Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko alkaa tekemään parempia CV:itä?

Vierailija
29.12.2017 |

Rekrytoin työkseni ja minusta tuntuu, että suurimmalla osalla ihmisistä ei ole ollenkaan ymmärrystä, millainen CV:n pitäisi olla ja mitä sillä ylipäätään haetaan. Arviolta yksi kymmenestä saamastani CV:stä on hyviä, muut huonoja ja osa aivan luokattomia.

CV:si perusteella arvioidaan osaamistasi hakemaasi työtehtävään liittyen. Niinpä sinne tulisi kirjoittaa vain kyseisen työtehtävän kannalta oleelliset tiedot, nekin selkeästi ja ytimekkäästi.

Siispä:
- Älä kerro harrastuksistasi, perhehistoriastasi, elämänkokemuksistasi tai mistään, mikä ei liity hakemaasi työtehtävään. Jos itse ajattelet, että maininta puolisosta saa sinut näyttämään luotettavammalta ja aktiivisten harrastusten listaaminen kertoo sinun olevan kykenevä työntekijä, mietit liikaa. Rekrytoidessa keskitytään työhistoriaasi ja osaamiseesi, ei tehdä kaikenmaailman tulkintoja ja vedetä johtopäätöksiä hepposin perustein. Annat itsestäsi omituisen kuvan, jos jaarittelet työnhakuun liittymättömistä asioista.

- Ihan normaali CV riittää. Hyvin harva graafisesti erilainen CV on ollut hyvä ja vaikka muutama silloin tällöin onnistuu, on ihan turha käyttää tuollaiseen aikaa. Haluan nähdä, missä olet ollut töissä, milloin ja kuinka kauan, mitä sinä siellä teit ja mitä osaamista sinulla nyt on työsuhteesi ansiosta. Laita ne selkeästi näkyville ja unohda turha kikkailu.

- On oikeasti tärkeää kohdistaa CV hakemaasi työtehtävään. Jos CV:ssäsi vilahtelee hyvin paljon kokemusta liittyen aivan toisenlaisiin työnkuviin, et vaikuta pätevältä tai osaavalta valinnalta. Osaamisestasi saa selkeämmän kuvan, kun kerroit ainoastaan siitä kokemuksesta, joka liittyy hakemaasi työtehtävään. Saat yleensä ainoastaan miinuspisteitä, jos yrität tuoda esille kaiken mitä ikinä osaat. On myös rekrytoijan kannalta erittäin outoa, että hakiessasi tiettyä työpaikkaa mainitset CV:ssäsi liudan aivan eri työtehtäviä, joista voisit myös olla kiinnostunut.

- Käytä aikaa lauseiden muotoiluun. Osa ihmisistä ei selvästi jaksa tarkastaa CV:itään kunnolla, vaan kirjoittavat nopeasti tajunnanvirtana mieleensä tulevia asioita. Tällöin tekstit ovat yleensä aivan liian pitkiä, epäjohdonmukaisia ja haastavia lukea. Asioiden ilmaiseminen lyhyesti ja ytimekkäästi on haastavaa ja onkin paljon helpompaa jaaritella pitkästi. CV on kuitenkin ensiarvoisen tärkeä dokumentti työnhaussasi ja on pelkästään sinun etusi, että teet siitä sellaisen, että kyvykkyytesi on nähtävissä ilman suurempia ponnisteluita.

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sehän on tietenkin ihan ok, että 95 prosenttia työpaikkailmoituksista on ihan samasta puusta veistettyjä. Firman ja tehtävän nimi vain vaihtelee, mutta samat latteudet "dynaamisista ja haastavista" työyhteisöistä ja muusta diipadaapasta on copypastetettu käytännössä kaikkiin työpaikkailmoituksiin. Eikä meno muutu yhtään sen älykkäämmäksi, jos sattuu pääsemään haastatteluun. Joka paikassa aina samat kymmeniä vuosia vanhat vakiokysymykset, joissa kysytyillä asioilla selviää hakijasta tuskin yhtään mitään haetun tehtävän kannalta oleellista. Mutta mitäpä tämä haittaisi? Kunhan nyt jutustellaan hetki ajan kuluksi, että saadaan selvitetyksi, että onko johonkin yksinkertaiseen hommaan hakevalla pimulla korkeakoulututkinnon lisäksi riittävän hyvä perse.

Tottakai työnhakijoilta voidaan edellyttää ihan mitä tahansa sirkustemppuja. Toisin kuin näiltä rekrypuolen neropateilta, joiden työpäivät koostuvat lähinnä samojen latteuksien jaarittelusta ja ctrl-c ja ctrl-v nappuloiden painelusta.

Jopa on negatiivinen asenne. Onko sinulla ollut huonoa onnea työnhaussa vai mistä moinen? Varmasti on huonojakin rekrytointiprosesseja, mutta asia nyt aivan noin ole. Olen myös itse ollut haastatteluissa, joissa haastattelija ei selvästi ole omalla osaamisalueellaan ja näistä haastatteluista on jäänyt tympeä fiilis ja tunne siitä, tekevätkö he päätöksiä oikein perustein. 

Kuitenkin varmasti suurin osa rekrytoijista pyrkii tekemään työnsä mahdollisimman hyvin. Omat työpaikkailmoitukseni keskittyvät osaamiseen ja faktoihin ja työpäiväni koostuvat työvaatimusten analysoinnista sekä hakijoiden osaamisen analysoinnista, kuin myös kaikenlaisesta yhteydenpidosta asiakkaiden ja hakijoiden kanssa. Haastattelut pidän siltä pohjalta, mitä minun tarvitsee kyseisestä henkilöstä saada tietää, jotta pystyn arvioimaan hänen kykyjään suoriutua haettavasta tehtävästä. Niinpä kysyn tarkentavia kysymyksiä hänen työhistoriastaan sekä selvitän tiettyjä luonneominaisuuksia, mikäli avoin työ sellaisia vaatii. 

Ylipäätä haluaisin sanoa kaikille, että vihamielinen asenne rekrytoivia henkilöitä kohtaan on aivan turha. Yleisesti ottaen me olemme teidän puolella. Itse ainakin toivon jokaisen henkilön onnistuvan ja ennemminkin olen surullinen, jos jonkun CV on todella huono tai joku suoriutuu haastattelusta huonommin kuin olisi mahdollista. 

-AP

Vierailija
62/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläköhän ap on linjoilla?

Olisin kysynyt sitä kun olen saanut ohjeeksi, että CV pitää aloittaa lyhyellä eli yhden tai kahden lauseen yleisluonnehdinnalla, johon tiivistää oman ydinosaamisensa ja millaisisista työpaikoista on kiinnostunut. Mitä mieltä tuosta olet?

Mistään vain en ole löytänyt malleja todellisista tuollaisista tiivistelmistä sellaisen itsestäni runoillakseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Työhaastattelijat voisi myös ymmärtää mitä cvssä kerrotaan ja lukee. Olen töissä, mutta vaihdan firmaa noin 5v sykleillä, koska kehityn koko aika ja firmoilla ei ole enää mitään tarjottavaa. Viimeksi kun kävin työhaastattelussa, niin nuori haastattelija ei ymmärtänyt papreistani juuri mitään. Sanoin, että ymmärrätkö pointin mikä noissa papereissa on?? Ahdistunut katse ja leikki miettiläistä.. Ei siis ymmärtänyt. Avasin suuni ja kerroin, että oletko ikinä kuullut tilanteesta missä työnhakija haastattelee työhaastattelijaa ja firman pomoa. Ööö kröhh köh mitä siis hä??-- Niin, minä haastattelen sinua, mitä teillä on tarjota minulle. Sen jälkeen tapaan sinun pomosi, eli bigmanin. Nousin ylös ja kiitin ajasta. Kävelin suoraan yläkertaan ja ilmotin, että kouluta duunaris paremmin tulkitsemaan papereita.

Ja tässä juuri loistava esimerkki ylimielisestä käytöksestä, jolla torppaa oman työnhakunsa oli sitten osaaminen kuinka hyvää tahansa. 

Ei ole mitään ylimielistä. Olen isossa firmassa isolla palkalla ja se näkyy cvstä miks olen. Työhaastattelija joka ei ymmärtänyt miten päin toimitaan on väärässä duunissa. Minä istun 8 kerrosta ylempänä häntä. Se on mulle juoksupoika jos niin haluan. Siinä on ero. Sen piti kertoilla mitkä edut se työntää nenän eteen mulle

On älytön määrä menestyneitä ihmisiä, jotka silti käyttäytyvät kunnioittavasti muita kohtaan, myös näitä "alempia istuvia" kohtaan. Se rekrytoija sattuu usein olemaan se henkilö, joka päättää kohtalosi kyseisen paikan suhteen, joten suosittelisin lämpimästi mukavampaa asennetta. Itse en ole tällaisia sinunlaisia henkilöitä laittanut eteenpäin asiakkaille yhdessäkään haussa, vaan heille napsahtaa nopeasti "kiitos mielenkiinnosta, sinua ei tällä kertaa valittu" viesti.

Toivottavasti olet trolli, mutta ikävä kyllä sinunlaisia tulee silloin tällöin vastaan ihan oikeassa työelämässäni. Lähes kaikki, ketä rekrytoin, ovat korkeammassa asemassa kuin minä. Silti ainoastaan häviävän pieni osa kokee tarpeelliseksi osoittaa ylemmyyttään tuollaisella asenteella. 

-AP

Vierailija
64/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkaisitko sellaisen henkilön jolla olisi tatuoitu vi#un kuva otsassa, mutta muuten kaikista pätevin?

Vierailija
65/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa kysellään aina työhaastattelussa perhesuhteet, harrastukset, asumismuodot vaikka ne eivät millään tapaa kuulu työnantajille. Silti ne kiinnostaa.

Vierailija
66/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläköhän ap on linjoilla?

Olisin kysynyt sitä kun olen saanut ohjeeksi, että CV pitää aloittaa lyhyellä eli yhden tai kahden lauseen yleisluonnehdinnalla, johon tiivistää oman ydinosaamisensa ja millaisisista työpaikoista on kiinnostunut. Mitä mieltä tuosta olet?

Mistään vain en ole löytänyt malleja todellisista tuollaisista tiivistelmistä sellaisen itsestäni runoillakseni.

Täällähän minä! Olet oikeassa, nykyisin monilla on sellainen. Pidän sitä erittäin hyvänä, jos se on hyvin tehty. Osalla ihmisistä se on erittäin pitkää jaarittelua, missä on epäolennaisia asioita. Suosittelisin sinua kirjoittamaan konkreettisesti osaamisestasi hakemaasi tehtävää ajatellen. Katso työtehtävän vaatimukset ja kerro omasta työhistoriastasi olennaiset asiat niihin pohjautuen. Esimerkiksi jos hakisit rekrytojaksi ja työssä vaaditaan kaupallista koulutusta, kokemusta rekrytoinneista, myynnistä ja asiakaspalvelusta niin esittelyteksti voisi olla että "Olen kauppatieteiden maisteri ja minulla on kokemusta kokonaisvaltaisesta rekrytointiprosessien hoitamisesta 2 vuotta yrityksessä x. Olen myös toiminut myynnin parissa 1 vuoden sekä tehnyt asiakaspalvelutyötä 3 vuotta". Tekstin ei tarvitse ihan noin lyhyt olla ja voit toki tuoda ilmi tarkempia tietoja kokemuksestasi. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että älä aloita tätä esittelytekstiä liian syvältä. "Aloitin työurani lehdenjakajana ja sateisten päivien kuluksi haeskelin uusia töitä ja päädyinkin kesätöihin Särkänniemeen" :D 

Tuollainen lyhyt teksti on yllättävän vaikea työstää ja itselläni ainakin siihen kuluisi paljon aikaa. Se ei myöskään ole mitenkään pakollinen, eikä ole mikään miinus, jos jollakin ei ole. Kuitenkin jos se on hyvin tehty niin tuo esittelyteksti on ehdoton plussa ja käytänkin sitä itse myös usein siihen, kun esittelen hakijan muille (esimerkiksi jos haastattelussa on muita henkilöitä mukana taikka sitten asiakkaalle, kenelle suosittelen tätä hakijaa).

-AP

Vierailija
67/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkaisitko sellaisen henkilön jolla olisi tatuoitu vi#un kuva otsassa, mutta muuten kaikista pätevin?

Kyllä. Ei kiinnosta minua, kunhan hän on pätevä hommassaan.

-AP

Vierailija
68/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutun töihin palkattiin työntekijä, jolla oli hienot paperit ja vaikutti tosi pätevältä ja osaavalta, mutta hieman ujolta. Kyse oli tosin ensimmäisestä oikeasta työstä korkeasti koulutetulle. Vähitellen paljastui, että se ei ollutkaan pätevän nörtin ujoutta, vaan kyse oli aika rasittavasta ylimielisestä eristäytyjästä, joka ei kommunikoinut muiden kanssa eikä saanut mitään aikaan, vaikka kuvitteli olevansa ihan huippu ja nero. Lisäksi mukana taisi olla jotain mielenterveysongelmia. En tiedä mitä tuolle työntekijälle lopulta tapahtui muuta kuin, että siirtyi sairaslomalle.

Luulen, että tuon virherekrytoinnin jälkeen työpaikalla ollaan kiinnostuneita myös niistä harrastuksista ja muista aktiviteeteista. Joku jääkiekkojunnujen valmentaja tai vaikka partiolainen tuskin paljastuu niin herkästi samanlaiseksi yhteistyökyvyttömäksi "neroksi".

Näitä sattuu, eikä sille voi mitään. Pelkkien paperien ja nopean tapaamisen / tapaamisten tai edes persoonallisuustestien avulla ei voi kaikkea ihmisestä saada tietää.

Harrastuksien kysely ei mielestäni ole mitenkään vedenpitävä tapa selvitellä ominaisuuksia ihmisessä: ne saattavat kertoa jotain tai sitten ei. Mielenterveysongelmia voi tulla kenelle tahansa ja kuka vain voi sanoa olevansa aktiivipartiolainen. Tuon lausahduksen takana voi olla niin monenlaista. Joku on oikeasti aktiivinen partiossakävijä, toinen käy pari kertaa vuodessa, kolmas kävi joskus lapsuudessaan ja on ajatellut aloittavansa uudelleen kun kerkeää ja neljäs heitti vain jotain hakemukseen, jotta näyttäisi hyvältä.

Vierailija
69/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ei kiinnosta minua, kunhan hän on pätevä hommassaan.

-AP

Gynekologi jolla on veen kuva otsassa olisi aika kova juttu.

Vierailija
70/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa kysellään aina työhaastattelussa perhesuhteet, harrastukset, asumismuodot vaikka ne eivät millään tapaa kuulu työnantajille. Silti ne kiinnostaa.

En tiedä kuka näitä kysyy, itse en ainakaan eikä minultakaan olla kysytty. Ehkä jotkut vanhat jäärät tuollaisia kyselee? Eivät mielestäni kuulu eivätkä liity työtehtäviin, ellei vaadi paljon matkustelua tai muuta jonka vuoksi on perustelua kysyä esimerkiksi perheestä.

-AP

Vierailija
71/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli että "ammattilainen" on näin pihalla asioista.

CV:ssä on hyvä olla vähän varsinaisen työn ulkopuolistakin tietoa, juuri se onko naimisissa ja onko lapsia, vähän harrastuksia yms... Mutta lyhyesti ja selkeästi, pitkiä tarinoita ei kukaan jaksa lukea.

CV:ssä myös on hyvä listata kaikki työkokemus. CV:tä EI tarvitse alkaa muokkaamaan hakemaasi paikkaa varten vaan se kannattaa pitää aina riittävän hyvin päivitettynä. Muokkauksen toki voi tehdä jos haluaa, mutta varsinaisesti itseä voi kehua sitten työhakemuksessa. Ja se kannattaa muistaa että CV ei ole työhakemus. Se on tiivistetysti kerrottuna henkilön tiedot ja työ-/koulutushistoria. Hakemus pitää kirjoittaa erikseen ja CV on siihen liite.

Useita henkilöitä rekrytoinnut ja myös useita työpaikkoja saanut nykyinen yrittäjä.

Vierailija
72/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Kiva kuulla ettei tarvitse kikkailla.

Kysyisin vielä sitä, että miten mielestäsi CV ja työhakemus eroavat?

Käytännöt varmasti vaihtelevat.  

- AP

Ja sen takia antamasi neuvot eivät kelpaa kaikissa työpaikoissa.

Vierailija
73/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä vinkki ap:ltä. Moni luulee väärin, että cv:hen kannattaa kertoa mahdollisimman paljon itsestä ja persoonasta. Lyhyt ja ytimekäs on paljon paremi, sillä se kertoo osaamisesta ja taidoista enemmän. Toisaalta ymmärrän jos jollain ei ole työkokemusta, niin cv tuntuu aika tyhjältä. Silloin varmasti saattaa tulla tunne, että cv on täytettävä jollakin.

Vierailija
74/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sääli että "ammattilainen" on näin pihalla asioista.

CV:ssä on hyvä olla vähän varsinaisen työn ulkopuolistakin tietoa, juuri se onko naimisissa ja onko lapsia, vähän harrastuksia yms... Mutta lyhyesti ja selkeästi, pitkiä tarinoita ei kukaan jaksa lukea.

CV:ssä myös on hyvä listata kaikki työkokemus. CV:tä EI tarvitse alkaa muokkaamaan hakemaasi paikkaa varten vaan se kannattaa pitää aina riittävän hyvin päivitettynä. Muokkauksen toki voi tehdä jos haluaa, mutta varsinaisesti itseä voi kehua sitten työhakemuksessa. Ja se kannattaa muistaa että CV ei ole työhakemus. Se on tiivistetysti kerrottuna henkilön tiedot ja työ-/koulutushistoria. Hakemus pitää kirjoittaa erikseen ja CV on siihen liite.

Useita henkilöitä rekrytoinnut ja myös useita työpaikkoja saanut nykyinen yrittäjä.

Kerrotko vielä, miksi pitäisi olla työn ulkopuolista tietoa? Jos etsitään henkilöä suorittamaan työtehtävää X, ei sillä ole kerrassaan mitään merkitystä, onko tällä henkilöllä 0, 1 vai 5 lasta. Miksi rekrytoijaa kiinnostaisi tämä tieto, jos se ei kerro mitenkään työtehtävässä pärjäämistä? Olisi myös alhaista tehdä henkilön persoonallisuudesta tai muista seikoista olettamuksia tällaisten tietojen perusteella, joten sillä ei yksiselitteisesti ole väliä ja tällöin sitä ei tarvitse CV:ssä olla. Kuten sanoin, aikaisemmin on henkilökohtaisten asioiden esittelyä CV:ssä suosittu, mutta tämänpäivän mukaista se ei enää ole. 

Täällä oli argumentteja, että on hyvä olla tietoa harrastuksista jne, jotta rekrytoija näkee henkilön ulkopuolisesta elämästä jotain. Se kun tässä on vain se juttu, että emme me halua nähdä ulkopuolisesta elämästä mitään, jos se ei liity haettavaan työtehtävään. Minä valitsen työssäni asiakkaille heidän asettamasta työtehtävästä parheiten selviytyvän henkilön ja arvioin sen hänen kokemuksensa ja taitojensa pohjalta, hänen sunnuntaikävelynsä eivät liikuta päätöstä mihinkään suuntaan. 

Ehkä tämä on tosiaan eri, jos on kyse hakemisesta pienen yrityksen sisälle, jossa yritys itse hoitaa omat rekrytointinsa ja etsii ihmistä pienempään ja tiiviimpään porukkaan. Enenemässä määrin käytetään kuitenkin ulkoistettua rekrytointia ja tällöin tällaisten asioiden mietintä häviää ja aletaan keskittyä enemmän vain ja ainoastaan taitoihin ja kompetensseihin.

Olet myöskin hakoteillä, jos ajattelet, että mitä tahansa työtä kannattaa hakea samalla CV:llä. 

-AP

Vierailija
75/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Kiva kuulla ettei tarvitse kikkailla.

Kysyisin vielä sitä, että miten mielestäsi CV ja työhakemus eroavat?

Käytännöt varmasti vaihtelevat.  

- AP

Ja sen takia antamasi neuvot eivät kelpaa kaikissa työpaikoissa.

Mutta siitä että teet CV:stäsi selkeän ja sellaisen, että siitä tulee esille olennaiset asiat hakemaasi paikkaa ajatellen, ei varmasti koskaan ole haittaa. Kuin ei myöskään siitä, että pidät asiasi lyhyenä ja keskityt olennaiseen. 

-AP

Vierailija
76/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- työhakemuksen kannattaa olla lyhyt (2-3 kappaletta) ja keskittyä vahvuuksiisi niin koulutuksen, työhistorian ja luonteenpiirteiden/kiinnostusten osalta. Hyvä perusmuoto on ollut seuraava: Kappale 1 = Lyhyt kuvaus miksi haet juuri tätä tehtävää; mikä siinä kiinnostaa ja miksi olisit siinä hyvä. Kappale 2 = Esimerkkejä työhistoriasta ja koulutuksesta jotka tukevat valintaasi juuri tähän tehtävään. Kappale 3 = muutama lause hyvästä kielitaidosta, luonteenpiirteistäsi ja joustavuudesta. Maininta mahdollisesti palkkatoiveesta tai viittaus kiinnostuksesta tulla paikan päälle juttelemaan. Vähän vastaava ajatus:

http://i0.wp.com/cvpohja.com/wp-content/uploads/2014/02/ty%C3%B6hakemus…

.

Asettelusta päätellen malli on muinaisajalta, jolloin järjestelmäkonsultinkin tehtäviin vielä haettiin paperisella hakemuksella...

Voi olla muinaisajalta, mutta itse olen näillä hakemuksilla saanut ihan hyviä it-alan hommia :) Toki moni iso yritys suosii niitä itsetäytettäviä kaavioita mutta itse pyrin lähettämään hakemukset suoraan säpossa rekrytoijalle jos mahdollista.

Vierailija
77/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelija voi tietysti kysyä mitä tahansa. Kannattaa pitää mielessä, että esimerkiksi perhesuhteiden ja siviilisäädyn kysyminen työhönottohaastattelussa on joidenkin tulkintojen mukaan tasa-arvolain vastaista, joissain maissa yksiselitteisesti kiellettyä. Jos henkilöltä on esimerkiksi kysytty lastenhankintasuunnitelmista ja henkilöä ei ole valittu tehtävään, syntyy syrjintäolettama. Joskus asia voi osua myöhemmin työnantajan omaan nilkkaan.

Muistakaa myös ulkomailta töitä hakiessanne, että ansioluettelolta ja hekemukselta odotetaan usein eri asioita kuin mihin Suomessa on totuttu. Esimerkiksi kuvan tai iän liittäminen hakemukseen on esimerkiksi Yhdysvalloissa poikkeuksellista.

Vierailija
78/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmennuskursseilla käsketään kertomaan itsestä ja harrastuksista, valita sinne.

Miten minä sitten sain nykyisen työni kertomatta mitään  perhesuhteistani tai harrastuksistani? Ap. on aivan oikeassa. 

Vierailija
79/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on pitkälti oikeassa. Työnhakijoiden kannattaa kuitenkin muistaa, että nykyisin rekrytointikin on hyvin usein bisnestä. Yritykset maksavat rekryfirmoille ja rekryfirmojen täytyy saada voittoa. Ei siis pidä tuhlata rekryfirmojen rekrytoijien aikaa turhaan, koska silloin rekryfirmojen omistajilleen maksamat osingot pienenevät.  Kun haet töitä suuresta yrityksestä, jossa on erikseen palkatut rekrytoijat, tai yrityksestä, joka käyttää rekryfirmojen palveluita, noudata ap:n antamia ohjeita. He ovat se  portti, jonka läpi sinun on päästävä, jotta henkilö, joka lopulta päättää palkkaamisestasi, ylipäätään edes kuulee sinun olemassaolostasi yhtään mitään. 

Monet työnhakijat kokevat saavansa ristiriitaisia neuvoja siitä, miten työhakemus ja cv pitäisi oikein tehdä. Useimmiten nämä neuvot ovat kaikki ihan oikein. Oleellista onkin, millaiseen yritykseen olet hakemassa ja ennenkaikkea kuka hakemuksesi lukee. Lukeeko sen rutinoitunut ulkoistettu rekrytoija, jonka tehtävänä on tuottaa omalle työnantajalleen voittoa, suuren yritykset hr-osaston palkattu työntekijä vai kenties yrityksen omistaja, joka myös  tekee päätöksen sekä haastatteluun kutsumisesta että lopullisesta palkkaamisesta. Mitä suurempaan yritykseen haet, sitä varmemmin olet vain yksi satojen, tuhansien tai kenties kymmenientuhansien työmuurahaisten joukosta etkä ihmisenä ja yksilönä kiinnosta työnantajaasi palaneen puupennin vertaa. Vain osaamisesi kiinnostaa. 

Osaamisesi kiinnostaa myös silloin, kun haet pieneen yritykseen. Ei kukaan palkkaa osaamatonta, jos työtehtävä kuitenkin edellyttää osaamista. Pk-yritysten omistajista löytyy meitäkin, joita kiinnostaa työnhakijat ja työntekijämme myös ihmisinä. Rekrytointi ei maksa meille mitään, koska teemme sen jokatapauksessa vapaa-ajallamme. Ei meille ole hakemuksissakaan kovin suurta tungosta, koska ihmiset yleensä haluavat töihin suuriin ja tunnettuihin yrityksiin. Ihan ymmärrettävää, koska niissä on paljon paremmat etenemismahdollisuudet. Lisäksi työkokemus suuressa ja tunnetussa yrityksessä näyttää cv:ssä paremmalta kuin jossain pk-yrityksessä. 

Rekrytointitarpeeni on keskimäärin yksi työntekijä joka toinen vuosi. Meiltä kun ei ole porukkaa jäänyt pois yhtä poikkeusta lukuunottamatta muuten kuin eläkkeelle. Olen pk-yrittäjäsuvusta ja seurannut läheisten yritystoimintaa vuosikymmeniä. Parhaiten ovat menestyneet ne yritykset, joissa työnantaja pitää työntekijöitään yksilöinä ja  ihmisinä. Kun joustaa työntekijän suuntaan, motivoitunut ja työhönsä tyytyväinen työntekijä joustaa myös työnantajansa suuntaan. Viimeisimmässä rekrytoinnissa palkkasin monista hyvistä hakijoista naisen, jonka yhtenä syynä juuri tähän työpaikkaan oli lyhyt työmatka koulun aloittavan lapsensa vuoksi. Yksinhuoltajaäitinä ymmärsin oikein hyvin. Ei me kaikki työnantajat olla mitään tunteettomia hirviöitä :)

Vierailija
80/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei taida tietää mikä on CV. Se on täsmälleen samanlainen, haitpa sitten ydinfyysikoksi tai baarimikoksi. Hakemukset ovat sitten eria asikseen.

Samanlaisella CV:llä ei todellakaan haeta kaikkiin tehtäviin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä