Toiveena vauva (2018-2019)
Ajattelin perustaa ihan uuden ketjun meille jotka vielä vauvasta haaveilevat. Eli mukaan rohkeesti kaikki vauvaa yrittävät jotka kaipaavat vertaistukea/juttuseuraa! Ei väliä onko yritystä takana pidempään vaiko vasta aloitettu :)
Itse olen 24v (mies 28) ja meillä on yksi lapsi 02/16 ja nyt olisi toiveissa toinen pieni. Ehkäisy (hormonikierrukka) otettu pois 7.12 ja yhdet menkat olleet sen jälkeen. Nyt peukut pystyssä tämän kierron kanssa, tänään kp8.
Kommentit (1881)
Käyttäjä13156. Minkä merkkistä testiä käytät? Minä en oo saanu kertaakaan positiivista joten luovutin jo.
Kuukautiset alko just kp28/29-30. Yk öö mitähän ois.. yk6 alkakoon.. tylsää.
Vauvakuumetta: mä oon eri "taktiikoista" luettueni päätynyt vähän siihen, että painotus yhdynnöissä ois siinä ovulaatiota ennen ja sen korvilla, mutta että missään nimessä ei sais "pantata" spermaa. Jos siemensyöksyt on liian harvassa, niin sperman laatu tilaantuu siellä paikallaan seisoessa. Jos ei tykkää kuukautisten aikaan harrastaa seksiä, niin heti niiden loputtua peitto heilumaan ja tovin seisseet siittiöt pois ja siitä sitten parinkolmen päivän välein, toki toiset taas vannoo siihen että mitä useammin sen parempi. Jostain taas luin että se liian usein seksin harrastaminen taas saattaa aiheuttaa sen, ettei spermassa ole niin paljon siittiöitä.
Tiedä häntä, aika makuasia taitaa olla ja moni uskoo siihen, mikä tuntuu itsestä parhaimmalta.
Tillikka: todellakin tekee odotus, lapsenhalu ja mielikuvitus tepposia. Sitä keksii vaikka mitä oireita ja on tuntevinaan sellaista mitä ei oikeasti ole.
Käyttäjä13156: joko voi olla myöhäinen ovis eikä siksi vielä näy, tai sitten aloitit testaamisen liian myöhään. Itse aloitin aina tikuttamisen 3-4 päivää ennen kuin sovellus arvioi ovulaation olevan, ettei mene sitten ohi jos onkin arvioitua aikaisemmassa. Se ovistesti kuitenkin näyttää plussaa vähän ennen (24-48h muistaakseni) ovista, niin sulta on voinut se kohta mennä ohi siinä kohtaa kun olet alkanut testata.
Ajattelin tähän kerätä muutaman asian, jolla itse uskon enemmän tai vähemmän olevan osaa tärpissä. Itse ainakin tykkään lukea, mitä kevätjuhlaliikkeitä kukakin on tehnyt, ja Ikäneidon vinkit ja tietämys ovat olleen tosi mielenkiitnoisia.
Foolihappoa olen syönyt alkuvuodesta saakka miten sattuu, enemmän kuuriluontoisesti kuin säännöllisesti. :) Nyt keväällä vähän säännöllisemmin. Mä en ihan hirveästi usko että tällä on tekemistä tärpin kanssa, enemmän liittynee sit siihen sikiön kasvuun.
Gelee Royalia söin puoltoista kiertoa ennen tärppiä, sama aika greippimehua. Gelee Royaista en usko että mikään kovin suuri apu oli, mutta tuohon greippimehuun jopa vähän uskon. Mulla ei minkäänlaisia ovislimoja ja menkkojen perusteella sanoisin että kohdussa limakalvo muutenkin kehnohkoa. Kuitenkin, jos kohdussa on jo valmiiksi ok limakalvot niin en usko että tuosta greippimehusta siinä tapauksessa on apua.
Syön selkäkipuun Miranaxia eli naprokseenia. Tuon saman puolitoista kiertoa sitten jätin sen kokonaan pois ja olen kituuttanut kärsien panadolilla. Tällä uskon että on ollut vaikutus onnistuneeseen ovulaatioon.
Viimeisenä mielenkiintoinen yksityiskohta, jonka vasta jälkikäteen tajusin. Mulla siis selässä vika, jonka vuoksi käyn jäsenkorjauksessa. Tuossa googlettelin että voiko raskaana ollessa käsitellä alkaselkää, ja törmäsin tällaiseen: http://www.jasenkorjaaja.palvelee.fi/77
Olin viimeksi hoidettavana niin, että kun ovulaatio oli torstaina, niin seuraavana tiistaina olin jäsenkorjauksessa. Nyt mietenkin, että olisko ajoitus sattumalta sellainen, että kiinnittyminen onnistui. Jäsenkorjausta seuraavana päivänä alkoi nipistely jonka tulkitsin kiinnittymiskivuiksi.
Jään nyt hetkeksi taustalle odottamaan ja toivomaan, että raskaus jatkuu.
Tsemppiä, jaksamista ja kärsivällisyyttä kaikille, olette ajatuksissani.
Täällä alkoi yk4, kuukautiset tuli etuajassa ja ihmeellisen runsaana. Lueskeltuani olen varma, että hedelmöittyminen on tapahtunut muttei ole kiinnittynyt tai jos on kiinnittynyt niin mennyt kesken. Positiivista tässä on, että jotain kehossa kuitenkin tapahtuu. Joten jään innolla odottamaan uutta yrityskertaa :)
Hei taas!
Mukavaa kuulla, että lueskelemistani asioista on ollut apua muillekin :).
Täällä vielä vuoto jatkuu ja aamulämpöjen mukaan hormonitasot heittelevät vielä. Eipä se kaavinta kauhean luonnollinen tapahtuma ole. Luulen että tässä kierrossa jää ovulaatio tulematta. Keskitynkin nyt toipumiseen ja ravintoon.
TiiTuu: Katselin minäkin Gelee Royale tuotteita, mutta Suomessa myytävissä valmisteissa pitoisuudet olivat niin pieniä, että jätin väliin. Ulkomaisessa nettikaupassa purkki sitä itseään maksoi yli satasen, joten se siitä.
Tällä hetkellä lueskelen sellaista tiiliskiveä kuin Deep Nutrition. Siinä taas kirja, mitä suosittelen lämpimästi. Kirjan mukaan lähes kaikki elintasosairaudet, allergiat ja astmakin johtuvat kasvirasvoista ja sokerista. Kaikkialla varoitetaan transrasvoista, mutta unohdetaan mainita, että kaikki kasvirasvat muuttuvat kuumennettaessa ja viimeistään elimistössä transrasvaksi. Oliiviöljy, kookosöljy ja voi ovat turvallisia. Elimistö ei tunnista transrasvoja, ja ne aiheuttavat tulehdustilan. Siitä johtuen valkosolut voivat hyökätä ihan turvallisten proteiinien kimppuun aiheuttaen allergiaa ja autoimmuunisairauksia. Jättäkää siis hyvät ihmiset kauppaan kaikki ruoat missä on kasvirasvaa. Sokeri ei ole yhtään parempi elimistölle. Kasvirasvoja tyrkytetään, koska ne ovat halpoja valmistaa ja säilyvät pitkään. Mikrobitkaan ei huoli niitä. Tarkistakaa aina tuoteselosteet.
Kirjassa sanotaan, että ihminen on sopeutunut tiettyyn ruokavalioon kymmenien tuhansien vuosien kuluessa ja siitä poikkeaminen ei ole hyväksi. Vaikka me ja meidän vanhemmat voidaan vielä suhteellisen hyvin, niin meidän lapset ehkä eivät. Kirjoittaja oli sitä mieltä, että jos meno ei muutu, niin 2000 luvulla syntyneet lapset eivät ehkä pysty enää lisääntymään tai synnyttävät yhä sairaampia lapsia.
Kirjoittaja suosittelee perinteisen ruoan neljää ruokapilaria: Liha luuhun asti, hapatetut ja idätetyt ruoat, elimet ja muut "inhottavat osat", ja tuoreet ja käsittelemättömät kasvi- ja eläintuotteet. Eläintuotteet jälleen luomuna ja ruoholla syötettynä. Olen ollut kasvissyöjänä puolet elämästäni, joten tuo lihan suosiminen pisti miettimään. Toisaalta kirjassa sanottiin, että jos lihaa ei löydy luomuna, niin on parempi jättää ne kauppaan.
jatkuu...
jatkoa...
Kirjassa vannottiin luusopan nimeen. Koetan samaa kalan perkuujätteillä, jos jostain löydän. Kalan mäti olisi kirjan mukaan erityisen hyväksi raskautumista ajatellen ja eilen söinkin sitä töissä lounaaksi ensimmäistä kertaa eläissäni. Työkaverit varmaan ihmettelivät kärsivää ilmettäni, oli se niin eksoottinen kokemus. Lopulta vain nielin ne kokonaisina veden kanssa :D.
Viljojen jyvät pitäisi olla liotettuja ennen valmistamista. Tämä ei tietenkään ole mahdollista teollisuudessa, koska idätetyt viljat eivät säily. Jos et löydä (ja mistäpä löydät) kokonaisia jyviä itse tehtyä leipää varten niin taikinajuurella kohotetut kaupan leivät ovat seuraavaksi paras asia.
Tein itse hapankaalia ensimmäistä kertaa eläissäni ja se onnistui ihan hyvin. Netissä on hyviä ohjeita.
Kirjan mukaan hedelmät ja vihannekset eivät ole sama asia. Hedelmät ovat enimmäkseen sokeria. Tämä pisti taas miettimään. Olen kova syömään hedelmiä. Fruktoosi voi aiheuttaa maksalle ongelmia. Maksan huono toiminta voi aiheuttaa refluksioireita ja astmaa. Minulla on molemmat. Taitaa jäädä minun osaltani hedelmät kauppaan. Poikkeuksena tietenkin greippi, jossa sokeripitoisuus on aika pieni. Lisäksi luin jostain muualta, että greippi olisi hyväksi maksan toiminnalle.
Maitotuotteista sen verran, että ne pitäisi nauttia pastöroimattomina, tai nekin aiheuttavat tulehdusta. Ongelmana tässä on taas säilyvyys ja toisaalta hygienia. Pastöroimaton maito pitäisi olla niin hygieenisesti tuotettua, etteivät ihmiset sairastuisi siitä. Se on taas tuottavuusongelma. Seuraavaksi paras asia ovat hapatetut luomumaitotuotteet ja tietenkin täysrasvaisina.
Sellainen tietoisku tällä kertaa.
Mun on varmaan pakko marssia gynelle taas ens viikolla. Tätä alavatsakipua on jatkunut jo 3 kuukautta. Läpi kierron on kuukautiskipumaisia oireita alavatsassa. 3 kk sitten ultrattiin kohtu ja munasarjat eikä mitään löytynyt. Nyt kun raskaus ei ole tämän 3 kuukauden aikana onnistunut on kova huoli, että kipujen syy olisi jokin tila tuolla alhaalla.
Vuotaminen loppunut jo mutta jomotus ja alavatsan turvotus vaan jatkuu. Olen myös miettinyt jospa tässä kierrossa olisi tullut varhainen keskenmeno. Kohtua kouristeli niin kovasti viikko ennen vuodon alkamista. Testit olivat kyllä negaa... vuodon alussa tuli suuria veriklimppejä. Eipäs näitä voi tietää :(
Helpottaa kun saa edes vähän tänne purkaa mieltä ja ahdistusta.
Hei kaikille!
Pitkän harkinnan jälkeen päätin osallistua tähän keskusteluun😊
Täällä on vauvahaaveista unelmoiva 41-vuotias nainen. Totta tosiaan, vasta nyt on tullut aiheeksi tämä asia elämässäni.
Muutama yritys on jo takana, mutta vielä ei ole tärpännyt.
Onkohan täällä muita yli 40-vuotiaita, jotka toivovat/yrittävät ensimmäistä vauvaa?
Hieman päivitystä meiltäkin; viime päivien ovulaatio on hyödynnetty, nyt kp 12/24, joten loppukierrossa saadaan toivottavasti jännäillä. :-)
Onnea TiiTuu!
Tsempit muille yrittäjille! 🙂
Näkyykö tässä teidän mielestä mitään? Dpo9 eli on toki aikaista mutta mutta.. 😁
Jessi kirjoitti:
Onnea TiiTuu!
Näen hyvin heikon "varjon", mutta en väriä. Säätelin joutessani kuvaa myös kännykän muokkausohjelmalla, mutta en saanut varjoon väriä näkyviin. Liekö viivanpaikka sitten? Toivottavasti viiva kumminkin vahvistuisi myöhemmin! ☺️
Jessi kirjoitti:
Onnea TiiTuu!
Näen hyvin heikon "varjon", mutta en väriä. Säätelin joutessani kuvaa myös kännykän muokkausohjelmalla, mutta en saanut varjoon väriä näkyviin. Liekö viivanpaikka sitten? Toivottavasti viiva kumminkin vahvistuisi myöhemmin! ☺️
Tillikka kirjoitti:
Onko teillä kuumeilijoilla mielikuvitus tehnyt tepposia ja olette kuvitelleet raskausoireita? Mulla on minipillereiden myötä jääneet kuukautiset kokonaan pois. Vauvasta kumminkin haaveilen vaikka en pillereitä ole vielä jättänyt pois. Oon ottanut pillerit aika säännöllisesti, mutta muutamia kertoja tämän vuoden puolella on myöhästynyt enemmän kuin 12h mikä noissa pillereissä on se raja että ehkäisyteho voi heiketä jos se ylittyy. Viikko sitten jäi yksi pilleri kokonaan välistä. Nyt on kolmatta päivää rinnat kipeät ja maha on sekaisin. Ei kai se raskautuminen nyt ole mitenkään mahdollista kun se yksi pilleri unohtui, kun menkkojakaan mulla ei ole ollut vuoteen? Ja eikai ne raskausoireet voisi näin nopeasti edes alkaa.
Muokkaus: olen ollut kerran aiemmin raskaana, ja silloin ilmeisesti tunsin hedelmöittymisen. Se tuntui painavana tiiliskivenä mahassa vuorokauden ajan, ei mitenkään tällaisena tissikipuna. (Ultrassa selvisi raskausviikot, ja se täsmäsi siihen päivään kun mulla yhtäkkiä jysähti se tiiliskivi vatsaan. Muistin sen päivän selvästi kun se oli niin outo tunne. )
Muutama tunti tuon viestini lähetyksen jälkeen harrastettiin seksiä, ja sen jälkeen mulla iski kauhea alavatsakipu/kramppi. Koko alamaha tuntui kovalta, kipu säteili myös selkään ja kylkiin. Makasin vessan lattialla sikiöasennossa itseäni heijaten ja tuskasta vikisten, kylmä hiki valui pitkin selkää ja päätä. Tuntui että kivun takia tulisi yhtä aikaa oksennus, ripuli ja pyörtyminen. Kipukohtausta kesti ehkä 5-10minuuttia tai siltä se ainakin tuntui, sain huudettua miehelle että lämmittäisi kaurapussin, ja sen lämmöllä sain kohtauksen lopulta hellittämään. Maha tuntui vielä seuraavan päivän aralta ja sitä vihloi. Edelleen mahassa on outo painon tunne, etova olo(tosin tämä johtuu närästyksestä kun mulla on sitä ongelmaa ollut jo vuosia) ja rintoja särkee. Raskaustesti näytti negaa myös eilen. Minun pitäisi vissiin mennä ensi viikolla lääkäriin tuon kipukohtauksen takia, sain terveysaseman hoitajalta perjantaina viestipalvelun kautta ohjeen että herkästi kannattaisi mennä näytille, kun on noin voimakas kipukohtaus ollut. En usko olevani tällä hetkellä raskaana, mutta tuntuu että varmaankin joku hormonaalinen vaiva tämä on rintasärkyineen kaikkineen.
Jessi kirjoitti:
Onnea TiiTuu!
Jos oikein tiiraan tarkasti, niin näen värittömän jäljen siinä kohtaa suunnilleen mihin sen toisen viivan pitäisi tulla. Jos se plussa on niin kyllä siihen väriä tulee jo muutaman päivän kuluttua. :-)
Moikka kaikille
YK 5/13, KP 12. Ovis oli nyt viikonloppuna, lämmöissä ei jyrkkää nousua vielä joten en tiedä. To KP 9 tuli limat, Pe KP 11 illalla Clearbluhun hymynaama, samoin la KP 12 vahva hymynaama. Tänään ovistestissä nolla, mutta viiva heikko, tänään olisi vielä hedelmällisiä päiviä jäljellä koska lämpö ei ole noussut jyrkästi.
Menty viikon verran kerta päivässä tahdilla, kyllä käy voimille! Ei puhettakaan että jossain reissussa voisi olla, sen verta rankkaa tämä yritys. Olin jo niin tyytyväinen meihin, että nyt se onnistuu, kun sitten lauantaina tuli aivan typerä riita meille :( Tunsin kuinka adrenaliini virtasi suonissani, ja olin tosi vihainen! Molemmat tietysti väsyneitä jo ja minä olen taas aivan varma, että ei se taaskaan onnistu, kun tyhmä riita pilasi rentoutuneen mielialan.
Kellään ei ilmeisesti ollut kokemusta tuosta minidisperiinistä/ asperiinista?
Miten on, jätättekö saunassa käynnin ovisviikolla? Luin että sauna pitäisi olla pannassa ovulaation molemmin puolin, kuuma tappaa varsinkin siittiöitä. Kovasti odotan jo, että tämän yritysviikon jälkeen pääsee saunomaan! :)
Jos matkustelette, niin mihin aikaan kiertoanne varaatte kesäloma ym. työmatkan? Ovis-yrittämisviikolle, seuraavalle eli kiinnittymisviikolle, piinaviikolle vai varsinaiselle menkkaviikolle?
Olen aloittanut akupunktiohoidon. Suositus, 5 kerran sarja. Ensin hoidetaan rentoutta ja sitten hedelmällisyyttä, en vaan tiedä miten? Laitetaanko neuloja johonkin vatsaan tai muuta?
Lisäksi olen vähentänyt kahvin juontia, mutta en lopettanut kokonaan.
t. Yrittäjä
Kuinka nopeasti teillä alkoi menkat ehkäisyn lopettamisen jälkeen? Ikinä odottanut luomumenkkoja näin kovasti! :D Lopetin pillerit tasan kuukausi sitten, mutta varmaan turha odottaa vielä oikeita menkkoja..?
Simpula91. Mulla alko kuukausi pillereiden jälkeen.. Noihin aiempiin kommentteihin, ihana kuulla monenlaisia mielipiteitä mutta ainakin tällä hetkellä kun pyrin edelleen tähän ”ei stressiä” mielentilaan niin en mieti mille viikolla lomareissut sattuu tai käynkö saunassa millä viikolla. Ehkä kai pitäisi miettiä mutta tällä hetkellä hyvä näin kun vihdoin on vähän stressittömämpää. Viime kuussa yk jäi kun olin ite reissussa, kesäkuun ovista innolla jo odottelen!
Simpula91: Mie söin 5 vuotta minipillereitä, lopetin maaliskuun lopulla ja huhtikuussa tuli menkat. Säännöllisinä ne tuli takaisin, kierto on 25-28 pv. Miulla kävi hyvä tuuri, mut ensimmäinen kunnon ovulaatio tuli vasta viimekierrosta, et sen puoleen kierron tasaamisessa meni reilu 2kk. Kyllä ne siullekkin tulee ja kun tulee niin siitä se piinailu alkaa et millon ne ei tule :D
Mie kans ootin luomumenkkoja, ja nyt puolestaan ootan ettei niitä tulis :D
Miltä teidän mielestä näyttää? Voiko tämä olla totta? 😱😱
Viime menkkojen jälkeen latasin Flo-sovelluksen ja käytin oletusasetuksilla, koska aiemmista kierroista en ole pitänyt mitään kirjaa. Flon näyttämien päivien aikana peitto viuhui ahkerasti ja nyt flon mukaan menkat toista päivää myöhässä. Just sitten tein normi rfsu-testin ja kunnon haamu iski. Pitäisikö hakea vielä niitä herkempiä versioita ja tehdä ne?
Ahtaudun tänne samaan keskusteluu. Lasken ensimmäistä kertaa ovulaatiopäivää. Mulla on käytössä kuukautiskalenteri -sovellus, joka näyttää ovulaatiopäiväksi eilisen tiistain eli 12.6. viimeiset menkat alkoi 29.5. ja loppui 2.6. Aloin tekemään ovulaatiotestiä maanantaina 11.6. eikä vieläkään näytä positiivista. Eikös sen olisi jo pitänyt näyttää positiivista?