Tulevana miesopettajana huolettaa ahdistelusyytökset ja työllistyminen
Nyt kun metoon myötä jokainen mies on potentiaalinen ahdistelija ja tapaukset ovat nousseet julkisuuteen, huolettaa tosi paljon oma työllistyminen. Miksi rehtori palkkaisi potentiaalisen ahdistelijan (miehen), jos työtä hakee myös naisia? Miksi rehtori ottaisi riskiä? Jos kuitenkin saisin töitä, niin teinit voivat syyttää mua seksuaalisesta ahdistelusta, jos jokin asia tai kurinpitotoimi ei heitä miellytä. Miten voin puolustautua, jos joku väittää mun "katselevan seksuaalisesti"?
Kuitenkin samaan aikaan valitetaan siitä miten miesopeja on liian vähän. Ymmärrän hyvin, jos tämän jälkeen miehet eivät halua tai uskalla hakeutua opetusalalle
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
sakke kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko sitä mieltä, että jos me too-kampanjaa ei olisi tullut, olisivat asiat ja sinun asiasi paremmin?
Voisitko vastata tähän? Vai onko liian huolestuttava kysymys?
Tietysti vääryydet pitää paljastaa ja väärintekijät asianmukaisesti tuomita, mutta ihmisryhmiä ei pidä käsitellä tai muodostaa vastakkainasetteluja, joista syyttömät joutuvat kärsimään
Ei pidäkään, kukin pitäköön huolen siitä, että oma käytös on asianmukaista. Tässä on tärkeämpää se, että väärä käytös loppuu kuin se, että sinua nyt pelottaa, että veikö joku muu sinun maineesi. Tätä samaa naiset ovat saaneet kokea jo iät ajat. Kun yhden sanotaan käyttäytyvän kevytkenkäisesti jonkun miehen tai naistenkin mielestä, on koko joukko naisia samantien sitä tai tätä. En tarkoituksella käytä rumempaa sanaa, ettei viestiä poisteta, mutta arvaat varmaan mitä tarkoitan.
Eikö vääryyteen voi puuttua ilman vastakkainasettelun muodostamista?
Ap ei ole opettajaksi opiskeleva vaan palstan tuttu ulimies, joka naisvihaajana vastustaa ahdistelun tuomitsemista.
Ap ei tiedä opetusalasta mitään, mikä paljastaa tekstin provoksi, mutta koska aihe on tärkeä, vastaan kuitenkin.
Kyllä, teinit saattavat suutuspäissään syyttää miesopettajia ahdistelusta. Näin on ollut ennen metoo-kampanjoitakin. Teinit keksivät hormonihuuruissaan opettajista juttuja, jotka eivät pidä paikkaansa ja levittävät niitä keskenään. Kaikki muistanevat yläasteelta tapauksia, jossa jostain opettajasta on levitetty huhua, joka jälkikäteen ajatellen ei mitä todennäköisimmin pidä paikkaansa - esimerkiksi että opettaja on ollut humalassa töissä tai pahoinpidellyt jonkun oppilaan kesken oppitunnin. Seksuaalisen heräämisen kynnyksellä olevat tytöt saattavat kokea, että heitä tuijotetaan tai että jokin kosketus on luonteeltaan seksuaalinen, vaikka sitä ei olisi sellaiseksi tarkoitettu.
Yleensä nämä jutut saadaan kuitenkin selvitettyä. Juoruja levitellään mielellään, mutta sitten, kun pitäisi selvittää omalla nimellä rehtorin ja asianosaisen kanssa, mitä on tapahtunut tai mitä on nähnyt, ei kukaan lopulta olekaan nähnyt mitään. Tämän sanon siis todellisia ahdistelutapauksia väheksymättä.
Nuoret pitävät miesopettajista ja kunnioittavat heitä usein naisopettajia enemmän. Myös työtä hakiessa mieshakijoita suositaan. Huoltajat kyseenalaistavat miesopettajan ratkaisuja naisopettajaa harvemmin. Miesopettajilla on siis monessa suhteessa helpompaa. Mahdolliset ahdistelusyytökset ovat poikkeustilanne eivätkä millään muotoa opetustyön perusarkea, joten jos omat ajatukset pyörivät tämän skenaarion ympärillä sillä tavalla, kuin mitä ap:llä näyttäisi pyörivän, kannattanee miettiä jotain muuta alaa.
sakke kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa vähän uudenlainen metoo-provo. Joko tuli lypsettyä kaikki irti ujojen miesten lähestymisvaikeuksista metoon jälkeen?
Ei ole provo. Kuvittele itsesi mun asemaan, kun valmistuminen häämöttää parin vuoden päässä. Eikö yhtään huolettaisi nämä asiat?
Minua huolettaa ainoastaan se, että pidät itseäsi potentiaalisena ahdistelijana.
Itse työskentelen ja opiskelin miesvaltaisella alalla, eikä minua ole koskaan näissä yhteyksissä ahdisteltu.
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, opettajia koulutetaan niin paljon liikaa, että työllistyminen on naisillekin hyvin epävarmaa.
Naisille onkin epävarmaa. Miehiä tullaan palkkaamaan jatkossakin, kaikesta kohusta huolimatta. Ainakin jossakin vaiheessa oli sellainen sääntö, että jos paikkaa hakee kaksi tasaveroista, erisukupuolista hakijaa, pitää valita sen sukupuolen edustaja, jota on alalla vähemmistö eli opetusalalla käytännössä mies. Kai tämä sääntö koskee miehiäkin.
sakke kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sakke kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko sitä mieltä, että jos me too-kampanjaa ei olisi tullut, olisivat asiat ja sinun asiasi paremmin?
Tietysti vääryydet pitää paljastaa ja väärintekijät asianmukaisesti tuomita, mutta ihmisryhmiä ei pidä käsitellä tai muodostaa vastakkainasetteluja, joista syyttömät joutuvat kärsimään
Ei pidäkään, kukin pitäköön huolen siitä, että oma käytös on asianmukaista. Tässä on tärkeämpää se, että väärä käytös loppuu kuin se, että sinua nyt pelottaa, että veikö joku muu sinun maineesi. Tätä samaa naiset ovat saaneet kokea jo iät ajat. Kun yhden sanotaan käyttäytyvän kevytkenkäisesti jonkun miehen tai naistenkin mielestä, on koko joukko naisia samantien sitä tai tätä. En tarkoituksella käytä rumempaa sanaa, ettei viestiä poisteta, mutta arvaat varmaan mitä tarkoitan.
Kyllä voi ja minun mielestäni on puututtukin. Sinun mielestäsi ei. En tahtoisi olla ilkeä, mutta ihan pieni osa minusta sanoo, että ähäkutti. Se ei ole reilua, tiedän. Mutta se kokemasi vastakkainasettelu ja tuntemasi huoli on kyllä pienempi paha tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei tiedä opetusalasta mitään, mikä paljastaa tekstin provoksi, mutta koska aihe on tärkeä, vastaan kuitenkin.
Kyllä, teinit saattavat suutuspäissään syyttää miesopettajia ahdistelusta. Näin on ollut ennen metoo-kampanjoitakin. Teinit keksivät hormonihuuruissaan opettajista juttuja, jotka eivät pidä paikkaansa ja levittävät niitä keskenään. Kaikki muistanevat yläasteelta tapauksia, jossa jostain opettajasta on levitetty huhua, joka jälkikäteen ajatellen ei mitä todennäköisimmin pidä paikkaansa - esimerkiksi että opettaja on ollut humalassa töissä tai pahoinpidellyt jonkun oppilaan kesken oppitunnin. Seksuaalisen heräämisen kynnyksellä olevat tytöt saattavat kokea, että heitä tuijotetaan tai että jokin kosketus on luonteeltaan seksuaalinen, vaikka sitä ei olisi sellaiseksi tarkoitettu.
Yleensä nämä jutut saadaan kuitenkin selvitettyä. Juoruja levitellään mielellään, mutta sitten, kun pitäisi selvittää omalla nimellä rehtorin ja asianosaisen kanssa, mitä on tapahtunut tai mitä on nähnyt, ei kukaan lopulta olekaan nähnyt mitään. Tämän sanon siis todellisia ahdistelutapauksia väheksymättä.
Nuoret pitävät miesopettajista ja kunnioittavat heitä usein naisopettajia enemmän. Myös työtä hakiessa mieshakijoita suositaan. Huoltajat kyseenalaistavat miesopettajan ratkaisuja naisopettajaa harvemmin. Miesopettajilla on siis monessa suhteessa helpompaa. Mahdolliset ahdistelusyytökset ovat poikkeustilanne eivätkä millään muotoa opetustyön perusarkea, joten jos omat ajatukset pyörivät tämän skenaarion ympärillä sillä tavalla, kuin mitä ap:llä näyttäisi pyörivän, kannattanee miettiä jotain muuta alaa.
Miten voisin tietää opetusalasta, jos olen vielä opiskelija ja pääosa tähän mennessä opiskelemista asioista ovat opetettavien aineiden kursseja + pari hassua didaktiikan kurssia? Kiitos muuten hyvästä viestistä ja jos asia on tosiaan noin, niin ehkei mulla ole suurta syytä huoleen
Sinua siis riepoo se, että et voi ahdistella rauhassa?
Vierailija kirjoitti:
sakke kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sakke kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi ja minun mielestäni on puututtukin. Sinun mielestäsi ei. En tahtoisi olla ilkeä, mutta ihan pieni osa minusta sanoo, että ähäkutti. Se ei ole reilua, tiedän. Mutta se kokemasi vastakkainasettelu ja tuntemasi huoli on kyllä pienempi paha tässä tilanteessa.
Sitten meillä on erilaiset näkemykset. Itse olen tunnistanut kaksi vahvaa vastakkainasettelua ahdisteluasiassa: miehet-naiset sekä suomalaiset-ulkomaalaiset. En myöskään ihan ymmärrä miksi pieni osa sinusta sanoo, että ähäkutti. Koska kerrankin miehet joutuvat epäedulliseen asemaan?
sakke kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voisin tietää opetusalasta, jos olen vielä opiskelija ja pääosa tähän mennessä opiskelemista asioista ovat opetettavien aineiden kursseja + pari hassua didaktiikan kurssia? Kiitos muuten hyvästä viestistä ja jos asia on tosiaan noin, niin ehkei mulla ole suurta syytä huoleen
Millainen opettajaopiskelija kysyy neuvoa Vauva-palstalla? Eiköhän siellä yliopistolla ole asiasta paremmin selvillä olevaa väkeä. Itse ainakin opettajaksi opiskellessani kyselin didareilta epäselvistä asioista, myös opiskelukavereiden ja tutoreiden kanssa vaihdettiin ajatuksia tiiviisti. Ammattilehtiä ja -kirjallisuutta seuraamalla saa samoin hyvän kuvan alan ajankohtaisista aiheista. Myös SOOL:sta ja OAJ:stä voi kysyä neuvoa.
Nyt kun uudessa OPS:ssa korostuvat tiedonhankinnan ja -valikoinnin taidot entistäkin enemmän, on surkuhupaisaa, että joku, jonka pitäisi opettaa aihetta, on itse näin kujalla. Mielessä pyörii tällainen iso tulevaan ammattiin liittyvä kysymys, ja tuleva opettaja päättää lähteä selvittämään asiaa Vauva-lehden keskustelupalstalla.
sakke kirjoitti:
En myöskään ihan ymmärrä miksi pieni osa sinusta sanoo, että ähäkutti. Koska kerrankin miehet joutuvat epäedulliseen asemaan?
Ei vaan, että vääryydet tulevat ilmi. Sivutuote on se, että sinua nyt huolettaa maineesi puolesta. Ähäkutti siitä, että joudut miettimään sinäkin tuollaisia asioita. Mutta kuten sanottu, se ei ole reilua. En saisi ajatella niin.
Vierailija kirjoitti:
sakke kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen opettajaopiskelija kysyy neuvoa Vauva-palstalla? Eiköhän siellä yliopistolla ole asiasta paremmin selvillä olevaa väkeä. Itse ainakin opettajaksi opiskellessani kyselin didareilta epäselvistä asioista, myös opiskelukavereiden ja tutoreiden kanssa vaihdettiin ajatuksia tiiviisti. Ammattilehtiä ja -kirjallisuutta seuraamalla saa samoin hyvän kuvan alan ajankohtaisista aiheista. Myös SOOL:sta ja OAJ:stä voi kysyä neuvoa.
Nyt kun uudessa OPS:ssa korostuvat tiedonhankinnan ja -valikoinnin taidot entistäkin enemmän, on surkuhupaisaa, että joku, jonka pitäisi opettaa aihetta, on itse näin kujalla. Mielessä pyörii tällainen iso tulevaan ammattiin liittyvä kysymys, ja tuleva opettaja päättää lähteä selvittämään asiaa Vauva-lehden keskustelupalstalla.
Täällä on varmasti paljon opetusalan henkilöitä ja näistä asioista on helpompi puhua kasvottomana kuten joistakin vastauksista on helppo ymmärtää. On täällä varmaan ollut muitakin keskusteluja, jossa opiskelija stressaa työllistymisestään omalle alalle ja lomalla tämmöiset asiat tuppaavat valtaamaan mielen. Se, että kyselen täällä ei poissulje sitä, että en voisi muualla kysyä asiasta. Tuskin scholaristakaan olisi löytynyt aiheesta mitään
Valkoihoinen hetero miesopettaja on yhä harvinaistuva luonnonvara, metoo on vain yksi lisänaula arkkuun.
