti:
Me emme voi hyvin enää. Ei lapset, nuoret eikä vanhemmat. Mummot ja papatkin haluaisivat viettää eläkepäiviään rauhassa.
Puhu vaan omasta puolestasi. Me ainakin voidaan hyvin. Vanhemmat käy vastuullisesti töissä, lapset ottavat vastuun omasta käytöksestään ja osaavat olla kotona yksin myös 8 -vuotiaana. Kun kyllästyttää, menevät kavereiden kanssa ulos tai harrastamaan liikuntaa. Isovanhemmat ovat aktiivisia ja onnellisia eläkeläisiä. Nyt heillä on kerrankin aikaa tehdä itselleen mieluisia asioita. Ei ole loputtomasti töitä, kotitöitä ja perhevelvollisuuksia. Mikäs sen mukavampaa.
Ja tulipa mieleen, että kuinka moni ratkaisee asian maksamalla jollekkin sukulaiselle pimeänä siitä hoidosta? Olisin kyllä onnellinen jos minulla olisi tähän mahdollisuus.
"Jotenkin ne asiat aina järjestyvät", hokeaman takana on joku henkilö joka mahdollistaa asioiden järjestymisen.
Useimmiten naispuolinen sukulaisnainen joka väsyneenä omien velvotteiden lisäksi huolehtii asiasta.
Laki laki ja laki! Onko teistä yksikään laista huolimatta soittanut oman kuntanne/kaupunkinne sosiaalihuoltoon? Selittänyt rehellisen turvaverkottomuuden ja työtilanteen ja kärsimyksen lapsen pitkistä yksinoloista. Kysynyt onko mitään apua saatavissa? Mitä jos siellä toisessa päässä onkin ihan ihminen joka haluaa auttaa.
No ei ole mullakaan turvaverkkoa, eikä sossu kyllä tarjonnut meille mitään apua eikä sitä kyttäystäkään
(Enkä kumpaakaan olisi kyllä kaivannutkaan)kun naapuri teki lasun ja ihan käyn päivätöissä.. nyt joku järki käteen ihmiset.
Mä olen saanut perhetyönä tarjottua lastenhoitopalvelua yhden kesän pitkäaikaissairaan lapsen hoitoon. Lapsi siis sairastui keväällä. Tuo aika oli tarkoitettu siihen, että itse saan järjestettyä lapsen hoitoasiat. Kaupungilla ei ole määrärahoja ilmeisesti ihan loputtomiin. No, tuon jälkeen jouduin itseni irtisanomaan karenssin kanssa ja nyt olen lapseni omaishoitaja toimeentulotuella. Ei edes mahdollisuutta päästä töihin.
Naura typerys itsellesi, olet väärässä.