Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko alkaa tekemään parempia CV:itä?

Vierailija
29.12.2017 |

Rekrytoin työkseni ja minusta tuntuu, että suurimmalla osalla ihmisistä ei ole ollenkaan ymmärrystä, millainen CV:n pitäisi olla ja mitä sillä ylipäätään haetaan. Arviolta yksi kymmenestä saamastani CV:stä on hyviä, muut huonoja ja osa aivan luokattomia.

CV:si perusteella arvioidaan osaamistasi hakemaasi työtehtävään liittyen. Niinpä sinne tulisi kirjoittaa vain kyseisen työtehtävän kannalta oleelliset tiedot, nekin selkeästi ja ytimekkäästi.

Siispä:
- Älä kerro harrastuksistasi, perhehistoriastasi, elämänkokemuksistasi tai mistään, mikä ei liity hakemaasi työtehtävään. Jos itse ajattelet, että maininta puolisosta saa sinut näyttämään luotettavammalta ja aktiivisten harrastusten listaaminen kertoo sinun olevan kykenevä työntekijä, mietit liikaa. Rekrytoidessa keskitytään työhistoriaasi ja osaamiseesi, ei tehdä kaikenmaailman tulkintoja ja vedetä johtopäätöksiä hepposin perustein. Annat itsestäsi omituisen kuvan, jos jaarittelet työnhakuun liittymättömistä asioista.

- Ihan normaali CV riittää. Hyvin harva graafisesti erilainen CV on ollut hyvä ja vaikka muutama silloin tällöin onnistuu, on ihan turha käyttää tuollaiseen aikaa. Haluan nähdä, missä olet ollut töissä, milloin ja kuinka kauan, mitä sinä siellä teit ja mitä osaamista sinulla nyt on työsuhteesi ansiosta. Laita ne selkeästi näkyville ja unohda turha kikkailu.

- On oikeasti tärkeää kohdistaa CV hakemaasi työtehtävään. Jos CV:ssäsi vilahtelee hyvin paljon kokemusta liittyen aivan toisenlaisiin työnkuviin, et vaikuta pätevältä tai osaavalta valinnalta. Osaamisestasi saa selkeämmän kuvan, kun kerroit ainoastaan siitä kokemuksesta, joka liittyy hakemaasi työtehtävään. Saat yleensä ainoastaan miinuspisteitä, jos yrität tuoda esille kaiken mitä ikinä osaat. On myös rekrytoijan kannalta erittäin outoa, että hakiessasi tiettyä työpaikkaa mainitset CV:ssäsi liudan aivan eri työtehtäviä, joista voisit myös olla kiinnostunut.

- Käytä aikaa lauseiden muotoiluun. Osa ihmisistä ei selvästi jaksa tarkastaa CV:itään kunnolla, vaan kirjoittavat nopeasti tajunnanvirtana mieleensä tulevia asioita. Tällöin tekstit ovat yleensä aivan liian pitkiä, epäjohdonmukaisia ja haastavia lukea. Asioiden ilmaiseminen lyhyesti ja ytimekkäästi on haastavaa ja onkin paljon helpompaa jaaritella pitkästi. CV on kuitenkin ensiarvoisen tärkeä dokumentti työnhaussasi ja on pelkästään sinun etusi, että teet siitä sellaisen, että kyvykkyytesi on nähtävissä ilman suurempia ponnisteluita.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytoijissa on se vika, että hakijalta odotetaan jo kehdosta alkavaa jonkinlaista "uratarinaa", kun hyvin usein ihmiset menevät henkensä pitimiksi niihin töihin joihin pääsevät. Jos ei ole tasapaksu ja kaikin puolin muottiin mahtuva, on uhkatekijä. 

"Miksi haluat töihin juuri tänne?" Niin, enpä tiedä - varmaan siksi, että te huolitte minut haastatteluun.

Vierailija
82/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

CV:tä itse käsitellessäni eniten ihmetystä aiheutti se, että sama hakija haki useampaa tehtävää konsernista missä olin töissä. Toisessa hakemuksessaan haki vaikkapa projektin johtajan paikkaa ja seuraavassa HR puolen assistentiksi. Pisti ihmettelemään.

Toinen missä lukuisat haastatteluihin kutsutut pomppasivat oli kielitaito. Kansainvälisiin tehtäviin haettaessa ei todellakaan kannata valehdella tästä. Isosta talosta löytyy yleensä kielitaitoista porukkaa tekemään pikku haastattelun. Jos olet ilmoittanut puhuvasi sujuvasti suomea, ruotsia, saksaa, ranskaa, englantia ja espanjaa ja auttavasti norjaa ja venäjää, niin muistapa olla sujuva, kun kieli vaihtuu haastattelussa. Tökerömpää valehtelua ei juuri työhaastatteluissa ole, kuin kielitaito tai -taidottomuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutusalalla työskentelevänä seuraan jatkuvasti opiskelijoiden kokemuksia työnhausta ja työhaastettaluista. Ainakin IT-alalla näyttää yhä enemmän korostuvan osaamisen ohella se, että henkilö sopii persoonaltaan kyseisen työyhteisön jäseneksi. Henkilön persoonaan kiinnitetään nykyisin rekrytoinnissa todella paljon huomiota.

Vierailija
84/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekrytoin työkseni ja minusta tuntuu, että suurimmalla osalla ihmisistä ei ole ollenkaan ymmärrystä, millainen CV:n pitäisi olla ja mitä sillä ylipäätään haetaan.

Valtaosalla näistä "työkseen rekrytoivilla" ei ole mitään käsitystä siitä, millaista osaamista haetussa työssä tarvitaan eikä myöskään kykyä arvioida sitä, että kuinka helposti hakija pystyy vaaditun osaamisen hankkimaan.

Vierailija
85/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sittenpä vaan näillä ohjeilla seuraavaa työpaikkaa taas hakemaan... CV minulla tosin taitaa ollakin aika hyvässä kunnossa, ainakin rekrytointikonsultit olleet sitä mieltä. Hakemus on se ongelma, miten ihmeessä saisin työnantajan vakuutettua, että minulla on hyvä päättely- ja ongelmanratkaisukyky? Itse olen sitä mieltä että pakko sen on olla kun matematiikka aina ollut minulle helppoa, mutta nyt ei haeta matemaatikkoa.

Vierailija
86/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastusten kertomisen tarpeellisuus riippuu siitä, minne rekrytoidaan. Omassa työpaikassani ryhmähenki (siinä oikeassa positiivisessa merkityksessä) on keskeinen rekrykriteeri. Työ on opittavissa tietyillä perusominaosuuksilla, joten persoona painaa, jos vaan terävyys ja omaksumiskyky on riittävällä tasolla. Ja ne harrastukset kertoo ihmisestä aina jotakin. Tiukkaan asiantuntijatyöhön ovat tietenkin useimmiten epäolennaisuuksia.

Vierailija
87/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutusalalla työskentelevänä seuraan jatkuvasti opiskelijoiden kokemuksia työnhausta ja työhaastettaluista. Ainakin IT-alalla näyttää yhä enemmän korostuvan osaamisen ohella se, että henkilö sopii persoonaltaan kyseisen työyhteisön jäseneksi. Henkilön persoonaan kiinnitetään nykyisin rekrytoinnissa todella paljon huomiota.

Tämä on hyvä kommentti. Monesti esimiehen tulee tarkastella rekrytoitavan osaamisen ohella myös koko tiimin tai ryhmän dynamiikkaa, jonka vain yksi henkilö pystyy pilaamaan tai toisaalta sopiva henkilö voi luoda ryhmään loistavan hengen. Tähän kiinnitetään usein liian vahan huomiota rekrytoinneissa.

Vierailija
88/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

CV:tä itse käsitellessäni eniten ihmetystä aiheutti se, että sama hakija haki useampaa tehtävää konsernista missä olin töissä. Toisessa hakemuksessaan haki vaikkapa projektin johtajan paikkaa ja seuraavassa HR puolen assistentiksi. Pisti ihmettelemään.

Toinen missä lukuisat haastatteluihin kutsutut pomppasivat oli kielitaito. Kansainvälisiin tehtäviin haettaessa ei todellakaan kannata valehdella tästä. Isosta talosta löytyy yleensä kielitaitoista porukkaa tekemään pikku haastattelun. Jos olet ilmoittanut puhuvasi sujuvasti suomea, ruotsia, saksaa, ranskaa, englantia ja espanjaa ja auttavasti norjaa ja venäjää, niin muistapa olla sujuva, kun kieli vaihtuu haastattelussa. Tökerömpää valehtelua ei juuri työhaastatteluissa ole, kuin kielitaito tai -taidottomuus.

Oliko hakija työtön? Jos oli, toivon, että et päätyönään rekrytoi. Nimittäin jopa minä, jolla on rekrytointitarvetta vain noin joka toinen vuosi, tiedän, että työttömän velvollisuus on hakea useisiin paikkoihin, jotta saisi edes jonkun niistä. 

Vierailija
89/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä kommentti. Monesti esimiehen tulee tarkastella rekrytoitavan osaamisen ohella myös koko tiimin tai ryhmän dynamiikkaa, jonka vain yksi henkilö pystyy pilaamaan tai toisaalta sopiva henkilö voi luoda ryhmään loistavan hengen. Tähän kiinnitetään usein liian vahan huomiota rekrytoinneissa.

Nimenomaan näin. Tämä on syy, miksi rekrytoin itse enkä käytä rekrytointifirmoja. 

Vierailija
90/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan näin. Tämä on syy, miksi rekrytoin itse enkä käytä rekrytointifirmoja. 

Yes, hienoa, että toimit noin. Firman ulkopuoliset rekrytoijat eivät yleensä tunne riittävästi työyhteisöä, johon työntekijää haetaan. Osaamisen puutteita voi olla mahdollista korjata melko nopeallakin aikataululla, mutta ihmisen persoonaa on vaikea muuttaa.

Vierailija
91/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa olla aukkoja, mutta mitään ei saa kertoa. 

Jos sinulla on aukkoja CV:ssä, mutta muuten kokemuksesi vaikuttaa sopivalta hakemaasi tehtävään, päästäisin sinut jatkoon ja selvittäisin haastattelussa, mitä ne aukot ovat. Jos aikataulu on hyvin kiireinen, soittaisin ennen haastattelukutsua ja kysyisin jo siinä vaiheessa, mitä ne aukot ovat. 

-AP

Tarkoittaako nämä "aukot" nyt työttömyysjaksoja? Mitä väliä niillä on? Eikö sillä ole väliä mitä on tehnyt kun on ollut töissä tai mitä kouluja on suorittanut ja miten hyvin? Mitä sillä on väliä mitä on tehnyt töiden välissä?

Vierailija
92/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläköhän ap on linjoilla?

Olisin kysynyt sitä kun olen saanut ohjeeksi, että CV pitää aloittaa lyhyellä eli yhden tai kahden lauseen yleisluonnehdinnalla, johon tiivistää oman ydinosaamisensa ja millaisisista työpaikoista on kiinnostunut. Mitä mieltä tuosta olet?

Mistään vain en ole löytänyt malleja todellisista tuollaisista tiivistelmistä sellaisen itsestäni runoillakseni.

Täällähän minä! Olet oikeassa, nykyisin monilla on sellainen. Pidän sitä erittäin hyvänä, jos se on hyvin tehty. Osalla ihmisistä se on erittäin pitkää jaarittelua, missä on epäolennaisia asioita. Suosittelisin sinua kirjoittamaan konkreettisesti osaamisestasi hakemaasi tehtävää ajatellen. Katso työtehtävän vaatimukset ja kerro omasta työhistoriastasi olennaiset asiat niihin pohjautuen. Esimerkiksi jos hakisit rekrytojaksi ja työssä vaaditaan kaupallista koulutusta, kokemusta rekrytoinneista, myynnistä ja asiakaspalvelusta niin esittelyteksti voisi olla että "Olen kauppatieteiden maisteri ja minulla on kokemusta kokonaisvaltaisesta rekrytointiprosessien hoitamisesta 2 vuotta yrityksessä x. Olen myös toiminut myynnin parissa 1 vuoden sekä tehnyt asiakaspalvelutyötä 3 vuotta". Tekstin ei tarvitse ihan noin lyhyt olla ja voit toki tuoda ilmi tarkempia tietoja kokemuksestasi. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että älä aloita tätä esittelytekstiä liian syvältä. "Aloitin työurani lehdenjakajana ja sateisten päivien kuluksi haeskelin uusia töitä ja päädyinkin kesätöihin Särkänniemeen" :D 

Tuollainen lyhyt teksti on yllättävän vaikea työstää ja itselläni ainakin siihen kuluisi paljon aikaa. Se ei myöskään ole mitenkään pakollinen, eikä ole mikään miinus, jos jollakin ei ole. Kuitenkin jos se on hyvin tehty niin tuo esittelyteksti on ehdoton plussa ja käytänkin sitä itse myös usein siihen, kun esittelen hakijan muille (esimerkiksi jos haastattelussa on muita henkilöitä mukana taikka sitten asiakkaalle, kenelle suosittelen tätä hakijaa).

-AP

Kuinka pitkiä juttuja muka ihmiset saa mahdutettua yhteen sivuun missä pitää kuitenkin olla luettelot työpaikoista ja koulutuksistakin? Eikö sitä yhtä sivua muka jaksa lukea? Ei se nyt kellään varmaan yhtä pötköä täynnä tekstiä ole.

Vierailija
93/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos joku on ollut vankilassa. Miten se kirjataan CV:hen?

Vierailija
94/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on saanut lapsen ja sen takia on aukko CV:ssä -onko parempi kertoa, että on pikkulapsen äiti, vai antaa rekrytoijan olettaa, että olet ollut vankilassa.

Mites, onko hyötyä kertoa CV:ssä, että olet ollut miehen työpaikan takia expattina?

Vierailija
95/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Kiva kuulla ettei tarvitse kikkailla.

Kysyisin vielä sitä, että miten mielestäsi CV ja työhakemus eroavat?

Käytännöt varmasti vaihtelevat.  

- AP

Ja sen takia antamasi neuvot eivät kelpaa kaikissa työpaikoissa.

Mutta siitä että teet CV:stäsi selkeän ja sellaisen, että siitä tulee esille olennaiset asiat hakemaasi paikkaa ajatellen, ei varmasti koskaan ole haittaa. Kuin ei myöskään siitä, että pidät asiasi lyhyenä ja keskityt olennaiseen. 

-AP

"Kiitos" tiedosta. Tein juuri sellaisia hakemuksia jo yli kaksikymmentä vuotta sitten.

Olen myös lukenut netistä muiden rekryä hoitavien asiantuntijoiden mielipiteitä, ja niistä osa poikkeaa kovinkin sinun neuvoistasi. Esim. yksi sanoi, että nykyisin CV:tä ei lueta edes loppuun asti vaan pari ensimmäistä riviä ratkaisevat. Sinä taas sanot lukevasi ne loppuun asti. Ehkä et hoida sellaisen työpaikan rekryjä, joihin voi tulla satoja hakemuksia. Jos hoitaisit, niin ihmettelen, miten ehdit lukea kaikkien hakemukset ja CV:t viimeiseen pisteeseen asti.

Vierailija
96/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn sanomaan saman asian kuin aloittaja paljon tiivistetymmin. Tee sellainen hakemus, josta työnantaja pystyy puolessa minuutissa päättelemään, miksi olisit hyvä ko. tehtävään. Kun tulee kolmesataa hakemusta, ei ensimmäisellä kierroksella yhteen ole sen enempää aikaa käyttää. Muista myös se, että suurin osa hakemuksen käsittelijöistä ei ole mitään rekrytointiammattilaisia, vaan usein se on Pomo-Pna lasikopissa, joka lukaisee hakemukset ruokatunnilla tai vastaavaa. Liika miettiminen juuri aiheuttaa sen, että tulee huonoja hakemuksia.

Itse sain nykyistä edellisen paikan sillä, että tein hakemuksen viisi minuuttia ennen hakuajan päättymistä ja aikaa kirjoittamiseen käytin minuutin - toki minulla oli perustiedot valmiilla pohjalla. Sain paikan, vaikka otsikossakin oli kirjoitusvirhe.

Vierailija
97/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on saanut lapsen ja sen takia on aukko CV:ssä -onko parempi kertoa, että on pikkulapsen äiti, vai antaa rekrytoijan olettaa, että olet ollut vankilassa.

Mites, onko hyötyä kertoa CV:ssä, että olet ollut miehen työpaikan takia expattina?

En ole ap, mutta aukot cv:ssä ovat täysin epäoleellisia, jos cv:ssäsi kuitenkin on riittävästi tietoa kaikesta siitä, mitä juuri tämän hakemasi paikan kannalta on oleellista. Jos esimerkiksi olet viimeiset 8 vuotta ollut juuri samanlaisessa työssä kuin mitä olet nytkin hakemassa, sulla on tarvittava koulutus ja osaaminen, mahdollisesti vielä suosittelijatkin, on aika yhdentekevää, mitä teit 30 vuotta ennen tuota aiempaa työsuhdettasi. Aukkojen paikkaamisella on merkitystä vain silloin, jos aukot ovat olleet muutaman viimeisen (noin viiden)  vuoden aikana. Ei ketään kiinnosta, olitko äitiyslomalla ja hoitovapaalla vuosina 1999-2001. Siitä on niin kauan, että on täysin yhdentekevä asia. 

Vierailija
98/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta aukot cv:ssä ovat täysin epäoleellisia 

Olen nähnyt työpaikkailmoituksia, joissa sanotaan ihan suoraan, että hakemusta ei kannata lähettää, jos CV:stä löytyy yhtään aukkoja.

Käsitättekö te, näitä ohjeita antavat, että ei ole olemassa mitään 100% :sti yhteneväistä tapaa toimia? Työtä hakeva ei voi valmentautua mihinkään muuhun, kuin siihen, että työnantajien säännöt ja vaatimukset muuttuvat jatkuvasti.

Kyllä minä ymmärrän, että teistä moni haluaa esiintyä jonkinlaisena rekryguruna, mutta kun teitäkin on niin moneen lähtöön.

Vierailija
99/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait nyt kaikki osaa tehdä hyvän CV:n jos on mistä tehdä...

Syntynyt xxxxx

Ylioppilas/ammattikoulu xxxxx

Insinööri/DI/Maisteri xxxxx

työkokemus:

tehnyt sitä ja tätä ennen opiskelua xxxx

tehnyt opiskeluun liittyvää työtä kesät xxxxxx

koulutusta liittyvää työtä opiskelun jälkeen paikassa yy vuodet xxxx-xxxxx

ja toisessa paikassa...

Erittäin yksinkertaista hommaa jos paketti on kunnossa. Sen takia sinne niitä runoutta sykkiviä ja harrastuksia pursuavia cv:tä tulee, kun osalla ihmisistä puuttuu oikeat täytteet. Pätevä työnhakija saa sen työpaikan vaikka se cv olisi tehty käsin ruutupaperille ranskalaisille viivoille jos vastassa on fonttikoot kohdilleen säätänyt tyyppi, jolla ei ole koulutusta ja työkokemusta. 

Vierailija
100/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta aukot cv:ssä ovat täysin epäoleellisia 

Olen nähnyt työpaikkailmoituksia, joissa sanotaan ihan suoraan, että hakemusta ei kannata lähettää, jos CV:stä löytyy yhtään aukkoja.

Käsitättekö te, näitä ohjeita antavat, että ei ole olemassa mitään 100% :sti yhteneväistä tapaa toimia? Työtä hakeva ei voi valmentautua mihinkään muuhun, kuin siihen, että työnantajien säännöt ja vaatimukset muuttuvat jatkuvasti.

Kyllä minä ymmärrän, että teistä moni haluaa esiintyä jonkinlaisena rekryguruna, mutta kun teitäkin on niin moneen lähtöön.

On vielä paljon paikkoja, joissa hakemuksia eivät lue rekrytointigurut vaan tuleva esimies ja työkaveri. Heitä kyllä kiinnostaa ensisijaisesti se, antaako cv kuvan että henkilö osaisi tehdä juuri kyseistä työtä. Silloin jokin aukko, harrastukset tai nuorena tehdyt satunnaiset työt eivät juuri kiinnosta, jos viime ajoilta on työkokemusta josta on oikeasti hyötyä. Jos harrastus liittyy työhön, se on tietysti eri asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän