Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupan kassalla työskentelevät: antakaa käyttäytymisohjeita tumpelolle asiakkaalle

Vierailija
30.12.2017 |

Mitkä ovat yleisimmät asiakkaiden tekemät mokat jotka teitä ärsyttävät tai hankaloittavat työtänne?

Itse olen saanut viime päivinä palautetta mm. hihnalle lappeelleen asetetuista pulloista (olisi kuulemma pitänyt laittaa pystyyn) ja myyjälle suoraan ojennetusta pullonpalautuskuitista (olisi pitänyt laittaa kassakoneen viereen tasolle).

En siis millään pahalla, mutta ihan vaan ymmärtämättömyyttäni olen toiminut näin.

Mitä muuta sellaista minun kuuluisi tietää, mitä ei missään kerrota, mutta jotta toimisin oikein kaupan kassalla?

Kommentit (223)

Vierailija
21/223 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pullot on oikeasti fiksuin laittaa hihnalle pystyasennossa.

Ok. Ja sitten laittavat ne itse kyljelleen viivaakoodin luvun jälkeen :O

No se nyt on ihan loogista. Se kaukalo kun on yleensä vähän kallellaan alaspäin ja hihnakaan ei yltä sinne loppuun asti vaan jossain kohtaa tulee stoppi ja pystyssä oleva painavampi tavara, kuten iso limsapullo voi pian lentää sieltä laidan yli, jos se pystyssä on.

Sekö sitten on loogisuuden arvoista jos asiakkaalla menee juomaa kotona hukkaan sen takia että myyjän on helpompi lukea koodi ja pullo kaatuu sen takia että on pystyssä??!! Ajattele muitakin kuin itseäsi!

Vierailija
22/223 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan puhut selkeästi ja riittävällä äänellä, ettei tarvitse useaan otteeseen kysyä mitä sanoit.

Kiitti vinkistä. T: Huntingtonin tautia sairastavan avustaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/223 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi törkein juttu: tehdään tavaroista vuori siihen hihnalle! Luulette, että se nopeuttaa, mutta se hidastaa kaikkia.

Mä tosin tönäisen sen vuoren nurin, että voin vetää ne tavarat rullia myöten skanneriin.

Siksipä mulla ei ole niska- ja hartiakipuja.

Vierailija
24/223 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- rupean pakkaamaan tuotteita sitä mukaa kun niitä tulee kassahihnan toiseen päähän. Melkein kassillisen saan pakattua siinä ajassa ennenkuin tulee maksamisen vuoro.

Toivottavasti oon näin helpottanut myyjän työtä.👍🏼

Toki ennen pakkaamiseen ryhtymistä olet ottanut maksuvälineet valmiiksi esille. Koko pakkaushomman idea menee pilalle jos maksun ajan koittaessa aletaan sitten kaivamaan siitä 20 litran vetoisesta käsilaukusta lompakkoa ja sieltä yksitellen maksukorttia ja  bonuskorttia, todennäköisesti vielä juuri tuossa järjestyksessä...

Vierailija
25/223 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vitun loogista kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pullot on oikeasti fiksuin laittaa hihnalle pystyasennossa.

Ok. Ja sitten laittavat ne itse kyljelleen viivaakoodin luvun jälkeen :O

No se nyt on ihan loogista. Se kaukalo kun on yleensä vähän kallellaan alaspäin ja hihnakaan ei yltä sinne loppuun asti vaan jossain kohtaa tulee stoppi ja pystyssä oleva painavampi tavara, kuten iso limsapullo voi pian lentää sieltä laidan yli, jos se pystyssä on.

Sekö sitten on loogisuuden arvoista jos asiakkaalla menee juomaa kotona hukkaan sen takia että myyjän on helpompi lukea koodi ja pullo kaatuu sen takia että on pystyssä??!! Ajattele muitakin kuin itseäsi!

Öö, missä kohtaa sanoin olevani kaupassa töissä? Se nyt vain tuntuu jotenkin loogiselta laittaa ne pullot piippauksen jälkeen vaakatasoon.

Vierailija
26/223 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyyn laitettu pullo kaatuu joka ikinen kerta kun hihna nykii miten sattuu. Alkon kassahihnat lähtevät sulavammin liikkeelle eikä nykäyksenä, niin siellä pullot pysyvät pystyssä.

Kai tommoset on liian kalliita ruokakauppaan...

Vierailija
27/223 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Älä laita pullolappuja, kolikoita, seteleitä tai korttiasi hihnalle. Ei ole kassan vika jos teet näin ja lappu häviää.

2. Älä ota korttia pois jos pinkoodi menee väärin. Jos kortin kanssa on muuten ongelmia KYSY kassalta äläkä työnnä sitä korttia ees ja taas ja sisään ja ulos koneessa.

3. Etsi maksuväline hyvissä ajoin. Jos olet hidas laskemaan kolikoita, anna kassan laskea.

4. Älä nosta hihnalle ostoksiasi ennen kuin edellinen asiakas on laittanut omansa, jotta hänen ostoksilleen jää tilaa. Nostele ostoksesi hihnalle kassan päädyssä, älä kassatyöntekijän kohdalla (tällöin takanoleva asiakas ei ala laittamaan omia ostoksiaan hihnalle ennen kuin olet saanut omasi laitettua).

5. Tärkeintä kuitenkin on, että kohtelet työntekijää kuin ihmistä ja olet peruskohtelias. Kassalla näkee kaiken maailman törppöjä, jotka tekevät tarkoituksella asioimisesta mahdollisimman vaikeaa. Kenenkään normaalin, hyväntahtoisen ihmisen pienet "mokat" ei siis ole mikään iso juttu.

Vierailija
28/223 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeeko se lukija viivakoodit olivatpa ne miten päin tahansa menossa kassalle? Jotkut asettelevat tavarat niin, että se olisi mahdollisimman helposti luettavissa. Siis onko sillä väliä?

Vierailija
29/223 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota bonukset talteen ennen maksua.

Vierailija
30/223 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEI! Aasiakas muista se minä olen se joka on pomo siinä kassalla sinä et ole. Älä vaikeuta minun työtäni ja älä kerro mitään vitsejä tai jos olet mies älä vonkaa! Ole ihan kiltisti siinä ja maksa ostokset!

T: kassatyttö

Vierailija
31/223 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viivakoodi ei mene läpi niin älä sano "Se on varmaan ilmanen"

Vierailija
32/223 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-tervehdi

-kaiva maksuväline esille ajoissa

-opettele miten päin kortti asetetaan lukijaan ettei tarvitse joka ikinen kerta kysyä

-opettele pin-koodisi. Jos se kuitenkin menee väärin älä nyppää korttia pois lukijasta

-varmista rahatilanteesi ennen kauppaan tuloa ja tuo kassalle tavaraa vain sen verran kuin on varaa maksaa

-älä varasta muovikasseja

-mikäli sinulla on miljoona veikkauksen arpaa tarkistettavana mene ärrälle. 

Kiitos! Muut näistä tietääkseni sujuvat, mutta kortinlukijat ovat eri kaupoissa välillä erilaiset, joten välillä joudun hetken oikeaa kortin paikkaa etsimään. Ap.

Ei nyt millään pahalla, mutta tätä en ymmärrä alkuunkaan... Joka päivä tulee vähintään pari asiakasta jotka pähkäilevät kortin paikkaa ja hämmästelevät masiinaa: "mihinkäs tämä nyt laitetaan - kun nää on kaikki vähän erilaisia". Kun ei ne ole. Minulla ei ole ikinä ollut ongelmia maksaa kortilla missään, ne kaikki laitteet toimivat samalla periaateella eikä tarvitse olla mikään nero tajutakseen, mihin se kortti milloinkin pitää tunkea. Sanoisin tähän vielä lisäksi sen, että lukekaa niitä näytön ohjeita. Eri asia jos on huono näkö ja on unohtanut lasit autoon, mutta silloin voi sanoa kassalle vaikka että "anteeksi, en näe mitään, voisitko vähän auttaa".

Vierailija
33/223 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) Jos asiakkaalla on paljon ostoksia, laitan tietyt pullot ja tölkit (erityisesti kapeat ja pitkät) erikseen hihnalta pois ja kassapöydän sivuun, koska se hihna loppuu ennen aikojaan ja erityisesti 1,5 litran Pepsi-, Jaffa- ym. pullot kaatuu välittömästi. Jos taas ostoksia on vähän, laitan ne pullot lappeelleen menemään hihnaa myöten.

b) Sen pullokuitin saa antaa suoraan käteen, ainakin minulle. En tiedä miksi se olisi "kiellettyä" sillä jossain vaiheessa sekin vetää kassan kautta. Eri asia on, haluaako pullokuitin lunastaa erikseen rahana, jolloin asiakas pitää kyseisen pullolapun niin kauan itsellään kunnes vanha kuitti on saatu päätökseen.

Itsellä on kyllä muutama vinkki asiakkaille:

1. Jos et halua kuittia, mainitse siitä. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin tarjota kuittia jonka asiakas vihaisena repäisee kädestä ja heittää samantien roskiin katsomatta. Jos taas otat sen, älä ole ärsyyntynyt jos olet sattunut käyttämään paljon rahaa ruokaan sinä päivänä. Se ei ole kassojen vika.

2. Yritä laittaa tuotteet edes jonkinlaiseen painojärjestykseen. Vaikka ne tuotteet olisivat olleet korissa tai kärryssä painavimmat alimmaisena, hihnalla pystyy varmastikin järjestelemään ne edes osittain. Kassat pystyvät työskentelemään paljon nopeammin sen ansiosta.

3a. Älä käytä maksuvälineenä 10 euron ostoksiin pelkästään 5, 10 ja 20 sentin kolikoita jos takana on pitkä jono. Tilannetajua kiitos.

3b. Älä tyhjennä koko rahapussia/kolikkokasaa kassan käteen ja sano "ota siitä". Ei ole meidän tehtävämme ottaa toisten rahoja suoraan rahapussista. Poikkeuksena esim. liikuntarajoitteiset tai käsistään heikot asiakkaat.

Vierailija
34/223 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlin skannerit lukee monelta kantilta.

Muissa kaupoissa- jos haluat olla kiva- laita tuotteet niin että itse näet sen viivakoodin.

Kiitos:)

Vierailija
35/223 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEI! Aasiakas muista se minä olen se joka on pomo siinä kassalla sinä et ole. Älä vaikeuta minun työtäni ja älä kerro mitään vitsejä tai jos olet mies älä vonkaa! Ole ihan kiltisti siinä ja maksa ostokset!

T: kassatyttö

Kuules kassatyttö, sinä et ole mikään pomo. Sinä olet asiakaspalvelija.

Samaa mieltä olen kanssasi siitä, että asiakkaiden on käyttäydyttävä asiallisesti kassahenkilöä kohtaan. Kassatytöt eivät kaipaa asiakkailta flirttailua.

Vierailija
36/223 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua kuittia, siitä voi ihan ääneen sanoa, ja jos kassahenkilö sattuu kysymään tarvitseeko asiakas sitä kuittia, ei tarvitse kivahtaa "tottakai" tai "ei todellakaan". Sen sijaan kohtelias "ei kiitos" tai "kyllä kiitos" riittää. Katson parhaaksi kirjoittaa tähän kohteliaisuusfraasit, sillä hämmästyttävän monille ei ole opetettu kotona käytöstapoja.

Itse teen niin, että (tästä saa ottaa mallia jos huvittaa) kun korttikone ilmoittaa maksun menneen läpi, sanon "kiitos, en tarvitse kuittia" tai "kiitos, voin ottaa kuitin".

Vierailija
37/223 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä juttuja tietää. Olen kyllä joskus laittanut tavaraa päällekkäin tyyliin leipä ja sen päälle rusinapussi tms. En tiennyt, että siitä on enemmän haittaa - tai olen ajatellut, ettei sillä ole niin merkitystä. Kukkaro minulla on ainakin aina valmiina kädessä, kun tulee loppusumman vuoro.

Vierailija
38/223 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan puhut selkeästi ja riittävällä äänellä, ettei tarvitse useaan otteeseen kysyä mitä sanoit.

Olen luullutkin, että asiakkaalle riittää, jos on selkeä ja kohtelias, mutta nyt on alkanut tuntua, että paljon muutakin sellaista vaaditaan mistä ei tiedä mitään. Voisko joku tehdä listan näistä?

Ap.

P.S. En osannut käyttää itsepalvelukassaakaan. Myyjä joutui valistamaan minua, etten saa alkaa laittaa ostoksia kassiin, ennen kuin olen maksanut. En kyllä oikein ymmärtänyt tätäkään miksi. Alan kohta tosissaan pelätä kaupassa käyntiä, kun teen koko ajan jotain väärin...

Kassat joutuvat tekemään pistotarkastuksia eli mätsäävätkö näytöllä näkyvät tuotteet skannaamiasi. Se on vaikea tehdä jos ostokset ovat jo pussissa.

mihin  ihmeeseen ne tavarat sitten pitäisi laittaa? itse ainakin laitan kangaskassini siihen pöydälle ja laitan tavarat kassiini sitä mukaa kun vedän ne viivakoodinlukijan läpi... siinähän menisi ihan helvetisti ylimääräistä aikaa jos niitä alkaisi siinä vielä uudestaan pakkaamaan

Vierailija
39/223 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

a) Jos asiakkaalla on paljon ostoksia, laitan tietyt pullot ja tölkit (erityisesti kapeat ja pitkät) erikseen hihnalta pois ja kassapöydän sivuun, koska se hihna loppuu ennen aikojaan ja erityisesti 1,5 litran Pepsi-, Jaffa- ym. pullot kaatuu välittömästi. Jos taas ostoksia on vähän, laitan ne pullot lappeelleen menemään hihnaa myöten.

b) Sen pullokuitin saa antaa suoraan käteen, ainakin minulle. En tiedä miksi se olisi "kiellettyä" sillä jossain vaiheessa sekin vetää kassan kautta. Eri asia on, haluaako pullokuitin lunastaa erikseen rahana, jolloin asiakas pitää kyseisen pullolapun niin kauan itsellään kunnes vanha kuitti on saatu päätökseen.

Itsellä on kyllä muutama vinkki asiakkaille:

1. Jos et halua kuittia, mainitse siitä. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin tarjota kuittia jonka asiakas vihaisena repäisee kädestä ja heittää samantien roskiin katsomatta. Jos taas otat sen, älä ole ärsyyntynyt jos olet sattunut käyttämään paljon rahaa ruokaan sinä päivänä. Se ei ole kassojen vika.

2. Yritä laittaa tuotteet edes jonkinlaiseen painojärjestykseen. Vaikka ne tuotteet olisivat olleet korissa tai kärryssä painavimmat alimmaisena, hihnalla pystyy varmastikin järjestelemään ne edes osittain. Kassat pystyvät työskentelemään paljon nopeammin sen ansiosta.

3a. Älä käytä maksuvälineenä 10 euron ostoksiin pelkästään 5, 10 ja 20 sentin kolikoita jos takana on pitkä jono. Tilannetajua kiitos.

3b. Älä tyhjennä koko rahapussia/kolikkokasaa kassan käteen ja sano "ota siitä". Ei ole meidän tehtävämme ottaa toisten rahoja suoraan rahapussista. Poikkeuksena esim. liikuntarajoitteiset tai käsistään heikot asiakkaat.

Siis painavimmat ensin?

Vierailija
40/223 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuules kassatyttö, sinä et ole mikään pomo. Sinä olet asiakaspalvelija.

Se kassatyttö on sillä hetkellä suurin mahdollinen pomo, joka sinulla voi siinä tilanteessa olla. Kassatyttö voi tehdä tilanteesta sinulle juuri niin hankalan kuin haluaa, sinun kyetessäsi ainoastaan änkyttämään naama punaisena ja hikoilemaan pälvikaljun kastelevaa kylmää hikeä. Jos sinä yrität tehdä samaa, voi kassatyttö ilmoittaa että se oli sitten siinä, kutsua paikalle kaupan kerberoksen ja heitättää sinut ulos kuin käytetyn nenäliinan.

Joten niele sinä ne katkerat insinöörin kyyneleesi, ole hiljaa ja kaiva vaan kuvetta kiltisti. Saat perheellesi ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi