Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis käykö aktiivimallissa esim. avoimessa suoritettu kurssi?

Vierailija
01.01.2018 |

Siinäpä siis kysymys. Eli jos suorittaa omarahoitteisesti opintoja avoimessa yliopistossa niin täyttyvätkö aktiivimallin vaatimukset? Tai jos kertaa esim. kieliä opistossa? Vai kelpaavatko vain työkkärin omat kurssit? Vai onko tästä vielä päätöstä edes?

Kommentit (226)

Vierailija
21/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri estää olemasta aktiivinen ja samalla vaatii aktiivisuutta. On kyllä tehty työttömänä oleminen harvinaisen hankalaksi.

Uskoisin, että parempaan lopputulokseen päästäisiin ihan pelkkää järjetöntä sääntelyä ja kyttäämistä purkamalla. Melko yli-ihmisiä pitää työkkärin virkailijoidenkin olla, jos pystyvät muka ihan oikeasti jokaisen korkeakoulutetunkin kohdalla tietämään, millainen omaehtoinen opiskelu juuri kyseisen henkilön työllisyyttä edistää.

22/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä siis kysymys. Eli jos suorittaa omarahoitteisesti opintoja avoimessa yliopistossa niin täyttyvätkö aktiivimallin vaatimukset? Tai jos kertaa esim. kieliä opistossa? Vai kelpaavatko vain työkkärin omat kurssit? Vai onko tästä vielä päätöstä edes?

Tuskinpa, näistä kun jopa saattaisi oikeasti olla jotain hyötyäkin työn haussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saanut te-toimistossa vastuuvirkailijani suositusta 5op opinnoille avoimessa. Hän vain sanoi, ettei voi taata korvausten säilymistä. Olisin halunnut päivittää 90-luvulla suoritettua tutkintoani. Tämä siis Varsinais-Suomessa, lähetin kyselyn myös kirjallisena.

Vierailija
24/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin, niin ei tartte vinkua.

Tai sitte ensin opiskeleen, jota kautta töihin.

Teeppä sinä vuoden uroteko ja otappa sinä kaikki Suomen työttömät töihin, maksat asiaankuuluvat palkat kaikille, eikös sovita näin.

Vierailija
25/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jo kaksi tutkintoa mutten pysty kumpaakaan työtä todnäk tekemään vammojeni vuoksi (on leikkaus vielä edessä). Joudun ehkä vielä opiskelemaan uuden ja toivon mukaan joskus työllistyn vielä. En ole koskaan joutunut olemaan työkkärin kanssa tekemisissä mutta se on täysin mahdollista tulevaisuudessa :(

ap

Sun pitäisi pyytää tällaiseen lähete:

http://www.kela.fi/kuntoutusselvitys

Siellä voidaan katsoa tarkemmin moniammatillisessa tiimissä nuo aikaisemmat koulutuksesi, nykyinen kuntoutustarpeesi niin fyysisesti kuin ammatillisen kuntoutuksen kannaltakin. Työttömyyskorvaus ei välttämättä ole edes ensisijainen osoitteesi.

Vierailija
26/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisi romuttaa koko te-järjestelmä! Kaikki palkat ynnämuut maksetaan verovaroin ja mitään ei oikein silti saada aikaan!

Vierailija
27/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä sanotaan, että omaehtoinen koulutus hyväksytään. Tosin luulisin, että pääsääntöisesti hakevat sillä tutkintoon johtavaa. Oikeasti en ymmärrä miksi näitä työkkrin kursseja vouhotetaan niin paljon, kun ne on kumminkin täysin avoimia sille, että etsii sitten itse paremman kurssin. Työkkäri varmaan veilä maksaakin sen, kunhan se työtön edes vähän liikahtaa poterostaan.

Sanotaanko varmasti? Avoimen yliopiston kurssit eivät ole tutkintoon johtavia, eivät sitovia eikä niissä tarvitse kertyä opintopisteitä päätoimiseen opiskeluun, joten ovat sallittua työttömyyskorvauksella. Tosin ennestään korkeakoulututkinnon omaava voi saada jollakin avoimen yliopiston kurssilla lisäkelpoisuutta johonkin työhön, esim. aineenopettajan kelpoisuuden.

Mutta onko totta, että kelpaavat aktiivimalliin? Itse olen käsittänyt niin, että pitäisi olla nimenomaan työkkärin järjestämää ( ja maksamaa!) jotta kelpaisi. Ei siis kävisi kansalaisopiston hygieniapassi- tai ensiapukurssi, ei mikään korttikurssi, eikä esimerkiksi autokoulun C/D/E-korttikurssi, vaikka sillä saisi käytännössä pätevyyden johonkin autokuskin hommaan.

Vierailija
28/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä sanotaan, että omaehtoinen koulutus hyväksytään. Tosin luulisin, että pääsääntöisesti hakevat sillä tutkintoon johtavaa. Oikeasti en ymmärrä miksi näitä työkkrin kursseja vouhotetaan niin paljon, kun ne on kumminkin täysin avoimia sille, että etsii sitten itse paremman kurssin. Työkkäri varmaan veilä maksaakin sen, kunhan se työtön edes vähän liikahtaa poterostaan.

Sanotaanko varmasti? Avoimen yliopiston kurssit eivät ole tutkintoon johtavia, eivät sitovia eikä niissä tarvitse kertyä opintopisteitä päätoimiseen opiskeluun, joten ovat sallittua työttömyyskorvauksella. Tosin ennestään korkeakoulututkinnon omaava voi saada jollakin avoimen yliopiston kurssilla lisäkelpoisuutta johonkin työhön, esim. aineenopettajan kelpoisuuden.

Mutta onko totta, että kelpaavat aktiivimalliin? Itse olen käsittänyt niin, että pitäisi olla nimenomaan työkkärin järjestämää ( ja maksamaa!) jotta kelpaisi. Ei siis kävisi kansalaisopiston hygieniapassi- tai ensiapukurssi, ei mikään korttikurssi, eikä esimerkiksi autokoulun C/D/E-korttikurssi, vaikka sillä saisi käytännössä pätevyyden johonkin autokuskin hommaan.

Turhaa sinä minun kanssani vänkäät, käy lukemassa se malli. Joku sen jo linkittikin tänne. Kyllä omaehtoinen koulutus kelpaa.

Vierailija
29/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo1234 kirjoitti:

Haluaisin aktivoida kelan ja tetston väkeä. Palkkojakin voisi leikata 5%

Voit olla varma, että Kelan, kassojen ja TE-toimiston väki työskentelee jaksamisensa äärirajoilla tämänkin uudistuksen kanssa. Palkoista ei enää paljon ole nipistettävää (ja kikyhän jo osansa napsaisi - se sopimus, jonka yhteydessä hallitus vakuutti, ettei työttömyysturvasta leikattaisi). Tuo väki, jota haluaisit rankaista, vastusti tätäkin uudistusta, mutta turhaan. Kyllä kiukkusi kohde on jossain ihan muualla.

Vierailija
30/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa sinä minun kanssani vänkäät, käy lukemassa se malli. Joku sen jo linkittikin tänne. Kyllä omaehtoinen koulutus kelpaa.

Omaehtoinen koulutus kelpaa, mutta ennen kuin syyttää muita vänkäämisestä, kannattaa ottaa selvää siitä, mitä se on. http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta_koulutus/o…

Vierailija
31/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en saanut te-toimistossa vastuuvirkailijani suositusta 5op opinnoille avoimessa. Hän vain sanoi, ettei voi taata korvausten säilymistä. Olisin halunnut päivittää 90-luvulla suoritettua tutkintoani. Tämä siis Varsinais-Suomessa, lähetin kyselyn myös kirjallisena.

Mihin sinä olisit sitä suositusta tarvinnut? Ei kai niille mitään suosituksia tarvita vaan opiskelijat otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä.

Kun olisit käyttänyt niihin opintoihin päivänkin yli kalententerikuukauden, ei sillä olisi ollut työttömyyskorvaukseesi   mitään merkitystä. Katso työttömyysturvalain 2. luku, 10§ ja 4. kohta. Keskimääräinen opintopistemäärä kuukautta kohti olisi jäänyt alle 5 op. Tämä opintopistemäärä on edelleen voimassa. Huomaa, että avoimen opinnoissa on yleensä niin pitkä aika opintojen suorittamiseen, että ne voi hyvin helposti venyttää sen verran pitkälle, että opintopistemäärä jää KESKIMÄÄRIN alle 5 op/ kuukausi.

Vierailija
32/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen suositus, sellaista olekaan ja jos olisi ei merkitsisi mitään. Opiskelu on pää- tai sivutoimista ja raja 5 op/kk. Tämän mukaan selvitetään oikeus työttömyysetuuteen ja sitä ei ratkaise yksittäinen virkailija tai sen suositus.

Vierailija
33/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuisi vain älyttömältä että jos itse on valmis kurssista maksamaan niin se ei täyttäisi vaatimuksia. Esim kielen opiskelusta voi oikeasti olla hyötyä työmarkkinoilla.

Avoimessa yliopistossa opiskelu voidaan katsoa päätoimiseksi vaikka et saisi Kelalta siihen opintotukea. Kela katsoo sinut osa-aikaiseksi ja te-toimisto kokoaikaiseksi opiskelijaksi. Te-toimisto voi lakkauttaa tämän vuoksi työttömyysetuuden.

Opintopisteitä täytyy tulla 5/kk, jotta se katsotaan päätoimiseksi opiskeluksi.

Vierailija
34/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta omaehtoinen opiskelu kävisi aktiivimalliin, sen pitää olla työttömyysetuudella tuettua eli päätoimista. Sivutoimisiksi katsottavat (esim avoimen opinnot usein) eivät ole työllistymistä edistävään palveluun osallistumista.

Vierailija
35/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hygieniapassista ja ensiapukurssista voisi jollekin olla hyötyä.

Vierailija
36/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä unta näe, ei todellakaan maksa ja työkkärin hyväksymät omaehtoiset opiskelut eivät ole mitään kielen kertaus kursseja vaan tutkintoon johtava ja näihin pääsy on tarkan seulan takana.

Tässä pitää muistaa, että säännöt eivät muutu eikä muutu työkkärin toimintakaan vain työttömän velvollisuus muuttuu.

Vierailija
37/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bulllllllllssssssshit. Vuosi sitten ollessani TE-palveluiden asiakas, päätin ottaa kalliin kaupallisen kurssin (ICT-ala/tietoliikenne) jonka arvo ammatillisen osaamisen lisääjänä hakkasi mennen tullen TE:n tarjoaman "Internetin perusteet"-kurssin. Työkkärin muija totesin nyrpeästi "tämänkaltaisia irtiottoja ei katsota hyvällä kun nämä eivät kuulu meidän tarjontaan".

Ahas, eli kun työtön maksaa itse kurssin jonka todellinen lisäarvo on selkeästi parempi kuin Virallisen Tahon, se katsotaan irtiotoksi,. Ts omatoimisuus ei ollutkaan hyvästä?

Vaikka olenkin nykyään asiallisesti palkattu työllinen, juuri em TE-perseilyn vuoksi allekirjoitin tämän kohutun aloitteen. Itseni kohdalla katson tuon "Internetin perusteet/ATK-perusteet" olleen suoranaista vittuilua tyyliin pupukurssit - 30 vuotta käyttänyt Internetiä jo aikaa ennen webbiä ja välillä tehnyt duunikseni tietoliikennetekniikan/lähiverkkoylläpitäjän hommiakin.

Vierailija
38/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen suositus, sellaista olekaan ja jos olisi ei merkitsisi mitään. Opiskelu on pää- tai sivutoimista ja raja 5 op/kk. Tämän mukaan selvitetään oikeus työttömyysetuuteen ja sitä ei ratkaise yksittäinen virkailija tai sen suositus.

Kyllä työttömän täytyy hyväksyttää opintonsa, vähäisetkin, ensin te-toimiston kautta, ellei halua vaikeuksiin korvausten kanssa. Turhaa mesoamista täällä.

Vierailija
39/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä unta näe, ei todellakaan maksa ja työkkärin hyväksymät omaehtoiset opiskelut eivät ole mitään kielen kertaus kursseja vaan tutkintoon johtava ja näihin pääsy on tarkan seulan takana.

Tässä pitää muistaa, että säännöt eivät muutu eikä muutu työkkärin toimintakaan vain työttömän velvollisuus muuttuu.

Maksaahan ne työttömyyskorvauksen. Omat tuttavani opiskelevat sillä yliopistossa. Yliopisto-opiskeluhan on ilmaista.

Vierailija
40/226 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta mitä kohtaa et tajua siitä että työpaikkoja on 10 prosentille työttömistä. Ja kun tutkinto on jo, jatko-opiskelusta ei te-keskuksen mukaan ole työllistävää hyötyä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi