Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olen havainnoinut suhteessani suomenruotsalaiseen

Vierailija
01.01.2018 |

Olen ollut avoliitossa suomenruotsalaisen kanssa 5 vuotta. Sinä aikana olen oppinut yhtä ja toista suomenruotsalaisista kansanryhmänä, ja olisi mukavaa vertailla havaintoja muiden kanssa tai muuten vain keskustella tästä. Varoitan sen verran, että vietettyäni tämän joulun ja uuden vuoden suomenruotsalaisten kanssa, olen hieman väsynyt ja ärtynytkin muutamaan asiaan joten tekstistä voi tulla hiukan negatiivinen :D

Ensinnäkin suomenruotsalaisten paljon puhuttu yhteisöllisyys ja me-henki. Se todellakin on olemassa, hyvin vahvasti. He ovat automaattisesti samaa ryhmää, vaikka eivät ennestään tuntisi toisiaan. Joskin, suurin osa suomenruotsalaisista tuntee toisensa edes jotain kautta, yleensä yhden yhteisen tutun välityksellä. Olen kokenut, että puolison ominaisuudessa mukaan tulevat suomenkieliset otetaan lämpimästi vastaan (joskin jos ei ole halukas tai kyvykäs käyttämään ruotsia sujuvasti, jää helposti sivuun keskusteluista).

Kuitenkin on myös vahvasti niin, että se me-henki syntyy "me vastaan he" -asettelusta. Minua harmittaa kuulla niin usein termiä "finnjävlar" kuin joudun kuulemaan. Oli se kevyttä vitsiä tai ei, on vastakkainasettelu olemassa ja suomenkielisiin suhtaudutaan mielestäni liian helposti yleistäen ja naureskellen. On tätä ehkä suomenkielisten tahollakin ruotsinkielisiä kohtaan, mutta toisaalta ruotsinkieliset ovat niin pieni vähemmistö ettei iso osa suomenkielisistä heitä oikeastaan ajattelekaan. En minäkään ajatellut, ennen tätä parisuhdetta.

Yksi rasittava asia on paasaus ruotsin kielen asemasta. Tätä ei voi tietenkään yleistää koko vähemmistön mielipiteeksi, mutta ainakin kovaäänisimmät tuovat usein esiin sen, että ruotsia osaamattomat ovat juntteja, ruotsi on tärkeämpi kieli kuin suomi jne., ja niitä löytyy jotka käyttävät ruotsia ihan vaan periaatteesta vaikka Pohjois-Karjalan pienimmän pikkukylän R-kioskilla, vaikka oma suomenkielen taito olisi täydellinen. En ole sitä mieltä että ruotsinkielisten ei pitäisi saada tärkeimpiä palveluja tavalla tai toisella omalla kielellään, mutta edellä kertomani on mielestäni kiusaamista. Ehkä se siksikin sattuu, kun minulla ei ole hyvä kielipää, ja käyttäisin ehdottomasti mieluummin englantia kuin ruotsia tilanteessa kuin tilanteessa.

Millaisia kokemuksia teillä on ruotsinkielisistä?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilmeisesti aika nuori ja tyypillisen sinisilmäinen joka nyt vasta huomaa asian, odota kun saat lapsia ja eroat, tilanne on sama kuin eroaisit uskonlahkosta. 

Koko niiden pärjääminen on aina perustunut hyväveli systeemiin ja siihen että heillä on omat koulut, armeijat, yliopistot, lakiin perustuvat vaateet jotka suosii niitä. Niillä ei ole kilplailua ja ne oikeasti luulee olevan hyviä kunnes hakevat töihin.

Työelämässä seinä nousee kuitenkin pystyyn jos hyväveli systeemi ei automaattisesti tarjoa työtä. Ennen tämä ei ollut ongelma, nykyään on. Lähes tulkoon kaikki niiden yritystoiminta on loppumassa, viimeisiä vetää myös niiden puolue ja niiden viimeinen kruununjalokivi eli Stockmann konserni. 

Heillä on myös oma lehti, jonka uusi vetäjä meinasi tulla 2000 luvulle kertomalla että hänestä pakkoruotsista voidaan luopua, no hyväveli-systeemi järjesti hänelle samantien potkut.

Olen asunut ja työskennellyt 10 vuotta myös Tuhkolmassa, kansanvälisissä hommissa, ja suomenruotsalaisten on helpompi mennä sinne koska osaavat kielen, mutta heitä ei työelämässä siellä arvosteta.

Arvostusta saa vain ne suomenruotsalaiset jotka ovat jo kuuluisia tai rikkaita, tavallisen suomenruotsalainen elämä on siellä kovempi kuin korkeasti koulutetun suomalaisen.  Koska eivät ole kovin hyviä, kilpailu on Ruotsissa paljon kovempaa kuin suomenruotsalaisilla ikinä, eli heillä ei ole mitään tarjottavaa ruotsalaisille, ruotsalaiset osaavat kaiken paljon paremmin kuin he, ja sen lisäksi niiltä puuttuu kokonaan suomalaisen, virolaiset, venäläiset kontatkit, koska suomenruotsalaisten mielestä ne kaikki juntteja.

Suomenruotsalaisille käy ihan samalla tavalla kuin tiukkapipoisille uskonnoille ja Stockmnnille, eivät korjaa mitään, ennenkuin on liian myöhään.

Olen seurustellut 3 x Suomenruotsalaisen kanssa ja usemman Ruotsalaisen kanssa, ja olen naimisissa Ruotsalaisen kanssa. 

Vierailija
22/65 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös naimisissa suomenruotsalaisen kanssa ja sitä kautta tutustunut sukuun ja ystäviin. En ole kokenut bättre folk -tunnelmaa, mutta kyllä he selvästi ovat tottuneet parempaan vähän kaikessa. Kodit, autot, sisustus, maku... kaikki on kalliimpaa ja hienompaa kuin minulle, pohjoissuomalaisen pikkukaupungin tytölle. Eivät kyllä sitä itse mitenkään mainosta vaan heille se on tavallista elämää. Anoppi tilaa (vain) ruotsalaisia naistenlehtiä ja seuraa kuninkaallisia. Hänen mielestään Ruotsissa on kaikki paremmin, vaikka kovin toitottaa myös olevansa isänmaallinen suomalainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmeisesti aika nuori ja tyypillisen sinisilmäinen joka nyt vasta huomaa asian, odota kun saat lapsia ja eroat, tilanne on sama kuin eroaisit uskonlahkosta. 

Koko niiden pärjääminen on aina perustunut hyväveli systeemiin ja siihen että heillä on omat koulut, armeijat, yliopistot, lakiin perustuvat vaateet jotka suosii niitä. Niillä ei ole kilplailua ja ne oikeasti luulee olevan hyviä kunnes hakevat töihin.

Työelämässä seinä nousee kuitenkin pystyyn jos hyväveli systeemi ei automaattisesti tarjoa työtä. Ennen tämä ei ollut ongelma, nykyään on. Lähes tulkoon kaikki niiden yritystoiminta on loppumassa, viimeisiä vetää myös niiden puolue ja niiden viimeinen kruununjalokivi eli Stockmann konserni. 

Heillä on myös oma lehti, jonka uusi vetäjä meinasi tulla 2000 luvulle kertomalla että hänestä pakkoruotsista voidaan luopua, no hyväveli-systeemi järjesti hänelle samantien potkut.

Olen asunut ja työskennellyt 10 vuotta myös Tuhkolmassa, kansanvälisissä hommissa, ja suomenruotsalaisten on helpompi mennä sinne koska osaavat kielen, mutta heitä ei työelämässä siellä arvosteta.

Arvostusta saa vain ne suomenruotsalaiset jotka ovat jo kuuluisia tai rikkaita, tavallisen suomenruotsalainen elämä on siellä kovempi kuin korkeasti koulutetun suomalaisen.  Koska eivät ole kovin hyviä, kilpailu on Ruotsissa paljon kovempaa kuin suomenruotsalaisilla ikinä, eli heillä ei ole mitään tarjottavaa ruotsalaisille, ruotsalaiset osaavat kaiken paljon paremmin kuin he, ja sen lisäksi niiltä puuttuu kokonaan suomalaisen, virolaiset, venäläiset kontatkit, koska suomenruotsalaisten mielestä ne kaikki juntteja.

Suomenruotsalaisille käy ihan samalla tavalla kuin tiukkapipoisille uskonnoille ja Stockmnnille, eivät korjaa mitään, ennenkuin on liian myöhään.

Olen seurustellut 3 x Suomenruotsalaisen kanssa ja usemman Ruotsalaisen kanssa, ja olen naimisissa Ruotsalaisen kanssa. 

Vai duunissa Tukholmassa, miten ton kirjoitustaidon kanssa sitten tökkiikin noin pahasti?

Että Ruotsalainen mies oikein, javist.

Vierailija
24/65 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noi finnjävelit ovat Ruotsissa asuvia suomalisia.

Vierailija
25/65 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noi finnjävelit ovat Ruotsissa asuvia suomalisia.

Nykyään sitä nimitystä käytetään Ruotsin haetuimmasta henkilöstä.

Vierailija
26/65 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama virsi kuin viimeiset kolme vuotta, huomasi ap känniltään et vuosi vaihtui tai sitä, et olet surkea trollaaja?

Vierailija
27/65 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää koko ketju haisee siltä, että joku pakkoruotsin vihaaja on kerännyt kaikki luulonsa ja kliseensä mitä on keksinyt kasaan, ja nyt yrittää maalata jotain ihmeellistä yleiskuvaa kaikista suomenruotsalaisista. Ei mene läpi kuin niille pakkoruotsin vihaajille, jotka pitäisivät siitä, että jokin tuollainen pitäisi paikkansa, että saisi vihata jotenkin oikeutetusti. Tottakai suomenruotsalaisissakin on joukossa kuspäitä, mutta ei sen enempää kuin suomenkielisissä, eikä se johdu heidän kielitaidoistaan.

Vierailija
28/65 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nice pikkuprovo AP. Kaikki tunteesi taitaa ku muta omasta heikosta itsetunnostasi.

Niinpä. Tuota soopaa voi uskoa vain henkilö, joka ei ole paljon tekemisissä hurrien kanssa. Saatikka vielä mennyt naimisiin semmoisen kanssa.

Vierailija
29/65 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon olen huomannut, että jotkut ovat ylpeitä kielitaidostaan, vaikka kehitysvammainenkin oppii ruotsin jos sitä joutuu kuuntelemaan vauvasta asti siinä kylässä, jossa ruotsia vielä puhutaan. 

Vierailija
30/65 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös naimisissa suomenruotsalaisen kanssa ja sitä kautta tutustunut sukuun ja ystäviin. En ole kokenut bättre folk -tunnelmaa, mutta kyllä he selvästi ovat tottuneet parempaan vähän kaikessa. Kodit, autot, sisustus, maku... kaikki on kalliimpaa ja hienompaa kuin minulle, pohjoissuomalaisen pikkukaupungin tytölle. Eivät kyllä sitä itse mitenkään mainosta vaan heille se on tavallista elämää. Anoppi tilaa (vain) ruotsalaisia naistenlehtiä ja seuraa kuninkaallisia. Hänen mielestään Ruotsissa on kaikki paremmin, vaikka kovin toitottaa myös olevansa isänmaallinen suomalainen.

Tämä nyt menee vähän ohi kun sanon, että ei tietenkään kaikki suomenruotsalaiset ole "parempaa väkeä." - Mutta luulisi sitä köyhempikin ruotsinkielinen kokevansa itsenä, ainakin hivenen etuoikeutetuksi, kun ajattelee vaikka pelkästään sitä, että missä muussa maailman kolkanmaassa ainoa kansakunnassa oleva yhteinen ja kaikkia kolu ja opiskelu asteita yhdistävä oppiaine on heidän äidinkielensä, (suomen)ruotsi, jonka natiiveja puhujia on noin muutama prosentti.

Saattaisihan sitä toki ajatella, että yhditsävän ja kaikille pakollisena ja velvoittavana oppianeena, olisi vaikka suomenkieli, mutta ei; (suomen)ruotsia on kaikkien opiskeltava ja harjoiteltava. parhaimmat perustelut tälle velvollisuudelle löytyy historiankirjoista ja kansakuntamme historiasta.

Mutta tulee hieman turhautunut olo, kun ajattelee, että kuinka paljon voimavaroja ja resursseja (suomen)ruotsin ylläpitämiseen edelleen vuosittain uhrataan ja käytetään, verrattuna siihen, millaisia tuloksia näin on saatu aikaan. - Tässä mielessä voinee sanoa, että yleisradion kanava uudistus, jossa (mm.) FST 5 ("femma) ja Yle Teema yhdistettiin samaksi kanavaksi, tai ylen aamu  tv:ssa lähetetään joka arkipäivä useammatkin ruotsinkieliest uutiset ovat onnistuneita muutoksia, koska näin joku saattaa ainakin kerran puolessa vuoedessa tulla kuulleksi, vaikka sitten vain vahingossa elävää ja puhuttua ruotsinkieltä, koska muutoin sitä ei enää juurikaan kohtaa saati kuule, ellei sitten satu elämään siin osassa maata, jossa oikeasti vielä asuu ruotsinkielisiä, ja joiden enemmsitö pysynee vielä pitkään kaukoviisaasri tehdyillä päätöksillä, kuten tekemällä kiinteän maanomistuksen ostaminen verraten hankalaksi, tai kun viime vuosisatana jylläneiden sotien jälkeen asutettiin suomenkielisiä  uudelleen, niin kuin kuinkahan moni sai asutustilansa, vaikka sitten Maarianhaminan alueelta.   

Vierailija
31/65 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Tuon olen huomannut, että jotkut ovat ylpeitä kielitaidostaan, vaikka kehitysvammainenkin oppii ruotsin jos sitä joutuu kuuntelemaan vauvasta asti siinä kylässä, jossa ruotsia vielä puhutaan. 

Laita nimi, että tietävät persut ketä äänestää seuraavissa vaaleissa ap. Tämä hyvä kehitysvammaan viittaava toisto muuten menee ihan hukkaan.

Vierailija
32/65 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäpäin näin, ap? Ikäni pääkaupunkiseudulla asuneena en ikinä ole kuullut finnjävlar-nimitystä, ja bättre folk-nimittelyä taas vain suomenkielisten suusta v*ttuiluna. Kieli taas vaihtuu automaattisesti suomeksi, jos paikalla on yksikin suomenkielinen, mikä harmittaa välillä kun ei saa treenata ruotsia.

Ap:lla on selkeä tendenssi 😁

Vierailija
33/65 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista kuulla että kukaan muu ei ole finnjävlareista kuullut tänä päivänä. Se on kai sitten omien tuttavieni erikoisuus. Ei sitä pahalla sanota, mutta voisihan sitä muitakin termejä käyttää.

ap

Minun suomenruotsalaisen puolisoni perheessä suomenkielisistä puhutaan ugreina. Ruotsinkieliset vs ugrit. :D

Tällä korostetaan metsäläisten junttien ja paremman väen eroa. Leikillisesti tottakai.

Voi, ei tarvitse olla ruotsinkielinen! Me varsinaissuomalaiset kutsumme usein helsinkiläisiä ugreiksi. Ihan hyväntahtoisen leikillisesti.

Vierailija
34/65 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Finnjävlar-sanaa on käytetty Ruotsissa mutta se ei taida olla enää kovin yleinen haukkumasana kuten silloin, kun suomalaisia muutti enemmän Ruotsiin 40-50-vuotta sitten. En ole koskaan kuullut suomenruotsalaisten käyttävän sitä. Ovathan he itsekin finnjävlareita.

Ruotsissa suomalaisista tosian käytettiin nimitystä "finnjävlär". Syynä siihen oli se, että suomalaisia tuli sankoin joukoin Ruotsiin töihin ja ruotsalaiset pelkäsivät suomalaisten vievän heiltä työt.

Osittain, mutta ei merkittävisää määrin  niin kävikin, suomalaisia arvostettiin työntekijöinä todella paljon.

Vierailija
35/65 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää koko ketju haisee siltä, että joku pakkoruotsin vihaaja on kerännyt kaikki luulonsa ja kliseensä mitä on keksinyt kasaan, ja nyt yrittää maalata jotain ihmeellistä yleiskuvaa kaikista suomenruotsalaisista. Ei mene läpi kuin niille pakkoruotsin vihaajille, jotka pitäisivät siitä, että jokin tuollainen pitäisi paikkansa, että saisi vihata jotenkin oikeutetusti. Tottakai suomenruotsalaisissakin on joukossa kuspäitä, mutta ei sen enempää kuin suomenkielisissä, eikä se johdu heidän kielitaidoistaan.

ja höps. Se joka ei oikeasti ole ollut koskaan tekemisissä suomenruotsalaisten kanssa ei pystyisi tekemään mitään "analyysia" suomenruotsalaisista. Tunnistan ap:n kommenteissa tietyt omminaispiirteet joita suomenruotsalaisissa on. Mitä sitä kieltämään. Sellaisia ne on aika pitkälle. 

