Toiveena vauva (2018-2019)
Ajattelin perustaa ihan uuden ketjun meille jotka vielä vauvasta haaveilevat. Eli mukaan rohkeesti kaikki vauvaa yrittävät jotka kaipaavat vertaistukea/juttuseuraa! Ei väliä onko yritystä takana pidempään vaiko vasta aloitettu :)
Itse olen 24v (mies 28) ja meillä on yksi lapsi 02/16 ja nyt olisi toiveissa toinen pieni. Ehkäisy (hormonikierrukka) otettu pois 7.12 ja yhdet menkat olleet sen jälkeen. Nyt peukut pystyssä tämän kierron kanssa, tänään kp8.
Kommentit (1881)
Te jotka tiedätte oireista (tai haamuoireista) jo kokemuksesta, onkohan tuollainen alavatsan nipistely yleistäkin heti ovulaation jälkeen? Vähän samoissa fiiliksissä täälläkin siis nabon kanssa, perjantaina oli (testattu, todistettu) ovulaatio, ja eilisestä alkaen on tuntunut pienenpieniä nipistyksiä suurinpiirtein munasarjojen tuntumilla oikealla puolella. Ei tokikaan mitään menkkakipujen kaltaisia tuntemuksia, mutta vain pienenpieniä nippailuja, silloin tällöin ja satunnaisesti. Itsekin yritän olla mahdollisimman rentona ja olla kuvittelematta (hyvällä mielikuvituksella, köh...) mitään ylimääräisiä haamuoireita, mutta kyllähän tässä tulee kuitenkin ihan syystä seurailtua kaikkea uutta. Samoihin aikoihin on tullut vähän flunssainen olo ilman oikeaa flunssaa, joten tiedä sitten mistä mikäkin oikeasti johtuu. Ja kun ei ole näistä jutuista vielä minkäänlaista kokemusta, niin pitkään kuitenkin jo yritystä takana, niin... Sitä on kyllä vähän yksin omien ajatustensa kanssa, ja se omien odotusten pettymyksen riski kasvaa taas myös koko ajan.
Ja koko ajan takaraivossa tietenkin paukuttaa tulevan viikonlopun juomingit, joissa ystäväpariskuntien kanssa on ollut jo pitkään selkeät suunnitelmat pitää hauskaa ja viettää rento viikonloppu viinin ja hyvän ruoan parissa. Tokikaan tässä vaiheessa ei oikein vielä pysty itseltään suoranaisesti kieltämään juomista (koska kyselyt tilasta pukkaisivat heti päälle), mutta toisaalta oma ennakoiva ajatusmaailma sanoo että josko ne holiannokset olisivatkin sitten "vahingossa" holittomia. Ihan vain jos, vaikka varmaksi ei mitään vielä tiedetäkään. Eniten kuitenkin harmittaisi jos tuollaisen takia joku alkaisi suoraan päin naamaa kyselemään, ihan niin paljon en kuitenkaan ole vielä valmis tilanteesta keskustelemaan, kun ei itsekään voi vielä tuossa vaiheessa, vain viikko ovulaatiosta, sen enempää tietää...
Mulla oli ties mitä ns. alkuraskauden oireita jomotuksesta, nippailuista, vuodoista, rintojen aristeluista ja turpoamisesta ties mihin outoihin muihin tuntemuksiin mutta niin vain alkoi menkat ja se siitä. Tässä päivän ajan olen ajatuksia kasannut ja yritän nyt uuteen kiertoon suhtautua niin, etten jatkuvasti analysoi omaa kroppaa ja jokaista tuntemusta. Ainakin yritän.
Tuo alkoholihomma on kans vaikee kun itsekin oon sellanen, et sitte ku lähden viihteelle niin sit kans lähden eli ei jää ihan yhteen tai kahteen lasiin juominen. Ajattelin nyt jatkossa, että en lähde viihteelle ovulaation jälkeen, korkeintaan jotain ruokaviiniä lasillinen jos tulee tilanne, missä ei viittis kieltäytyä (eli siis tilanne missä normaalisti ottaisin sen lasin vaikkapa jos ravintolassa jaetaan pullo seurueen kesken). En jaksa itsekään mitään selitellä, että miksi oon autolla tai muuta. Helpompi skipata koko kekkerit. Ehkä sitten täytyy jotenkin muuten hoitaa asia jos ei ala tärppäämään, en aio kuukausitolkulla eristäytyä kaikesta vaan sen takia, että ehkä olen raskaana.
Kiitos ikäneito kattavasta vastauksesta! Ihan noin "tosissaan" en jaksa olla, että just ruokavalion rukkaisin sokerittomaksi, vehnättömäksi tms. Ostin kuitenkin kaikennäköistä nyt viikonloppuna viestisi innoittamana ja aloitin foolihapon. :)
Sama tilanne kuin teillä Hipsutipsu, välitilassa toivotaan raskautta vaikka ovulaation aikana ollaan eri puolilla Suomea. Otetaan ihan rennosti toistaiseksi, ihan ok sekin että jos / kun ei vielä nappaa. On kivoja juhlia tiedossa missä ei jaksaisi olla kuivin suin. Jännittävää tää elämä kun ei tiedä milloin tapahtuu mitäkin. Oma tutina on, että raskautuminen tapahtuu suht nopeasti (joitakin kuukausia, tuskin vuosia sentään) niin yritän nyt nauttia täysin rinnoin kun saa juoda alkoholia, syödä sushia, salmiakkeja ja juustoja.... Niitä tulee ikävä sitten taas taatusti. :)
Hei! Vihdoin uskalsin tehdä profiilin ja kirjoittaa. Olen 23-vuotias ja mies 27. Ollaan oltu 5 vuotta kimpassa ja vuosi sitten elokuussa alettiin haaveilla vauvasta. Ollaan yritetty puoliksi tosissaan, sillä mulla on vielä opinnot kesken (valmistun ensi keväänä).
Mulla tosi pitkä ja epäsäännöllinen kierto (kp 31-150). Sitä on yritetty Terolutilla tasottaa tuloksetta. Nyt mennään kp 51 ja ihmettelen uskaltaisinko tehdä testin. Mitään kovin kummallisi oireita ei tässäkään kierrossa ole ollut. Kolmisen viikkoa sitten luulin menkkojen alkavan, kun muutama tippa verta tuli pyyhkiessä parina peräkkäisenä päivänä. Tiedän, että voisi olla kiinnittymisvuotoa, mutta en uskalla kuvitella liikoja.
Vauva on kyllä tervetullut, vaikka varsinainen yrittäminen aloitetaankin vasta lähempänä joulua.
Pelottaa ihan julmetusti. Plussasin perjantaina ja nyt on vaaleanpunaista vuotoa . Pelkään että on menossa kesken tai että on kohdunulkoinen raskaus. On toispuoleista pientä kipua alavatsalla.
Ikävää Kuumeilija39, toivotaan että kaikki on hyvin! Tsemppiä! <3
Hei, toivottavasti kukaan ei pahastu, että vinkkaan seuraavan myynti-ilmoituksen:
https://m.tori.fi/vi/51391462.htm
Minulla on ylimääräisenä kolme pakettia clearbluen ovulaatiotestejä, joita en itse enää tarvitse, sillä meillä tärppäsi ❤️ Myisin ne niitä tarvitsevalle sopuhintaan 😊
Voimia Kuumeilija39!
Mä en ole enää ihan varma yk:sta, oiskohan yk14. 🙈 Aloin taas pitkästä aikaa tänään kp12 tikuttelemaan ovista. Vielä ei näkynyt. Yhdyntöjä on kyllä suunnitelmissa alkaa nyt harrastaa taas joka toinen päivä...
Tilanne on edennyt siten, että käytiin viime viikolla miehen kanssa molemmat verikokeissa ja kuukauden päästä meillä on aika Naikkarille. Nyt odotan malttamattomana verikokeiden tuloksia, mutta eipä ole Omakannassa näkynyt. Liekö sinne tulevatkaan ennen lääkärikäyntiä.
Vuoto loppui yöllä mutta nyt illalla alkoi kirkas vuoto. Ei mitenkään runsasta eikä kipuja ole. Mutta olen ihan paniikissa että menossa kesken. Soitin päivystykseen ja sanoivat että huomenna yhteys terveyskeskukseen ja jossa selvitellään tilannetta.
Liityn mukaan keskusteluun. Pillerit lopetettu 7,5 vuoden jälkeen syyskuussa. Nyt kp 33. Ei mitään tuntemuksia mihinkään suuntaan. Testailen viikonloppuna ensimmäisen kerran. Olen varautunut kyllä pitkään yrittämiseen, mutta silti aina mukana on pieni toivon kipinä :)
Ja niin ensimmäistä yritetään, ikää vähän alle 30.
Täällä myös "uusi" kuumeilija.
Itsellä ikää 28, mies 30. Ensimmäistä lasta toivottaisiin :) Ehkäisy on jätetty pois jo muutama vuosi sitten, mutta otollisiin aikoihin ei olla puuhailtu kuin joitain kertoja eikä iloisia yllätyksiä ole sattunut. Vuosi taaksepäin yritettiin laiskahkosti joitain kuukausia, mutta silloisen elämäntilanteen stressi oli niin valtaisa, että jätettiin yritys tauolle. Nyt taas elämän rauhoituttua, on tarkoituksena aloittaa yrittäminen alkavasta kierrosta. Toivon niin kovasti, että tärppäisi! Olen tosin myös realisti, ettemme varmaankaan saa kovin helposti lapsia kerta ei ole tähän päivään asti vielä "vahinkoja" sattunut.
Kuumeilija39, tsemppiä! Toivottavasti kaikki kääntyy vielä parhain päin.
Tervetuloa kaikille uusille joukkoon 😊
Tsemppiä Kuumeilija39, toivottavasti ei mitään vakavaa!
Mulla dpo6/kp22. Eipä kerrassa mitään oireita. Edelleen hyvin skeptinen olo. Mutta sinänsä ok olo, että oon alkanu jotenkin miettiä että jos ei tuu niin mä hyväksyn sen. 1,5v takana joten ehkä aika lopettaa joja kierrossa stressaaminen.. Ja myös kilpirauhasarvo tarvii laskea joten eipä mikään ihme jos ei vielä tärppää. Tsemppiä ja plussia muille!
Hei taas!
Ole hyvä vain Ilta :). En minäkään kerralla näitä muutoksia tehnyt, vaan ajan mittaan.
Kuumeilija39: Vuotelu voi olla ns. valemenkat tai hematoomakin. Minulla oli yhdessä raskauksistani juuri tuollaista kirkkaan punaista kivutonta vuotoa pariinkin otteeseen ja syyksi paljastui hematooma varhaisultrassa. Se voi tulla siitä, kun alkio kaivautuu kohdunseinämään ja onnistuu rikkomaan verisuonen, tai siitä että istukka repeää hieman kohdunseinämästä. Kannattaa välttää rehkimistä ja pitkää seisoskelua, koska rasituksesta johtuva lisääntynyt verenkierto voi pahentaa vuotoa.
Tuo raskaushan minulla meni lopulta kesken, mutta alun vuotelun aikaan alkio oli vielä kunnossa.
Sinulla on hyvät mahdollisuudet, että kaikki menee hyvin.
Joudun seisomaan paljon työssäni. Joskus pitkiäkin aikoja. nyt menossa tarkistamaan että onko kaikki ok. Toivotaan parasta. Yön aikana vuoto taas vähentynyt.
Lääkärissä käyty kaikki vaikuttaa olevan ok. Kohdunsuu on kiinni ja emättimen limakalvot siistit. Mitään verenvuotoa ei enää näkynyt.
Kuumeilija39, hyvä juttu! ❤️ Jospa vuoto nyt loppuisi kokonaan.
Mulla on nyt dpo 6, kp 20/n.30. Uutena oireena pahoinvoiva olo ja jäätävä nälkä. Lisäksi on koko ajan olo että menkat alkaisi hetkenä minä hyvänsä. Yöllä heräsin nälkään, vaikka välillä en syö edes iltapalaa ja hyvin pärjää aamuun asti. Ja eilen söin kuitenkin pitkin iltaa jotain ja iltapalaksikin kolme leipää. 🙄 Pieni toivo alkaa herätä että josko siellä jotain tapahtuisi mutta samaan aikaan tuntuu että tuskin nyt vielä edes mitään oireita voisi edes olla. Eiköhän menkat ensi viikolla ala normaalisti.
Dpo4 ja eilen yöunta riitti ilta seiskasta aamuun. Univelkojen kuittauspäivät näköjään meneillään :) myös alkava flunssa vie mehut.
Palelen jatkuvasti, posket punoittaa ja kurkku kipeänä. Nyt ei tahtois sairastua
Päätin etten tässä kierrossa lue tätä palstaa enkä kirjoittele mitään, kun tuo viimeisin menkkojen alku otti niin koville. Mutta arvatkaapa onnistuuko😅
Nyt kp 10/30 ja ovulaatiota odotellaan. Aloitin greippimehun ja vadelmateen juomisen tässä kierrossa, sekä Femibion Raskaus1 -vitamiinin joka on kehitetty raskauden suunnitteluvaiheeseen ja raskauden 12 ensimmäisen viikon ajalle. Tilasin myös nyt digitaalisia ovulaatiotestejä.
Kävin tänään työterveyshoitajalla ihan tavallisessa terveystarkastuksessa ja tajusin, että mulla on kyllä tosi kuormittava elämäntilanne nyt, paljon stressiä, uupumusta ja väsymystä. Töissä hankaluuksia koko työporukalla + tämä meneillään oleva omakotitalon rakennusprojekti.
Sain ajan mm. työpsykologille jonka kanssa oon menossa juttelemaan. Toivottavasti sieltä saa keinoja stressin lievittämiseen. Varmasti tämä stressi suurelta osalta vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Mutta josko nyt kun on stressinsä tiedostanut, niin oppisi sitä hallitsemaan :)
Tärppionnea kaikille ja onnea myös jo plussanneille!
Mulla on nyt kp 28/~30. Tein tänään 2 kotitestin liuskaa ja ihan kun olisi todella haaleat viivat näkyvissä. Siis todella haaleat. Tai sitten kuvittelen vain.
Meille tuli petipuuhiin pitkä väli siinä ennen ovulaatiota, enkä edes osaa nyt sitä ovista tietylle päivälle määrittää. Jos siittiöt olisivat pysyneet elossa sen 4-5vrk, mahdollisuus raskauteen ois, muuten nää oireet on pelkkää mielikuvituksen tuotetta.
Oireina on siis ollut samanlaista nipistelyä ja painetta kun kolmesta aiemmasta, lisäks menkkakipumaista jomotusta. Näitä siis viikon verran. Yleensä kipu alkaa vasta vuodon alkamisen jälkeen. MUTTA, olin esikoista yrittäessäkin 100% varmasti oireiden perusteella raskaana, vaan enpä ollutkaan moneen kiertoon 😊
Mulla on 2 testiä jäljellä. Teen toisen aamulla ja toisen vasta perjantai-aamuna 😊
Niimpä. Pitää nyt vaan ottaa rennosti. Muillekkin jaksamisia, on tää kyllä niin jännittävää ja mielessä koko ajan.