Onko 8-vuotias riittävän vanha olemaan yksin kotona 8h?
Kommentit (431)
Nyt on pakko ihmetellä!
Silloin kun hurrattiin kauppojen aukioloaikojen vapautumista, ei kaupassa työskentelevien yksinhuoltajien tilannetta nähty lainkaan hankalana.
Nyt onkin ihan normaalia ala-aste ikäisen olla koko päivän yksin.
Jos yksinhuoltaja on nyt töissä vaikka 24/7 Prismassa, älkää herrajumala nyt sanoko, että 7v on yön yksin. Mistä hän hoitopaikan saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttöni on 9v eöi kolmosella eikä saa enää eppukerhoa koulun jälkeen, mikä vaikuttaa myös loma aikoihin, ettei hoitoa ole. Sukuni asuu muualla,vanhempani ovat vielä työikäisiä, lapsi ei suostu leirille, ja minä yh:na sinnittelen 28 lomapäivällä, otan palkattomia sen verran kun talous kestää.... Jiten, esim. Hiihtolomalla tytyöni joutuu olemaan yksin 8h ajan 5pv. Kesällä tytöllä 10 viikon loma, mulla 4,mummolle viikoksi. 5 viikkoa tyttö joutuu olemaan 8h yksin päivässä. Onneksi on omatoiminen tyttö, mutta hirvittää....
No syytä onkin. Eikö ole esim. Serkkuja joiden luona voisi olla?
Mitä osaa kohdasta ”sukuni asuu muualla” et ymmärtänyt?
Kyse on säännöllisestä lastenhoitoavusta.
Valitettavasti jos pimeänä saisi palkattua edes muutamaksi tunniksi jonkun rehdin tytön, se olisi vaihtoehto.
Mutta nämä tytöt ovat itse koulussa, harjoittelemassa yms.
Jos palkkaa virallisesti ei ole varaa.
Joku eläkkeellä oleva mummo joka mukava. Mutta mistä heitä löytää?
Mikään epämääräinen hoitaja ei ole vaihtoehto vaan pahempaa kuin yksinoleminen.
Vierailija kirjoitti:
Hyväidea kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8-vuotias on mielestäni liian pieni olemaan noin pitkään yksin kotona. Ja kummallisesti ainakin omassa lähipiirissäni ne vanhemmat, jotka jakavat tämän saman mielipiteen, pystyvät järjestämään asiansa tavalla, toisella tai kolmannella niin, ettei noin pitkiä yksinoloja pienille tulekaan. Samoin olemaan täysin kykeneväisiä jeesaamaan vastavuoroisuusperiaatteella niitä perheitä, joissa jaetaan tämä sama ajatusmaailma.
Jos oma tarve on lähes päivittäinen eikä vastavuoroisesti pysty auttamaan (esim sairauden takia)? Omat työajat sellaisia? Ei haluaisi olla kiitollisuudenvelassa ja säälittävä. Muiden säälin kohteena vaan säilyttää jokin omanarvontunto. Hankala tällöin pyytää apua. Jos kaikki ovat "tasa-arvoisia" keskenään ja tarve on sama, voisi kyllä toimia.
No jo on väärää ylpeyttä, jos mieluummin antaa liian nuoren olla yksin kotona keskenään, kuin nöyrtyä pyytämään apua :( Mieluummin olisin säälin kohteena kuin jättäisin oman lapsena liian nuorena yksin. Kai lapsi on tärkeämpi asia kuin oma "omanaervontunto"? Säälittävää ja surullista, jos ei!
Isovanhempia lukuunottamatta en tuntenut ketään, joka olisi pyyteettömästi hoitanut lapsiani, joten siinä syy. Sairauksien takia en pystynyt vastavuoroisesti auttamaan. Jos nyt olisin jotain ihan vierasta pyytänyt. Mitenköhän itse toimisit oikeasti tuossa tilanteessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttöni on 9v eöi kolmosella eikä saa enää eppukerhoa koulun jälkeen, mikä vaikuttaa myös loma aikoihin, ettei hoitoa ole. Sukuni asuu muualla,vanhempani ovat vielä työikäisiä, lapsi ei suostu leirille, ja minä yh:na sinnittelen 28 lomapäivällä, otan palkattomia sen verran kun talous kestää.... Jiten, esim. Hiihtolomalla tytyöni joutuu olemaan yksin 8h ajan 5pv. Kesällä tytöllä 10 viikon loma, mulla 4,mummolle viikoksi. 5 viikkoa tyttö joutuu olemaan 8h yksin päivässä. Onneksi on omatoiminen tyttö, mutta hirvittää....
