Onko lasu tähtisadetikkujen takia liioittelua?
Lupasin lapsilleni jo viime vuodenvaihteessa että tänä vuonna hankitaan tähtisadetikkuja. Ajattelin silloin että juhlittaisiin uuttavuotta yhdessä kuten aina ennenkin. Suunnitelmat kuitenkin muuttui niin että olen töissä vuoden vaihtuessa ja lapset 12 ja 8 v on silloin kahdestaan. Luotan siihen että lapset pärjää tähtisadetikkujen kanssa keskenäänkin, mutta naapuri kuuli suunnitelmista ja uhkasi lasulla jos en vie tähtisadetikkuja lasten ulottumattomiin. Ei kai sellaisesta naurettavasta ilmoituksesta voi mitään seurata? Omassa lapsuudessani tähtisadetikkuja oli aina joka lapsella eikä kukaan nähnyt siinä mitään pahaa.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lupasin lapsilleni jo viime vuodenvaihteessa että tänä vuonna hankitaan tähtisadetikkuja. Ajattelin silloin että juhlittaisiin uuttavuotta yhdessä kuten aina ennenkin. Suunnitelmat kuitenkin muuttui niin että olen töissä vuoden vaihtuessa ja lapset 12 ja 8 v on silloin kahdestaan. Luotan siihen että lapset pärjää tähtisadetikkujen kanssa keskenäänkin, mutta naapuri kuuli suunnitelmista ja uhkasi lasulla jos en vie tähtisadetikkuja lasten ulottumattomiin. Ei kai sellaisesta naurettavasta ilmoituksesta voi mitään seurata? Omassa lapsuudessani tähtisadetikkuja oli aina joka lapsella eikä kukaan nähnyt siinä mitään pahaa.
Provo.
Olet itse. Normaali 8-vuotias ei tarvitse aikuista joka yö saman katon alle.
Meillä on kaikki kolme muksua saaneet tähtisadetikut joka uusi vuosi, noin kolmevuotiaasta lähtien. Se on tämä holhous-yhteiskunta ja sääntösuomi! Kaikesta ollaan tekemässä huonoa vanhemmuutta ja lasua...
Kyllä 8-vuotias voi 12-vuotiaan valvonnassa sädetikkuja poltella jos molemmat on ihan täysjärkisiä, eikä tynnyrissä kasvaneita. Kyllä se pitäisi ymmärtää, että ei kannata sädetikkujen kanssa käyttää kaikista tulen arimpia vaatteita. Jos tulee hätä soitetaan 112 ja 8-vuotiaan tämä pitäisi osata. Sodan jälkeen 40 ja 50 luvuilla, kun sodan räjähteitä oli purettu ja ei oltu niin tarkkoja mihin räjähteet joutuu niin ilotulitteisiin ne meni. Niistä lapsen tnt:ä räjäytelleistä tuli ihan verobmaksajia.
Mitå helvettiä, ootteko tosissanne :Ddd LASU tollasesta asiasta, ei Jeesus sentään, kyllä on Suomessa asiat hyvin kun tähtisädetikuista voi joku nostaa tälläsen metelin.. Mä olen 23-vuotias, ja muistan että 5-vuotiaasta saakka on varmaan heiluteltu menemään tikkujen kanssa.
Nämä jutut alkavat ihan tosissaan hämmästyttää. On tietysti aika kulunutta höpistä omista lapsuusajoista, mutta höpisenpä silti.
Kun minä olin lapsi, tähtisadetikut olivat nimenomaan lasten juttuja, niitä ripustettiin joulukuuseen ja uudenvuodenyönä sytytettiin ja heiteltiin ympäriinsä lumihankeen. Siis vähän sellaisia köyhän miehen, tai lasten, ilotulitteita.
Turvallisuus on ensiarvoisen tärkeää. Silti tässä nykyisessä sääntöviidakossa kulkiessa tuntuu, että kukaan ei enää tajua mistään mitään. Kaikkia ja kaikkea pitää valvoa kuin... no, pikkulapsia. Jokaiselle turvaliivit ylle ja kypärä päähän.
Kun minä olin lapsi, vappusimaa sai juoda ihan vapaasti, eikä kahvikaan ollut - ainakaan meillä - lapsilta kielletty. Kun tulin kotiin pienenä koululaisena (alaluokilla, siis seitsemänvuotiaasta ylöspäin), vanhemmat olivat töissä ja kuitenkin selviydyin ihan itsekseni ilman traumoja. Osasin tehdä itselleni voileivät ja kaataa murot lautaselle...
Naapuruston kakaroiden kanssa leikittiin, pelattiin ja juoksenneltiin pihalla ja tutkittiin lähikatujen ympäristöä ilman vanhempien valvontaa. Suomalaisen mittapuun mukaan suuressa kaupungissa.
Ja mikä tärkeintä: kahtena yönä vuodessa, uutenavuotena ja juhannuksena, sai riekkua ulkona keskellä yötä ihan luvan kanssa!
Tähtisadetikut mukana.
Tämä ketju toi mieleen uudenvuoden parin vuoden takaa. Olin lasten kanssa mökillä ja mökkinaapurit kutsui meidät luokseen katsomaan ilotulitusta. Ja se oli todella ikimuistoinen "ilotulitus": Ensin kaikki laittoi suojalasit pälleen ja sitten mentiin takapihalle. Me muut jäätiin "turvalliselle etäisyydelle", n. 5 metrin päähän seuraamaan kuinka perheen isä otti tähtisädetikut esiin. Se poltti niitä yksi kerrallaan ja liikutteli varovasti ilmassa. Viiden tikun jälkeen perheen isä kumarsi ja äiti rupesi taputtamaan ja sanoi että nyt voi ottaa suojalasit pois.
Voi sitä nolouden tunnetta, joka perheen lapsista huokui. Nuorin niistä oli 11-vuotias, muut lapset (myös omani) yläkoulussa. Ja niitä kohdeltiin niin kuin pikkuvauvoja.
Kuulostaa tosiaan hullulta, että tähtisadetikuista tehtäisiin lasu. Lapset on tietysti yksilöitä ja jos ap:n lapset on hölmöileviä pikku riiviöitä, ymmärrän naapurin huolen. Mutta muuten... On se vaan hullua, kuinka suojattua elämästä on nykyään tehty.
Ap on tyypillinen esimerkki vastuuttomasta vanhemmuudesta. Jättää lapset tavallista jännemmäksi yöksi ilman turvallista aikuista ja vielä kannustaa niitä rikkomaan lakia ja leikkimään tulella. Ja sitten ihmettelee kun joku "uhkailee" lasulla.
Toivottavasti sen lapset otetaan lasun seurauksena huostaan.
Vierailija kirjoitti:
12v teini on tarpeeksi vanha polttamaan yksin sädetikkuja ja vahtimaan nuorempaansa.
paitsi 12v ei ole teini. Oma poikani täytti juuri 11v ja en voisi kuvitellakkaan antaa hänen poltella tähtisädetikkuja yksikseen.
Meillä 12- ja 9-vuotias ovat kotona yön yli silloin tällöin.
Täytyy olla näitä erityisherkkiä, häiriintyneitä neurologisia tapauksia, jos tässä on jokin ongelma. Ja nimenomaan vanhemmissa :)
Ihan ollaan maisterisperhe, jos joku nyt tulee uhoamaan wt-harhoissaan.
Ei joka ylisuojelujuttuun tarvitse mennä mukaan, vaan katsoa lasta ja sen mukaan tehdä ratkaisunsa.
Meillä ei ole kiinni rahasta tai tukiverkostojen puutteesta. Ihan tykkäävät välillä olla kahdestaan, joku kaverikin voi olla mukana. Tietysti tämän vanhemman ikäluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 12- ja 9-vuotias ovat kotona yön yli silloin tällöin.
Täytyy olla näitä erityisherkkiä, häiriintyneitä neurologisia tapauksia, jos tässä on jokin ongelma. Ja nimenomaan vanhemmissa :)
Ihan ollaan maisterisperhe, jos joku nyt tulee uhoamaan wt-harhoissaan.
Ei joka ylisuojelujuttuun tarvitse mennä mukaan, vaan katsoa lasta ja sen mukaan tehdä ratkaisunsa.
Meillä ei ole kiinni rahasta tai tukiverkostojen puutteesta. Ihan tykkäävät välillä olla kahdestaan, joku kaverikin voi olla mukana. Tietysti tämän vanhemman ikäluokkaa.
Siis ovat keskenään yön yli kotona.
Varmaan kaikki nyt tajusivatkin, mutta korjataan nyt kuitenkin ennen kuin joku näsäviisastelija tulee pätemään.
Mieheni on saanut noin kymmenen vanhana ison palovamman tähtisadetikusta. En anna lasten leikkiä niillä yksin eikä anna mieskään.
Polttakaa tikut ennen kun menet töihin tai töiden jälkeen.
Tuon ikäisiä ja vanhempiakin vahtii ehdottomasti vanhempi. Valita tänne sitten, kun talo on palanut huolimattomasta käsittelystä. Et voi luottaa lapsiin tuollaisessa asiassa. Ehdottomasti ei tähtisadetikkuja. Pyydä se naapuri vaikka valvomaan. Muuten ei. Aina aikuinen valvomassa.
Oppivatpahan lapset samalla, että tilanteet voivat muuttua. Poltatte ne vaikka, kun työt on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tästä jo pitäisi tehdä lasu ilman niitä tikkujakin, jos jätät lapset yöksi keskenään?
Nykylapset on kömpelöitä ja henkisesti jälkeenjääneitä.
Me poltettiin sädetikkuja ulkona, sisällä ja rappukäytävässä alk. 7v.
Mut se olikin kivaa aikaa lapsille.
Sädetikkuja oli kiva heitellä puihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Nämä jutut alkavat ihan tosissaan hämmästyttää. On tietysti aika kulunutta höpistä omista lapsuusajoista, mutta höpisenpä silti.
Kun minä olin lapsi, tähtisadetikut olivat nimenomaan lasten juttuja, niitä ripustettiin joulukuuseen ja uudenvuodenyönä sytytettiin ja heiteltiin ympäriinsä lumihankeen. Siis vähän sellaisia köyhän miehen, tai lasten, ilotulitteita.
Turvallisuus on ensiarvoisen tärkeää. Silti tässä nykyisessä sääntöviidakossa kulkiessa tuntuu, että kukaan ei enää tajua mistään mitään. Kaikkia ja kaikkea pitää valvoa kuin... no, pikkulapsia. Jokaiselle turvaliivit ylle ja kypärä päähän.
Kun minä olin lapsi, vappusimaa sai juoda ihan vapaasti, eikä kahvikaan ollut - ainakaan meillä - lapsilta kielletty. Kun tulin kotiin pienenä koululaisena (alaluokilla, siis seitsemänvuotiaasta ylöspäin), vanhemmat olivat töissä ja kuitenkin selviydyin ihan itsekseni ilman traumoja. Osasin tehdä itselleni voileivät ja kaataa murot lautaselle...
Naapuruston kakaroiden kanssa leikittiin, pelattiin ja juoksenneltiin pihalla ja tutkittiin lähikatujen ympäristöä ilman vanhempien valvontaa. Suomalaisen mittapuun mukaan suuressa kaupungissa.
Ja mikä tärkeintä: kahtena yönä vuodessa, uutenavuotena ja juhannuksena, sai riekkua ulkona keskellä yötä ihan luvan kanssa!
Tähtisadetikut mukana.
Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Jos et ole huomannut, maailma ja yhteiskunta on muuttunut melkoisesti noista ajoista. Monta asiaa, mitä mekin saimme ennen vapaasti tehdä lapsena, ei ole mahdollista turvallisessa ympäristössä nykyaikana.
Provo.