Voiko kristitty/uskovainen lukea okkultistista kirjallisuutta
Tilasin pari kirjaa aiheeseen liittyen ja aloin nähdä taas painajaisia. Olen reagoinut todella vahvasti kaikkeen noituuteen/okkultismiin jne. teini-ikäisestä lähtien, kun mua silloinkin kiinnostivat hieman moiset jutut. Aloin nähdä ahdistavia, pikkutarkkoja, varoituksenomaisia painajaisunia. :( Onko _tämä_ joku merkki taas vai olenko vain liian herkkä?
Kommentit (59)
Pääset siis vapaaksi ennusmerkEISTÄ. Automaattinen kirjoitus päätti itse väärin
Korjasin.
Lukeminen kannattaa aina. Siitähän voi vaikka oppia jotain.
Uskonnot ovat kautta aikain suhtautuneet muuhun kuin oman uskontonsa kirjallisuuteen nihkeästi, koska kirjoilla on taipumusta herättää ajatuksia. Se on suuri uhka yhteisölle, joka perustuu siihen, ettei asioita kyseenalaisteta liikaa.
Lue, mutta muista aina kyseenalaistaa ja pohtia lukemaasi.
Uskovaisen kannatta välttää lukemasta oman pyhän kirjansa lisäksi yhtään mitään muuta. Jotain kevyttää hömppää ihan vaan viihteeksi ja sitäkin rajoitetusti.
Mikään ei horjuta uskoa niin varmasti kuin maailmankuvan laajentaminen. Kaikista pahinta on opiskella luonnontieteitä. Yliopiston luonnontieteiden opetus on saanut monet epäilemään uskoaan. Etenkin kannattaa välttää biologiaa ja tähtitiedettä.
Varo eniten niitä, jotka sanovat vain jonkun kirjan tai jonkun lahkon tai jonkun henkilön opit oikeiksi. Oma ajattelukyky on lahja, opettele käyttämään sitä.
Ei tietenkään voi lukea. Silmiin kasvaa suomut jos yrität!
Valitse Lucifer, valitse noituus, valitse totuus, valitse vapaus!
Vierailija kirjoitti:
Ja en ole minkään seurakunnan toiminnassa mukana, eikä mulla ole uskovaisia kavereita, joiden kanssa keskustella tällaisista asioista rakentavasti. Joten olen netin varassa tässäkin. Olen joskus kysellyt ideoita, voisinko mennä johonkin seurakuntaan mukaan, mutta en ole saanut mitään kovin käytännöllisiä vastauksia, joita voisin toteuttaakin. Haluaisin oikeasti olla mukana jossain yhteisöllisemmässä toiminnassakin ja vahvistua noissa hyvissä asioissa. Nyt olen aika yksin ja eksyksissä monessa asiassa. Tahto on hyvä, mutta ihmisen "liha" on vähän heikkoa, varsinkin, kun ei ole samanhenkisiä ihmisiä ympärillä.
Hmm. Miksi kristitty haluaisi lukea okkultismista? Uteliaisuudesta, käsitin, mutta kun tietää, mitä noiden asioiden takana on (Paholainen), niin silloin niillä ei ole oikein annettavaa, kun siis tuntee totuuden. Olen minäkin joskus katsonut jotain sarjaa jossa ollut kummittelua tai poliisin tukena meediot, mutta tuli kyllä huono omatunto...kun tietää totuuden. No, yhdessä sarjassa oli katolinen manaaja, joka käski pahat henget pois, se oli hyvä sarja, korosti ettei hän ole kummitusten metsästäjä.
Toivottavasti opilliset asiat on täysin selvät, ettet ainakaan saa vääriä vaikutteita (esim. kuolemanjälkeisestä elämästä okkultismi opettaa jotain täysin muuta kuin kristinusko).
Etsisin sinuna järkevämpää tekemistä. Käy eri seurakuntien tilaisuuksissa. Uskon että löydät oman hengellisen kotisi. Rukoile tähän myös Jumalan johdatusta. Siunausta sinulle
Ei kirjoissa ole mitään voimia. Oma mielesi oireilee. Henkivaltojen kuvitteleminen ja pelkääminen saa sinut keskittymään epäolennaisuuksiin Jeesuksen sijasta.
Olen ollut uskossa yli 20 vuotta ja huomannut, että noitahommat ja henkihöperehtimiset ovat psykologisia ilmiöitä. Niitä käsitteitä ehkä tarvittiin aiemmin, jotta ihmiset ymmärtäisivät pysytellä erossa asioista jotka sekoittavat monilla herkillä ihmisillä mieltä. Ja lisäksi uskonnon kautta on käytetty valtaa... eli kaikki tällainen hyvien ja pahojen voimien uskottelu on myös ollut vahva väline vallankäytölle. Loppujen lopuksi kyse on ihmisen psyyken voimasta tai heikkoudesta ja manipuloinnista tai manipuloitavaksi antautumisesta.
Arvelen, että monien uskovaisten ongelma on, että heillä ei ole itsetuntemusta. Monien elämä on ollut lapsesta ja nuoresta asti tavalla tai toisella kovaa ja moni uskovainen on aikuisenakin vielä epävarma, hauras ja keskeneräinen, koska edellytyksiä kasvaa vahvaksi ja itsensä tuntevaksi ei ole ollut. Kun itsetuntemus on heikko, ihminen heijastaa omat sisäiset pelkonsa ja toiveensa ulkopuolelle, vaikkapa nyt henkimaailmaan tai johonkin kirjoihin. Ajatellaan, että usko on jokin suojaava hokkuspokkus ja samalla lailla muut uskomukset nähdään vaarallisina hokkuspokkuksina. Todellisesti niillä on valtaa vain silloin, jos ihminen päättää uskoa niin.
Ei millään tuollaisella ole todellisesti valtaa vahingoittaa sinua. Keskity kasvattamaan itsetuntemustasi ja Jeesuksen tuntemista. Mene sinne, mikä tuntuu hyvältä ja turvalliselta. Älä rääkkää herkkiä hermojasi nyt niillä kirjoilla.
Olin järkyttynyt kouluikäisenä kun luin itseään uskovaisena pitäneen ihmisen kirjan.
Saa lukea, kuitenkin neuvomista ja paasaamista on liikaa.
Olisin tuonkin pelkotilan voinut mitätöidä Raamatun mukaan. Kaikki pikkutarkkuus on paholaisesta, ihminen ei voi ymmärtää kuin rajallisesti, siksi on kohtuutonta ahdistua ja pelätä. Viimeisenä päivänä Jumala tuomitsee heidät jotka tahallaan johtivat etsiviä harhaan.
Mikä jumala? Minkä uskonnon ja kulttuurin? Mitäs jos sinä.oletkin ollut väärässä Jeesuksinesi ja sinut tuomitseekin joku Shiva?
Vierailija kirjoitti:
Mikä jumala? Minkä uskonnon ja kulttuurin? Mitäs jos sinä.oletkin ollut väärässä Jeesuksinesi ja sinut tuomitseekin joku Shiva?
Yksikään ihminen ei tiedä totuutta siitä, mitä tulee tapahtumaan ja onko tuollaista tuomiota ollenkaan. Usko on uskoa, ei tietoa. Jokainen uskonnollinen "mitä jos" -kysymys koskien ihmisen lopullista kohtaloa osoittaa myös kysyjään itseensä.
Niinpä, miten sitten jotkut katsovat oikeudekseen julistaa muille jotain heidän jumalansa tuomiota , kun kukaan meistä ei oikeasti tiedä, kuka siellä tuonpuoleisessa tuomitsee tai on tuomitsematta. Kukin eläköön oman uskonsa ja oppiensa mukaan ja jos joku haluaa tietää muustakin kuin oman syntymäkulttuurinsa silmälappu-uskonnosta, annettakoon siihen kaikille mahdollisuus. Kukin löytää oman tiensä.
Niin
Miksi Jeesus? Miksi ei joku muu.
Oli ainoa, joka pärjäsi kuoleman kanssa.
Tiedettä kannattaa kristityn lukea niin paljon ja pitkälle kuin jaksaa. Totuutta tässä kannatetaan eikä mitään silloin ole salattavaa missään! Nimin sisätautien erikoislääkäri, rakastan luonnontieteitä! Ja tähtitieteitä! Antaa heittää vaan!
Ei voi, kristitty ihminen menettää lukukyvyn täysin kasteessa, ainoa minkä lukeminen heiltä onnistuu on raamatun jakeet.
Sisätautilääkäri, uskotko luomisoppiin vai pidätkö evoluutiota tieteellisenä faktana? Vai onko ID se juttu? Miten paljon uskot Raamatyn olevan totta ja jumalan sanaa ja miten paljon ihmusen kirjoittama kirja, joka on muokkautunut ja karsiutunut moneen kertaan historian aikana? Mitä mieltä olet muista uskonnoista? Onko kristinusko se Oikea uskonto ja totuus ja kaikki muut vääräoppisia, jotka vain odottavat kristittyä totuutta ja maailma on hyvä, kun kaikki ovat kääntyneet kristityiksi?
T. Nelikymppinen radiologi
Minua eivät kiinnosta niinkään filosofiat vaan se, että joku on pärjännyt kuoleman kanssa.
Moro radiologi!
( kiitos, että analysoit ne thx- kuvat muiden mukana! En koskaan näe niistä sitä olennaista!)
Maailman alku on joka tapauksessa paranormaali tapahtuma. Siinä tyhjä alkaa tuottaa materiaa. Se ei ole tämänhetkisen luonnontieteen mukainen prosessi. Asiaa saa minun puolestani tutkia vaikka millä intensiteetillä. Uskon, että emme tiedä sitä vielä. Kuten emme monta muutakaan asiaa. En ole millään lailla asiasta ahdistunut enkä fanaattinen: tutkimus jatkukoon.
Omalla alallani emme edes tiedä, miksi vasta - aineiden tuotanto jollain alkaa ja alkaa DM 1.
Kiinnostavaa!
Onko kristinusko se ainoa oikea?
Jeesus tokaisi vähän kryptisesti, että hänellä on myös muita lampaita ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
Koska? Toisessa todellisuudessa?
Parasta, että ei sulje liikaa ovia
Jeesus ei siihen antanut lupaa.
Eli en tiedä. Roikun itse siinä viitanliepeessä, joka pärjäsi kuoleman kanssa.
Olen ns uskovainen, ev lut, lääkäri, 59 v.
Älä tee mitään, mistä tulee paha mieli, jos olet herkkä ja vastaanottavainen luonteeltasi. Itse en pelkää mitään pahaa, koska olen valon puolella, enkä niin ole kiinnostunutkaan.
On valo ja pimeys. Ihan jo Star Wars klassikossa Luke sanoo: en koskaan käänny pimeälle puolelle. Se on hyvä neuvo.
Hae rauhallisia, luonnettasi kunnioittavia uskovia ystäviä. Älä anna kenenkään manipuloida sinua profetioilla tai ennusmerkeillä, vaikka kuinka vaikuttaisi hurskaalta. Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pääset eroon kaiken maailman peloista ja ennusmerkeillä.
Siunausta elämääsi. Heitä pska roskiin. Muiden roskien tapaan.
Bless!