Onko lasu tähtisadetikkujen takia liioittelua?
Lupasin lapsilleni jo viime vuodenvaihteessa että tänä vuonna hankitaan tähtisadetikkuja. Ajattelin silloin että juhlittaisiin uuttavuotta yhdessä kuten aina ennenkin. Suunnitelmat kuitenkin muuttui niin että olen töissä vuoden vaihtuessa ja lapset 12 ja 8 v on silloin kahdestaan. Luotan siihen että lapset pärjää tähtisadetikkujen kanssa keskenäänkin, mutta naapuri kuuli suunnitelmista ja uhkasi lasulla jos en vie tähtisadetikkuja lasten ulottumattomiin. Ei kai sellaisesta naurettavasta ilmoituksesta voi mitään seurata? Omassa lapsuudessani tähtisadetikkuja oli aina joka lapsella eikä kukaan nähnyt siinä mitään pahaa.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama, kuin antaisit lapsillesi pullollisen nelosolutta. Kiellettyjä alaikäisiltä kummatkin.
Jo on vertaus!
Lapusuudessani leikittiin niillä jo pihallakin keskenämme varmaan joskus ekaluokkalaisina.
Alkoholijuomia ei kellään näkynyt.
Mutta varmaan parempi, etteivät 8- ja 12-vuotias käsittele tulta nyt ollenkaan keskenään kotona ollessaan. Tuo 18 vuoden ikäraja tuntuu täysin käsittämättömältä kuitenkin.
Ei ole liioittelua yhtään. Edesvastuutonta jättää lapset keskenään polttamaan talo.
Lapsena leikittiin kokeilla mitä saatiin tähtisädetikulla sytytettyä palamaan. Talouspaperirulla tuotti aika roihun, onneksi meillä sentään oli sen verran järkeä ettei sisällä kokeiltu vaan hangessa.
Eihän nuo varsinaisesti vaarallisia ole oikein käytettynä, mutta mikä takaa ettei vahinkoja käy? Niinkin pieni asia voi käydä kuin että lapsen käteen osuu kipinä, joka ei nyt sinänsä polta, mutta entä jos lapsi säikähtää nipistystä ja vaistonvaraisesti pudottaa tikun palovaaralliselle alustalle.
Ap, polttakaa tikut ennen töihin lähtöasi yhdessä. Ja hommaa lapsille hoitaja.
Meidän perheessä oli 90-luvulla vähällä käydä huonosti, kun poltettiin kotipihalla tähtisadetikkuja. Me lapset innostuttiin heiluttelemaan niitä ja veljeni ote lipesi niin, että palava tikku lensi suoraan kohti siskoni jalkoja. Sisko näki tilanteen ja ehti alta pois, ja tikku lensi turvallisesti lumihankeen jossa se sammui. Selvittiin säikähdyksellä, mutta sen jälkeen tähtisadetikut ei enää kuulunut meidän uuteenvuoteen ja moni muukin perhe lähistöllä luopui niiden käytöstä.
Soitan aina 112:een jos näen tähtisädetikun lapsen kädessä.
Tekisin ennemmin lasun siitä, että jätät tuonikäiset lapset yöksi keskenään.
Nykyajan lapset ja aikuiset ovat niin tottumattomia käsittelemään tulta että kaikkeen tulisteluun ilotulitteita ja kynttilöitä myöden pitäisi kuulua tulityökortti. Taidanpa ihan kiusallani tehdä tästä lakialoitteen. 50 000 kaltaistani sääntö-niiloa löytyy tästä maasta helposti.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin ennemmin lasun siitä, että jätät tuonikäiset lapset yöksi keskenään.
Ja minä tekisin lasun siitä, että kauhistelet tuon ikäisten lasten jättämistä yöksi keskenään. Ylihuolehtivaiset vanhemmat tekee lapsilleen melkoisen karhunpalveluksen, kun estää lasta oppimasta itsenäisyyttä ja terveen järjen käyttöä.
Onhan tämä nyt omalla tavallaan sairasta jos 17 vuotias heiluttelisi sädetikkua pihalla ja naapuri tekisi siitä lastensuojeluilmoituksen. Ilmoitus olisi pykälien mukaan täysin aiheellinen ja voisi johtaa toimenpiteisiin.
Miten 8-ja 12-vuotiaat voivat olla yksin yöllä ? Sädetähtitikkujen kanssa taikka ilman.
Naapurilla ehkä oikeasti syy lasun tekemiseen.
Heh, omassa lapsuudessa räjäyteltiin pikkupommeja hiekkalaatikkosodissa. Niitä ostettiiin taskurahoilla kaupasta läpi vuoden. Oltiin korkeintaan alaluokilla.
Nykyään lapsilla on turvallista, mutta itse olen tyytyväinen, että elin lapsuuteni ajassa, jolloin kaikenlainen sähellys oli sallittua.
Mun systeri heitteli kiinareita jo viis vuotiaana.
Yks räjähti kädessäkin, mut meno jatku.
Nykymeno on, et pumpulipuikon voi antaa ja sillä heiluttelet uudet vuodet.
Meillä on lapset saaneet apua raketit 3-vuotiaasta eteen päin. Ollaa myös sotaa roomalaisilla kynttilöillä, mutta suojalasit päässä tietenkin ja vanhemmat aina paikalla. Jos alle 18v jätetään yksin sädetikkujen kanssa niin kyllä musta lasu on silloin täysin aiheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Miten 8-ja 12-vuotiaat voivat olla yksin yöllä ? Sädetähtitikkujen kanssa taikka ilman.
Onks toi vitsi? Totta kait voivat olla, kunhan tavoittavat vanhemman puhelimella. Kaikki eivät ole syntyneet kultalusikka perseessä, että olisi mahdollisuutta palkata kalliita hoitajia. Sen vuoksi joutuu oleen uudenvuodenkin töissä ku joillain läskiprinsessoilla on aikaa vaan aikaa mähöttää kotona ja arvostella muita.
Vierailija kirjoitti:
Missä todellisuudessa oikein elät?
Oma ekaluokkalaiseni on paljon öitä yksin, koska olen vuorotöissä. Aluksi hirvitti jättää niin pieni yksin, mutta minkäs teet kun kunta ei antanut hoitopaikkaa, rahat ei riitä palkkaamaan lapselle hoitajaa ja tukiverkko on satojen kilometrien päässä. Onneksi mummo on aina puhelimen päässä ja naapurien kanssa on sovittu, että lapsi voi mennä niille jos tulee rankka paikka. Mutta hyvin se on pärjännyt yksikseen.
Miksi lapset eivät vietä vuodenvaihdetta toisella vanhemmalla/isovanhemmilla/kaveriperheen luona/ hoitajan kanssa vaan keskenään?
Paska vanhempi olet. Toivottavasti naapurin lasu saa aikaan lapsillesi paremman tulevaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lapset saaneet apua raketit 3-vuotiaasta eteen päin. Ollaa myös sotaa roomalaisilla kynttilöillä, mutta suojalasit päässä tietenkin ja vanhemmat aina paikalla. Jos alle 18v jätetään yksin sädetikkujen kanssa niin kyllä musta lasu on silloin täysin aiheellinen.
Aiheellista tehdä lasu jos vaikka 13-17 -vuotias polttelee yksinään tähtisadetikkuja? Oikeesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä todellisuudessa oikein elät?
Oma ekaluokkalaiseni on paljon öitä yksin, koska olen vuorotöissä. Aluksi hirvitti jättää niin pieni yksin, mutta minkäs teet kun kunta ei antanut hoitopaikkaa, rahat ei riitä palkkaamaan lapselle hoitajaa ja tukiverkko on satojen kilometrien päässä. Onneksi mummo on aina puhelimen päässä ja naapurien kanssa on sovittu, että lapsi voi mennä niille jos tulee rankka paikka. Mutta hyvin se on pärjännyt yksikseen.
Oikein esimerkki ihmisestä, joka lisääntyy ja kuvittelee yhteiskunnan hoitavan jälkikasvun.
Vastuullinen vanhempi olisi hommannut päivätyön hyvissä ajoin ennen lapsen koulunalkua.
Hyvin se pärjää tulevaisuudessakin. Varmaan jonakin päivänä luemme uutisista kuinka teinisi päihdepäissään on sammunut ja jäätynyt hankeen.
Mä en ikinä jättäisi ekaluokkalaista yksin yöksi kotiin. Lapsiparka.
Ihan sama meillä, olikohan hyvää onnea :) Tosin mun lapsuudesta on niin kauan, että kellään ei ollut keinokuitutakkeja päällä.