Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis käykö aktiivimallissa esim. avoimessa suoritettu kurssi?

Vierailija
01.01.2018 |

Siinäpä siis kysymys. Eli jos suorittaa omarahoitteisesti opintoja avoimessa yliopistossa niin täyttyvätkö aktiivimallin vaatimukset? Tai jos kertaa esim. kieliä opistossa? Vai kelpaavatko vain työkkärin omat kurssit? Vai onko tästä vielä päätöstä edes?

Kommentit (226)

Vierailija
1/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän se tässä on ongelma, että aktiivimalli tuli voimaan, mutta muita säädöksiä ei sitten olekaan säädetty sen mukaiseksi. Avoimessa yliopistossa opiskelu katsotaan opiskeluksi sinusta tulee opiskelija ja menetät työttömyyspäivärahan.

Vierailija
2/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole työtön vielä vaan tapaturman seurauksena työkyvytön enkä tiedä mitä työtä voin tulevaisuudessa tehdä, en ainakaan mitään fyysisesti raskasta, sen verran lääkäri uskaltanut sanoa...

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä sanotaan, että omaehtoinen koulutus hyväksytään. Tosin luulisin, että pääsääntöisesti hakevat sillä tutkintoon johtavaa. Oikeasti en ymmärrä miksi näitä työkkrin kursseja vouhotetaan niin paljon, kun ne on kumminkin täysin avoimia sille, että etsii sitten itse paremman kurssin. Työkkäri varmaan veilä maksaakin sen, kunhan se työtön edes vähän liikahtaa poterostaan.

Vierailija
4/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaikka tuo olisi älyttömän hyödyllistä. Opiskelet vaikka sen ruotdin tai norjan ja lähdet sinne. 

Vierailija
5/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain työkkärin kanssa sovitut kelpaavat, jokainen katsotaan erikseen. Esim. minun jatko-opiskeluani KTK->KTM ei katsota työllisyyttä edistäväksi, kun olen yli 50-vuotias. Eli leikkuri heilahtaa.

Vierailija
6/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kelpaa. Juttelin asiasta te-toimiston virkailijan kanssa. Vaadin pääsyä te-keskuksen kurssille ja pääsin. 5pv pupuleikkejä edessä.

Vierailija
7/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä sanotaan, että omaehtoinen koulutus hyväksytään. Tosin luulisin, että pääsääntöisesti hakevat sillä tutkintoon johtavaa. Oikeasti en ymmärrä miksi näitä työkkrin kursseja vouhotetaan niin paljon, kun ne on kumminkin täysin avoimia sille, että etsii sitten itse paremman kurssin. Työkkäri varmaan veilä maksaakin sen, kunhan se työtön edes vähän liikahtaa poterostaan.

Kun minä halusin opiskella toisella paikkakunnalla uuden ammatin, lähitunnit oli perjantai-iltaisin ja viikonloppuisin, lähes kaikki muut opiskelijat olivat työnsä ohessa opiskelevia, eli täysin pystyivät käymään töissä. Ajattelin että ehkä työkkäri tosiaan maksaa jotain, kun se ei ihan ilmainen ollut, ja matkat 120km suuntaansa, oli työttömälle jonka tulot oli n. 500€/kk aika kalliit, niin työkkäripä tekikin sellaisen tempun että koska sen koulutus sisälsi liian monta opintoviikkoa, eväsivät minulta työttömyyskorvauksen kokonaan, mutta kuitenkaan minulla ei ollut mahdollisuutta saada mitään opintotukeakaan koska opiskelu oli pääsääntöisesti etäopiskelua. 

Pyysin koululta sitten lapun että minulla ei tule niin paljon opintopisteitä, ja valitin työkkärin päätöksestä, niin sitten sain työkkärikorvauksen takaisin, mutta olen kyllä ihmetellyt asiaa että miksi ei saisi opiskella uutta ammattia omalla ajallaan koska ainahan opiskelut edistää työllistymistä, kuitenkin olin valmis menemään kokoaikaiseen työhön koska vaan.

Vierailija
8/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuisi vain älyttömältä että jos itse on valmis kurssista maksamaan niin se ei täyttäisi vaatimuksia. Esim kielen opiskelusta voi oikeasti olla hyötyä työmarkkinoilla.

Vierailija
9/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain työkkärin kanssa sovitut kelpaavat, jokainen katsotaan erikseen. Esim. minun jatko-opiskeluani KTK->KTM ei katsota työllisyyttä edistäväksi, kun olen yli 50-vuotias. Eli leikkuri heilahtaa.

Kyseessähän on ikäsyrjintä, kai valitit asiasta?

Vierailija
10/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun minä halusin opiskella toisella paikkakunnalla uuden ammatin, lähitunnit oli perjantai-iltaisin ja viikonloppuisin, lähes kaikki muut opiskelijat olivat työnsä ohessa opiskelevia, eli täysin pystyivät käymään töissä. Ajattelin että ehkä työkkäri tosiaan maksaa jotain, kun se ei ihan ilmainen ollut, ja matkat 120km suuntaansa, oli työttömälle jonka tulot oli n. 500€/kk aika kalliit, niin työkkäripä tekikin sellaisen tempun että koska sen koulutus sisälsi liian monta opintoviikkoa, eväsivät minulta työttömyyskorvauksen kokonaan, mutta kuitenkaan minulla ei ollut mahdollisuutta saada mitään opintotukeakaan koska opiskelu oli pääsääntöisesti etäopiskelua. 

Pyysin koululta sitten lapun että minulla ei tule niin paljon opintopisteitä, ja valitin työkkärin päätöksestä, niin sitten sain työkkärikorvauksen takaisin, mutta olen kyllä ihmetellyt asiaa että miksi ei saisi opiskella uutta ammattia omalla ajallaan koska ainahan opiskelut edistää työllistymistä, kuitenkin olin valmis menemään kokoaikaiseen työhön koska vaan.

Minun tuttavapiirissäni taas on useampikin alanvaihtaja, joka opiskelee täyspäiväisesti työkkärin kustantamana.

Vierailija
11/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuisi vain älyttömältä että jos itse on valmis kurssista maksamaan niin se ei täyttäisi vaatimuksia. Esim kielen opiskelusta voi oikeasti olla hyötyä työmarkkinoilla.

Avoimessa yliopistossa opiskelu voidaan katsoa päätoimiseksi vaikka et saisi Kelalta siihen opintotukea. Kela katsoo sinut osa-aikaiseksi ja te-toimisto kokoaikaiseksi opiskelijaksi. Te-toimisto voi lakkauttaa tämän vuoksi työttömyysetuuden.

Vierailija
12/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli eiku aktivoitumaan kielikursseille pariksi kuukaudeksi kanarian saarille :p

Tai sitten joku työväenopiston joululahjakurssi...

Ehkä hakemaan uimamaisterin paperit viikon kylpylälomalla

Saa olla vähän rahaa, mutta jos mielikuvituskin on köyhää niin sitten on kusessa tässä huomiotaloudessa

Vierailija
13/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni treella ei edes ole tarjolla mitään 5pv kursseja. On vain jotain muutaman tunnin cv-kursseja tai sitten useamman kk koulutusta. Heikosti niitäkin paitsi it-osaajille. Vai onko?

Vierailija
14/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää töihin, niin ei tartte vinkua.

Tai sitte ensin opiskeleen, jota kautta töihin.

Vierailija
15/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teidän on ihan mahdotonta katsoa STM:n sivuilta, miten asiat ovat?

http://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/tyottoman-aktiivisuus-vaikutt…

Omaehtoinen koulutus on aina  te-toimiston kanssa erikseen sovittava asia, se ei tarkoita mitä tahansa koulutusta. Omaehtoisessa tulee täyttyä 2 asiaa: asiakkaan työllistyvyys paranee ja alueella tarvitaan osaajia siihen ammattiin, johon opiskelee.

Avoimen opinnot eivät ole aktiivimallissa sellainen asia, jolla välttää tuen pienenemisen.

Syksyllä laki omaehtoisesta muuttuu ja työtön saa opiskella 6 kk ajan työttömyysetuudella ihan mitä tahtoo, mutta samaan aikaan pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä. Tästä aukeaa kaikille työttömille mielettömät mahdollisuudet, koska kaikki opinhaluiset voivat opiskella sen jälkeen mitä tahansa ilman, että kysellään opintoviikkoja tms.

Vierailija
16/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoimessa yliopistossa opiskelu voidaan katsoa päätoimiseksi vaikka et saisi Kelalta siihen opintotukea. Kela katsoo sinut osa-aikaiseksi ja te-toimisto kokoaikaiseksi opiskelijaksi. Te-toimisto voi lakkauttaa tämän vuoksi työttömyysetuuden.

Te-toimisto on siitä tyhmä, että se noudattaa lakeja. Kyllä se maksaja (kassa tai kela) ihan samalla tavalla ihmettelisi, että miksi asiakas opiskelee 8 op/kk, vaikka laki sallii max 5.

Vierailija
17/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkkisääntönä on, että aktiivimalliin hyväksytään vain kaikki asiakasta nöyryyttävä ja asiakkaan elämää hankaloittava.

Vierailija
18/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin aktivoida kelan ja tetston väkeä. Palkkojakin voisi leikata 5%

Vierailija
19/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksytään ainoastaan Sipilän hyvä veli konsulttiyhtiöiden huuhaa kurssit.

Vierailija
20/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin, niin ei tartte vinkua.

Tai sitte ensin opiskeleen, jota kautta töihin.

Minulla on jo kaksi tutkintoa mutten pysty kumpaakaan työtä todnäk tekemään vammojeni vuoksi (on leikkaus vielä edessä). Joudun ehkä vielä opiskelemaan uuden ja toivon mukaan joskus työllistyn vielä. En ole koskaan joutunut olemaan työkkärin kanssa tekemisissä mutta se on täysin mahdollista tulevaisuudessa :(

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän