Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä perheemme ei saanut uusia kenkiä kunnan sosiaalitoimelta

Vierailija
01.01.2018 |

Lapsemme joutuu kolmatta talvea kulkemaan samoissa kengissä, kun emme saaneet kunnan sosiaalitoimelta tarveharkintaista sosiaalitukea. Että pistää vihaksi! Tiedän, että kunnalla rahaa on, mutta ei sitä köyhän perheen hätää lievittämään anneta!

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse toimeentulotuen tarpeessa, mutta kyllä ihmetyttää kun romaninaiset ainakin täällä Helsingissä saavat vuotuisen hamerahan 400 euroa. 

Eikö tämä ole syrjintää valtaväestöä kohtaan? 

Miksei kaikille tätä vaaterahaa? 

Romaninaisilla se ei taida olla edes joka vuosi ja ajatus on, että jos sen on kerran sen hameen päälleen pukenut, siitä ei voi luopua joutumatta oman yhteisönsä hyljeksimäksi.

Kyllä on joka vuosi täällä Helsingissä. Muiden kuntien käytäntöjä en tiedä. 

Ja mikä peruste on tuo "yhteisön hyljeksiminen". 

Voihan sitä yhteisö hyljeksiä, jos ei ole Louis Vuittoinin laukkua tai vaikka Fjällrävenin mestästyshousuja.

No ottamatta kantaa itse käytäntöön, niin romaneilla homma on samaa kuin lestadiolaisilla, jotka luopuvat uskostaan. Eipä enää tervehditä ja oma perhekin kääntää selkänsä eikä tunne. Tiedän työssäkäyvien puvuttomien romaninaisten myös joutuvan luikkimaan takaovista salaa ulos kun puvulliset tulevat sisään.

Mitä enemmän näitä "lukkivia" työssäkäyviä olisi, sitä parempi. 

Ei lestadiolaisillakaan ole mitään erityistä lestadiolaislisää. Nythän juuri tuetaan tätä romaniyhteisön sisäistä voimaa, joka on hyvin väkivaltaistakin. 

Vierailija
22/42 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki pitäisi saada uutena? Esim. tori.fi on väärällään ilmaisia tai hyvin edullisia käytettyjä tavaroita. Sieltä tai vaikka kirpparilta etsimään. Ei ihme, että ollaan köyhiä, kun ei voi käydä töissä, sossun rahat menee viinaan ja tupakkaan ja lapsia hankitaan liuta ja kaikki tarvikkeet pitäisi saada uutena ilmaiseksi. Ryhdistäytykää prkl!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että monet joutuvat tulemaan toimeen vähällä rahalla mutta kyllä 3vuoden aikana luulisi saavan säästöön lapsen kenkärahan. Kirpparilla myydään siistejä kenkiä todella halvalla

Vierailija
24/42 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No provo.

Vierailija
25/42 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole itse toimeentulotuen tarpeessa, mutta kyllä ihmetyttää kun romaninaiset ainakin täällä Helsingissä saavat vuotuisen hamerahan 400 euroa. 

Ei taida saada joka vuosi. Omasta mielestäni on ihan ymmärrettävää, että romanihamerseen on mahdollisuus saada harkinnanvaraista. Ja mielestäni on hienoa, että rromanit käyttää kansallispukujaan.

Jokainen sosiaalitoimiston asiakas tietää, että kengät hankitaan sillä perusosalla. Omat lapset ei pysty kulkemaan monta (3) vuotta samoilla kengillä. Jalat kasvaa sitä vauhtia ja usein kengät hajoaa jo vuoden käytössä.

Pitääkö näitä köyhyysprovoja olla koko ajan?

Vierailija
26/42 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitä siitä? Ihan normaalia käyttää samoja kenkiä useampi vuosi. Mun nuorimmalla lapsella on neljällä sisaruksellaan ja yhdellä serkullaan käytössä olleet kuomat eli käytännössä 5 vuotta vanhat kengät ja vanhin kulkee neljättä vuotta samoilla kengillä ja ihan hyvät on kaikki. Uudet saavat kun menevät rikki vaikka varaa olis ihan huvikseenkin ostaa. Miks pitäis saada uudet vain, koska ne on pari vuotta olleet käytössä?

Vierailija
27/42 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei! Se on perinne ja meidän pitää tukea romaneita kaikin voimin!

Heillä ei ole helppoa sinunlaisten ihmisten takia ja he kokevat jatkuvaa syrjintää.

Ehkä juuri näiden hameiden takia. Jos romani on pukeutunut farkkuihin ja paitapuseroon, en edes ajattelisi ihmisen taustaa. 

Eli tällä romanikulttuurin tukemisella edistetään syrjintää. 

Eli romani on hyvä jos hänestä ei huomaa, että hän on romani? Romani on hyvä kun hän ei ole edusta kulttuuriaan? Varmaan sama pätee somaliinkin?

Vierailija
28/42 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaanko lastenvaunuihin tukea? Katselen kaupungilla kun eräällä kansanryhmällä on niin viimeisen päälle olevia vaunuja? Itse kierrätän ja ei harmita, mutta mietin että saavatko siihen tukea vai onko kulttuurista kiinni että pitää olla uudet ja hienot?

Vierailija
29/42 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annetaanko lastenvaunuihin tukea? Katselen kaupungilla kun eräällä kansanryhmällä on niin viimeisen päälle olevia vaunuja? Itse kierrätän ja ei harmita, mutta mietin että saavatko siihen tukea vai onko kulttuurista kiinni että pitää olla uudet ja hienot?

Mä olen miettinyt samaa, että saavatko eräät tukea lastenvaunuihin, kun ovat oikeasti kalliin näköiset, ainakin merkistä voi jo päätellä etteivät olleet halvimmat mahdolliset. Me ollaan molemmat mieheni kanssa työssäkäyviä, mutta silti näimme parhaaksi taloudellisessa tilanteessamne, että hankimme kuitenkin käytetyt vaunut uusien sijaan. Siistejä ja hyvä kuntoisia käytettyjä vaunuja löytää helposti edullisestikin.

Vierailija
30/42 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein sulle

mene töihin

Vierailija
31/42 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla joku kulttuurisidonnainen. Veikkaisin että moottoripyöräjengiläisille ostetaan liivit, skinit saa lentäjä takkinsa, tukat pois parturoinnit ja maihinnousukengät jne

Tai ryssälle adidaspuvut ja juppeille armaanit.

Vierailija
32/42 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä taitaa olla käytäntö, jossa annetaan mahdollisuus kunnostettuihin mutta käytettyihin vaunuihin, joita saa lainata. Vaihtoehtona on joku n. 100:n summa, jolla uusia vaunuja ei kyllä mistään saa.

Vierailija
33/42 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkin Afrikkaa asuneen voin kertoa että ulkonäkö on tärkeää. Siksi he huolehtivat vaatteistaan ja kengistään erilailla kuin esim.suomalaiset. Päälle laitettava vaatteet silitetään ja kengät putsataan joķa päivä. Lapsen saavalle kerätää koko yhteisöltä iso lahja.

Somalialainen on voinut saada vaunut yhteisöltään lahjaksi ja hän putsaa ja kiillottaa ne joka ulkoilun jälkeen.

Jokainen UFFilla käyvä tietää, että alepäivinä ne on täynnä somaleita ja muita afrikkalaisten näköisiä.

Vierailija
34/42 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen perusosaan on laskettu vaatemenot. Tarkoitus olisi, että toimeentukotuesta laitetaan pieni osa säästöön joka kuukausi, että sitten on mahdollista osaa esim. kengät. Ihmisillä on vain tapana, että tili kulutetaan nolliin ennen seuraavan hakemuksen jättämistä. Niin ei kannata tehdä. Ja koska joku kuitenkin sanoo kohta, että Kela ottaa säästöt huomioon, niin ei ota. Jos on saanut säästettyä toimeentulotuesta, sitä ei huomioida.

Vierailija
35/42 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman alueesi fb kirppisryhmiin tai roskalavaryhmiin vaan. Siellä monesti annetaan, tai myydään halvalla hyväkuntoisia lastenkenkiä.

Vierailija
36/42 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä siitä? Ihan normaalia käyttää samoja kenkiä useampi vuosi. Mun nuorimmalla lapsella on neljällä sisaruksellaan ja yhdellä serkullaan käytössä olleet kuomat eli käytännössä 5 vuotta vanhat kengät ja vanhin kulkee neljättä vuotta samoilla kengillä ja ihan hyvät on kaikki. Uudet saavat kun menevät rikki vaikka varaa olis ihan huvikseenkin ostaa. Miks pitäis saada uudet vain, koska ne on pari vuotta olleet käytössä?

Älä viitsi valehdella. Kukaan kasvuikäinen lapsi ei mahdu neljä vuotta samoihin kenkiin.

T. 13-vuotiaan kokoa 45 käyttävän teini äiti

Vierailija
37/42 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkin Afrikkaa asuneen voin kertoa että ulkonäkö on tärkeää. Siksi he huolehtivat vaatteistaan ja kengistään erilailla kuin esim.suomalaiset. Päälle laitettava vaatteet silitetään ja kengät putsataan joķa päivä. Lapsen saavalle kerätää koko yhteisöltä iso lahja.

Somalialainen on voinut saada vaunut yhteisöltään lahjaksi ja hän putsaa ja kiillottaa ne joka ulkoilun jälkeen.

Jokainen UFFilla käyvä tietää, että alepäivinä ne on täynnä somaleita ja muita afrikkalaisten näköisiä.

Kiitos vastauksestasi! Tämä selventää

Vierailija
38/42 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne kenkärahat haeta Kelasta, eikä kunnalta.

Ennaltaehkäisevän ja harkinnanvaraisen toimeentulotuen päätökset tekee edelleen kunnan sosiaalitoimi, vain perusttt siirtyi Kelan hoidettavaksi. Vaateavustusta voi saada max. 50 e vuodessa harkinnanvaraisesti, yleensä kuitenkin tt-tuen ajatellaan nämä kattavan.

Vierailija
39/42 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sandra 08 kirjoitti:

Täydentävää toimeentulotukea haetaan edelleen oman kunnan sosiaalivirastolta.

Siihen tarvitaan ehkä tiliote ja joku maksettu vuokra ym kuitti.

Itse olen työtön ja saan vuoden välein omasta sossusta 50e ns vaaterahaa.

Mutta jos totta puhutaan, kyllä varsinkin lapselle kengät löytyy kirpputorilta ja ihan tosiaan, muutamilla euroilla. Pitääkö ne välttämättä olla uudet, ei pidä.

Itse olen silloin tällöin kirppiksellä töissä ja siellä juuri lasten kengät ovat kuin uusia.

Ja aivan uusiin kenkiin saa työtönkin säästettyä rahat.

Harkinnanvaraisia etuuksia kunnalta haettaessa täytyy kuitenkin olla Kelan päätös toimeentulotuesta tehtynä, vaikka olisikin kielteinen.

Vierailija
40/42 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan upouudet vaunutkin pystyy hankkimaan pienimmillä äitiys- ja työttömyyspäivärahoilla. Näin me ainakin teimme ensimmäisen lapsen saadessamme. Emme kumpikaan polta emmekä juo. Huonekalut hankimme edullisesti kirppareilta ja laitoimme kotona halpaa, mutta terveellistä ruokaa.

Nuo uudet vaunut hankimme siksi, kun kävelin joka paikkaan. Autoa ei ollut, joten siinäkin säästimme :). Ja ihan kantasuomalaisia olemme. Jouduimme ennen tukien tuloa asioimaan sossussa, mutta ei tullut mieleenkään pyytää sieltä rahaa vaunuihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi