Exän uusi nainen tuli kylään
Lasteni isä, entinen aviomieheni toi uuden naisen entiseen kotiimme muutama viikko eron jälkeen viettämään viikonloppua lastemme kanssa. Lapsille nainen oli vieras ja saivat kuulla hänestä muutamaa päivää ennen vierailua.
Mitä mieltä olet tästä toiminnasta?
Kommentit (51)
Tosi monilla teininä vaikeuksiin joutuneilla lapsilla on eroperheet. Turha sanoa, ettei ero vaikuta lapsiin.
Meiltä lähtisi pää edellä 1.5m korkeudella!
Vierailija kirjoitti:
Lapset vuoroviikoin molemmilla. Ei kuulu mulle yhtään, kenen kanssa mies vapaa-aikaansa yksin viettää, mutta mun mielestä oli häneltä ja uudelta naiselta erittäin ajattelematonta tuoda lasteni kotiin, jossa äiti vielä muutama viikko aiemmin asui, uusi nainen koko viikonlopuksi. Olisi ollut lasten kannalta parempi tavata jossain muualla ja tutustua hetken aikaa ja muutenkin pariskunnan odottaa vähän kauemmin, ennenkuin esittäytyvät yhdessä lapsille.
Jos muutama viikko (onko 8 viikkoa eli 2 kuukautta?) ei ole tarpeeksi niin kuinka pitkä on sitten riittävä "suoja-aika"?
Tässä taitaa nyt eniten kismittää ex-vaimoa eikä lapsia. Toki ex-vaimon kiukku harmittaa lapsiakin.
Niin, ex-vaimon pääkoppa ei kestä eron tuomaa uutta elämää. Kyllä nyt exvaimolla olisi tarvetta selvitellä vain ja ainoastaan omaa päätään, ei tänne kukaan muuten kirjoittelisi, jos olisi eron kanssa sinut. Ja jos eivät omat eväät riitä, apua on saatavilla, vinkiksi vain.
Samoin kävi meillä, isä toi uuden "kahville", outoa vaan, että kahvit juotiin makuuhuoneessa suljetun oven takana ja kahvittelu kesti tuntikausia. Tämän jälkeen uusi tuli aina iltaisin kahville, mutta iltakahvit oli samalla aamukahvit. Lapset eivät tykänneet kun kotona oli yhtäkkiä täysin vieras ihminen, eivät kokeneet voivansa olla rennosti kuten ennen. Lisäksi nämä huumaansa eläneet eivät halunneet noudattaa edes alkeellisimpia käytöstapoja, teini-ikäisten edessä kieriskeltiin sohvalla ja siitä sitten lähdettiin "juttelemaan" makkariin, keskellä päivää. No nyt isukki sitten keräilee tekojensa hedelmiä, neljästä lapsesta yksikään ei halua tutustua ko naiseen, olla isällä samaan aikaan kun nainen on jne. Teoilla ja valinnoilla on seuraamuksensa, aina. Harvinaisen tyhmä on tuo uusi nainenkin, ei sitten missään välissä miettinyt mahdollista tulevaisuutta ja sitä miten miehen lapset häneen suhtautuu, sen jälkeen kun valloitti heidän lapsuudenkotinsa ottamatta heitä mitenkään huomioon.
En haluaisi sanoa, että miehet, mutta elämänkokemus on osoittanut, että miehet selviää tai "selviää" erosta sillä, että niillä on heti uusi suhde. Ne vaan ei kerta kaikkiaan osaa olla yksin.
Isäni oli samanlainen vanhempieni avioeron jälkeen. Seuraavina parina kolmena vuonna jouduimme tutustumaan varmaan kymmeneen eri isin uuteen naisystävään. Yleensä ne olivat tunteneet noin viikon kun halusivat jo tutustuttaa lapsensa. Parin kuukauden päästä oli taas uusi.
Se oli jo lapsena ikävää ja kasvettuani aikuiseksi ymmärsin vieläkin paremmin, että isäni toimi väärin.
Täällä kommentoi aikuiset aikuisten näkökulmasta. "Antaa eksän elää omaa elämäänsä", "jatkat vaan omaa elämääsi", "ei ne lapset mene siitä rikki".
Ap on ihan oikeassa siinä, että eksällä ei ole mitään tarvetta tuoda uutta naista lasten elämään näin pian eron jälkeen. Sellainen on itsekästä, ajattelematonta ja todennäköisesti lapsille haitallista.
Naisena en lähtisi sellaisen miehen kelkkaan, joka on juuri eronnut ja jo nyt haluaa esitellä minun lapsilleen, olivat ne lapset sitten minkä ikäisiä hyvänsä. Pitäisin miehen arvostelukykyä todella heikkona.
Ap, luultavasti et voi asialle mitään. Voisiko eksän kanssa puhua asiallisesti? Onko teillä sellaiset välit?
Vierailija kirjoitti:
Lapset vuoroviikoin molemmilla. Ei kuulu mulle yhtään, kenen kanssa mies vapaa-aikaansa yksin viettää, mutta mun mielestä oli häneltä ja uudelta naiselta erittäin ajattelematonta tuoda lasteni kotiin, jossa äiti vielä muutama viikko aiemmin asui, uusi nainen koko viikonlopuksi. Olisi ollut lasten kannalta parempi tavata jossain muualla ja tutustua hetken aikaa ja muutenkin pariskunnan odottaa vähän kauemmin, ennenkuin esittäytyvät yhdessä lapsille.
Niin sun mielestä mutta ei sun ex miehes mielestä.
Hanki oma elämä äläkä mökellä exäs tekemisistä. En ihmettele että erositte, ei kukaan tollasta komentelijaa jaksa.
Minä kun menin eron jälkeen kihloihin (ennen exääni) sain kuulla puhelimessa vuodatuksen "miten lasten puolesta pitää loukkaantua..."
Lapset ei olleet kommonaankaan, exä veti herneen nokkaansa.
Uskomattoman itsekästä ja ajattelematonta käytöstä. Rakastava vanhempi ei toimi noin.
Vanhemmat ovat usein käyneet asioita jo pitkään lävitse ennen varsinaista eroa, ja toisella tai molemmilla voi olla jo uusi siinä sivussa. Lapsille tipautetaan uutinen erosta, muutosta ja uudesta suhteesta ajattelematta lasten parasta. Usein etenkin miehet täysin itsekkäästi tuovat uuden naisen jo valmiiksi lapsille traumaattiseen tilanteeseen ajattelematta mitä tästä voi seurata. Lapset eivät välttämättä pääse yli tästä aikuisenakaan, ainakaan jos asiasta ei puhuta rehellisesti.
Lasten tulisi saada kertoa isälleen rehellisesti, että he haluavat viettää aikaa isänsä kanssa, eivätkä jakaa isäänsä täysin vieraan ihmisen kanssa näin pian eron jälkeen. Kysy, voisiko lasten isä hoitaa tämän uuden suhteen vielä muutaman kuukauden sinä aikana kun lapset eivät ole hänen luonaan ja keskittyisi viettämään aikaansa lasten kanssa, silloin kuin lapset ovat hänen luonaan.
Olen kokenut tämän paskan itse lapsena, enkä hyväksy sitä vieläkään. Lapselle jää helposti sellainen kuva, että isä on jättänyt hänet sen uuden naisen vuoksi, vaikka siitä ei olisi kyse. Saman kokivat parhaan ystäväni lapset pari vuotta sitten ja sama tapahtuu tälläkin hetkellä lähipiirissä. Tätä on vaikea sivusta katsoa, sillä lapset maksavat isänsä itsekkyydestä vielä pitkään. Usein tämänlaiset miehet eivät ota läheisten neuvoja vastaan, vaan katkaisevat välit heitä "arvostelevien" kanssa. Ei siis välttämättä auta, vaikka exanoppisi sanoisi asiasta. Varmasti kyllä ajattelee poikansa olevan idiotti, jos on tapahtuneesta tietoinen. Tekisi mieli itsekin käydä sanomassa yhdelle saman asian tehneelle miehelle mitä ajattelen, mutta en käy, koska tiedän ettei siitä olisi mitään hyötyä. Näin ajattelee varmaan moni exmiehesi tekemisistä tietävä.
Kuuntele ja lohduta lapsiasi jos he puhuvat sinulle asiasta. Yritä peittää heiltä oma raivosi asiaan liittyen. Miehet ovat monessa asiassa se "heikompi astia" eivätkä osaa käsitellä asioita yksin, juoksevat tuskissaan uuden naisen luokse, ja luulevat että asia on sillä käsitelty. Sääli sitä joka laastarisuhteeksi ryhtyy, usein edellisen suhteen ongelmat siirtyvät uuteen suhteeseen.
Varaudu siihen, että miehesi väittää sinun olevan mustasukkainen uudelle naiselle ja yrittävän lyödä kiilaa lasten ja uuden välille. Miehet tekevät usein niin kuin haluavat, ja keksivät selityksensä sen mukaisesti. Vähät siitä, kuinka pahasti siinä sivussa satuttaa omia lapsiaan.
Koska olette eronneet, tunnet varmaankin eksäsi ikävämpiäkin puolia. Yleensä nämä ikävämmät puolet tulevat vahvemmin esiin eron jälkeen, joskus kaikki oman elämän ongelmat projisoidaan exvaimosta johtuviksi. Varaudu siis vaikeuksiin, jos yrität puuttua asiaan. Todennäköisesti eksääsi ei vaikuta mikään muu kuin omien lasten vetoomus asiaan liittyen, jos sekään.
Meillä ollaan siitä "onnellisessa" tilanteessa, että lapset ovat tarpeeksi vanhoja sanomaan itse mitä mieltä ovat. Heitä ei myöskään voi manipuloida, saati pakottaa johonkin uusperheidylliin, jollaista isänsä ilmeisesti tahtoisi. Eksä tekee kyllä vieläkin parhaansa syyttääkseen minua lasten asenteesta häntä ja uutta naista kohtaan, mutta sen verran överiksi isukki nuo hommansa vei, ettei minun ole tarvinnut lapsia manipuloida yhtään mitenkään, ihan itse ovat todenneet isänsä olevan omahyväinen ja raukkamainen kusipää. En voi väittää vastaan🙄
Meillä mies jätti mut yli 25 vuoden jälkeen salasuhteensa takia ja samoihin aikoihin lapsemme sai lapsen. Olin surun murtama, enkä kyennyt menemään ristiäisiin, kun exä ilmoitti menevänsä sinne uuden naisensa kanssa. Multa jäi siis oman lapsenlapseni ristiäiset väliin siksi. Lapseni isän uutta ei oltu kutsuttu, mutta halusivat yhdessä näyttää kaikille että ovat yhdessä ja siksi näin. Erosivatkin jo lyhyen suhteen jälkeen. Lapseni on asiasta yhtä surullinen ja vihainen kuin minäkin.