Anoppi ja lapsenhoito
Miten usein teillä mummo hoitaa lasta? Meillä on kolmevuotias, jota anoppi tapaa keskimäärin kerran viikossa. Hän asuu lähellä. Minun äitini on kuollut, eikä sukuni ole hoitanut lastani koskaan (koska anopin pitää aina saada hoitaa).
Nyt anoppi oli taas kylässä, vain minä ja lapsi paikalla. Hän ei puhunut minulle kahteen tuntiin juuri mitään, vaan oli lapsen kanssa motittautunut leikkihuoneeseen. Anoppi haluaa aina olla lapsen kanssa kahden, eikä muita saa olla läsnä.
Tuli ruoka-aika, ja sanoin että nyt olisi hyvä rauhoittaa tilanne ruokailulle ja unille (lapsi vielä flunssassa). Anoppi ilmoitti että hän istuu pöytään (ei siis suostunut lähtemään) keskustelemaan. Tämän jälkeen tilitti siitä, miten lapsen (vai mummon) oikeus on nähdä mummoa useammin, jäädä viikonloppuisin yöksi, hakea päiväkodista vähintään kerran viikossa jne. Että lasta suurinpiirtein pantataan, joka on tietysti minun syyni (on ehkä 1-3 kertaa vuodessa mummolla yötä).
Huoh. Hän on keskimäärin täällä kerran viikossa ja saattaa helposti olla 8 h kerralla, etenkin jos minä en ole paikalla. Mies on mammanpoika ja tottakai aina samaa mieltä anopin kanssa. Jos tästä alan taistelemaan, niin ero tulee varmasti.
Mikä on sopiva määrä?
Kommentit (336)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vaikka itse et pidä anopista, niin lapsi pitää. Aikuiset sopeutuu. Kerran viikossa on ihan ok kyläillä, jos asuu lähellä. Voithan itse käyttää tuon ajan johonkin omaa harrastukseen tai omien ystäviesi seurassa.
Ap:han antaisi varmaan taivasosuutensa, jos se anoppi tyytyisi kyläilemään kerran viikossa. Eli tulisi kun poikansakin olisi paikalla, viipyisi max kolme tuntia ja seurustelisi koko perheen kanssa.
Projisoitkohan nyt jotain omaa anoppivihaasi ja luet rivien välistä sellaista, mitä ap ei ole kirjoittanutkaan? Aloituksessa ap sanoo anopin käyvän keskimäärin kerran viikossa.
Niin. Kutsumatta, eristäytyy lapsen kanssa 8 tunniksi, poika ei ees paikalla. Lukutaito?
Liioittelun tarve on projisointia
Lukutaito on lukutaito.
Miksi ihmeessä koet noin paljon liioittelun tarvetta?
Vierailija kirjoitti:
Miehellä saa toki olla oma mielipide, mutta hän ei voi hoidattaa äitiään vaimollaan. Oma mieheni tekee samaa. Kutsuu (äärimmäisen rasittavan) äitinsä kylään ja lähtee itse sitten jonnekin huilailemaan. Minä jään kotiin lasten kanssa kuuntelemaan anopin kritisointia ja mäkätystä. Sitten mies vielä ihmettelee, että onpa kumma vaimo, miten tämä järjestely ei muka häntä miellytä. Ja arvaan jo, että joku sieltä sanoo, että lähde sitten itsekin pois. Mutta se ei ole aivan niin yksinkertaista. En halua lasten jäävän yksin huonokuntoisen mummon kanssa ja joutuvan meidän riitojemme pelinappuloiksi ja niitä todistamaan.
Tämä minustakin on se kysymys. MISSÄ mies on sen kahdeksan tuntia joka viikko, jos kerran lapsi on päiväkodissa vanhempien työajat, joten työpäivästä ei ole kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sillä on kuitenkin enemmän merkitystä mitä tehdään kuin miten kauan tehdään? Ei jokaiselle isovanhemmalle ole mitään lapsen kanssa vietettävän ajan kiintiötä annettu. Eikä se, että palstalaisten mummot asuvat kaukana, mitenkään lisää AP:n anopin oikeutta olla lapsen kanssa, kun se on välimatkan puolesta mahdollista.
Minusta tässä tapauksessa kuulostaa oudolta tuo eristäytyminen ja lapseen pakkomielteisesti keskittyminen. Myös siihen omaan aikuiseen lapseen. Mummo ei siis vaikuta itse aikuiselta, harkintakykyiseltä ja tervejärkiseltä ihmiseltä.
Mitä lastenhuoneessa tapahtuu suljettujen ovien takana? En nyt hae tässä mitään kamalaa, rikollista tai välitöntä hengen ja terveyden uhkaa tuovaa, mutta silti? Aikuiset kyllä leikkivät lasten kanssa, mutta aika harvoin eläytyvät leikkiin niin lapsenomaisen voimakkaasti, etteikö sitä kestäisi tehdä toisen aikuisen nähden.
Eristäytyy?
Menee lapsen kanssa leikkihuoneeseen leikkimään.
Mitä pahaa siinä on?
Moni mummo voi ajatella antavansa väsyneelle äidille omaa aikaa. Itse neljän lapsen äitinä olisi ollut ihanaa, jos joku olisi aikoinaan noin tehnyt.
Voitteko sopia et mummu saa hakea lapsen joka keskiviikko. Sillon sä voit käydä harrastuksis. Samoin mies. Ja joka kuun eka perjantai on yökylä. Saatte vapaa aamun parisuhteelle. Mä olisin onnest soikeena jos olis joku joka haluais auttaa. Näin kyläilyt siirtyis mummulaan eikä sun tartte anoppia sietää. Mies hakee lapsen äidiltää illal ja lauantaina iltapäiväl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sillä on kuitenkin enemmän merkitystä mitä tehdään kuin miten kauan tehdään? Ei jokaiselle isovanhemmalle ole mitään lapsen kanssa vietettävän ajan kiintiötä annettu. Eikä se, että palstalaisten mummot asuvat kaukana, mitenkään lisää AP:n anopin oikeutta olla lapsen kanssa, kun se on välimatkan puolesta mahdollista.
Minusta tässä tapauksessa kuulostaa oudolta tuo eristäytyminen ja lapseen pakkomielteisesti keskittyminen. Myös siihen omaan aikuiseen lapseen. Mummo ei siis vaikuta itse aikuiselta, harkintakykyiseltä ja tervejärkiseltä ihmiseltä.
Mitä lastenhuoneessa tapahtuu suljettujen ovien takana? En nyt hae tässä mitään kamalaa, rikollista tai välitöntä hengen ja terveyden uhkaa tuovaa, mutta silti? Aikuiset kyllä leikkivät lasten kanssa, mutta aika harvoin eläytyvät leikkiin niin lapsenomaisen voimakkaasti, etteikö sitä kestäisi tehdä toisen aikuisen nähden.
Eristäytyy?
Mitä pahaa siinä on?
Tänne on nyt selvästi pesiytynyt joku provo tai äiti, joka on sairaalloisen mustasukkainen lapsensa huomiosta. Edellisessä aloituksessa se lapsen kanssa eristäytyjä oli äidin sisko, tällä kertaa anoppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eristäytyy?
Mitä pahaa siinä on?
Yleensähän täällä av-mammat ulisee ja valittaa, että "anoppi ei koskaan ota lasta hoitoon", "äitini ei hoida ja ole kiinnostunut lapsenlapsistaan", "isovanhemmat ovat itsekkäitä, vain matkustelevat ja nautiskelevat, eivät välitä lapsenlapsistaan", yms yms... Nyt kun välittää, niin ulistaan siitä... Huon, mitä sakkia, oikein oksettaa näin isovanhempana lukea näitä. Mitenpäin tässä nyt pitäis oikein olla, että miniät olis tyytyväisiä???
Vierailija kirjoitti:
Voitteko sopia et mummu saa hakea lapsen joka keskiviikko. Sillon sä voit käydä harrastuksis. Samoin mies. Ja joka kuun eka perjantai on yökylä. Saatte vapaa aamun parisuhteelle. Mä olisin onnest soikeena jos olis joku joka haluais auttaa. Näin kyläilyt siirtyis mummulaan eikä sun tartte anoppia sietää. Mies hakee lapsen äidiltää illal ja lauantaina iltapäiväl.
Ei, ei, Aina pitää saada valittaa, vaikka miten olis! Yleensä se on meissä anopeissa vika! Ollaan liian vähän, tai liikaa, tai välinpitämättömiä ja itsekkäitä, jos itseä VIHDOINKIN joskus ajatellaan. Kymmeniä vuosia ollaan uhrauduttu muiden eteen, niin Suokaa meille vapautta iäkkäinä!!! Ap:llahan olikin nyt ihan päinvastainen ongelma.
[/quote]
Yleensähän täällä av-mammat ulisee ja valittaa, että "anoppi ei koskaan ota lasta hoitoon", "äitini ei hoida ja ole kiinnostunut lapsenlapsistaan", "isovanhemmat ovat itsekkäitä, vain matkustelevat ja nautiskelevat, eivät välitä lapsenlapsistaan", yms yms... Nyt kun välittää, niin ulistaan siitä... Huon, mitä sakkia, oikein oksettaa näin isovanhempana lukea näitä. Mitenpäin tässä nyt pitäis oikein olla, että miniät olis tyytyväisiä???[/quote]
Jospa et tuppautuisi enää poikasi ja miniäsi elämään!
Yleensähän täällä av-mammat ulisee ja valittaa, että "anoppi ei koskaan ota lasta hoitoon", "äitini ei hoida ja ole kiinnostunut lapsenlapsistaan", "isovanhemmat ovat itsekkäitä, vain matkustelevat ja nautiskelevat, eivät välitä lapsenlapsistaan", yms yms... Nyt kun välittää, niin ulistaan siitä... Huon, mitä sakkia, oikein oksettaa näin isovanhempana lukea näitä. Mitenpäin tässä nyt pitäis oikein olla, että miniät olis tyytyväisiä???
painut w#ttuun, se riittää;)
Mitäpä jos ap antaisitte anopille hetkeksi enemmän "hoitovastuuta", käyttäisitte sen ajan vaikka parisuhteenne hoitamiseen. Mummo voisi viikoittain hakea lapsen päiväkodista ja vaikka kahdesti kuussa lapsi menisi yökylään, eiköhän se anopin kinuaminen pikkuhiljaa lopu, kun huomaa, ettei se yökyläily välttämättä olekaan mitään maagista laatuaikaa. Mukavaa toki, mutta ei mitenkään ihmeellistä, lapsihan nukkuu silloin suuren osan ajasta. Te taas pääsisitte miehesi kanssa ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen viettämään iltaa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Jospa et tuppautuisi enää poikasi ja miniäsi elämään!
Tuskin tämä uusavuton sukupolvi ilman meitä anoppeja, appeja. mummoja ja vaareja pärjää! Yökylään ja lomille mummolaan pitää saada lapset laittaa...että vanhemmat pääsevät itse viihteelle. Jos tämä ei onnistu, niin vauva-palstalle itkemään ja myötätuntoa hakemaan, sekä haukkumaan isovanhemmat lyttyyn.
Vierailija kirjoitti:
painut w#ttuun, se riittää;)
Sehän se ongelma juurikin tuntuu olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eristäytyy?
Mitä pahaa siinä on?Tänne on nyt selvästi pesiytynyt joku provo tai äiti, joka on sairaalloisen mustasukkainen lapsensa huomiosta. Edellisessä aloituksessa se lapsen kanssa eristäytyjä oli äidin sisko, tällä kertaa anoppi.
Ap vois hakeutua johonkin terapiaan, koska tuollaisen mustasukkaisuus ei ole tervettä. Ei anna mummon KERRAN VIIKOSSA hoitaa lastenlastaan! Huh huh...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti käy hoitamassa vauvaa kerran viikossa. Lähden silloin itse asioilleni tai miehen kanssa vaikka syömään. Kun lapsi on isompi, annan kyllä mielelläni yökylään. Musta on vaan mahtavaa, että lapsella on elämässään muita aikuisia mun ja miehen lisäksi. Mummo itse hoitaisi lastenlastaan vaikka useamminkin mutta en tahdo vaivata häntä liikaa.
Tästä aloituksesta ei selviä, miksi ap ei halua antaa lasta yökylään tai mummon hakea tarhasta. Ei kai kerran viikossa automaattisesti ole paljon. Monessa kulttuurissa se olisi käytännössä minimimäärä.No juuri siksi että anopin käytös ei ole tervettä. Hänen ja poikansa välit on epäterveet ja anopin suhtautuminen koko poikansa perheeseen on epäterve.
Millä tavalla epäterveet välit?
Anoppi lyö kiilaa poikansa parisuhteeseen ja tunkee poikansa perheeseen. Tilaa asioita, tunkee pyytämättä, vaatii, lyttää lapsenlapsensa äitiä. Jo nuo puhelinkeskustelut on epäterveitä ja todella hälyttäviä. Samoin karvat nousee pystyy tuosta, että vaikka äiti on kotona, isoäiti eristäytyy lapsen kanssa jonnekin ilman äitiä. Ei todellakaan tervettä. Ei lähellekään.
Näin sitä luetaan ja lisäillään omiaan.
Ainoa huolestuttava asia on äiti, joka kokee uhkana mummon kanssa leikkivän lapsen.Ai sinusta on normikyläilyä lukittautua lapsen kanssa kahdeksaksi tunniksi jonnekin, vaikka se miniä on asunnossa? Ja anopillehan ei riitä normileikkiminen, vaan hän VAATII saada hakupäivät hoidosta, VAATII pientä lasta yökylään.
Enkä edes ala selittää, mitä sairasta on tuon anopin ja hänen poikansa suhteessa. Anoppihan käyttäytyy kuin hän olisi naimisissa poikansa kanssa ja miniä olisi au pair.
Sama asia toisin sanoin. Mummo leikkii lapsen kanssa pari tuntia
Ihanaa. Saan tehdä muuta
Mummo ehdottaa yökyläilyä ja päiväkodista hakemista.
Ihanaa. Saan tehdä muuta.
Mummolla ja pihalla on hyvät välit. Ihanaa. Mies on knnollinen.
Minä ihmettelen lähinnä onko äiti ihan kunnossa. Omistautumnen on hyvä mutta liika on sairastaAnteeksi, mutta tässä on kyse päivähoidossa olevasta lapsesta. Kuinka paljon te oikein vietätte lastenne kanssa aikaa? Te joiden mielestä yhden työpäivän mittainen aika viikossa mummon kanssa (päivähoidon lisäksi) on ihan normaalia, ja vielä enemmänkin olisi paikallaan olla erossa äidistä?
No ei tuon ap:n lapsen päiväkotipäivä kyllä kovin pitkä ole, kun mummo ehtii hänen kanssaan vielä 8 tuntia leikkiä päiväkodista tulon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eristäytyy?
Mitä pahaa siinä on?Tänne on nyt selvästi pesiytynyt joku provo tai äiti, joka on sairaalloisen mustasukkainen lapsensa huomiosta. Edellisessä aloituksessa se lapsen kanssa eristäytyjä oli äidin sisko, tällä kertaa anoppi.
Ap vois hakeutua johonkin terapiaan, koska tuollaisen mustasukkaisuus ei ole tervettä. Ei anna mummon KERRAN VIIKOSSA hoitaa lastenlastaan! Huh huh...
Tuo mummo pitäsi laittaa suljetulle osastolle, kun vinkuu vakituiseen lapsen hoidosta. Kerran viikossa on jo paljon.
Jännä huomata, miten toiset joutuu suurinpiirtein työntämään lastenhoitajia ulos ja toiset ei saa ketään avuksi, vaikka kipeästi tarvitsisi. Ei mee tasan nallerkarkit tässäkään asiassa.
Miten ois ihan positiivinen suhtautuminen. Kaikilla ei mummut hoida koskaan.
Saatte omaakin aikaa välillä.
Siis tämä ketju on ihan järjetön. Ap:n anoppi on jo lapsen kanssa 8h/vko, ja täällä ehdotellaan että anopin mieliksi (ei tarpeen, ei äidin halun) pitäisi vielä lisätä tuota aikaa.
8h on paljon. Meillä isovanhemmat tapaavat vähän reilusti tuon verran kuussa, ja sekin on jo kivasti. Jää aikaa lapsella muullekin sosiaaliselle elämälle.
En ymmärrä millään tavalla, miksi pitäisi vielä tuosta - hyvin runsaasta ajasta - enemmän, jos sille ei ole tarvetta eikä yhdellä osapuolella haluja.
Kirjoitatte kuin ap estäisi mummon ja lapsen suhteen. Herranjestas, hänhän tapaa mummoa viikottain hyvin runsaan ajan kerrallaan. Oletteko ihan lukutaidottomia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eristäytyy?
Meillä ei anneta hoitaa edes kerran vuodessa. Ärsyttääkö? ;)
Mutta niin se vain on, ettei isovanhemmilla ole mitään oikeuksia lapsenlapsiin, ja sen kanssa pitää elää kaikkien osapuolien.
Ja ap:han antaa hoitaa kerran viikossa, kirjoituksesi on virheellinen
Eristäytyy?
Mitä pahaa siinä on?