Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko alkaa tekemään parempia CV:itä?

Vierailija
29.12.2017 |

Rekrytoin työkseni ja minusta tuntuu, että suurimmalla osalla ihmisistä ei ole ollenkaan ymmärrystä, millainen CV:n pitäisi olla ja mitä sillä ylipäätään haetaan. Arviolta yksi kymmenestä saamastani CV:stä on hyviä, muut huonoja ja osa aivan luokattomia.

CV:si perusteella arvioidaan osaamistasi hakemaasi työtehtävään liittyen. Niinpä sinne tulisi kirjoittaa vain kyseisen työtehtävän kannalta oleelliset tiedot, nekin selkeästi ja ytimekkäästi.

Siispä:
- Älä kerro harrastuksistasi, perhehistoriastasi, elämänkokemuksistasi tai mistään, mikä ei liity hakemaasi työtehtävään. Jos itse ajattelet, että maininta puolisosta saa sinut näyttämään luotettavammalta ja aktiivisten harrastusten listaaminen kertoo sinun olevan kykenevä työntekijä, mietit liikaa. Rekrytoidessa keskitytään työhistoriaasi ja osaamiseesi, ei tehdä kaikenmaailman tulkintoja ja vedetä johtopäätöksiä hepposin perustein. Annat itsestäsi omituisen kuvan, jos jaarittelet työnhakuun liittymättömistä asioista.

- Ihan normaali CV riittää. Hyvin harva graafisesti erilainen CV on ollut hyvä ja vaikka muutama silloin tällöin onnistuu, on ihan turha käyttää tuollaiseen aikaa. Haluan nähdä, missä olet ollut töissä, milloin ja kuinka kauan, mitä sinä siellä teit ja mitä osaamista sinulla nyt on työsuhteesi ansiosta. Laita ne selkeästi näkyville ja unohda turha kikkailu.

- On oikeasti tärkeää kohdistaa CV hakemaasi työtehtävään. Jos CV:ssäsi vilahtelee hyvin paljon kokemusta liittyen aivan toisenlaisiin työnkuviin, et vaikuta pätevältä tai osaavalta valinnalta. Osaamisestasi saa selkeämmän kuvan, kun kerroit ainoastaan siitä kokemuksesta, joka liittyy hakemaasi työtehtävään. Saat yleensä ainoastaan miinuspisteitä, jos yrität tuoda esille kaiken mitä ikinä osaat. On myös rekrytoijan kannalta erittäin outoa, että hakiessasi tiettyä työpaikkaa mainitset CV:ssäsi liudan aivan eri työtehtäviä, joista voisit myös olla kiinnostunut.

- Käytä aikaa lauseiden muotoiluun. Osa ihmisistä ei selvästi jaksa tarkastaa CV:itään kunnolla, vaan kirjoittavat nopeasti tajunnanvirtana mieleensä tulevia asioita. Tällöin tekstit ovat yleensä aivan liian pitkiä, epäjohdonmukaisia ja haastavia lukea. Asioiden ilmaiseminen lyhyesti ja ytimekkäästi on haastavaa ja onkin paljon helpompaa jaaritella pitkästi. CV on kuitenkin ensiarvoisen tärkeä dokumentti työnhaussasi ja on pelkästään sinun etusi, että teet siitä sellaisen, että kyvykkyytesi on nähtävissä ilman suurempia ponnisteluita.

Kommentit (103)

Vierailija
101/103 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sama amk:ssa tehty CV valmiina tietokoneella. Siihen sitten lisäilen esim. työkokemusta ja päivämääriä ja siten päivitän sen. Ei ole koskaan kuulunut, että olisi huono Cv. Lisäksi tottakai kirjoitan hakemukseen sellaisen saatekirjeen, jossa kerron vähän itsestäni ja tilanteestani ja miksi haen töitä.

Näin teen itsekin ja oikeastaan aina olen saanut edes sen kutsun työshaastatteluun. CV:ssä kuuluu olla kaikki tarpeellinen esillä siten, että sen voi nopeasti silmäillä läpi. Siinä saatekirjeessa taas voi sitten sepittää vähän enemmän itsestään ja muuttaa tämä CV ikään kuin kokonaisiksi lauseiksi.

"Olin kesän 2016 töissä paikassa, töissä tein tätä ja tätä, opin tätä ja tätä..."

"Minulla on suoritettu Ea1 kortti, hygieniapassi, työturvallisuuskortti... jne"

"Työharjoittelut suoritin x paikassa ja opin näitä alalla tarvittavia taitoja..... "

"Työt voin aloittaa x päivänä ja voin jatkaa x päivään asti, kolmivuorotyö ja myös viikonlopputyöt käy. Toivon, että palkka on TES:n mukainen jne."

"Vapaa-ajalla tykkään käydä salilla ja koiran kanssa lenkillä..."

"Olen luonteeltani tämmöinen ja tämmöinen henkilö..."

Vierailija
102/103 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään ylimielistä. Olen isossa firmassa isolla palkalla ja se näkyy cvstä miks olen. Työhaastattelija joka ei ymmärtänyt miten päin toimitaan on väärässä duunissa. Minä istun 8 kerrosta ylempänä häntä. Se on mulle juoksupoika jos niin haluan. Siinä on ero. Sen piti kertoilla mitkä edut se työntää nenän eteen mulle

Jostain syystä sinä isossa firmassa isolla palkalla työskentelevä olet hakemassa töitä. Sinä et päätä siitä, palkataanko sinut vai ei. Sori vaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/103 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos joku on ollut vankilassa. Miten se kirjataan CV:hen?

Höhöhö. Keksit varmasti mielestäsi hauskan jutun ja nyt odotat vinkkiä että kirjoitat vaan "2016-2017 vanki lassa"? Hassua.

Oikeastihan tuo kirjataan esim. "2016-2017 puutarhuri", "keittiöapulainen", "merkonomin opinnot" tai mitä nyt siellä linnassa tuleekin tehtyä työksi tai opiskeltua.  Jos tätä haastattelussa kysytään että onpas jännä välivaihe, niin sitten voi sanoa että kyseessä vankeusrangaistustuomion sovittaminen.

Sitä vaihtaria ei tietenkään ole että aika linnassa menisi vain tiilenpäitä lukiessa ja lorviessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi