Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä, joka et työllisty, mikä on ammattisi?

Vierailija
29.12.2017 |

Kysymys otsikossa.

Kommentit (559)

Vierailija
261/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kk sitten valmistunut tradenomi, palkanlaskija. Tosin en ole vielä edes kovin aktiivisesti hakenutkaan paikkoja.

Kai teillä oli työharjoittuajaksoja koulussa. Eikö sinne työllisty? 

Olen tajunnut, että opiskeluaikainen harjoittelupaikka määrittelee pitkäli oman työuran tulevaisuuden. Se kannattaa siis valita tarkkaan.

Vierailija
262/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kk sitten valmistunut tradenomi, palkanlaskija. Tosin en ole vielä edes kovin aktiivisesti hakenutkaan paikkoja.

Olen tajunnut, että opiskeluaikainen harjoittelupaikka määrittelee pitkäli oman työuran tulevaisuuden. Se kannattaa siis valita tarkkaan.

Olisin saanut tai ihan pyydettiin jatkamaan, mutta en halunnut huonon ilmapiirin vuoksi. Nyt täytyy sitten itse olla superaktiivinen ja toivoa parasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin saanut tai ihan pyydettiin jatkamaan, mutta en halunnut huonon ilmapiirin vuoksi. Nyt täytyy sitten itse olla superaktiivinen ja toivoa parasta.

Mikset ottanut paikkaa ja sivussa hakenut uutta? Helpompaa se on työssäkäyvänä hakea kun ei tarvitse miettiä tukien riittämistä. 

Vierailija
264/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailin joskus miestä, joka ilmoitti ammatikseen elokuvaohjaaja. Ärsytti, että miksei voinut sanoa vaan suoraan ja rehellisesti, että työtön!

Vierailija
265/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset ottanut paikkaa ja sivussa hakenut uutta? Helpompaa se on työssäkäyvänä hakea kun ei tarvitse miettiä tukien riittämistä. 

Koulut olivat vielä kesken. Enkä nukkunut öitä sen paikan takia. Ei taida vaan olla mun juttu tuo naisvaltanen toimistotyö. Olen jo kolme paikkaa jättänyt taakseni, koska en viihdy. On mulla siis töitä muulta alalta tälläkin hetkellä.

Vierailija
266/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perushoitaja.

Vierailija
267/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin minäkin aikanaan 5 ällää, eikä kukaan kyseenalaistanut sopivuuttani lähihoitajaksi, kun työttömyyden takia uudelleenkouluttauduin 3 v sitten.

Vierailija
268/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotoilija.

Haaveissa uusi, järkevämpi ammatti, mutta ensin pitäisi saada se työpaikka että olisi varaa lähteä opiskelemaan... :D Kiva noidankehä.

Vierailija
269/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjanhoitaja

Vierailija
270/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin minäkin aikanaan 5 ällää, eikä kukaan kyseenalaistanut sopivuuttani lähihoitajaksi, kun työttömyyden takia uudelleenkouluttauduin 3 v sitten.

Ei kukaan kysele koulutodistuksia yli nelikymppisiltä, jotka ovat valmistuneet parikymmentä vuotta sitten, joten se on ihan sama mitä kirjaimia ja numeroita todistuksista löytyy. Minulta ei ole kysytty edes tutkintotodistuksia (90-luvulta), vaikka olen muutamaan haastatteluun päässyt. Niitä kyllä kelpaisi näytellä, mutta ei ketään kiinnosta, eikä niillä tosiaan ole merkitystäkään näin pitkän ajan jälkeen. Ainoastaan toimivat todisteena siitä, että olen joskus nuorempana ollut oppimiskykyinen.

Vain tuoreilla koulutodistuksilla ja tutkintotodistuksilla on merkitystä, mikäli alan työkokemusta ei vielä löydy.

Vierailija
271/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastattelijoita on erilaisia ja useampi jopa keskisuuressa kaupungissa. Voihan tuo pärstäkerroinkin vaikuttaa, siis haastateltavan.

Vierailija
272/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tieteellistä puuhastelua kirjoitti:

Heh, Helsingin yliopisto on kyllä korkealla niiden ansioluetteloissa, jotka eivät työllisty. Homeisempaa opinahjoa ja koulutusta saa hakea...

Poikkeuksena nyt ehkä kovat tieteet, kuten lääketiede ja oikeustiede.

En tiedä, oliko yllä oleva kirjoitettu tosissaan, mutta oikeustiede ei ole kova tiede ja lääketiedekin vain soveltaa kovia tieteitä. Tieteiden kovuudella ja pehmeydellä ei ole mitään tekemistä työllistymisen kanssa, ja oikeustieteen kaltaisella pehmeällä tieteellä työllistyy aivan hyvin.

(Jos tieteenaloista puhutaan, humanistinen tiedekunta on itse asiassa kansainvälisissä vertailuissa Helsingin yliopiston kovatasoisin tiedekunta. Ainakin oli ennen uusimpia uudistuksia.)

Vierailija
273/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen biokemistinä työskennellyt lääketieteen alalla (tutkijakoulutus). Luonnon- ja lääketieteen tutkimus tuntuu Suomessa pyörivän apurahalla ja pätkissä työskentelevien vk-tekijöiden varassa. Kun vk on valmis, tutkijalla monipuolinen työkokemus ja kirjallinen tuntemus alalta, mutta tulee liian kalliiksi oikeasti palkata töihin, dumbataan pihalle.

Juuri näin. Kaikenlaista muutakin työtä olen aimmin tehnyt ja kaikenlaista työtä hakenut. Tuntuu, että teollisuus ei halua palkata korkeastikoulutettua (vaikka olen itse sanonut, että voisin työskennellä "normipalkalla"). Muihin töihin hakiessa törmää siiheen, että minun kuvitellaan olevan joku "paperinpyörittäjä", jolla ei ole käytännön työotetta. Vuosien labratyöt ovat olleet paljon muuta kuin pelkkää koneella istumista jossain kammiossa. Luonnontieteen aloilta valmistuneilla tutuilla on monilla sama tarina.

t. ent. geneetikko/tutkija (biokemia, FT)

Vierailija
274/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten ole tullut mieleen kouluttautua ammattiin, aikaa olisi ollut. Ai niin helpommalla pääsee.

Vierailija
275/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatti kirjoitti:

Ei sitten ole tullut mieleen kouluttautua ammattiin, aikaa olisi ollut. Ai niin helpommalla pääsee.

Kenelle tämän on?

Vierailija
276/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tieteellistä puuhastelua kirjoitti:

Heh, Helsingin yliopisto on kyllä korkealla niiden ansioluetteloissa, jotka eivät työllisty. Homeisempaa opinahjoa ja koulutusta saa hakea...

Poikkeuksena nyt ehkä kovat tieteet, kuten lääketiede ja oikeustiede.

Oikeustiede kova tiede? Ööh

Vierailija
277/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön työmarkkinoiden tutkija.

Vierailija
278/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnjohtaja kirjoitti:

Ihan vain vertailun vuoksi; olen neljä kertaa työurani aikana mennyt kouluttamattomana töihin sopimalla työnantajan kanssa osapalkasta ensin aluksi ja sitten kouluttautunut tai pätevöitynyt työn ohessa. Kolmasti olen myös päässyt ylenemään eri tehtäviin. Nyt on 57 vuotiaana osaamista ja vakituinen työsuhde osa-aikaisesti kahden eri työnantajan kanssa, yhteensä teen 40 tuntista viikkoa. Pisin aika työttömänä oli 2 päivää. Ammatteja on kokeiltuna 7 erilaista, jotka nyt tekevät minusta pätevän nykyiselle alalle. Kerran työnantaja lomautti, jolloin hakeuduin heti toiseen työhön aloittamalla pohjalta. Aktiivinen ja yrittävä asenne periytyi kait vanhemmilta. Nykyisessä toimessa teen myös työhönottoa. Kiinnitän enemmän huomiota asenteeseen, arvoihin sekä henkilöhistoriaan kuin koulutukseen. Tutkinto tai pätevyys tehtävään on usein välttämätön, mutta asenne ja arvot auttavat eteenpäin uralla. Ammattimainen etuisuuksien käyttäminen sen sijaan synnyttää epäilyksen halusta sitoutua työhön. Ajattelin herättää ajatuksia.

Tässä vain on se ongelma, että maailma ja työmarkkinat ovat muuttuneet 40:ssä vuodessa. Ei ole enää yhtä paljon yksinkertaisia suorittavia töitä, joihin voidaan ottaa kuka vain ilman koulutusta. Työsuhteet ovat epätyypillisiä ja harvemmin on joustoa ja inhimillistä ymmärrystä työnantajapuolelta, kun tulijoita on riittämiin. Ainahan sitä voi vertailla täysin vertailukelvottomia tilanteita, mutta onko siitä hyötyä enempää kuin työttömien "aktivoinnista", onkin asia erikseen.

Vierailija
279/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Media-assistentti 

Olen tehnyt paljon markkinointi ja tapahtuma kordinaattorin töitä. Pitäisi osata koodata, jos on media-alla.. Muuten työnäkymät on aika huonot. (Itse en osaa) olen ollut työttömänä kohta kaksi vuotta.

On vaan aina projektitöitä tällä alalla, pitäisi tehdä sivutoimisella toiminimellä.. Mutta se rahojen/tukien selvittely laittaa aina oman talouden huonoon asemaan, jää kaikki laskut rästiin.. En yksin kertaisesti halua tehdä enää. 

Vierailija
280/559 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aliupseeri. Hankala päästä uuteen sopimukseen kiinni, varsinkin kun paikkoja vähennetään ja niihin jäljelle jääneille otetaan vanhat patut. N29.