Naisten ja miesten maailmat on tässä yhteiskunnassa niin paljon jo eriytyneet että olisi aika palauttaa tyttö ja poikakoulut. Niinhän oli ennen vanhaan hyvään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
sakke kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus voi olla avartavaa tulla ulos boxista ja kysyä mielipidettä oman asiantuntijapiirin ulkopuolelta, suoraan asiakkailta. Yliopistossa voin kysyä opiskelijoilta, pienten koululaisten tuleva opettaja heidän vanhemmiltaan, joita tällä palstalla on.
T.yliopistolehtori
En usko että tämä vaikuttaa palkkaamiseesi. Miehiä toivotaan enemmän kouluihin. Ahdistelusyytösten kanssa saa sen sijaan olla tarkkana. Kyllä ne poikaoppilaatkin osaavat äkkiä vetää ahdistelukortin esiin naisopettajaa vastaan. Jopa niin, että jos kurinpito tms. ei miellytä, niin uhkaavat syyttää ahdistelusta, että pääsevät eroon. Jotkut taas eivät anna seisoa kahta metriä lähempänä kun se on kuulemma ahdistavaa. Vähän hankala katsoa esim. kyseisen pojan tehtäviä tai neuvoa yhtään missään.
Juu, miehenä saat tosiaan olla varovainen. Naisenkin pitää muistaa, että vaikka itse näkee jonkun 13-vuotiaan lapsena, niin silti joku voi tulkita vaikka mitä, jos esim. itkiessä taputtaa olkapäälle. Eräs miesope sanoi, että heti alkaa huuto "älä lääpi", jos fyysisesti yrittää estää räkänokkaisen teinitytön luvattoman toiminnan esim. menemällä tielle tai ohjaamalla olkapäästä tottelematonta pois. Sanoi, että poikien kanssa paljon helpompaa nämä asiat. Hän siis työskentelee just näiden haastavien kanssa.
Itse olen yläkoulussa ja saan pidettyä hyvin näpit erossa niistä teineistä. Pelkäsin alussa, että vahingossa kosken jotenkin väärin, kun aiemmin olin eskarissa työssä ja siellä se kosketus oli luonnollista itkevän lapsen kanssa ja joskus niitä otti syliinkin.
Muuten en miehenä surisi työllistymistä. Opetusala lienee ainoa ala, jossa on hyväksyttyä suosia miehiä naisten ohi työnhaussa. Se on uskomatonta, että se sanotaan ääneen. Joku naisope voisi joskus viedä asian oikein oikeuteen, miksi pätevämpi ja kokeneempi nainen ohitetaan vaan yleisellä hyväksynnällä ja joku just valmistunut jeppe menee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Juu, miehenä saat tosiaan olla varovainen. Naisenkin pitää muistaa, että vaikka itse näkee jonkun 13-vuotiaan lapsena, niin silti joku voi tulkita vaikka mitä, jos esim. itkiessä taputtaa olkapäälle. Eräs miesope sanoi, että heti alkaa huuto "älä lääpi", jos fyysisesti yrittää estää räkänokkaisen teinitytön luvattoman toiminnan esim. menemällä tielle tai ohjaamalla olkapäästä tottelematonta pois. Sanoi, että poikien kanssa paljon helpompaa nämä asiat. Hän siis työskentelee just näiden haastavien kanssa.
Itse olen yläkoulussa ja saan pidettyä hyvin näpit erossa niistä teineistä. Pelkäsin alussa, että vahingossa kosken jotenkin väärin, kun aiemmin olin eskarissa työssä ja siellä se kosketus oli luonnollista itkevän lapsen kanssa ja joskus niitä otti syliinkin.
Muuten en miehenä surisi työllistymistä. Opetusala lienee ainoa ala, jossa on hyväksyttyä suosia miehiä naisten ohi työnhaussa. Se on uskomatonta, että se sanotaan ääneen. Joku naisope voisi joskus viedä asian oikein oikeuteen, miksi pätevämpi ja kokeneempi nainen ohitetaan vaan yleisellä hyväksynnällä ja joku just valmistunut jeppe menee ohi.
Kiitos asiallisesta viestistä. Juuri kurinpitotilanteet ja auttamiset huolettavat eniten. Miesten suosiminen sukupuolen perusteella on myös inhottavaa. Itsekin toivon, että joku naisope vie asian eteenpäin. En todellakaan haluaisi olla työpaikan kiintiömies, joka sai duunin vain jalkovälin perusteella
No se on kyllä tosi, että lähes kaikki miehet ovat rumia ja helvetin huonoja panemaan.