Mitä ajattelet ihmisestä, joka asuu vuokralla?
Olen 20-vuotias, vanhempani omistavat omakotitalon ja ovat aina opettaneet, että vuokralla asuvat ovat yhteiskunnan alinta luokkaa. Nykyäänhän on mahdollista laatia pankin kanssa erinomainen asuntolainasuunnitelma (niin jos tekee kunnon töitä) ja saada sellainen asunto kuin itse haluaa, eikä mitään kaupungin massana rakennettuja vuokrattavia pikkuhökkelyksiä.
?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asuminen on monessa tilanteessa einomainen vaihtoehto. Jos kuitenkin etsii pidempiaikaista asuntoa, on oman asunnon hankkiminen järkevämpää jo pelkästään siksi, että vuokrasopimus voi aina päättyä.
Asumisvarmuus on yksi nistä syistä miksi hankin oman. Neljä kertaa jouduin muuttamaan vuokra-asunnosta pois enemmän tai vähemmän vasten tahtoani.
Trolli täytyy olla tai vajaaMielinen. Itse en ajattele mitään sillä minulle on aivan sama millaisissa asunnoissa ihmiset asuvat.
Jep ja 180.000 saa pääkaupunkiseudulta kerrostalosta yksiön tai kaksion riippuu paikasta, ei omakotitaloa. Itse asuin aluksi vuokralla, kun ei ollut vakituista työtä eikä varmuutta siitä mihin suuntaan seuraavaksi. Vuokrakämpästä pääsee kuukaudessa eroon toisin kuin omistusasunnosta.
Asun omistusasunnossa, ei vakituista työpaikkaa (tosin keikkaa jatkuvasti, suht hyväpalkkaista) ja lisäksi oli säästöjä. Ikää 20v, pohdin vielä mitä lähtisin opiskelemaan/ hankkia oikeasti kiinnostava työ
Vierailija kirjoitti:
Ap, asutko itse omistusasunnossa? Tai jo asut lapsuudenkodissa, muutatko sieltä omistusasuntoon?
Asun vanhempien luona. Muutan omistuasuntoon tulevaisuudessa.
Ap
Tyhmät vassut asuu vuokralla.
Fiksu rikas sijoittaja asuu omistusasunnossaan ja kerää sijoitusasunnoistaan sossun maksamat vuokraavustusmassit taskuunsa.
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä minä ajattelisin? Tuli asuttua muutamakin vuosi vuokralla, kun työt olivat lyhyinä pätkinä siellä ja täällä, mahdollinen muutto toiselle paikkakunnalle häämötti koko ajan muutamien kuukausien päässä. Lopulta tuli asuneeksi samassa kaupungissa suurimman osan tuosta ajasta, mutta senhän tiedän vasta nyt jälkikäteen.
Kun töiden sijainti varmistui, menin aika pian pankkiin kyselemään lainaa. Vaellusvuosien jälkeen on kiva, kun on oma kämppä, ja onhan se näillä koroilla myös edullisempaa asumista kuin vuokralla (tämä kotipaikkakunnallani, ei voi yleistää koko Suomeen).
Omassa omassa on aina halvemi asua kuin vuokralla toisen omassa.
Vuokralla asuminen kannattaa vain jos joku muu maksaa vuokran (asumistuki).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempasi eivät sitten opettaneet, ettei asuntolainoja noin vain myönnellä kenelle tahansa pankin ovesta dallailevalle? Tottakai oma asunto on järkevin vaihtoehto, mutta ei se ole kaikille mahdollinen.
Vanhempani opettivat, että mitään 2000e/kk asuntolainoja ei tietenkään myönnetä jos palkka on luokkaa 1500e/kk. Mutta jo muutamien tonnien kuukausipalkalla voidaan helposti myöntää 600e/kk asuntolaina, joka kattaa 25 lainavuoden jälkeen jopa 180 000 euroa.
Ap
Niin ja se muutaman tonnin kuukausipalkkahan putoaa syliin tuosta vaan? Varsinkin 20-vuotiaalle?
Vanhemmat ovat opettaneet, että puute rahasta on merkki laiskuudesta. Eli jos se muutaman tonnin kuukausipalkka ei putoa syliin, sinussa on jotain vikaa.
Ap
Voi voi. Kova elämä tulee olemaan sinulla.
Suomessa vuokra-asumisen ongelma on järjettömät vuokrat. Tämä taas johtuu älyvapaasta politiikasta, jolla maksetaan asumistukia suoraan asuntosijoittajien taskuun.
Esim. Saksassa vuokra-asuminen on suosittua, koska se on halpaa!
Suomessa kannattaa (jos vain pystyy) hankkia oma asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempasi eivät sitten opettaneet, ettei asuntolainoja noin vain myönnellä kenelle tahansa pankin ovesta dallailevalle? Tottakai oma asunto on järkevin vaihtoehto, mutta ei se ole kaikille mahdollinen.
Vanhempani opettivat, että mitään 2000e/kk asuntolainoja ei tietenkään myönnetä jos palkka on luokkaa 1500e/kk. Mutta jo muutamien tonnien kuukausipalkalla voidaan helposti myöntää 600e/kk asuntolaina, joka kattaa 25 lainavuoden jälkeen jopa 180 000 euroa.
Ap
Niin ja se muutaman tonnin kuukausipalkkahan putoaa syliin tuosta vaan? Varsinkin 20-vuotiaalle?
Vanhemmat ovat opettaneet, että puute rahasta on merkki laiskuudesta. Eli jos se muutaman tonnin kuukausipalkka ei putoa syliin, sinussa on jotain vikaa.
Ap
Voi voi. Kova elämä tulee olemaan sinulla.
Hyvin olen tähän asti pärjännyt!
Ap
Nuoret vuokralla asuvat ihan normeja. Lähemmäs 30v vuokralla asuvat on täällä päin köyhiä tai juuri eronneita.
Tosin itsellä helppo huudella täältä jumalattoman isosta omasta talosta rinnetontilla😂
Koko ikäni oon asunu vuokralla, olen ollut arka ottamaan velkaa. Kelle sen talon jättäisin?? Nyt ei tarvitse sitä miettiä ,eikä ole pennin jetiä velkaa minnekkään. Ei tarvi huolehtia jos joku paikka pettää toisi on omassa. Ölen tyytyväinen asumiseeni.
Itse kuvittelisin olevani jossain oikeassa työssä kun tienaan reilusti yli keskiverto suomalaisen palkan, mutta nyt tuli eka kerta vastaan kun kuulen että pankissa voi suunnitella tuollaisia hienoja suunnitelmia joiden avulla saa unelmiensa asunnon...
Tässä keskustelussa muuten kiteytyy hyvin se minkä takia Suomessa ei muuteta niin hanakasti töiden perässä kuin joissain toisissa maissa missä vuokra-asuminen on yleisempää. Ostamalla oman talon suomalainen ostaa itselleen myös ihmisarvon. Sitten kun se oma talo on rakennettu ja rempattu omannäköiseksi niin sieltä ei todellakaan ihan helpolla muuteta enää pois kuin vasta ihan pakon edessä, eikä ehkä silloinkaan. Mikäli koko talo saadaan siis edes myytyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 20-vuotias, vanhempani omistavat omakotitalon ja ovat aina opettaneet, että vuokralla asuvat ovat yhteiskunnan alinta luokkaa. Nykyäänhän on mahdollista laatia pankin kanssa erinomainen asuntolainasuunnitelma (niin jos tekee kunnon töitä) ja saada sellainen asunto kuin itse haluaa, eikä mitään kaupungin massana rakennettuja vuokrattavia pikkuhökkelyksiä.
?
Tunnen samanlaisesta perheestä kotoisin olevan asunnottoman. Luottotiedottomalle päihdeongelmaiselle ei hirveästi myönnetä lainoja eikä näköjään aina vuokra-asuntoakaan.
En pidä vuokralla asuvaa ihmistä huonompana, minun maailmankuvassani raha ja omaisuus ei määritä ihmisarvoa. Pidin omia vanhempiani typerinä, kun he päivittelivät serkkuani: serkkuni perheineen asui vuokralla ja silti he matkustivat ulkomaille.
En oikein tiedä, voiko elämässä pärjätä ihminen joka ei ole oppinut ajattelemaan, ei edes vanhemmiltaan.
35v,neljä lasta. Silti vuokralla. En saisi edes lainaa
Trollollooloo