Sinä, joka et työllisty, mikä on ammattisi?
Kommentit (559)
Vierailija kirjoitti:
Ammatti kirjoitti:
Ei sitten ole tullut mieleen kouluttautua ammattiin, aikaa olisi ollut. Ai niin helpommalla pääsee.
Kenelle tämän on?
Varmaan kaikille ketkä eivät ole peruskoulun jälkeen opiskelleet. En voi millään ymmärtää miksi? Suomessa kaikki pääsee jonnekin opintoihin. Ammattikoulun ja lukion lisäksi on 10-luokka ja valmentavat.
Millainen looseri ei oikeasti opiskele, edes jotain?? Ilmaista ja siitä vielä maksetaan. Harvassa maassa on näin.
Vierailija kirjoitti:
Eli voiko päätellä:
-taide- kulttuuri- ja muotoilualat ovat kaikkien mielestä kivoja, mutta niissä ei mitenkään ole töitä tarpeeksi kaikille halukkaille.
-toinen puoli haluaisi opiskella historiaa, kieliä, kaikkea mielenkiintoista, mutta lapset vähenevät eikä opettajia tarvita niin valtavia määriä.
-Jos lähtee hoitajaksi tai myyjäksi, pitäisi hyväksyä vuorotyöt, viikonloppu- ja iltatyöt, ja järjestää lastenhoito vuoropäiväkodin avulla.
-parhaat mahdollisuudet työllistyä on varmaan insinööreillä teollisuudessa, mutta pitää olla valmis matkustamaan paljon, ja olemaan välillä viikkojen työkeikoilla, esim Intia ja Kiina.
-ja kaikkien pitäisi näköjään olla valmiit muuttamaan pääkaupunkiseudulle työn perässä.Kaikki tietämäni uudelleenkouluttautuneet ovat lähteneet hoitajiksi, kertooko se ikärakenteen vanhenemisesta. Mutta ei kai hoitajiakaan määrättömiin voi tarvita.
Listaan voisi lisätä vielä
- Media-ala
- Tutkijatason saavuttaneet tähtitieteilijät, filosofit, professorit.
- Kauppatieteiden maistereita oli yllättävän paljon. Tilinpäätöstaitoisista kirjanpitäjistä on pulaa, mutta KTM ei huolita sillä liian korkeasti koulutettu.
Toisaalta Merkonomeista parhaiten työllistyvät em. syiden takia Talouspuolelta valmistuneet. Älkää ihmiset opiskelko Asiakaspalvelu-Merkonomeiksi, asiakaspalvelutyötä voi saada ilman alan tutkintoa jos vain on asiakaspalveluhenkinen tyyppi.
alanvaihtaja kirjoitti:
Ajattelin kouluttautua merkonomiksi ja kirjanpidon ammattilaiseksi. Onko täällä yhtään työttömiä kirjanpitäjiä? Avoimia työpaikkoja on, mutta onko paikkoihin satoja hakijoita?
Vastavalmistuneena et kelpaa minnekään paitsi ehkä harjoittelupaikkaasi. Automatisaatio ja digitalisaatio vievät kirjanpitäjiltä työt. Jo nyt on kirjanpito-ohjelmia, jotka vievät tapahtuman tiliöitynä kirjanpitoon esim. ottaa vain älykännykällä bensan ostokuitista kuvan ja siinä se. Hyvän kokemuksen omaava, tilinpäätöstaitoinen ja itsenäiseen työhön pystyvä (= et kysy keneltäkään neuvoa) saa vielä töitä, mutta se tarkoittaa sitä, että olet huipputekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt saatana jaksako!
Täällä ikäloppu (46) nainen, jolla korkeakoulututkinto (FL) sieltä kaikkein vaaaaaatimattomimmalta alalta (vieraat kielet, "surkein kieliyhdistelmä" EN&RU), enkä ole edes opettaja. Ja töissä vaan ihmeen kaupalla ??? valmistumisesta asti.
Jos minä surkeine verkoistoineni, maaseudulta pääkaupunkiin matkattuani, olen työllistynyt vuodesta -96, miten te lähihoitajat, biokemistit ja insinöörit VOITTE olla työttöminä?
Koska humanistihan on sitä pohjasakkaa, joka opiskelee "folkloristiikkaa ja sukupuolentutkimusta", ja niitä on liian paljon, ja miksi kaikki naiset opiskelee höpöhöpöaloja, miksi ette hakeudu lukemaan tuotantotekniikkaa."
Sanoisin vaan että jos ei usko itseensä, peli on menetetty. Ihan sama, identifioidutko sitten intro/ekstro/mulqvertiksi, työelämä kaipaa tietynlaisia yksilöitä ja jos et pysty sellaiseksi muuntautumaan CV:n ja työpaikkahaastattelun ajaksi; no, sitten koulutus on kohdallasi mennyt hukkaan.
Lopettakaa uhriutuminen, aloittakaa yrittäminen.
No eipä korkea koulutus eikä hyvä työpaikka ainakaan käytöstapoja ole sinulle tuonut. Liekö kotikasvatuksessa ollut puutteita? Työllistymisessä suurin osa on ihan tuurissa - se, että sattuu olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Itse asiassa mulkerot ja narsistit pärjäävät työelämässä aika hyvin kun on terävät kyynärpäät.
Valitettavasti
Fyysikko. Mielenterveysdiagnoosi. Liian sairas työelämään, mutta liian terve sairaslomalle, saati eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lol, näitä, kannattaisiko mennä uudelleen kouluun?
Ei toinen koulutuskaan takaa uutta työpaikkaa. Tiedän tuttuja joilla on 2-3 hyvää tutkintoa, mutta eivät vain löydä sellaista työtä, jolla pystyisi itsensä elättämään kokopäiväisesti. Pääkaupunkiseudulla vielä asuvat.
Sit kannattaa varmaan alkaa yrittäjäksi eikä odotella kotona että joku muu tarjoaa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatti kirjoitti:
Ei sitten ole tullut mieleen kouluttautua ammattiin, aikaa olisi ollut. Ai niin helpommalla pääsee.
Kenelle tämän on?
Varmaan kaikille ketkä eivät ole peruskoulun jälkeen opiskelleet. En voi millään ymmärtää miksi? Suomessa kaikki pääsee jonnekin opintoihin. Ammattikoulun ja lukion lisäksi on 10-luokka ja valmentavat.
Millainen looseri ei oikeasti opiskele, edes jotain?? Ilmaista ja siitä vielä maksetaan. Harvassa maassa on näin.
Mielenterveyslooseri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatti kirjoitti:
Kenelle tämän on?
Miksi opiskella, jos opiskelu ei kiinnosta eikä töitä kuitenkaan tule saamaan? Mulla on ylempi korkeakoulututkinto valmiina ja toinen tulossa enkä usko, että tuun työllistymään. Opiskelenkin itseäni varten ja koen opiskelun itselleni mielekkäänä. Oonkin kiitollinen, että oon saanut toteuttaa itseäni ja oot ihan oikeassa, että muualla maailmassa tuskin onnistuisi. Ymmärrän kuitenkin sen miksi jotkut eivät opiskele
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatti kirjoitti:
Kenelle tämän on?
Miksi opiskella, jos opiskelu ei kiinnosta eikä töitä kuitenkaan tule saamaan? Mulla on ylempi korkeakoulututkinto valmiina ja toinen tulossa enkä usko, että tuun työllistymään. Opiskelenkin itseäni varten ja koen opiskelun itselleni mielekkäänä. Oonkin kiitollinen, että oon saanut toteuttaa itseäni ja oot ihan oikeassa, että muualla maailmassa tuskin onnistuisi. Ymmärrän kuitenkin sen miksi jotkut eivät opiskele
Sinulla on tyypillinen työttömän asenne.
"ei kiinnosta" "ei huvita" "en mä kuitenkaan työllisty"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toinen koulutuskaan takaa uutta työpaikkaa. Tiedän tuttuja joilla on 2-3 hyvää tutkintoa, mutta eivät vain löydä sellaista työtä, jolla pystyisi itsensä elättämään kokopäiväisesti. Pääkaupunkiseudulla vielä asuvat.
Sit kannattaa varmaan alkaa yrittäjäksi eikä odotella kotona että joku muu tarjoaa töitä.
Yrittäjäksi ei noin vaan aleta. Nämä tyypit eivät ole odottaneet kotona toimettomina, mutta kaikki urpot ei sitä näköjään ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatti kirjoitti:
Kenelle tämän on?
Opiskelu ei ole ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjäksi ei noin vaan aleta. Nämä tyypit eivät ole odottaneet kotona toimettomina, mutta kaikki urpot ei sitä näköjään ymmärrä.
Kyllä muuten aletaan. Toiminimen perustaminen tapahtuu päivässä ja maksaa about 50 euroa.
Halutessaan voi käydä pohjalle ILMAISEN yrittäjäkurssin.
Näin minä tein ja elätän nyt itse itseni pitkän työttömyyden jälkeen.
Mutta jos ei ole halua niin aina löytyy tekosyy miksei muka voi.
Uudelleenkouluttautuminen nelikymppisenä ei välttämättä auta töiden saannissa. Itselle kävi niin. Vastavalmistunut nuori ohittaa vastavalmistuneen keski-ikäisen mennen tullen vaikka alan piti muka olla "hyvin työllistävä". Tätä en tiennyt kun lähdin opiskelemaan. Kuvittelin että vastavalmistuneet olisivat samalla viivalla. Ei oikeastaan kannattanut opiskella, se oli melkoinen taloudellinenkin ponnistus perheelliselle, koska en saanut kuin saman pienen opintotuen kuin perheettömät nuoretkin. Onneksi oli säästöjä, mutta hukkaan menivät nekin, kun on taas samassa lähtöruudussa.
Vierailija kirjoitti:
alanvaihtaja kirjoitti:
Ajattelin kouluttautua merkonomiksi ja kirjanpidon ammattilaiseksi. Onko täällä yhtään työttömiä kirjanpitäjiä? Avoimia työpaikkoja on, mutta onko paikkoihin satoja hakijoita?
Vastavalmistuneena et kelpaa minnekään paitsi ehkä harjoittelupaikkaasi. Automatisaatio ja digitalisaatio vievät kirjanpitäjiltä työt. Jo nyt on kirjanpito-ohjelmia, jotka vievät tapahtuman tiliöitynä kirjanpitoon esim. ottaa vain älykännykällä bensan ostokuitista kuvan ja siinä se. Hyvän kokemuksen omaava, tilinpäätöstaitoinen ja itsenäiseen työhön pystyvä (= et kysy keneltäkään neuvoa) saa vielä töitä, mutta se tarkoittaa sitä, että olet huipputekijä.
Totta. Harjottelupaikasta se ura voi kuitenkin aueta.
Itse valmistuin kreivin aikaan Talouspalveluiden merkonomiksi 2012 ja siitä suoraan vakituiseen työsuhteeseen (eka harjottelupaikka) perinteiseen tilitoimistoon. Neljän vuoden työkokemuksen jälkeen tärppäsi jo ekalla hakemuksella uudessa paikassa, jossa tuntipalkka 7 € parempi. Toisaalta mahdollisuudet kysyä neuvoa kokeneemmilta ei nykyisessä työssä ole läheskään niin hyvät kuin aiemmin. Pitää pärjätä sillä mitä on oppinut..
Mina olla astronauttilaakari
-Abdul
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatti kirjoitti:
Kenelle tämän on?
Sinulla on tyypillinen työttömän asenne.
"ei kiinnosta" "ei huvita" "en mä kuitenkaan työllisty"
No mutta kun huvittaa ja kiinnostaa. Pitää kuitenkin olla realistinen
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa työttömäksi pohjoiseen, lähihoitaja-sairaanhoitaja.
Älä luule oman tilanteesi perusteella, että töitä riittäisi muuallakin kuin etelässä.
Jännä juttu että olen välillä ihan huvikseni käynyt tekemässä muutaman kuukauden pätkiä esim kotipaikkakunnallani pohjoisessa kun olen halunnut olla kotimaisemissa ja aina olisi jatkoakin ollut tarjolla...
Sh/lh
Japaninkielen maisteri