Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupan kassalla työskentelevät: antakaa käyttäytymisohjeita tumpelolle asiakkaalle

Vierailija
30.12.2017 |

Mitkä ovat yleisimmät asiakkaiden tekemät mokat jotka teitä ärsyttävät tai hankaloittavat työtänne?

Itse olen saanut viime päivinä palautetta mm. hihnalle lappeelleen asetetuista pulloista (olisi kuulemma pitänyt laittaa pystyyn) ja myyjälle suoraan ojennetusta pullonpalautuskuitista (olisi pitänyt laittaa kassakoneen viereen tasolle).

En siis millään pahalla, mutta ihan vaan ymmärtämättömyyttäni olen toiminut näin.

Mitä muuta sellaista minun kuuluisi tietää, mitä ei missään kerrota, mutta jotta toimisin oikein kaupan kassalla?

Kommentit (223)

Vierailija
41/223 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihan noin vakavaa. Relaa.

Vierailija
42/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarpeeton aloitus. Saavat kassojen pimut olla kiitollisia että asiakkaita riittää ennen kuin kaikki on korvattu automaattikassoilla.

Tällainen 50v kassa"pimu" on kiitollinen saamastaan työpaikasta ja kaikista asiakkaista eikä hermostu oli limsapullo sitten pystyssä tai lappeellaan kassahihnalla. Kaikki tavat kelpaa. Onkohan tuo ärsyyntyminen jotenkin nuorten pimujen ominaisuus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeeko se lukija viivakoodit olivatpa ne miten päin tahansa menossa kassalle? Jotkut asettelevat tavarat niin, että se olisi mahdollisimman helposti luettavissa. Siis onko sillä väliä?

Ihan sama miten päin laitat tuotteet hihnalle, kyllä me kassapimut käännetään ne lukijalle sopivaan asentoon :)

Vierailija
44/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

a) Jos asiakkaalla on paljon ostoksia, laitan tietyt pullot ja tölkit (erityisesti kapeat ja pitkät) erikseen hihnalta pois ja kassapöydän sivuun, koska se hihna loppuu ennen aikojaan ja erityisesti 1,5 litran Pepsi-, Jaffa- ym. pullot kaatuu välittömästi. Jos taas ostoksia on vähän, laitan ne pullot lappeelleen menemään hihnaa myöten.

b) Sen pullokuitin saa antaa suoraan käteen, ainakin minulle. En tiedä miksi se olisi "kiellettyä" sillä jossain vaiheessa sekin vetää kassan kautta. Eri asia on, haluaako pullokuitin lunastaa erikseen rahana, jolloin asiakas pitää kyseisen pullolapun niin kauan itsellään kunnes vanha kuitti on saatu päätökseen.

Itsellä on kyllä muutama vinkki asiakkaille:

1. Jos et halua kuittia, mainitse siitä. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin tarjota kuittia jonka asiakas vihaisena repäisee kädestä ja heittää samantien roskiin katsomatta. Jos taas otat sen, älä ole ärsyyntynyt jos olet sattunut käyttämään paljon rahaa ruokaan sinä päivänä. Se ei ole kassojen vika.

2. Yritä laittaa tuotteet edes jonkinlaiseen painojärjestykseen. Vaikka ne tuotteet olisivat olleet korissa tai kärryssä painavimmat alimmaisena, hihnalla pystyy varmastikin järjestelemään ne edes osittain. Kassat pystyvät työskentelemään paljon nopeammin sen ansiosta.

3a. Älä käytä maksuvälineenä 10 euron ostoksiin pelkästään 5, 10 ja 20 sentin kolikoita jos takana on pitkä jono. Tilannetajua kiitos.

3b. Älä tyhjennä koko rahapussia/kolikkokasaa kassan käteen ja sano "ota siitä". Ei ole meidän tehtävämme ottaa toisten rahoja suoraan rahapussista. Poikkeuksena esim. liikuntarajoitteiset tai käsistään heikot asiakkaat.

Siis painavimmat ensin?

Minun puolesta asiakas saa laittaa ostoksensa hihnalle ihan missä järjestyksessä hyvänsä. Yleensä jos asiakas alkaa heti pakkaamaan ostoksiaan, valikoin hihnalta ensin ne painavimmat maitopurkit ja limsat jotka on paras pakata kassin pohjalle. Pienet kevyet tuotteet (salaatit, hiivapala) nostan jonkin rasian päälle etteivät mene rikki pakkaushihnalla. Pientä huomaavaisuutta asiakasta kohtaan.

Vierailija
45/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Älä laita pullolappuja, kolikoita, seteleitä tai korttiasi hihnalle. Ei ole kassan vika jos teet näin ja lappu häviää.

2. Älä ota korttia pois jos pinkoodi menee väärin. Jos kortin kanssa on muuten ongelmia KYSY kassalta äläkä työnnä sitä korttia ees ja taas ja sisään ja ulos koneessa.

3. Etsi maksuväline hyvissä ajoin. Jos olet hidas laskemaan kolikoita, anna kassan laskea.

4. Älä nosta hihnalle ostoksiasi ennen kuin edellinen asiakas on laittanut omansa, jotta hänen ostoksilleen jää tilaa. Nostele ostoksesi hihnalle kassan päädyssä, älä kassatyöntekijän kohdalla (tällöin takanoleva asiakas ei ala laittamaan omia ostoksiaan hihnalle ennen kuin olet saanut omasi laitettua).

5. Tärkeintä kuitenkin on, että kohtelet työntekijää kuin ihmistä ja olet peruskohtelias. Kassalla näkee kaiken maailman törppöjä, jotka tekevät tarkoituksella asioimisesta mahdollisimman vaikeaa. Kenenkään normaalin, hyväntahtoisen ihmisen pienet "mokat" ei siis ole mikään iso juttu.

Tuo kolmos kohta, pakko sanoa, ihan sama loppujen lopuksi lasketko niitä kolikkoja, se kassa joutui ne kuitenkin laskemaan itse myös, ei hän voi vaan luottaa että ne ~30kpl 10 senttisiä riittää sun ostoksiin vaikka kuinka sanoisit että on siinä oikea summa. Tietty hyvä on, että siinä on tarpeeksi rahaa eli sulla on varaa ostoksiisi, mutta se kassan on silti laskettava antamasi summa.

Vierailija
46/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pinkoodi menee väärin ÄLÄ OTA SITÄ KORTIA POIS KONEESTA!

Juu tämä! Sen koodin saa näppäillä saman tien uudestaan. Jos otat kortin pois, tapahtuma hidastuu, kun maksupääte hylkää tapahtuman ja sitten pitää odotella, että voidaan aloittaa uudelleen. 

Vierailija
47/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kassalla, en enää. Mikä v!tutti:

- ostokset hihnalla kauheassa röykkiössä. Sitä kasaa on niin rasittavaa purkaa, kun jotkut oikeasti laittavat kärryllisen tavaraa yhteen läjään. Argh.

- no tietenkin tervehtimättä jättäminen. "Moi", that's it. Ei ole vaikeaa.

- en ymmärrä asiakkaita jotka keräilevät ostokset omiin kasseihin. Ei sinulla ole mitään oikeutta tunkea omaan 'taskuun' jotain mitä et omista.

- jos olet huono ihminen ja ostelet muovipusseja, niitä ei tarvitse laittaa hihnalle. Riittää että kertoo myyjälle montako pussia on ottanut. Ja sitten taas jokaisesta omasta laukusta kaivetusta pussista ei tarvitse infota myyjää. Kyllä sen huomaa onko pussi käytetty vai ei.

- en myöskään ymmärrä ihmisiä, jotka laittavat jugurtit, vanukkaat ja/tai viilit pikkupussiin ennen kassalle menoa. Älä osta niin paljon, jos et jaksa laittaa ostoksiasi tavallisesti hihnalle.

- jos korttikone ei toimi heti, sitä korttia ei tarvitse venkslata eestaas koko ajan. Tietokoneelta pitää painaa korttimaksunappulaa ennen kuin voi maksaa. En muista enää tarkalleen miten homma toimi, mutta se kortin kanssa pelleily otti hermoon. Odota hetki, saatana.

Vierailija
48/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovat yleisimmät asiakkaiden tekemät mokat jotka teitä ärsyttävät tai hankaloittavat työtänne?

Itse olen saanut viime päivinä palautetta mm. hihnalle lappeelleen asetetuista pulloista (olisi kuulemma pitänyt laittaa pystyyn) ja myyjälle suoraan ojennetusta pullonpalautuskuitista (olisi pitänyt laittaa kassakoneen viereen tasolle).

En siis millään pahalla, mutta ihan vaan ymmärtämättömyyttäni olen toiminut näin.

Mitä muuta sellaista minun kuuluisi tietää, mitä ei missään kerrota, mutta jotta toimisin oikein kaupan kassalla?

Onpa outo kauppa. Tapahtuiko tämä jossakin päin Suomea, missä ihmiset ovat muutenkin tympeitä toisilleen ja käytöstavat hukassa?

Itse käännän hedelmä- ja vihannespussit niin, että hintalappu näkyy ja on helpompi työntää lukijaan niin päin. Pullokuitin annan milloin käteen, milloin laitan tasolle. Pullot ovat milloin pitkällään, milloin pystyssä. Tuli mieleen että isoissa pulloissa on vähemmän nosteltavaa ja väänneltävää jos ne ovat pitkällään nauhalla. Koskaan ei ole tullut mitään "palautetta", millaista se edes on? Aivan outoa. 

Saan yleensä hyvää palvelua. Kauppa on tietysti useimmiten tuttu lähikauppa, tervehdimme henkilökunnan kanssa toisiamme kaupan ulkopuolellakin (tämä Helsingissä). Tärkeintä molemmin puolin on, että tervehtii ja kiittää, voi jopa hymyilläkin. Asiakas voi yrittää helpottaa kassan ja muiden asiakkaiden oloa: jos on pitkä jono, paljon tavaraa, ne voi ottaa kassalta takaisin ostoskärryyn ja mennä maksamisen jälkeen sivuun pakkaamaan kassinsa. Kaikilla on helpompaa. 

Vierailija
49/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aikoja sitten kassan takana, mutta eiköhän nämä päde yhä...

1. Jokaisella meillä on huonoja päiviä sinulla ja minulla, mutta ethän siitä huolimatta rähise kassalle, ei hänkään purkaa pahaa oloaan sinuun.

2. Älä flirttaile kassalle. Ikinä. Olit kuinka rikas, komea, mahtava tai upea tahansa, hän on töissä eikä välitä kuulla miten hyvät tissit tai kauniit silmät omistaa. Eivät he oikeasti tykkää siitä vaikka hymyilevätkin. He ovat kohteliaita, eivät imarreltuja.

3. Älä laita mitään maksuvälinettä hihnalle, se voi ne syödä.

4. Älä nojaa kassan edessä olevaan tiskiin tai pahimmillaan sorki kassan puolelle sen tiskin yli. Se ei ole sitä varten.

(Ps. Itsekin laitoin myyjänä ja asiakkaana ne pullot kallelleen, muuten ne kaatuu hihnan liikkeelle lähtemisestä tai pysähtyessä.)

Vierailija
50/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huomaat, että jokin tuote on mennyt rikki ja haluat hakea uuden, maksa ensin ne ostokset ja hae se uusi tuote vasta sitten. Sen tuotteen hinta voidaan ottaa siitä rikki menneestä tuotteesta, joten sinun ei tarvitse ostaa sitä erikseen. Jos lähdet hakemaan sitä tuotetta ennen kuin olet maksanut, koko jono pysähtyy. 

Jos haluat tehdä kassalla jotain muuta kuin maksaa sen hetkiset ostoksesi, esim maksaa tililaskun. lunastaa arpavoittoja tai nostaa rahaa, ne kassaan lyödyt tavarat pitää kuitenkin maksaa ensin, koska se tapahtuma on siinä kassalla kesken. Usein käy niin, että olen lyönyt jo kaikki tavarat ja sitten asiakas ihmettelee, miksei voi nostaa rahaa. 

Vierailija
51/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kassalla, en enää. Mikä v!tutti:

- ostokset hihnalla kauheassa röykkiössä. Sitä kasaa on niin rasittavaa purkaa, kun jotkut oikeasti laittavat kärryllisen tavaraa yhteen läjään. Argh.

- no tietenkin tervehtimättä jättäminen. "Moi", that's it. Ei ole vaikeaa.

- en ymmärrä asiakkaita jotka keräilevät ostokset omiin kasseihin. Ei sinulla ole mitään oikeutta tunkea omaan 'taskuun' jotain mitä et omista.

- jos olet huono ihminen ja ostelet muovipusseja, niitä ei tarvitse laittaa hihnalle. Riittää että kertoo myyjälle montako pussia on ottanut. Ja sitten taas jokaisesta omasta laukusta kaivetusta pussista ei tarvitse infota myyjää. Kyllä sen huomaa onko pussi käytetty vai ei.

- en myöskään ymmärrä ihmisiä, jotka laittavat jugurtit, vanukkaat ja/tai viilit pikkupussiin ennen kassalle menoa. Älä osta niin paljon, jos et jaksa laittaa ostoksiasi tavallisesti hihnalle.

- jos korttikone ei toimi heti, sitä korttia ei tarvitse venkslata eestaas koko ajan. Tietokoneelta pitää painaa korttimaksunappulaa ennen kuin voi maksaa. En muista enää tarkalleen miten homma toimi, mutta se kortin kanssa pelleily otti hermoon. Odota hetki, saatana.

Myöskin entisenä kassatyöntekijänä voi sanoa, että leikkaas se k*rpä pois otsasta, sulla on hirveä asenne. Ainoastaan tuohon vipaan kohtaan voin vähän samaistua. Vähän.

Vierailija
52/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu tämä! Sen koodin saa näppäillä saman tien uudestaan. Jos otat kortin pois, tapahtuma hidastuu, kun maksupääte hylkää tapahtuman ja sitten pitää odotella, että voidaan aloittaa uudelleen. 

Jaa. Meidän lähikaupassa myyjät sanoo AINA, että ota kortti pois ja sitten yritetään uudestaan. Mihin sitä tässä nyt uskoisi?

Vierailija
53/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä saa vähän flirttaila jos olet lihaksikas komea ja tumma 20-28v.

T. Kassatäti

Vierailija
54/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Meidän lähikaupassa myyjät sanoo AINA, että ota kortti pois ja sitten yritetään uudestaan. Mihin sitä tässä nyt uskoisi?

Oletko varma, että nyt puhut siitä, että pin-koodi meni väärin, etkä siitä, että pääte ei lue sirua. 

Vierailija
55/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aina odotan, että kassa kertoo, mitä minun pitää tuolloin tehdä. Olen vain asiakas enkä kassatyön asiantuntija. Ihan ystävällisesti ovat neuvoneet.

Vierailija
56/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut aikoja sitten kassan takana, mutta eiköhän nämä päde yhä...

1. Jokaisella meillä on huonoja päiviä sinulla ja minulla, mutta ethän siitä huolimatta rähise kassalle, ei hänkään purkaa pahaa oloaan sinuun.

2. Älä flirttaile kassalle. Ikinä. Olit kuinka rikas, komea, mahtava tai upea tahansa, hän on töissä eikä välitä kuulla miten hyvät tissit tai kauniit silmät omistaa. Eivät he oikeasti tykkää siitä vaikka hymyilevätkin. He ovat kohteliaita, eivät imarreltuja.

3. Älä laita mitään maksuvälinettä hihnalle, se voi ne syödä.

4. Älä nojaa kassan edessä olevaan tiskiin tai pahimmillaan sorki kassan puolelle sen tiskin yli. Se ei ole sitä varten.

(Ps. Itsekin laitoin myyjänä ja asiakkaana ne pullot kallelleen, muuten ne kaatuu hihnan liikkeelle lähtemisestä tai pysähtyessä.)

Samaa mieltä erityisesti kohdista 3 ja 4. Neloskohta on ärsyttävä, kun jotkut esim roikottavat käsiään siinä tiskin yli siten, että en näe sitä näyttöä ja esim loppusumma pitää arvata. Ja jotkut tunkevat niitä tavaroita sinne lukijan eteen ja se voi sekoittaa koko homman. Esim edellisen asiakkaan ostokset ovat vielä maksamatta, niin se konehan sitten lukee jo ne sinunkin ostoksesi. 

Ja kolmoskohdasta muistan sellaisen tapauksen, kun eräs asiakas usein ylimielisesti heitteli setelinsä siihen hihnalle. Kerran sitten olin vielä palvelemassa edellistä asiakasta ja tämä seuraava asiakas heitti jonkin pienen ostoksen siihen hihnalle ja kahdenkympin setelin. Näin kyllä, että hän teki näin, mutta minulla oli vielä edellinen asiakas palvelematta, joten en vielä seuraavan asiakkaan tavaroihin koskenut. Sitten kun sain edellisen asiakkaan hoidettua ja otin hänen ostoksensa hihnalta, mutta sitä rahaapas ei enää ollutkaan hihnalla. Olin jo aiemmin pysäyttänyt hihnan, koska näin sen rahan siinä hihnalla enkä halunnut, että se menee sinne hihnan väliin. Oli käynyt niin, että jonossa seuraavana ollut poika oli sen rahan ottanut siitä hihnalta. Asiakas tietysti syytti minua ja vaati, että tutkin sieltä kassahihnan välistä tai kassalippaasta, ettei se raha mennyt sinne. No ei löydetty eikä kassassa ollut ylimääräistä rahaakaan. Ei ole sen jälkeen tämä henkilö laittanut rahaa hihnalle. 

Vierailija
57/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että nyt puhut siitä, että pin-koodi meni väärin, etkä siitä, että pääte ei lue sirua. 

Kyllä olen.

Vierailija
58/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarpeeton aloitus. Saavat kassojen pimut olla kiitollisia että asiakkaita riittää ennen kuin kaikki on korvattu automaattikassoilla.

Pissojen kamut? Onneksi ei sentään kappelin pimut!

Vierailija
59/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Only in Finland.

Tehdään intopiukalla numeroituja sääntölistoja oikeasta kassakäyttäytymisestä :)

Vierailija
60/223 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen.

Okei. Et sitten ilmeisesti asioi s-ryhmässä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi