Ehdottakaa helppoa ja hyvää ruokaa uudenvuoden aatoksi
En jaksaisi taas heti jouluruokien jälkeen nähdä kamalasti vaivaa mutta jotain hyvää pitäisi silti keksiä.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon blinejä paistellut tavallisella, valurautaisella lettupannulla. On meidän uuden vuoden päivän perinne: blinejä herkkutäyttein. On niiiiiin hyvää!!
Aatoksi ajattelin tehdä itse perunasalaatin (keitettyä perunaa, punasipulia, suolakurkkuja, isoja kapriksia, fetajuustoa, kermaviiliä ja ranskankermaa sekä mausteita) sekä hodareita. Ja tietty vihreetä salaattia, hedelmiä jne.
Saatko blineistä sellaisia paksuja reilun sentin paksuisia ja kuohkeita kypsiä sisältä isolla pannulla? Itse en ole onnistunut, siksi hommasin blinipannun. Mulla tuli isolla pannulla lettuja.
Kunnon raaka-aineista itse tehtyä pyttipannua ja kurkkusalaattia, vietävän hyvää illan istujaisiin. Olut ja suolainen ruoka sopii hyvin yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon blinejä paistellut tavallisella, valurautaisella lettupannulla. On meidän uuden vuoden päivän perinne: blinejä herkkutäyttein. On niiiiiin hyvää!!
Aatoksi ajattelin tehdä itse perunasalaatin (keitettyä perunaa, punasipulia, suolakurkkuja, isoja kapriksia, fetajuustoa, kermaviiliä ja ranskankermaa sekä mausteita) sekä hodareita. Ja tietty vihreetä salaattia, hedelmiä jne.
Siis aivan kuin meillä !;) Teen blinit aivan tavallisella valurautapannulla ja laitan sitten kuumennetulle lautaselle uuniin odottamaan, että kaikki annokset valmiina ja jokainen voi laittaa mieleisensä päälliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko blineistä sellaisia paksuja reilun sentin paksuisia ja kuohkeita kypsiä sisältä isolla pannulla? Itse en ole onnistunut, siksi hommasin blinipannun. Mulla tuli isolla pannulla lettuja.
Kyllä kunnolla turvotettu taikina kohoaa hyvin tavanlettupannullakin. Mulla on myös blinipannu, mut viisihenkisen perheen kanssa armottoman hidas :)
Munakasrulla mieleisilläsi täytteillä. Esim. lohta tai tonnikalaa olisi minun makuuni.
Tomi Björkin tapaan blinit:
Ainekset
Blinit:
10 g
tuorehiivaa
1 ½ dl
kädenlämpöistä maitoa
1 dl
tummaa olutta
1 dl
tattarijauhoja
1 dl
vehnäjauhoja
½ dl
täysjyvävehnäjauhoja
2 rkl
ranskankermaa
1
keltuainen
1
valkuainen
suolaa
Mätimousse:
1 dl
kermaa
1 dl
ranskankermaa
1
punasipuli pieniä kuutioina
100 g
siian- tai muikunmätiä
½
sitruunan raastettu kuori
pippuria
ruohosipulia hienoksi leikattuna
Saatko blineistä sellaisia paksuja reilun sentin paksuisia ja kuohkeita kypsiä sisältä isolla pannulla? Itse en ole onnistunut, siksi hommasin blinipannun. Mulla tuli isolla pannulla lettuja.[/quote]
Saa, kun pannu on tarpeeksi kuuma ja taikina tehty oikein.
Vierailija kirjoitti:
Saa, kun pannu on tarpeeksi kuuma ja taikina tehty oikein.
Juu, käytän taikinaa yön yli, mutta silti kärähtää helposti pinnalta ja sisus jää raaaksi isolla pannulla. Toki lettuja saa paistettua, mutta ne ei sitten ole blinejä.
Vierailija kirjoitti:
Lisää ehdotuksia? Noita viinejä jäin kyllä ihan tosissani miettimään, jos sen pannun kävisi hankkimassa ja kokeilis... Mikä olis hyvä ja helppo jälkiruoka? AP
Katso soppa365-blinipannukakkuohje!
jälkkärix maksamakkarajäädykettä kirjoitti:
Maksamakkaravartaita maksapateedipillä.
Kokonainen alaston maksamakkara on komea näky. Saa oikein veden kielelle.
Minä ostin Lidlin pakastealtaasta blinejä. Sulatin ja paistoin vielä rapsakan pinnan kirkastetussa voissa. Voisin tarjota vieraillekin. Olivat niin täyttäviä, että kaksi oli kyllä maksimäärä. 4 kpl paketti maksoi 2.89€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ehdotuksista! Blinit olis tosi hyvä juttu mutta se pannu puuttuu... AP
Tee blinipannari, et tartte pannua vaan pelti tai vuoka riittää.
Tosi hyvää ja oikein näyttävän näköinen.https://www.soppa365.fi/reseptit/kala-juhli-ja-nauti/blinipannukakku
Ei ei ei... blinit blineinä ja pannari pannarina. Blinissä pitää olla rapea paistettu pinta, jota tuossa ei todellakaan ole. Pannarin taikina jää pehmeäksi.
Ai? Onko näin.. no täytyy sitten vielä miettiä. AP
Oletko syönyt ennen blinejä? Isolle porukalle haastava tarjottava, koska ei niitä voi paistaa paljoa etukäteen. Parasta olisi suoraan pannulta rapeana lautaselle. Minä en tarjoa niitä kuin yhdelle pariskunnalle meidän lisäksi eli neljä aikuista. Tällöinkin on köytössä kahden pannun tekniikka. Eli heti lautaselle.
Joo, meitä on vaan oma perhe ja sisko tulossa miehensä kanssa. Eli 4 aikuista ja 2 lasta. Lapsille voisin vaikka tuon nachovuoan tehdä tai sitten ihan nakkeja perunasalaattia. Joku ehdotti uuniperunoita joka myös olisi ihan hyvä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
jälkkärix maksamakkarajäädykettä kirjoitti:
Maksamakkaravartaita maksapateedipillä.
Kokonainen alaston maksamakkara on komea näky. Saa oikein veden kielelle.
Kyllä ja jonkun muunkin paikan märäksi. ;D
Vierailija kirjoitti:
Tän perunasalaatin mä teen myös! Hyvältä kuulostaa! Kiitos! AP
Mä oon tehnyt jo vuosia Janssonin kiusausta. Perunoiden kuoriminen ja suikalointiei kauaa vie eikä sipulinkaan. Ei ole vaikeaa. Guuglettamalla löytyy ohje. Jos on pentuja, niin niillä lähes samoista aineksista kinkkukiusaus Janssonin tilalle. Lapset ei yleensä tykkää "sillistä". Jotkut valmistaa peruna-sipulisekoituksesta, siis pakaste.
Kanatacopeti nachoineen, juustokastikkeella, tacokastikkeella ja juustoraasteella käy aikuisillekin, samoin tortillat lisukkeineen, paljon kasviksia niin on helppoa, nopeaa, hyvää ja terveellistä. Jälkiruoaksi pavlova, eli marenkia, kermavaahtoa mascarponella, mangokuutioilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin pakastimesta viimeisen lihakastikkeen ja sulatin saman tien.
Suosittelen pastaruokia.
Katkarapupasta jossa omenakastike?
Nyt kuulostaa eksoottiselta, mikä on omenakastike? Rapupastan kanssa laittaisin kevyen sitruunasoosin
Omenamehusta tehty, hiukan sipulia ja tuorejuustoa.
Iso EI nachovuokasotkulle, lastenruokaa, ei sovi aikuisille. Samoin pastasalaatit saa heittää parvekkeelta huut helvettiin.
Tää ketju on täys blinejä mitähän syötävää ne mahtaa olla?