Vierailija
36/65 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista kuulla että kukaan muu ei ole finnjävlareista kuullut tänä päivänä. Se on kai sitten omien tuttavieni erikoisuus. Ei sitä pahalla sanota, mutta voisihan sitä muitakin termejä käyttää.

ap

Minun suomenruotsalaisen puolisoni perheessä suomenkielisistä puhutaan ugreina. Ruotsinkieliset vs ugrit. :D

Tällä korostetaan metsäläisten junttien ja paremman väen eroa. Leikillisesti tottakai.

Tunnistan ton "leikillisyyden". Hymyssä suin vittuilua se on :D 

Olen valitettavasti ja onnekseni ollut nuoruudessani paljon tekemisissä suomenruotsalaisten kanssa ja paljon heiltä opin hyvää ja ihania olivat mutta osaavat olla myös ärsyttävän vittumaisia jos sille päälle sattuu. 

Vierailija
37/65 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaisihan sitä toki ajatella, että yhditsävän ja kaikille pakollisena ja velvoittavana oppianeena, olisi vaikka suomenkieli,

Sehän on. Sen lisäksi on sitten ruotsinkieli.

Vierailija
38/65 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töideni puolesta paljon tekemisissä suomenruotsalaisten kanssa (asiantuntijatyö) ja allekirjoitan AP:n kokemukset. En tiedä miten pohjanmaan peräkylissä, mutta pk-seudulla suomenruotsalaiset todellakin puhuvat surutta ruotsia suomalaisten läsnäollessa vaikka osaisivat suomea täydellisesti. Tulee aina olo että halutaan näyttää finskille paikkansa. Päällisin puolin ihan mukavia, mutta huomaa että elävät ihan omassa kuplassaan johon suomalaisella ei ole asiaa. 

Vierailija
39/65 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei ole provo tämä. Minun tuntemassani suomenruotsalaisten porukassa sanaa finnjävel käytetään. Miksi se on mielestänne jotenkin mahdotonta...? En itse jaksa siitä loukkaantua, enkä siitäkään jos joku yksittäinen henkilö ei tunnu pitävän suomenkielisistä. Minä olen ihan sinut itseni kanssa, enkä tunne alemmuutta niin turhien asioiden vuoksi.

Niin, ja se raha. Sitä näissä piireissä monilla on. Sekä suvun rahaa että itse tienattua. Kaikki myös tuntuvat harrastavan purjehdusta ja golfia :-D

ap

On se aika mahdotonta, koska finnjävel viittaa kansalaisuuteen, ei kieleen. Siis myös suomenruotsalaiset ovat finnjäveleitä, ja sanaa käytetään vain Ruotsissa.

Kaikki ruotsinkieliset eivät ole rikkaita, eivätkä kaikki suomenkieliset ole köyhiä.

Kyllä tästä paistaa erittäin hyvin läpi se, että ap ei tiedä, mistä puhuu.

Vierailija
40/65 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töideni puolesta paljon tekemisissä suomenruotsalaisten kanssa (asiantuntijatyö) ja allekirjoitan AP:n kokemukset. En tiedä miten pohjanmaan peräkylissä, mutta pk-seudulla suomenruotsalaiset todellakin puhuvat surutta ruotsia suomalaisten läsnäollessa vaikka osaisivat suomea täydellisesti. Tulee aina olo että halutaan näyttää finskille paikkansa. Päällisin puolin ihan mukavia, mutta huomaa että elävät ihan omassa kuplassaan johon suomalaisella ei ole asiaa. 

Näin on. Olin taannoin yrityksessä töissä, jonka perustajat olivat suomenruotsalaisia. Firma oli kasvanut, ja enää vain osa työntekijöistä oli ruotsinkielisiä. Oli todella hämmentävää, että nämä tapasivat puhua keskenään ruotsia silloinkin, kun paikalla oli useita suomenkielisiä. Ikään kuin viestinä, että "katoa, nyt en puhu enää sulle vaan tuolle Birgitta-Ulrikalle". Osa asiakkaista oli asiakkaita selkeästi vain koska olivat hekin hurreja. Oli hauska seurata kun asiakaspalaverissa löysivät aina tuttuja tyyliin meidänkin poika käy koulua Granissa. Periaatteessa kuitenkin kaikki olivat kohteliaita ja hyväkäytöksisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi