Voisitteko alkaa tekemään parempia CV:itä?
Rekrytoin työkseni ja minusta tuntuu, että suurimmalla osalla ihmisistä ei ole ollenkaan ymmärrystä, millainen CV:n pitäisi olla ja mitä sillä ylipäätään haetaan. Arviolta yksi kymmenestä saamastani CV:stä on hyviä, muut huonoja ja osa aivan luokattomia.
CV:si perusteella arvioidaan osaamistasi hakemaasi työtehtävään liittyen. Niinpä sinne tulisi kirjoittaa vain kyseisen työtehtävän kannalta oleelliset tiedot, nekin selkeästi ja ytimekkäästi.
Siispä:
- Älä kerro harrastuksistasi, perhehistoriastasi, elämänkokemuksistasi tai mistään, mikä ei liity hakemaasi työtehtävään. Jos itse ajattelet, että maininta puolisosta saa sinut näyttämään luotettavammalta ja aktiivisten harrastusten listaaminen kertoo sinun olevan kykenevä työntekijä, mietit liikaa. Rekrytoidessa keskitytään työhistoriaasi ja osaamiseesi, ei tehdä kaikenmaailman tulkintoja ja vedetä johtopäätöksiä hepposin perustein. Annat itsestäsi omituisen kuvan, jos jaarittelet työnhakuun liittymättömistä asioista.
- Ihan normaali CV riittää. Hyvin harva graafisesti erilainen CV on ollut hyvä ja vaikka muutama silloin tällöin onnistuu, on ihan turha käyttää tuollaiseen aikaa. Haluan nähdä, missä olet ollut töissä, milloin ja kuinka kauan, mitä sinä siellä teit ja mitä osaamista sinulla nyt on työsuhteesi ansiosta. Laita ne selkeästi näkyville ja unohda turha kikkailu.
- On oikeasti tärkeää kohdistaa CV hakemaasi työtehtävään. Jos CV:ssäsi vilahtelee hyvin paljon kokemusta liittyen aivan toisenlaisiin työnkuviin, et vaikuta pätevältä tai osaavalta valinnalta. Osaamisestasi saa selkeämmän kuvan, kun kerroit ainoastaan siitä kokemuksesta, joka liittyy hakemaasi työtehtävään. Saat yleensä ainoastaan miinuspisteitä, jos yrität tuoda esille kaiken mitä ikinä osaat. On myös rekrytoijan kannalta erittäin outoa, että hakiessasi tiettyä työpaikkaa mainitset CV:ssäsi liudan aivan eri työtehtäviä, joista voisit myös olla kiinnostunut.
- Käytä aikaa lauseiden muotoiluun. Osa ihmisistä ei selvästi jaksa tarkastaa CV:itään kunnolla, vaan kirjoittavat nopeasti tajunnanvirtana mieleensä tulevia asioita. Tällöin tekstit ovat yleensä aivan liian pitkiä, epäjohdonmukaisia ja haastavia lukea. Asioiden ilmaiseminen lyhyesti ja ytimekkäästi on haastavaa ja onkin paljon helpompaa jaaritella pitkästi. CV on kuitenkin ensiarvoisen tärkeä dokumentti työnhaussasi ja on pelkästään sinun etusi, että teet siitä sellaisen, että kyvykkyytesi on nähtävissä ilman suurempia ponnisteluita.
Kommentit (103)
Kuinka paljon oma kantasi hakuprosessiin vaikuttaa? Oletko oikeasti etsimässä työhön sopivaa parasta työntekijää? Voiko yksi virhe CV:ssä joutua samantien roskiin riippumatta siitä mitkä kyvyt olisi kyseiseen tehtävään.
Aloittaja ei taida tietää mikä on CV. Se on täsmälleen samanlainen, haitpa sitten ydinfyysikoksi tai baarimikoksi. Hakemukset ovat sitten eria asikseen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse mies vai nainen? Suositko rehellisesti vastattuna jompaa kumpaa sukupuolta tai suomalaista/ulkomaalaistaustaista? Vaikuttaako komeus tai kauneus mitenkään sinuun tässä asiassa?
Olen nainen. En mielestäni suosi eri sukupuolia. Työni pyörii hyvin pitkälti osaamisen ja tietotaidon ympärillä ja haluan valita henkilön, joka pystyy parhaiten suoriutumaan avoinna olevasta tehtävästä. Ulkomaalaisia palkkaisin mielelläni enemmänkin, mutta hyvin useassa haussa Suomen kieli on joko välttämättömyys tai ainakin eduksi luettavissa. Näin ollen ulkomaalaisia tulee usein valituksi vain, jos yhtä hyvää osaamista ei ole kenelläkään suomalaisella. Osa yrityksistä palkkaa kuitenkin mielellään ulkomaalaisia ja ihan ennakkoluulottomasti myös maista, joita ei perinteisesti pidetä suuressa arvossa. Tilanne ei siis mitenkään aivan toivoton ole! Niin ja rekrytoin siis asiakkaille, useisiin eri yrityksiin, en oman firmamme sisälle.
Ei saa olla aukkoja, mutta mitään ei saa kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse mies vai nainen? Suositko rehellisesti vastattuna jompaa kumpaa sukupuolta tai suomalaista/ulkomaalaistaustaista? Vaikuttaako komeus tai kauneus mitenkään sinuun tässä asiassa?
Olen nainen. En mielestäni suosi eri sukupuolia. Työni pyörii hyvin pitkälti osaamisen ja tietotaidon ympärillä ja haluan valita henkilön, joka pystyy parhaiten suoriutumaan avoinna olevasta tehtävästä. Ulkomaalaisia palkkaisin mielelläni enemmänkin, mutta hyvin useassa haussa Suomen kieli on joko välttämättömyys tai ainakin eduksi luettavissa. Näin ollen ulkomaalaisia tulee usein valituksi vain, jos yhtä hyvää osaamista ei ole kenelläkään suomalaisella. Osa yrityksistä palkkaa kuitenkin mielellään ulkomaalaisia ja ihan ennakkoluulottomasti myös maista, joita ei perinteisesti pidetä suuressa arvossa. Tilanne ei siis mitenkään aivan toivoton ole! Niin ja rekrytoin siis asiakkaille, useisiin eri yrityksiin, en oman firmamme sisälle.
Ok, kiitos! Vaikutit vilpittömältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmennuskursseilla käsketään kertomaan itsestä ja harrastuksista, valita sinne.
En tiedä, minkä sukupolven edustajat siellä ovat neuvomassa, mutta työnhakukin muuttuu, eikä nykyisin ole enää juurikaan tapana kertoa esimerkiksi harrastuksista. Ehkäpä jos haet Marjatta 55v pienyritykseen lähettäen hakemuksen suoraan hänelle itselleen, silloin voisi ajatella tuovansa persoonallisuuttaan hieman vapaammin esille. Nykyisin kuitenkin kasvavassa määrin yritykset ulkoistavat rekrytointinsa ja näin ollen tätä hakijoiden arviointia tehdään ulkopuolisten ihmisten voimin liukuhihnatyönä. Tällöin hakijoita arvioidaan mahdollisimman objektiivisesti ja heidän harrastuksistaan tai muista tarinoista ei olla laisinkaan kiinnostuneita.
Kuinkahan monta kertaa täälläkin on todettu kokeneelle IT-ammattilaiselle joka ei saa töitä, että ala vatii NYKYÄÄN harrastuneisuutta ja vapaa-ajalla tehtäviä juttuja ja ne pitää nostaa esiin. Mutta nyt joka alan rekrytoinnin asiantuntija sanoo ettei missään nimessä saa laittaa.
Myös vastavalmistuneille sanotaan, että laittakaa harrastuksia, vapaaehtoistoimintaa jne. jne.
Toikin on outo neuvo, että älä laita sellasita kokemusta jolla ei ole merkitystä haetun työn kannalta. Jos nyt jäisin työttömäksi niin munhan olis pakko hakea kaikkea mahdollista. Jos hakisin esim. postinkantajaksi, niin voisin jättää cv:hen kohdan: ylioppilas. Pois korkeakoulututkinnot, ulkomaan työkokemukset, parinkymmenen vuoden työura. Kun mun kokemuksen mukaan sitä historiaa käydään useinkin haastattelussa aika tarkkaankin läpi ihan kynän kanssa ja pieneenkin aukkoon pitää löytyä selitys.
Koittakaa nyt päättää.
Olen töissä, mulla on hyvä CV-runko, pääsen sillä melkeen poikkeuksetta haastatteluihin ja yleensä jos olen jonnekin halunnut, olen sinne sitten myös päässyt. Toki räätäköin jokaisen hakukohteen mukaan työkokemuksen. Siinä olen tasan samaa mieltä, että lyhyestä virsi kaunis ja täsmällistä ilmaisua. Minäkin olen paljon rekrytoinut. Mua ei haittaa todellakaan harrastukset jne. aktiivisuudenosoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- cv:n pitää olla selkeä ja tiedon pitää olla nopeasti saatavilla. Tärkeimmät tiedot ovat a) yhteystiedot b) koulutustausta c) työhistoria, muu kaikki on valinnaista. Kuvan voi alasta riippuen joko lisätä cv:hen tai jättää pois. Esimerkki cv:
https://image.slidesharecdn.com/c9f8cb03-204d-49bd-8081-cf4d4cb24e89-16….
Tuossa esimerkissä pistää silmään, että työkokemus ei etene kronologisesti. Mikä siinä on pointtina, ja miksi CV silti on hyvä?
Muuten niin ilmeisesti nykyään on ok pyöristää vuoden tarkkuudella tekemisensä? Heinäkuussa 2009 aloitin yhden työsuhteen ja lopetin joulukuussa 2013, miten tämä olisi selkeintä merkata? (Oikeastaan se työ sisälsi lukuisia katkeamatta toisiiaan seuraavia pätkiä, mutta olen ajatellut ettei CV ole oikea paikka puuttua moiseen detaljiin, olenko oikeassa?)
Pyydän anteeksi, yritin nopeasti löytää hyvän CV:n netistä. Itse listaisin kylläkin työpaikat kronologisessa järjestyksessä, uusin ylimmäisenä. Ja siis mitä pidempi työsuhde, sitä summittaisemmin merkitsen ajankohdat, esimerkkinä:
27.5 ja 29.5.2016 Hakukokeiden valvoja, Yliopisto
Tammikuu 2014 - Syyskuu 2014 Osa-aikainen laitoshuoltaja, YTHS
2000 - 2012 Lehdenjakaja, Itella
Mikäli CV:n lisänä on hakemus erikseen, kuvaan siellä tarkemmin työtehtäviäni olennaisissa työpaikoissa. Muuten voisi toki CV:nkin yhteyteen laittaa lyhyen kuvauksen työnkuvasta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon oma kantasi hakuprosessiin vaikuttaa? Oletko oikeasti etsimässä työhön sopivaa parasta työntekijää? Voiko yksi virhe CV:ssä joutua samantien roskiin riippumatta siitä mitkä kyvyt olisi kyseiseen tehtävään.
Kyllä haluan vilpittömästi työhön parhaan tekijän ja virheet CV:ssä eivät johda hakijan hylkäämiseen, jos näen, että hänellä varmasti on osaamista tehtävää ajatellen. Joskus jos CV on todella epäselvä, mutta saan kuvan, että kyseinen henkilö saattaisi osata hyvin vaadittavat työtehtävät, saatan soitella perään ja pyytää kertomaan työkokemuksesta tarkemmin.
Ainut asia, mikä saattaa vaikuttaa työnhakuun nopeastikin negatiivisesti, on huono asenne tai / ja ylimielisyys. Jos henkilö käyttäytyy hyvin tökerösti, hänen osaamisensa menettää aika nopeasti merkityksensä, enkä halua niin epämiellyttävää suositella kenellekään töihin. Tälläkään en tarkoita mitään pieniä juttuja, mutta toisinaan jotkut ihmiset saattavat vastata hyvin kärkkäästi kysymyksiin.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Rekrytoin työkseni ja minusta tuntuu, että suurimmalla osalla ihmisistä ei ole ollenkaan ymmärrystä, millainen CV:n pitäisi olla ja mitä sillä ylipäätään haetaan. Arviolta yksi kymmenestä saamastani CV:stä on hyviä, muut huonoja ja osa aivan luokattomia.
CV:si perusteella arvioidaan osaamistasi hakemaasi työtehtävään liittyen. Niinpä sinne tulisi kirjoittaa vain kyseisen työtehtävän kannalta oleelliset tiedot, nekin selkeästi ja ytimekkäästi.
Siispä:
- Älä kerro harrastuksistasi, perhehistoriastasi, elämänkokemuksistasi tai mistään, mikä ei liity hakemaasi työtehtävään. Jos itse ajattelet, että maininta puolisosta saa sinut näyttämään luotettavammalta ja aktiivisten harrastusten listaaminen kertoo sinun olevan kykenevä työntekijä, mietit liikaa. Rekrytoidessa keskitytään työhistoriaasi ja osaamiseesi, ei tehdä kaikenmaailman tulkintoja ja vedetä johtopäätöksiä hepposin perustein. Annat itsestäsi omituisen kuvan, jos jaarittelet työnhakuun liittymättömistä asioista.- Ihan normaali CV riittää. Hyvin harva graafisesti erilainen CV on ollut hyvä ja vaikka muutama silloin tällöin onnistuu, on ihan turha käyttää tuollaiseen aikaa. Haluan nähdä, missä olet ollut töissä, milloin ja kuinka kauan, mitä sinä siellä teit ja mitä osaamista sinulla nyt on työsuhteesi ansiosta. Laita ne selkeästi näkyville ja unohda turha kikkailu.
- On oikeasti tärkeää kohdistaa CV hakemaasi työtehtävään. Jos CV:ssäsi vilahtelee hyvin paljon kokemusta liittyen aivan toisenlaisiin työnkuviin, et vaikuta pätevältä tai osaavalta valinnalta. Osaamisestasi saa selkeämmän kuvan, kun kerroit ainoastaan siitä kokemuksesta, joka liittyy hakemaasi työtehtävään. Saat yleensä ainoastaan miinuspisteitä, jos yrität tuoda esille kaiken mitä ikinä osaat. On myös rekrytoijan kannalta erittäin outoa, että hakiessasi tiettyä työpaikkaa mainitset CV:ssäsi liudan aivan eri työtehtäviä, joista voisit myös olla kiinnostunut.
- Käytä aikaa lauseiden muotoiluun. Osa ihmisistä ei selvästi jaksa tarkastaa CV:itään kunnolla, vaan kirjoittavat nopeasti tajunnanvirtana mieleensä tulevia asioita. Tällöin tekstit ovat yleensä aivan liian pitkiä, epäjohdonmukaisia ja haastavia lukea. Asioiden ilmaiseminen lyhyesti ja ytimekkäästi on haastavaa ja onkin paljon helpompaa jaaritella pitkästi. CV on kuitenkin ensiarvoisen tärkeä dokumentti työnhaussasi ja on pelkästään sinun etusi, että teet siitä sellaisen, että kyvykkyytesi on nähtävissä ilman suurempia ponnisteluita.
Työhaastattelijat voisi myös ymmärtää mitä cvssä kerrotaan ja lukee. Olen töissä, mutta vaihdan firmaa noin 5v sykleillä, koska kehityn koko aika ja firmoilla ei ole enää mitään tarjottavaa. Viimeksi kun kävin työhaastattelussa, niin nuori haastattelija ei ymmärtänyt papreistani juuri mitään. Sanoin, että ymmärrätkö pointin mikä noissa papereissa on?? Ahdistunut katse ja leikki miettiläistä.. Ei siis ymmärtänyt. Avasin suuni ja kerroin, että oletko ikinä kuullut tilanteesta missä työnhakija haastattelee työhaastattelijaa ja firman pomoa. Ööö kröhh köh mitä siis hä??-- Niin, minä haastattelen sinua, mitä teillä on tarjota minulle. Sen jälkeen tapaan sinun pomosi, eli bigmanin. Nousin ylös ja kiitin ajasta. Kävelin suoraan yläkertaan ja ilmotin, että kouluta duunaris paremmin tulkitsemaan papereita.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa olla aukkoja, mutta mitään ei saa kertoa.
Jos sinulla on aukkoja CV:ssä, mutta muuten kokemuksesi vaikuttaa sopivalta hakemaasi tehtävään, päästäisin sinut jatkoon ja selvittäisin haastattelussa, mitä ne aukot ovat. Jos aikataulu on hyvin kiireinen, soittaisin ennen haastattelukutsua ja kysyisin jo siinä vaiheessa, mitä ne aukot ovat.
-AP
Ap on kyllä ihan oikeassa. En ole rekrytoija, mutta olen ollut mukana lukemassa hakemuksia ja haastattelemassa. Itse olen ainakin kiinnostunut lähinnä vain siitä mitä työn kannalta olennaista hakija osaa, eli se olennainen työkokemus kannattaa kertoa tarkemmin, ja uimaopettajan töitä ei kannata mainita, ellei ole ihan nuori. Olen kiinnostunut asiaosaamisesta. Joistakin hakemuksista se ei käy kunnolla ilmi, ja silloin päättelen että hakija ei kunnolla ole perillä, mihin on hakemassa, jos ei yhtään käy tarkentamaan esim. mitä sellaista toimenkuvaan on aiemmissa paikoissa kuulunut, mistä olisi ko. työssä hyötyä. Ainakaan minä en syynää suurennuslasilla elämänhistoriaa ja aukkoja. Muodollisesti päteviä hakijoita riittää, ja ne pääsevät haastatteluun, joiden hakemuksesta näkyy, että he ymmärtävät mikä on tehtävän kannalta olennaista.
Vierailija kirjoitti:
.
Työhaastattelijat voisi myös ymmärtää mitä cvssä kerrotaan ja lukee. Olen töissä, mutta vaihdan firmaa noin 5v sykleillä, koska kehityn koko aika ja firmoilla ei ole enää mitään tarjottavaa. Viimeksi kun kävin työhaastattelussa, niin nuori haastattelija ei ymmärtänyt papreistani juuri mitään. Sanoin, että ymmärrätkö pointin mikä noissa papereissa on?? Ahdistunut katse ja leikki miettiläistä.. Ei siis ymmärtänyt. Avasin suuni ja kerroin, että oletko ikinä kuullut tilanteesta missä työnhakija haastattelee työhaastattelijaa ja firman pomoa. Ööö kröhh köh mitä siis hä??-- Niin, minä haastattelen sinua, mitä teillä on tarjota minulle. Sen jälkeen tapaan sinun pomosi, eli bigmanin. Nousin ylös ja kiitin ajasta. Kävelin suoraan yläkertaan ja ilmotin, että kouluta duunaris paremmin tulkitsemaan papereita.
Ja tässä juuri loistava esimerkki ylimielisestä käytöksestä, jolla torppaa oman työnhakunsa oli sitten osaaminen kuinka hyvää tahansa.
Vierailija kirjoitti:
- työhakemuksen kannattaa olla lyhyt (2-3 kappaletta) ja keskittyä vahvuuksiisi niin koulutuksen, työhistorian ja luonteenpiirteiden/kiinnostusten osalta. Hyvä perusmuoto on ollut seuraava: Kappale 1 = Lyhyt kuvaus miksi haet juuri tätä tehtävää; mikä siinä kiinnostaa ja miksi olisit siinä hyvä. Kappale 2 = Esimerkkejä työhistoriasta ja koulutuksesta jotka tukevat valintaasi juuri tähän tehtävään. Kappale 3 = muutama lause hyvästä kielitaidosta, luonteenpiirteistäsi ja joustavuudesta. Maininta mahdollisesti palkkatoiveesta tai viittaus kiinnostuksesta tulla paikan päälle juttelemaan. Vähän vastaava ajatus:
http://i0.wp.com/cvpohja.com/wp-content/uploads/2014/02/ty%C3%B6hakemus….
Asettelusta päätellen malli on muinaisajalta, jolloin järjestelmäkonsultinkin tehtäviin vielä haettiin paperisella hakemuksella...
Ja sehän on tietenkin ihan ok, että 95 prosenttia työpaikkailmoituksista on ihan samasta puusta veistettyjä. Firman ja tehtävän nimi vain vaihtelee, mutta samat latteudet "dynaamisista ja haastavista" työyhteisöistä ja muusta diipadaapasta on copypastetettu käytännössä kaikkiin työpaikkailmoituksiin. Eikä meno muutu yhtään sen älykkäämmäksi, jos sattuu pääsemään haastatteluun. Joka paikassa aina samat kymmeniä vuosia vanhat vakiokysymykset, joissa kysytyillä asioilla selviää hakijasta tuskin yhtään mitään haetun tehtävän kannalta oleellista. Mutta mitäpä tämä haittaisi? Kunhan nyt jutustellaan hetki ajan kuluksi, että saadaan selvitetyksi, että onko johonkin yksinkertaiseen hommaan hakevalla pimulla korkeakoulututkinnon lisäksi riittävän hyvä perse.
Tottakai työnhakijoilta voidaan edellyttää ihan mitä tahansa sirkustemppuja. Toisin kuin näiltä rekrypuolen neropateilta, joiden työpäivät koostuvat lähinnä samojen latteuksien jaarittelusta ja ctrl-c ja ctrl-v nappuloiden painelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Ja tässä juuri loistava esimerkki ylimielisestä käytöksestä, jolla torppaa oman työnhakunsa oli sitten osaaminen kuinka hyvää tahansa.
Ei ole mitään ylimielistä. Olen isossa firmassa isolla palkalla ja se näkyy cvstä miks olen. Työhaastattelija joka ei ymmärtänyt miten päin toimitaan on väärässä duunissa. Minä istun 8 kerrosta ylempänä häntä. Se on mulle juoksupoika jos niin haluan. Siinä on ero. Sen piti kertoilla mitkä edut se työntää nenän eteen mulle
Tutun töihin palkattiin työntekijä, jolla oli hienot paperit ja vaikutti tosi pätevältä ja osaavalta, mutta hieman ujolta. Kyse oli tosin ensimmäisestä oikeasta työstä korkeasti koulutetulle. Vähitellen paljastui, että se ei ollutkaan pätevän nörtin ujoutta, vaan kyse oli aika rasittavasta ylimielisestä eristäytyjästä, joka ei kommunikoinut muiden kanssa eikä saanut mitään aikaan, vaikka kuvitteli olevansa ihan huippu ja nero. Lisäksi mukana taisi olla jotain mielenterveysongelmia. En tiedä mitä tuolle työntekijälle lopulta tapahtui muuta kuin, että siirtyi sairaslomalle.
Luulen, että tuon virherekrytoinnin jälkeen työpaikalla ollaan kiinnostuneita myös niistä harrastuksista ja muista aktiviteeteista. Joku jääkiekkojunnujen valmentaja tai vaikka partiolainen tuskin paljastuu niin herkästi samanlaiseksi yhteistyökyvyttömäksi "neroksi".
Olen vaihtanut kymmenen vuoden aikana työpaikkaa neljä kertaa, aina edellistä mielenkiintoisempaan ja haastavampaan. Hakemuksessa olen hyvin lyhyesti esitellyt itseni ja sen jälkeen olen kirjoittanut ajatuksiani haussa olevasta työtehtävästä. Liitteeksi olen laittanut cv:ni, jossa on perustiedot, koulutus (ensin peruskoulutus, siten lisäkoulutukset kronologisesti uusin ensin), työkokemus (kronologisesti uusin ensin), kielitaito, tietokoneen käyttökokemus, julkaisut, luottamustehtävät sekä vapaaehtoistyö. Olen näin toimien päässyt joka kerta haastatteluun (ja tullut valituksi työhön neljä kertaa viidestä haastattelusta).
Nykyään rekrytoin itse yksikkööni ihmisiä. Alallani on tärkeää nähdä, että hakijalla on muutakin elämää kuin työ (työssä jaksamisen näkökulmasta) ja siksi on hyvä, että cv:ssä on kerrottu perheestä ja harrastuksista. Hakemukseen kannattaa mielestäni panostaa, sillä siinä tulee hakijan persoona näkyväksi. Usein koulutus- ja työkokemuksellisesti tasavertaisia hakijoita on useita ja silloin hyvin laadittu hakemus vaikuttaa haastatteluun kutsumiseen.
CV:n tekokurssilla n 30-40 v henkilö käski tekemään nimenomaan muista erottuvan, mahdollisimman erilaisen cv:n, kertomaan harrastuksista, erityistaidoista ja -osaamisesta(?), luettelemaan erilaisia luonteenpiirteitä n 5 kpl jotka kuvaavat minua työntekijänä ja ihmisenä ja mitähän muuta vielä, oikein markkinoivia lauseita itsestä, ei mitään lyhyttä kuvausta vaan kunnon mainos itsestä ja paljon kerrontaa aiemmista työtehtävistä.
En tiedä ajatteliko ettei sillä väliä kun ei työtön mihinkään kuitenkaan pääse, vai oliko oikeasti sitä mieltä että sellainen on hyvä hakemus+cv.
Tuhahti mulle, kun halusin tehdä omalla tavallani, että "no sinun hakemushan se on, teeppä mitä haluat".
Nyt oon töissä, joten ei kai se mun hakemus niiiin huono ollut.
Vierailija kirjoitti:
Eikä meno muutu yhtään sen älykkäämmäksi, jos sattuu pääsemään haastatteluun. Joka paikassa aina samat kymmeniä vuosia vanhat vakiokysymykset, joissa kysytyillä asioilla selviää hakijasta tuskin yhtään mitään haetun tehtävän kannalta oleellista.
Joskus olen ollut hyvässä haastattelussa, niin hyvässä että olen lopuksi kiittänyt mielenkiintoisesta keskustelusta, päädyttiin rekrytoinnissa mihin ratkaisuun tahansa. Mutta niitä haastatteluja eivät olekaan pitäneet mitkään rekrytointikonsultit, vaan firma itse. Haluan että minäkin voin haastattelussa kysyä tehtävästä lisää, ja yleensä jos vastassa on rekrykonsultti, hän ei osaa kertoa siitä mitään olennaista, mikä on aika turhauttavaa.
Lisäksi pikkufirmoissa on ollut paremmat haastattelut, kun haastattelijalla niissä yleensä on parempi tuntuma siihen, mitä toimenkuva oikein on.
Tuossa esimerkissä pistää silmään, että työkokemus ei etene kronologisesti. Mikä siinä on pointtina, ja miksi CV silti on hyvä?
Muuten niin ilmeisesti nykyään on ok pyöristää vuoden tarkkuudella tekemisensä? Heinäkuussa 2009 aloitin yhden työsuhteen ja lopetin joulukuussa 2013, miten tämä olisi selkeintä merkata? (Oikeastaan se työ sisälsi lukuisia katkeamatta toisiiaan seuraavia pätkiä, mutta olen ajatellut ettei CV ole oikea paikka puuttua moiseen detaljiin, olenko oikeassa?)