Suomessa tehtiin 787 itsemurhaa vuonna 2016
Melkein aina kun joku kirjoittaa täällä itsemurhista niin aloitus poistetaan välittömästi. Miksi asiasta ei saa keskustella? Miksi suositulla keskustelupalstalla ei saa hakea apua ja tukea? Onko Sanomalla yrityksenä pienintäkään vastuuta ahdistuneiden hätähuutojen hiljentämisestä?
Kommentit (40)
Asiasta pitäisi nimenomaan keskustella. Paljon.
Aika paljon. Minkäköhänlaisista elämäntilanteista.
Se on hallitukselle liian vähän joten aktiivimallilla yritetään nostaa lukua.
KoSka palsta on yöt kiinni. Perheenäidille ainoa aika kirjoittaa, että tekisi mieli hypätä pois.
Moni varmasti hakee helpotusta tältäkin palstalta. Aina sanotaan että itsemurha on tabu ja silti tabua ylläpidetään kynsin ja hampain.
Suurin osa on miehiä, joten ketä kiinnostaa.
Lailliselle eutanasialle olisi selvästi tarvetta
Joissakin maissa eutanasia on sallittu masennuksesta kärsiville ihmisille.
Mielestäni siinä ei pitäisi olla mitään moraalista ongelmaa.
Niin miksi ihmisen pitäisi kärsiä nonia vuosikymmeniä. Jos eläin kärsii se pitää lopettaa koska se on inhimillistä, ihmiselle ei tarvitse inhimillisyyttä suoda?
Tuo on vain tilastoitu luku, mutta oikeasti itsemurhia tehdään enemmän. Jos ei ole itsemurhaviestiä jätetty jälkeen, niin moni itsemurha tilastoidaan tapaturmana omaisten surun lievittämiseksi.
Tuntuu että eläimet ovat nykyään ihmisiä tärkeämpiä.
Vierailija kirjoitti:
KoSka palsta on yöt kiinni. Perheenäidille ainoa aika kirjoittaa, että tekisi mieli hypätä pois.
No perheenäitien osuus itsemurhaan päätyneistä on kytllä pieni. Vajaa neljännes kaikista on naisia, ja naisista nimenomaan nuoret tekevät itsareita.
Vierailija kirjoitti:
Aika hurja luku tuo 787.
No ei oikeastaan. Lamavuosina oli "parhaimmillaan" tuplasti tuon verran, vaikka väkeä oli hieman vähemmän.
Täällä yksi joka harkitsee vakavasti itsemurhaa. Ei minua voida auttaa. Haluaisin normaalin elämän, mutta se ei onnistu. Haluaisin työåpaikan, rahaa mielekkäisiin harrastuksiin, sekä ihmissuhteita. Mitään en ole saanut. Mitkään lääkärit ja psykologit eivät voi minulle taikoa haluamiani asioita ja nykyistä elämää en halua elää. Itsemurha on siis ainoa ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi joka harkitsee vakavasti itsemurhaa. Ei minua voida auttaa. Haluaisin normaalin elämän, mutta se ei onnistu. Haluaisin työåpaikan, rahaa mielekkäisiin harrastuksiin, sekä ihmissuhteita. Mitään en ole saanut. Mitkään lääkärit ja psykologit eivät voi minulle taikoa haluamiani asioita ja nykyistä elämää en halua elää. Itsemurha on siis ainoa ratkaisu.
Kuinka vanha olet?
On väärin jos tämä keskustelu poistetaan, sillä asia koskettaa todella monta ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et siis yrittäisi muuttaa elämääsi?
Minusta on kauheaa että vuosittain noin 180 vanhusta tekee itsemurhan kun eivät saa apua ja jäävät yksin.
Olisivat odottaneet aktiivimallia nuokin!