Luitko tuota viestiä? "Sukuni asuu muualla"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jankuti jankuti. Sama ihminen täällä trollaa minkä ehtii. Onneksi huomenna alkaa taas työt niin sullakin on muutakin ajateltavaa. Muista myös ottaa ne pillerit aamulla, ettei työkavereilla mene hermot.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti jos pimeänä saisi palkattua edes muutamaksi tunniksi jonkun rehdin tytön, se olisi vaihtoehto.
Mikään epämääräinen hoitaja ei ole vaihtoehto vaan pahempaa kuin yksinoleminen.
Eivät ne tytöt ole koulussa niinä päivinä kun se 8v ei ole myöskään koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä osaa kohdasta ”sukuni asuu muualla” et ymmärtänyt?
Ei ne käsitä.
Idiooti vastauksia idiooteilta.
Odottavat varmaan, että tyhmä äiti halkeaa kiitollisuudesta saadessaan vihdoinkin vastauksen ongelmaansa..."Kappas ne serkut, kiitos, nyt minulla ei enää ole lastenhoidossa mitään ongelmia. Miksen itse älynnytkään näin loistavaa ratkaisua...".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväidea kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8-vuotias on mielestäni liian pieni olemaan noin pitkään yksin kotona. Ja kummallisesti ainakin omassa lähipiirissäni ne vanhemmat, jotka jakavat tämän saman mielipiteen, pystyvät järjestämään asiansa tavalla, toisella tai kolmannella niin, ettei noin pitkiä yksinoloja pienille tulekaan. Samoin olemaan täysin kykeneväisiä jeesaamaan vastavuoroisuusperiaatteella niitä perheitä, joissa jaetaan tämä sama ajatusmaailma.
Jos oma tarve on lähes päivittäinen eikä vastavuoroisesti pysty auttamaan (esim sairauden takia)? Omat työajat sellaisia? Ei haluaisi olla kiitollisuudenvelassa ja säälittävä. Muiden säälin kohteena vaan säilyttää jokin omanarvontunto. Hankala tällöin pyytää apua. Jos kaikki ovat "tasa-arvoisia" keskenään ja tarve on sama, voisi kyllä toimia.
Sinä olet säälittävä jos et pysty takaamaan lapsellesi turvallista lapsuutta.
Ne ihmiset, joita ujostelet voivat tehdä vaikka lasun.Se lasuhan tässä onkin kauhea peikko. Kuvitteletko tosiaan, että jos normaali 8v ei pystyisi olemaan yksin työpäivän ajan, siihen asiaan ei olisi jo puututtu tarjoamalla päivähoitoa tämän ikäisille lapsille?
No minä kuvittelen! Se nyt vaan on niin raaka tosiasia, että tänäpäivänä kunnilla ja kaupungilla raha ratkaisee. Joten lastenhoitoa ei järjestetä ala-kouluikäisille vaikka tiedetään hänen sitä tarvitsevan koska se maksaa! Hoidon vastuu jätetään vanhemmille ja tässä ketjussa näkyy vastuun siirron tulos.
Varmaan moni yh on pahassa tilanteessa, työkkäri pakottaa käymään työssä ja lastensuojelu pakottaa olemaan käymättä.
Jos on pakko olla töissä 8 h, niin voi katsoa kaupan seinältä tai hoitajapalstalta ilmoituksen lastenvahdista. Joku 15+ ikäinen voi varmaan edullisemmalla tulla vahtimaan lasta ja vaikka ei olisikaan pro hoitotäti niin pitää ainakin seuraa lapselle. Nuo yrityspalveluina hoitajia välittävät ovat törkeästi ylihinnoiteltuja. 80-lukuun asti varmaan moni ipana itsenäisesti vietti päivät alakouluikäisenäkin vanhempien töissä ollessa, mutta aika ja tavat olivat silloin erilaiset. Muistan itsekin tällaisia kavereita ja silloin oli tapana muutenkin leikkiä enemmän ulkona kavereiden kanssa kuin notkua kännykän tai muiden laitteiden parissa sisätiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Hyväidea kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet säälittävä jos et pysty takaamaan lapsellesi turvallista lapsuutta.
Ne ihmiset, joita ujostelet voivat tehdä vaikka lasun.
Olisihan ne voineet juu. Tokkopa siitä olisi mitään konkreettista apua ollut. Ihmetteletkö miksi luottamusta ei ole vieraisiin ihmisiin? Lasuja kyllä ollaan valmiita tekemään,arvostelemaan ja kyttäämään, mutta oikeasti auttamaan? Onneksi lapseni ovat jo isoja ja tuosta ajasta selvittiin kuitenkin ihan hyvin.
No nykyään on turvallisempaa jättää lapsi yksin kotiin kun on kännykät, mitä 80-luvulla ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pakko olla töissä 8 h, niin voi katsoa kaupan seinältä tai hoitajapalstalta ilmoituksen lastenvahdista. Joku 15+ ikäinen voi varmaan edullisemmalla tulla vahtimaan lasta ja vaikka ei olisikaan pro hoitotäti niin pitää ainakin seuraa lapselle. Nuo yrityspalveluina hoitajia välittävät ovat törkeästi ylihinnoiteltuja. 80-lukuun asti varmaan moni ipana itsenäisesti vietti päivät alakouluikäisenäkin vanhempien töissä ollessa, mutta aika ja tavat olivat silloin erilaiset. Muistan itsekin tällaisia kavereita ja silloin oli tapana muutenkin leikkiä enemmän ulkona kavereiden kanssa kuin notkua kännykän tai muiden laitteiden parissa sisätiloissa.
Minä jo aikaisemmin ehdotin kaupan ilmoitustaululle tai paikallislehteen ilmoituksen laittoa, muutama ehtisi jo tyrmätä koska se kuitenkin maksaa...
Julmaksi on mennyt lasten elämä😢
Kyllä lastensuojelu puuttuu tuohon jo sen vuoksi, ettei perheellä ole tukiverkkoa ja voi aiheuttaa vanhempien väsymyksen. Lisäksi ei 8-10 tuntia on liian pitkä aika 8-vuotiaalle olla yksin. Hänellä on oltava turva-aikuinen lähellä.
Vierailija kirjoitti:
No nykyään on turvallisempaa jättää lapsi yksin kotiin kun on kännykät, mitä 80-luvulla ei ollut.
Voi nyt pyhä jysäys! Maailma on kokonaisuudessaan täysin toinen.
Paljon pahempi ja julmempi...
Joillakin on ollut lukioikäisiä apuna läksyjen teossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jo aikaisemmin ehdotin kaupan ilmoitustaululle tai paikallislehteen ilmoituksen laittoa, muutama ehtisi jo tyrmätä koska se kuitenkin maksaa...
Julmaksi on mennyt lasten elämä😢
No heistä n on niitä mieleterveysongelmaisia. Nuoretkaan eivät voi enää hyvin. Heidätkin on pleikkari kasvattanut ja tietokone jutellut.
Nykyään lapset eivät saa olla lapsia enää, eikä nuoret nuoria. He ovat suoriutujia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään epämääräinen hoitaja ei ole vaihtoehto vaan pahempaa kuin yksinoleminen.Eivät ne tytöt ole koulussa niinä päivinä kun se 8v ei ole myöskään koulussa.
No en tarkoittanut peruskouluikäisiä.
Minulle kaikki alle 23v on tyttöjä ;).
Mutta en tiedä yhteiskunnan asettamista velvotteista tuon ikäisille.
Kiireinen opiskelija ei varmasti ehdi lastenhoitajaksi?
Joku joka miettii välivuotena jatkoa ehkä.
Mutta salitaanko sitä nykyään edes?
Se lasuhan tässä onkin kauhea peikko. Kuvitteletko tosiaan, että jos normaali 8v ei pystyisi olemaan yksin työpäivän ajan, siihen asiaan ei olisi jo puututtu tarjoamalla päivähoitoa tämän ikäisille lapsille?