Voiko kristitty/uskovainen lukea okkultistista kirjallisuutta
Tilasin pari kirjaa aiheeseen liittyen ja aloin nähdä taas painajaisia. Olen reagoinut todella vahvasti kaikkeen noituuteen/okkultismiin jne. teini-ikäisestä lähtien, kun mua silloinkin kiinnostivat hieman moiset jutut. Aloin nähdä ahdistavia, pikkutarkkoja, varoituksenomaisia painajaisunia. :( Onko _tämä_ joku merkki taas vai olenko vain liian herkkä?
Kommentit (59)
Islam, kristinusko ja juutalaisuus ovat esi - isiensä kautta jollain lailla sidoksissa toisiinsa.
Voi toki. Mutta Jumalan selän taakse et pääse enää piiloutumaan vaan joudut itse vastaamaan teoistasi jo tässä elämässä ennen alakertaan joutumista.
Raamatun suhteen olen varmaan vähän mystikko. Osaan sen aika hyvin, ja se on monikerroksinen ja kummallinen. Olen lukenut lisäksi Juudaksen evankeliumin, joka antaa Juudaksen petoksesta tietty toisen kuvan: vain Juudas tajusi, että Jeesuksen täytyy kuolla ristillä.
Raamatun suhteen olen sekopäinen mystikko ihan omasta valinnastani. Se vain vie.
Se on vienyt jo 40 v. On siinä pyhää joku.
Lyhyempiä aikoja vie joku muu siinä ohessa. Nimimerkki. 4 x uuden Star Warsin nähnyt
Vierailija kirjoitti:
Voi toki. Mutta Jumalan selän taakse et pääse enää piiloutumaan vaan joudut itse vastaamaan teoistasi jo tässä elämässä ennen alakertaan joutumista.
En ymmärrä kenelle vastaat ja mitä tarkoitat
Vierailija kirjoitti:
Tilasin pari kirjaa aiheeseen liittyen ja aloin nähdä taas painajaisia. Olen reagoinut todella vahvasti kaikkeen noituuteen/okkultismiin jne. teini-ikäisestä lähtien, kun mua silloinkin kiinnostivat hieman moiset jutut. Aloin nähdä ahdistavia, pikkutarkkoja, varoituksenomaisia painajaisunia. :( Onko _tämä_ joku merkki taas vai olenko vain liian herkkä?
Eli sut on aivopesty näihin höpö höpö juttuihin joo.
Toisaalta jos uskonnot ja jumalat olisivat totta niin käyttäisin tilanteeseesi sanontaa: "tunne vihollisesi "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja en ole minkään seurakunnan toiminnassa mukana, eikä mulla ole uskovaisia kavereita, joiden kanssa keskustella tällaisista asioista rakentavasti. Joten olen netin varassa tässäkin. Olen joskus kysellyt ideoita, voisinko mennä johonkin seurakuntaan mukaan, mutta en ole saanut mitään kovin käytännöllisiä vastauksia, joita voisin toteuttaakin. Haluaisin oikeasti olla mukana jossain yhteisöllisemmässä toiminnassakin ja vahvistua noissa hyvissä asioissa. Nyt olen aika yksin ja eksyksissä monessa asiassa. Tahto on hyvä, mutta ihmisen "liha" on vähän heikkoa, varsinkin, kun ei ole samanhenkisiä ihmisiä ympärillä.
Hmm. Miksi kristitty haluaisi lukea okkultismista? Uteliaisuudesta, käsitin, mutta kun tietää, mitä noiden asioiden takana on (Paholainen), niin silloin niillä ei ole oikein annettavaa, kun siis tuntee totuuden. Olen minäkin joskus katsonut jotain sarjaa jossa ollut kummittelua tai poliisin tukena meediot, mutta tuli kyllä huono omatunto...kun tietää totuuden. No, yhdessä sarjassa oli katolinen manaaja, joka käski pahat henget pois, se oli hyvä sarja, korosti ettei hän ole kummitusten metsästäjä.
Toivottavasti opilliset asiat on täysin selvät, ettet ainakaan saa vääriä vaikutteita (esim. kuolemanjälkeisestä elämästä okkultismi opettaa jotain täysin muuta kuin kristinusko).
Etsisin sinuna järkevämpää tekemistä. Käy eri seurakuntien tilaisuuksissa. Uskon että löydät oman hengellisen kotisi. Rukoile tähän myös Jumalan johdatusta. Siunausta sinulle
Kummitustarinat ovat pelkkää viihdettä.
Jos on herkkä instrumentti, ei kannata soittaa kuin rumpuja hakkaisi. Kannattaa kunnioittaa itseään. Itse en jaksa tosipohjaisia sota- elokuvia, koska tajuan, kuinka kauheaa se on ollut. Väsyn siihen.
Sen sijaan ihan muitta mutkitta menen sairaalani ruumishuoneelle yksin viikonloppuna kellarikerroksen toteamaan kuoleman ruumiista. Haen ruumiin ( yleensä selkeää), totean, teen paperit kuntoon, desinfioin ja lähden enkä pelkää tai ahdistu mistään. Lauantaina totesin 3 kuolemaa. Suomessa lääkäri toteaa kuoleman kaikilta.
Eli tämän voittaja minua kiinnostaa.
Cat kirjoitti:
Jos on herkkä instrumentti, ei kannata soittaa kuin rumpuja hakkaisi. Kannattaa kunnioittaa itseään. Itse en jaksa tosipohjaisia sota- elokuvia, koska tajuan, kuinka kauheaa se on ollut. Väsyn siihen.
Sen sijaan ihan muitta mutkitta menen sairaalani ruumishuoneelle yksin viikonloppuna kellarikerroksen toteamaan kuoleman ruumiista. Haen ruumiin ( yleensä selkeää), totean, teen paperit kuntoon, desinfioin ja lähden enkä pelkää tai ahdistu mistään. Lauantaina totesin 3 kuolemaa. Suomessa lääkäri toteaa kuoleman kaikilta.
Eli tämän voittaja minua kiinnostaa.
Valelääkäri voisi nyt jo lopettaa spämmäämisensä. Kiitos.
Olen ihan oikea lääkäri. Myös radiologi on oikea. Sen tietää hyvin vähällä. Kyllä rekkakuski tai lentäjä ihan heti honaa, onko joku oikea vai netistä lukenut asiasta.
Radiologi kysyi ja vastasin hänelle. Hän ilmeisesti on sama toimenpideradiologi, joka aiemminkin kertoi alastaan.
Alle puolet netissä lääkäriksi itseään väittäisin on. Helposti saa narautettua.
Itse olen mitä sanon. En saa kiksejä vaiheesta
Sis el. Sairaalassa. Suomessa koulutettu.
Nyt vastasin ja lähden pakkaamaan. Työkaupunki kutsuu.
Väittäisin = väittäjistä.
Puhelin on vähän villi.
Vaiheesta = valheesta.
Ja sama. Nyt pois!
Ei ne ns okkultiset kirjat mitenkään pahempia ole kuin joku tv7:n katsominen. Tai, no riippuu kirjasta tietenkin mutta noissa tv7 tyylisissä vapaasrkissa on kyllä sellaista oppia että on vaikeampaa pistää pahemmaksi. Kultahippuja ilmestyy tyhjästä, pankkitilille ilmestyy rahaa, teleportaatiota, ilmastomuutoksen ja evoluution kieltämistä. Noilla ei kyllä ole mitään tekemistä kristillisyyden kanssa.
Mielestäni on hyvä vaan lukea niin paljon kirjoja kuin mahdollista ja muodostaa sitten johtopäätökset. Eihän sillä ole väliä kuka on jonkun jutun kirjoittanut vaan sillä onko se juttu totta. Seurakuntien va jakki pastoreilta tuskin tulet mitään suurempaa totuutta löytämään.
Kerran vielä kiellon päälle:
Oli kerran "kardiologi", joka kertoi päivänsä kuluvan suurimmalta osaltaan teholla infarkteja luiotellen. Ja se oli siinä, se pska yritys!
"Psykiatri" ehdotti varaamaan ajan keskussairaalan psykiatrian polille. Juu, sinne vaan varaillaan niitä aikoja soittelemalla
Sama skeida.
Helppoa.
No yllätys että uskovainen saa painajaisia kummitusjutuista, kun uskoo jo valmiiksi satuihin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laajentaa näkökulmaa. Maailmassa on paljon henkisyyttä ja henkistä, eivätkä läheskään kaikki ihmiset koe samoja asioita ja uskontoja omikseen. Konservatiiviskristillinen maailmankuva on älyttömän ahdas, onneksi itse pääsin pois siitä. Henkisyyttä löytyy muualtakin. Esim. korteista ennustamisessa ei ole mitään pahaa, moni vaan on tottunut pitämään sitä pahana, koska kristinuskossa sanotaan niin. Näin sinullakin todennäköisesti: olet tottunut pitämään rajatietoasioita paholaisen juttuina uskontosi takia, joten totta kai mielesi maalaa painajaisia uniisi, kun olet "langennut" lukemaan sellaisia kirjoja.
Siinäkö ei ole mitään pahaa että alkaa tekemään elämässä päätöksiä sen perusteella mitä on lukenut joistakin randomi korteista? Esim ennustaja kertoi että Pertti pettää minkä kerkee, paras ottaa siitä ero ja viedä siltä lapset ja puoli omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Sisätautilääkäri, uskotko luomisoppiin vai pidätkö evoluutiota tieteellisenä faktana? Vai onko ID se juttu? Miten paljon uskot Raamatyn olevan totta ja jumalan sanaa ja miten paljon ihmusen kirjoittama kirja, joka on muokkautunut ja karsiutunut moneen kertaan historian aikana? Mitä mieltä olet muista uskonnoista? Onko kristinusko se Oikea uskonto ja totuus ja kaikki muut vääräoppisia, jotka vain odottavat kristittyä totuutta ja maailma on hyvä, kun kaikki ovat kääntyneet kristityiksi?
T. Nelikymppinen radiologi
Luomiskertomus on totta, evoluutio (biologinen ja kulttuurinen) on minun ajattelun lähtökohta. Luominen on eri tason tapahtuma. ID on nähdäkseni vähän rajoittuneesti ajattelevien tieteellisen maailmankuvan omaksuneiden ihmisten yritys pakottaa uskonnolliset merkitykset tieteellisen teorian muottiin.
Minun nähdäkseni Raamattu on totta ja Jumalan sanaa ja ihmisen kirjoittama kirja joka on muokkautunut ja karsiutunut moneen kertaan (ja käännetty jne, ja käännöksiin on vaikuttanut Raamatun ympärille ja vuorovaikutuksessa muodostunut uskonto ja kulttuuri). Totuuksia ei ole kuin yksi, joten ihan kaikki väitteet, uskonnot ja niiden tulkinnat ei voi olla totta yhtä aikaa. Muissa uskonnoissa on totuutta, uskontojen syntyhistoriat selittää sitä. Viisaita ihmisiä on ollut aina ja kaikissa kulttuureissa ja vaikka olisi yksi totuus, siihen on monia näkökulmia ja toisaalta samankin asian voi ilmaista monin tavoin, jotka pinnallisesti näyttää erilaisilta. Toisaalta minkä tahansa ilmaisun voi tulkita monin tavoin, joista osa on vääriä tulkintoja. Koska itse näen että kristinuskossa käsitellään elämän perustavanlaatuisia totuuksia ja että niiden ajattelu olisi hyväksi kaikille ja koska kristillisesti alhaalta ylös rakentunut yhteiskunta olisi parasta mitä ihmisille voi kuvitella, niin kyllä, minusta se on tärkeä tavoite. Mutta jos samat ideat tulee muussa asussa niin onko se sitten eri asia, tuskin.
T. Yksi palstafyysikko
Mitä tarkalleen tarkoittaa okkultismi?
Uskovaisille tuo on jumalanpilkkaa ja vääräuskoisten tekoja.
Sitten se tosiasia, että yksikään mieleltään terve ei ku moista hölynpölyä, saati usko siihen.
Koita jotain älykkyyttä vaativaa seuraavaksi, vaikka filosofiaa.
Maailma ei ole hyvä, jos kaikki kääntyvät kristityiksi. Synti mikä synti. Mea culpa, Mea maxima culpa.