Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen heikkolahjainen nuori

Vierailija
30.12.2017 |

Ja yhteishaku alkaa lähestyä. En pääse varmaan minnekään peruskoulun jälkeen opiskelemaan.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

👳

Vierailija
22/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät olevasi heikkolahjainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut psykologin testeissä ja useissa tutkimuksissa. Älykkyysosamääräni on keskimääräistä alhaisempi ja lisäksi mulla on hahmotusvaikeuksia.

Ap

Vierailija
24/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö omega3 ym. lisäravinteita joiden on todettu parantavan keskittymiskykyä

Vierailija
25/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sinulle on tehnyt diagnoosin heikkolahjaisuudesta? Olemme kaikki erilaisia oppijoita. Jotkut oppivat hyvin teoreettisia asioita, mutta ovat aivan tumpuloita tavallisissa kotitöissä. Joillekin taas käytännön työt sopivat kuin tyhjää vaan.

Eräs kasvatustieteiden tohtori kertoi jossakin haastattelussa, että hänelle lyötiin "huono oppija" -tarra otsaan jo peruskoulussa. Näin ollen hän ei hakenut lukioon, vaan ammattikouluun ja kas kummaa, että teorian ja käytännön yhteensovittava ja yksilöllisempi opetus sopi hänelle erittäin hyvin. Niin hyvin, että hän rohkaistui saatuaan kannustavaa palautetta opiskeli itsensä lopulta tohtoriksi asti. Koulu suosii aivan liikaa tyttömäistä ulkolukua (itsekin olen nainen), jossa soveltaminen ja itse tekeminen on liian  vähälle. Varsinkin matematiikan ja kielten opiskelussa päästäisiin parempiin tuloksiin, jos opetus olisi käytännönläheisempää.

Vierailija
26/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinullahan näyttää olevan kielellinen puoli hallussa kirjoittelujesi perusteella. Et sinä ainakaan minun mielestäni mikään heikkolahjainen ole, olet mielestäni ikäistäsi lahjakkaampi kirjoittaja sekä osaat kieliopin virheettömästi. Uskon, että sinussa on potentiaalia asiaan jos toiseenkin ;) Olen itse myös tahallinen alisuoriutuja joskus, kuten taisit eräässä edellisessä viestissäsi mainita, joten et ole sen kannalta todellakaan ainoa. Toivon ap sinulle kaikkea hyvää tulevaisuutta varten ja uskon hyvinkin vahvasti, että sinulla on monia lahjakkuuksia, joten käytä niitä opiskelupaikan etsinnöissä ja ennenkaikkea mieti mikä sinua kiinnostaisi sekä mitä haluaisit tulevaisuudeltasi. Tsemppiä!

Vierailija
27/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen olisi päässyt tehtaalle tms

Vierailija
28/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mutta ei enää. Muutenkin vaikea löytää töitä nykyaikana, saati sitten minun kaltaisten luusereiden. :( On kurjaa olla typerä.

Ap

Vierailija
29/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
30/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ja opo ovat sitä mieltä, että se on turha. Lisäksi matkat olisivat liian pitkiä.

Ap

Unohda vanhemmat ja opo, nyt on kyse sinusta. 10-luokka ehdottomasti.

Vierailija
31/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirjoitustaito tarkoita sitä, etteikö olisi heikkolahjainen. Osaan itsekin tyhmyydestäni huolimatta kirjoittaa melko normaalitasoisesti, siihen menee vain liian paljon aikaa. Lukiossa uusin lähes kaikki äidinkielen kurssit ja sitten vielä kyseisen aineen kirjoituksetkin, koska en ensi yrittämällä yksinkertaisesti pärjännyt vaaditussa tahdissa.

Onneksi olin kelvollinen sentään matemaattisissa aineissa, vaikka en niidenkään kokeissa yleensä ehtinyt kaikkia tehtäviä tekemään. Muuten keskiarvoni olisi ollut täysin toivotonta katsottavaa yhteishakua ajatellen. Lukiopohjalla, änkytyksellä ja yhden kesän työkokemuksella sitten töitä hakemaan..

-t. ei-ap

Vierailija
32/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiosta en selviäisi, mutta en myöskään varmaan amiksesta. Kaikki käytännön aineet oli joku 6 tai 5. :(

Ap

Niin miksi se 10-luokka ei olisi hyvä oponkaan mielestä? Aika surullista, jos ap tiedostaa nyt jo tippuvansa oravanpyörästä peruskoulun jälkeen. Eiköhän sinulle jokin paikka löydy ja tsemppaan siellä saadaksesi paremmat paperit jatkoon. Harjoitteleminen kannattaa heikkolahjaisuudella synkistelyn sijaan.

Vierailija
33/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ilm. Perinteisin menetelmin oppiva. Katso erilaiset oppivat netistä esim. hero. On oppimisstrategioita myös sinulle olemassa. Ja käy erityisopettajan juttusilla heti kun koulu alkaa.

Vierailija
34/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppiluokkaa ei täällä ole, joten pitäisi saada joku vuokrakämppä enkä pärjäisi yksin.

Olen melko varma, että tulen vielä syrjäytymään eikä tulevaisuuteni vaikuta millään tavalla valoisalta. Tekee mieli luovuttaa jo.

Ap

Vierailija
35/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokeiltu kaikki systeemit ja mulla on HOJKS, mutta eipä niilläkään ihmeitä tehdä.

Olen vakavissani alkanut suunnitella jo omaa lähtöäni täältä, koska ajatus siitä kaikesta tulevasta syrjäytymishelvetistä ahdistaa jo nyt.

En vaan millään jaksa enää, olen ihan totaalisen loppu.

Ap

Vierailija
36/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulle on siis ihan erityisopettaja suoraan sanonut, ettei usko, että voisin pärjätä lukiossa. Että ei kannattaisi edes hakea.

Ap

Vierailija
37/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä pitäisi olla vielä unelmia ja nuoruuden intoa. :(

Vierailija
38/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi ja molemmat ovat amiksessa.

Tai oikeastaan vain toinen heistä on paljastanut tuon diagnoosinsa, mutta sillä toisellakin on numerot joko 5 tai 6.

Kyllä kunta sulle jonkun paikan varmaan osoittaa. Näille ainakin osoitti.

Se, joka on kertonut diagnoosinsa (laaja-alainen oppimishäiriö) opiskelee lähihoitajaksi. Hän oli ensin noin kuukauden jossain jatko, opintoihin valmistavassa ohjauksessa ja sieltä ohjautui jotenkin tuonne lähihoitajaopintoihin.

Se toinen opiskelee autopeltisepäksi. Ei päässyt ihan heti silloin kuin tulokset kesällä julistettiin, mutta jotenkin sitten pääsi pari kolme viikkoa myöhemmin tuonne. Eli hän sai tietää jo kesällä.

Kyllä sinäkin varmaan jonkin ammatin saat. Älä lannistu.

Vierailija
39/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin varmaan pitäisi. Minulla ei ole koskaan ollut intoa eikä toivoa, aina vaan kurjaa ja ahdistavaa. Terveyshuolet varjostaneet elämää koko ikäni, myöhemmin vielä mielenterveysongelmat. Olen aina ollut yksinäinen, ehkä jollain tavalla syrjäytynyt eikä kukaan oikein pidä minusta. Kuka nyt urpon kaveri haluaisi olla? Joskus on oltu kavereita, koska minua on helppo käyttää hyväksi. Olen myös liian kiltti ja sinisilmäinen.

Ap

Vierailija
40/48 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

39 lisää: ja Varo, ettet syrjäytä itse itseäsi. Kun pääset jonnekin opiskelemaan, opiskele se ammatti perusteellisesti ja tule hyväksi siinä. Mutta ÄLÄ ala käyttää päihteitä. Nuo molemmat tuttuni (etenkin se diagnoosinsa paljastanut) ovat nyt suuressa vaarassa joutua päihdekierteeseen.

Pidä tärkeimpänä sitä, ettet käytä päihteitä liikaa eikä koskaan huumeita. Sulle tulee hyvä elämä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme