Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko alkaa tekemään parempia CV:itä?

Vierailija
29.12.2017 |

Rekrytoin työkseni ja minusta tuntuu, että suurimmalla osalla ihmisistä ei ole ollenkaan ymmärrystä, millainen CV:n pitäisi olla ja mitä sillä ylipäätään haetaan. Arviolta yksi kymmenestä saamastani CV:stä on hyviä, muut huonoja ja osa aivan luokattomia.

CV:si perusteella arvioidaan osaamistasi hakemaasi työtehtävään liittyen. Niinpä sinne tulisi kirjoittaa vain kyseisen työtehtävän kannalta oleelliset tiedot, nekin selkeästi ja ytimekkäästi.

Siispä:
- Älä kerro harrastuksistasi, perhehistoriastasi, elämänkokemuksistasi tai mistään, mikä ei liity hakemaasi työtehtävään. Jos itse ajattelet, että maininta puolisosta saa sinut näyttämään luotettavammalta ja aktiivisten harrastusten listaaminen kertoo sinun olevan kykenevä työntekijä, mietit liikaa. Rekrytoidessa keskitytään työhistoriaasi ja osaamiseesi, ei tehdä kaikenmaailman tulkintoja ja vedetä johtopäätöksiä hepposin perustein. Annat itsestäsi omituisen kuvan, jos jaarittelet työnhakuun liittymättömistä asioista.

- Ihan normaali CV riittää. Hyvin harva graafisesti erilainen CV on ollut hyvä ja vaikka muutama silloin tällöin onnistuu, on ihan turha käyttää tuollaiseen aikaa. Haluan nähdä, missä olet ollut töissä, milloin ja kuinka kauan, mitä sinä siellä teit ja mitä osaamista sinulla nyt on työsuhteesi ansiosta. Laita ne selkeästi näkyville ja unohda turha kikkailu.

- On oikeasti tärkeää kohdistaa CV hakemaasi työtehtävään. Jos CV:ssäsi vilahtelee hyvin paljon kokemusta liittyen aivan toisenlaisiin työnkuviin, et vaikuta pätevältä tai osaavalta valinnalta. Osaamisestasi saa selkeämmän kuvan, kun kerroit ainoastaan siitä kokemuksesta, joka liittyy hakemaasi työtehtävään. Saat yleensä ainoastaan miinuspisteitä, jos yrität tuoda esille kaiken mitä ikinä osaat. On myös rekrytoijan kannalta erittäin outoa, että hakiessasi tiettyä työpaikkaa mainitset CV:ssäsi liudan aivan eri työtehtäviä, joista voisit myös olla kiinnostunut.

- Käytä aikaa lauseiden muotoiluun. Osa ihmisistä ei selvästi jaksa tarkastaa CV:itään kunnolla, vaan kirjoittavat nopeasti tajunnanvirtana mieleensä tulevia asioita. Tällöin tekstit ovat yleensä aivan liian pitkiä, epäjohdonmukaisia ja haastavia lukea. Asioiden ilmaiseminen lyhyesti ja ytimekkäästi on haastavaa ja onkin paljon helpompaa jaaritella pitkästi. CV on kuitenkin ensiarvoisen tärkeä dokumentti työnhaussasi ja on pelkästään sinun etusi, että teet siitä sellaisen, että kyvykkyytesi on nähtävissä ilman suurempia ponnisteluita.

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositteletko puhtaan kronologisesti etenevää mallia, vai onko parempi pitää työpaikat ja opinnot oman alaotsikkonsa alla? Minä siis olen välillä ollut töissä ja välillä opiskellut, ja työhistoriassa tämän takia aukkoja.

Rekrytoitko muuten alan kuin alan tehtäviin, vai oletko erikoistunut johonkin toimialaan? Voisi vähän auttaa näitä sinunkin suosituksiasi (joita kyllä luen ihan mielenkiinnolla) asettamaan kontekstiinsa.

Vierailija
22/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa tekemään?

Mitä jos opettelisit itse ensin kielioppia?

Kieliopillako meinaat töitä saada? No jos haet eril. kielien opettajaksi niin mikä jottei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla menee varmaan aikaa koko päivä tuollaisen CV:n suunnitteluun. Olen huono tekemään mitään hakujuttuja. Helpompaa olisi kun työnantaja tekisi kyselyt valmiiksi nettihakuprosessiin ja sitten vain send. Saisitte etukäteen jo tiedot siitä haastateltavasta. 

Minullekin on hakeminen vaikeaa. Yhteen hakemaani työpaikkaan oli ennakkotehtävät ja se teki hakemisen helpommaksi. Oli selkeä tehtävä, mikä piti tehdä ja lisäksi oli liuta kysymyksiä, joita hakijoilta kysyttiin. Näiden ennakkotehtävien tarkoitus oli osaltaan rajata hakijajoukkoa: osa huomasi, että työ oli vaativampaa kuin olivat ajatelleet tai sitten huomasivat, ettei kiinnostakaan tarpeeksi että jaksaisi tehdä aikaa vieviä tehtäviä. Näin työnantajalle tulee vähemmän hakemuksia, mutta puolivillaiset hakijat karsiutuvat pois. Tähänkin osa-aikahommaan oli yli 100 hakijaa, mutta toisaalta työnantaja panosti hakemusten läpikäymiseen ja tästä rekrystä sai harvinaisen hyvän palautteen siitä omasta hakemuksesta. Seikkaperäisesti selostettiin miten hakemukset oli käyty läpi ja pisteytetty. Mikä oli hakijoiden keskiarvo ja mitkä olivat omat pisteet. Tuli työnhakijana todella arvostettu olo ja oli hienoa saada yksilöllistä palautetta. Ja toisaalta tämä firma oli hakemassa vain yhtä työntekijää, mutta koska hakijoissa oli paljon todella kovatasoisia yksilöitä, päätyivät ottamaan kolme.

Minusta tällaiset ennakkotehtävät kuulostavat fiksuilta. Niillä saa hakijamäärän helposti tiputettua kahdestasadasta sataan ja sitten voi paneutua niihin hakemuksiin vähän tarkemmin. 

Kaikissa CV-koulutuksissa missä olen ollut, on kerrottu että CV:n ensimmäiseen silmäilyyn käytetään muutama sekunti, maksimissaan kymmenen. Siihen nähden tuntuu kohtuuttomalta, että hakijalta edellytetään tuntien työskentelyä sen eteen, että hieroo sitä CV:tä jokaiseen haettavaan paikkaan sopivaksi. Jos käyttäisitte siihen CV:n silmäilyyn edes puoli minuuttia, niin tuo vaatimus ei tuntuisi niin kohtuuttomalta.

Vierailija
24/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vinkkejä ammattirekrytoijalle! Työnhakijat eivät ole mitään ammatti cv:n laatijoita vaan esim hitsaajia, myyjiä, sivoojia tms tms. Sä olet se alan ammattilainen tässä ja sun pitäisi myös ymmärtää tämä. Sulla pitäisi olla myös ammattitaitoa nähdä sitä cv:tä syvemmälle ja pystyä valitsemaan joukosta ne parhaat hakijat. Jos sulla on vaikeuksia asian kanssa, niin ehkä joku toinen, vähemmän vaativa ala sopisi sinulle paremmin.

Ikävä kyllä rekrytoijat eivät ole mitään taikureita, eikä meillä ole mahdollisuutta nähdä CV:tä syvemmälle. CV (ja joissain määrin hakemus myös) on se dokumentti, jolla valitaan haastatteluun kutsuttavat ja haastattelussa vasta on mahdollisuus päästä syvemmälle. 

On pelkästään oma etusi, jos teet hyvän CV:n. Minä luen jokaisen CV:n läpi, oli se millainen tahansa. Yritän myös parhaani mukaan tulkita niitä. Kuitenkin varmasti usein on niin, että haastatteluun pääsevät ne henkilöt, jotka ovat osanneet tehdä CV:nsä oikein, eli saavat oleellisen tiedon esitettyä ja vakuuttavat rekrytoijan näin osaamisestaan. Annoin sinulle yksinkertaisia esimerkkejä, jotka parantavat sinun mahdollisuuksiasi seuraavassa työnhaussasi. Tiedän, että työnhakijan on välillä vaikea hahmottaa, mitä se vastapuoli etsii, juurikin siksi, että he eivät ole rekrytoinnin ammattilaisia. Oma asenteesi kuitenkin on, että voit pitää CV:si surkeana, koska minun työni on tulkita myös huonoja CV:itä? Harmi vain, että osa ihmisistä ottaa vinkit vastaan ja tekee CV:nsä paremmin ja näin ollen voivat jopa sinua kehnommalla osaamisella päästä ohitsesi. 

-AP

Vierailija
25/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Kiva kuulla ettei tarvitse kikkailla.

Kysyisin vielä sitä, että miten mielestäsi CV ja työhakemus eroavat? Minä ainakin olen kuvitellut, että ne ovat kaksi erillistä paperia. CV kertoo yleisemmin mitä kaikkea olen tehnyt (tietenkään en siinä kaikkein epäolennaisimpia turinoi). Hakemuksessa poimin CV:stä esiin ne kohdat, joiden nojala olisin tehtävään oikea tyyppi, ja voin kertoa myös miksi tehtävä kiinnostaa.

Nykyään kuitenkin usein kuulostaa siltä, että vain CV on se jolla on merkitystä. Miten sinusta on?

Käytännöt varmasti vaihtelevat. Usein kuitenkin CV on se ensisijainen dokumentti, koska aika usein työhistoria ja kokemus (ja koulutus) määrittelee, nähdäänkö sinut potentiaalisena hakemaasi tehtävään. Jos nämä asiat ovat kunnossa, hakijoiden karsinnassa ja tarkemmassa arvioinnissa käytetään apuna hakemusta. 

- AP

Vierailija
26/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän paljon pärstäkerroin määrää sen lopullisen valinnan sitten kahden välisessä haastattelussa? 

Vierailija
27/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ennen oli ansioluettelo, joka kertoo aika selvästi mikä se on, luettelo siitä mitä olet tehnyt, työpaikat ja koulutukset, ja tärkeimmät harrastukset. Aina on korostettu sitä että ne harrastukset on erittäin tärkeitä laittaa siihen koska ne kertoo että olet aktiivinen ihminen ja jäät mieleen työnantajalle joka sen luettelon lukee.

CV taas ei kerro minulle mitään, sen mallit netissä näyttää aika samalta kuin varsinaisen työhakemuksen. Miksi edes pitää olla molemmat? Eikö se vanhanaikainen ansioluettelo riittäisi?

Mutta toisaalta, nykyään haetaan paljon niitä "hyviä tyyppejä" miten kerrot olevasi sellainen jos ei saa kertoa mitään muuta kuin muutama työpaikka- ja koulutuspaikka?

Minä tein CV:n netistä löytämieni mallien mukaan, ja kun tyttäreni (minua 20 vuotta nuorempi) näki sen, hän sanoi että se on ihan kauhea. Mun on erittäin huono arvioida minkälainen on hyvä CV kun en ole siihen koulutettu, kaipa ne työkkärin CV kurssit sitten on parempi vaihtoehto kuin netistä katsoa malli ja tehdä sen mukainen paperi.

Miksi työn hakemisesta pitää tehdä niin vaikeaa? Ennen ansioluettelo oli helppo ja nopea tehdä, ei mitään ongelmaa, ja sitten se vaikeampi osa oli hakemus mihin piti laittaa vähän myös sitä persoonaa esille ja muokata haettavan työn mukaan.

Vierailija
28/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa tekemään?

"Alkaa tekemään" on nykyään hyväksytty muoto. Ks. https://www.kotus.fi/nyt/kotus-blogi/satunnaisesti_kirjoittava_kotuslai…

.

Vierailija
29/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sitä mieltä, ettei työhaluttomia ole edes järkeä laittaa kilpailemaan vähistä työpaikoista motivoituneiden työnhakijoiden kanssa. Pahimmassa tapauksessa työhaluton (joka on ilmeisen valmis elämään minimituloilla) joutuu töihin ja motivoitunut työnhakija ei saa töitä ja työpaikkojahan ei ole kaikille muutenkaan olemassa. Olisi parempi koko yhteiskunnan kannalta, ettei ketään pakotettaisi töihin.

Vierailija
30/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.

"alkaa tekemään parempia..."

Vierailija
31/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla menee varmaan aikaa koko päivä tuollaisen CV:n suunnitteluun. Olen huono tekemään mitään hakujuttuja. Helpompaa olisi kun työnantaja tekisi kyselyt valmiiksi nettihakuprosessiin ja sitten vain send. Saisitte etukäteen jo tiedot siitä haastateltavasta. 

Minullekin on hakeminen vaikeaa. Yhteen hakemaani työpaikkaan oli ennakkotehtävät ja se teki hakemisen helpommaksi. Oli selkeä tehtävä, mikä piti tehdä ja lisäksi oli liuta kysymyksiä, joita hakijoilta kysyttiin. Näiden ennakkotehtävien tarkoitus oli osaltaan rajata hakijajoukkoa: osa huomasi, että työ oli vaativampaa kuin olivat ajatelleet tai sitten huomasivat, ettei kiinnostakaan tarpeeksi että jaksaisi tehdä aikaa vieviä tehtäviä. Näin työnantajalle tulee vähemmän hakemuksia, mutta puolivillaiset hakijat karsiutuvat pois. Tähänkin osa-aikahommaan oli yli 100 hakijaa, mutta toisaalta työnantaja panosti hakemusten läpikäymiseen ja tästä rekrystä sai harvinaisen hyvän palautteen siitä omasta hakemuksesta. Seikkaperäisesti selostettiin miten hakemukset oli käyty läpi ja pisteytetty. Mikä oli hakijoiden keskiarvo ja mitkä olivat omat pisteet. Tuli työnhakijana todella arvostettu olo ja oli hienoa saada yksilöllistä palautetta. Ja toisaalta tämä firma oli hakemassa vain yhtä työntekijää, mutta koska hakijoissa oli paljon todella kovatasoisia yksilöitä, päätyivät ottamaan kolme.

Minusta tällaiset ennakkotehtävät kuulostavat fiksuilta. Niillä saa hakijamäärän helposti tiputettua kahdestasadasta sataan ja sitten voi paneutua niihin hakemuksiin vähän tarkemmin. 

Kaikissa CV-koulutuksissa missä olen ollut, on kerrottu että CV:n ensimmäiseen silmäilyyn käytetään muutama sekunti, maksimissaan kymmenen. Siihen nähden tuntuu kohtuuttomalta, että hakijalta edellytetään tuntien työskentelyä sen eteen, että hieroo sitä CV:tä jokaiseen haettavaan paikkaan sopivaksi. Jos käyttäisitte siihen CV:n silmäilyyn edes puoli minuuttia, niin tuo vaatimus ei tuntuisi niin kohtuuttomalta.

Tällä muutaman sekuntin CV:iden silmäilyllä tarkoitetaan varmaan sitä, että aluksi tehdään hyvin karkeaa valintaa sen suhteen, ketkä ovat milläänlailla potentiaalisia kyseiseen työhön. Niinpä ensimmäisenä silmäillään läpi työnimikkeesi (ja mahdollisesti koulutus). Jos ne eivät yhtään sovellu haettavaan työhön, CV voidaan sulkea ja avata seuraava. Kuitenkin jos työnimikkeet ovat oleellisia avoimen tehtävän kannalta, CV:tä katsotaan huomattavasti tarkemmin. Niinpä jos haet sinulle sopiviin työpaikkoihin, en murehtisi tätä asiaa. 

Vierailija
32/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman samaa mieltä aloittajan kanssa. En ole pitkään aikaan tehnyt rekrytointeja enää itse, mutta aikoinaan vaatekaupassa tuli nähtyä jos jonkinmoista hakemusta... Monesti nämä rekrytoinnit yrityksissä hoitaa joku henkilöstöpäälikkö tai muu joka on kyseisen "nakin" saanut itselleen - ei mikään asiaan koulutettu rekrytoija. Ainakin näissä tapauksissa ko. henkilö haluaisi hoitaa rekrytoinnin mahdollisimman nopeasti ja kevyesti päästääkseen jatkamaan muita hommia - kaikkien ajan säästämiseksi mukavinta onkin lukea selkeää ja asiallista hakemusta (mikä ei valitettavasti ole itsestäänselvyys)

Vaikka vaate- ja kaupanala onkin vapaampaa kuin moni muu, niin yllättävän paljon luin silloinkin omituisia tai täysin luokattomia hakemuksia. Ehkä pahin oli suttuisella käsialalla kirjoitettu kirje vinosti revitylle ruutupaperille, takapuolelle oli viimetingassa toisella kynällä muistettu vielä rustata lempinimi ja puhelinnumero. Muutaman todella tyylitellynkin hakemuksen sain käsiini, jossa valokuvaajan ottama kokovartalokuva koristi taustakuvalla tyyliteltyä leikkisää sivua. Itseä nämä erikoisuudet eivät lämmittäneet suuntaan tai toiseen, koska oleellista oli tietää hakijan tausta eikä niitä graaffisia taitoja.

Nykyään hakiessani itse töitä tai auttaessani ystäviä työhakemusten kanssa pidän mielessäni seuraavat perusasiat:

- cv:n pitää olla selkeä ja tiedon pitää olla nopeasti saatavilla. Tärkeimmät tiedot ovat a) yhteystiedot b) koulutustausta c) työhistoria, muu kaikki on valinnaista. Kuvan voi alasta riippuen joko lisätä cv:hen tai jättää pois. Esimerkki cv:

https://image.slidesharecdn.com/c9f8cb03-204d-49bd-8081-cf4d4cb24e89-16…

- työhakemuksen kannattaa olla lyhyt (2-3 kappaletta) ja keskittyä vahvuuksiisi niin koulutuksen, työhistorian ja luonteenpiirteiden/kiinnostusten osalta. Hyvä perusmuoto on ollut seuraava: Kappale 1 = Lyhyt kuvaus miksi haet juuri tätä tehtävää; mikä siinä kiinnostaa ja miksi olisit siinä hyvä. Kappale 2 = Esimerkkejä työhistoriasta ja koulutuksesta jotka tukevat valintaasi juuri tähän tehtävään. Kappale 3 = muutama lause hyvästä kielitaidosta, luonteenpiirteistäsi ja joustavuudesta. Maininta mahdollisesti palkkatoiveesta tai viittaus kiinnostuksesta tulla paikan päälle juttelemaan. Vähän vastaava ajatus:

http://i0.wp.com/cvpohja.com/wp-content/uploads/2014/02/ty%C3%B6hakemus…

Vierailija
33/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joutuu pakotettuna töihin, niin kannattaa muistaa sellainen sana kuin vahinko. Ja vahinkojahan sattuu tämän tästä. Milloin lentää taukokahvit sähkölaitteisiin tai kompastuu kantaessaan jotain särkyvää tai kallista. Taikasanat muka vahingolle vain silloin käyttöön: Oho! Hupsista!

Vierailija
34/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

CV -> wc

Vierailija
35/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse mies vai nainen? Suositko rehellisesti vastattuna jompaa kumpaa sukupuolta tai suomalaista/ulkomaalaistaustaista? Vaikuttaako komeus tai kauneus mitenkään sinuun tässä asiassa?

Vierailija
36/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä länkytä. Olisit iloinen että saat niitä hakemuksia ja pystyt ihan valitsemaan parhaat päältä.

Työnantajat ovat oppineet aivan liian hyvälle pitkään jatkuneen suuren työttömyyden takia, ja luulevat nyt olevansa jotain puolijumalia.

Vierailija
37/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa tekemään?

Narsistiset kielioppinatsit taas back in business. :DD

Vierailija
38/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositteletko puhtaan kronologisesti etenevää mallia, vai onko parempi pitää työpaikat ja opinnot oman alaotsikkonsa alla? Minä siis olen välillä ollut töissä ja välillä opiskellut, ja työhistoriassa tämän takia aukkoja.

Rekrytoitko muuten alan kuin alan tehtäviin, vai oletko erikoistunut johonkin toimialaan? Voisi vähän auttaa näitä sinunkin suosituksiasi (joita kyllä luen ihan mielenkiinnolla) asettamaan kontekstiinsa.

Mielestäni on selkeämpää pitää työpaikat ja opinnot omien otsikoidensa alla. Kyllä niistä opintojen päivämääristä sitten näkee, että sen takia olet ollut työelämästä pois, joten sitä ei kannata huolehtia! 

Rekrytoin lähinnä tehtäviin, jotka vaativat korkeakoulututkintoa, usealle eri alalle. 

-AP

Vierailija
39/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla kyse etteivät halua sinne töihin kun Kela pakottaa. Tekevät huonon CV:n juuri sen takia etteivät tulisi valituiksi.

Vierailija
40/103 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ennen oli ansioluettelo, joka kertoo aika selvästi mikä se on, luettelo siitä mitä olet tehnyt, työpaikat ja koulutukset, ja tärkeimmät harrastukset. Aina on korostettu sitä että ne harrastukset on erittäin tärkeitä laittaa siihen koska ne kertoo että olet aktiivinen ihminen ja jäät mieleen työnantajalle joka sen luettelon lukee.

CV taas ei kerro minulle mitään, sen mallit netissä näyttää aika samalta kuin varsinaisen työhakemuksen. Miksi edes pitää olla molemmat? Eikö se vanhanaikainen ansioluettelo riittäisi?

Mutta toisaalta, nykyään haetaan paljon niitä "hyviä tyyppejä" miten kerrot olevasi sellainen jos ei saa kertoa mitään muuta kuin muutama työpaikka- ja koulutuspaikka?

Minä tein CV:n netistä löytämieni mallien mukaan, ja kun tyttäreni (minua 20 vuotta nuorempi) näki sen, hän sanoi että se on ihan kauhea. Mun on erittäin huono arvioida minkälainen on hyvä CV kun en ole siihen koulutettu, kaipa ne työkkärin CV kurssit sitten on parempi vaihtoehto kuin netistä katsoa malli ja tehdä sen mukainen paperi.

Miksi työn hakemisesta pitää tehdä niin vaikeaa? Ennen ansioluettelo oli helppo ja nopea tehdä, ei mitään ongelmaa, ja sitten se vaikeampi osa oli hakemus mihin piti laittaa vähän myös sitä persoonaa esille ja muokata haettavan työn mukaan.

Cv on sama asia kuin ansioluettelo.

t. en ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän