Toiveena vauva (2018-2019)
Ajattelin perustaa ihan uuden ketjun meille jotka vielä vauvasta haaveilevat. Eli mukaan rohkeesti kaikki vauvaa yrittävät jotka kaipaavat vertaistukea/juttuseuraa! Ei väliä onko yritystä takana pidempään vaiko vasta aloitettu :)
Itse olen 24v (mies 28) ja meillä on yksi lapsi 02/16 ja nyt olisi toiveissa toinen pieni. Ehkäisy (hormonikierrukka) otettu pois 7.12 ja yhdet menkat olleet sen jälkeen. Nyt peukut pystyssä tämän kierron kanssa, tänään kp8.
Kommentit (1881)
Mä varaudun jotenkin jo menkkoihin. Pakko pistää side jo, kun tuntuu et pian alkaa. Vasta kv 24/26(27) menossa ettei pariin päivään pitäisi vielä alkaa.
Onnea AJJ ja tsemppiä että pikkuinen pysyy matkassa. Ja tsempit meille piinailijoille. Toivoa on niin kauan kunnes punaista näkyy. 👍😊
Hei vain kaikille! Taidanpa minäkin hypätä tänne keskusteluun mukaan. :)
Ensinnäkin onnea jo kaikille tärpänneille sekä yrittäville.
Meillähän on sellainen tilanne, että ehkäisy jätetty pois jo toukokuussa 2017, yritystä on siis jo takana tovi. Oon yrittänyt tikuttamalla bongailla ovista, joskus onnistunut ja joskus en. Itsellähän on erittäinkin epätasainen kierto ollut sitten pillereiden lopettamisen jälkeen (käytin pillereitä 12 vuotta). Kierto on heitellyt siinä 33-55 päivän välillä, eli erittäinkin pitkä kierto aina ja epäsäännöllinen. Joka kerta kun menkat sitten alko niin ajattelin, että olen yhteydessä gyneen tämän ongelman takia, mutta jotenkin "avun" pyytäminen on itselle vaikeaa.
No nyt viimein olin yhteydessä ihan kunnan neuvolaan ja kävin siellä juttelemassa lääkärin kanssa. Lääkäri määräsi verikokeisiin, joissa kävinkin eilen. Lisäksi hän määräsi minulle primolut kuurin tasaamaan kiertoa. Sovittiin, että katsotaan verikokeiden tulokset, mikäli niissä ei mitään löydy, käytän noita pmimoluteja kolmen kierron ajan ja katsotaan saadaanko kierto niillä aisoihin. Mikäli toivottua tulosta eli raskautumista ei tapahdu niin sitten parempiin tutkimuksiin. Ennen minun parempia tutkimuksia suositteli lääkäri sperma-analyysia miehelle.
Mutta kyllähän tämä odottaminen/yrittäminen jo turhauttaa, varsinkin kun tuntuu että lähisuvusssa/ystäväpiirissä kaikki sikiää pelkällä silmänräpäyksellä (tyyliin ensimmäisestä yrityksestä). Onko kenelläkään kokemuksia tuosta primolutkuurista? Itsestä tuntuu viiden pillerin syömisen jälkeen, että tunteet heittelee aivan vuoristorataa ja suutun mitä pinemmistä asioista :( Mies raukkaa :D
Persikka1234: olen syönyt kolmeen kertaan Primolutia, tosin eri syyhyn (kuukautisten siirtäminen) kuin sinä, mutta se ekan "kuurin" aikainen mielialanvaihtelu oli ihan tolkutonta!! Nyt naurattaa, mutta silloin ei. :D
Toinen ja kolmas kerta sen sijaan ei aiheuttanut sen kummepia tuntemuksia tai tunnemyrskyjä. Toivotaan siis että sullakin tasaantuu, uskoisin ainakin niin.
Tsemppiä ja jaksamista yritykseen!
Moikka kaikille. Uskaltaudun nyt itekkin kirjottelemaan tänne. Haaveenaa siis esikoinen. Ollaan molemmat mieheni kanssa 24 vuotiaita, vakituisissa työsuhteissa. Muutettiin joulun alla omalotitaloon ja nyt vihdoin ja viimein on näytetty vihreetä valoa että vauva saisi tulla.
Oon syöny minipillereitä 4 vuotta säännöllisesti joten kierrosta ei ole mitään tietoa. Pillerit jätän 6vk päästä pois, syön loppuun jo ostamat. Jännittää jo valmiiksi vaikka meidän suvun naiset on raskautuneet helposti. Mutta tulin siis haaveilemaan ja keskustelemaan teidän muiden kanssa vaikka vasta toukokuun alussa aloitetaan yrittämään:)
Liitynpä itsekin joukkoon turisevaan, kun kovasti meilläkin näitä asioita mietiskellään.
Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä jo lähes 18 vuotta (kyllä, varsin nuorena yhteen jumiuduttiin), ja viimeisen vuoden ihan tietoisen aktiivisesti yritetty saada osumaa kohdilleen. Jo tätä ennen oli muutama vuosi ilman ehkäisyä, mutta silloin fiilikset olivat hieman enemmän hälläväliä, "tulee jos on tullakseen". Nyt puolentoista vuoden tarkan, kalenteria laskevan, henkeä pidätellen odottavien ja taas kerran pettyvien fiilisten jälkeen alkaa olla pikkuhiljaa sellainen olo että "miksi ihmeessä kaikille muille, mutta meille ei sitten ollenkaan". Ystävien joukossa oman ikäiset (nuorehkot, kolmikymppiset) kaveripariskunnat ovat saaneet omat onnistumisensa lähestulkoon kertaheitolla, jotkut jopa ihan vahingossakin, mutta meillä vain yksinkertaisesti junnaa paikoillaan. Onneksi jo vuosia sitten molempien perhe taisi tajuta ettei näiden perään kannata alkaa kyselemään, nykyään se sitten kolahtaisi vieläkin vahvemmin; omista ystävistäkin vain yksi tietää sen kuinka kovasti meillä vauvaa toivottaisiin, muille ei uskalla hiiskua sitäkään. Ettei vain tarvitsisi selitellä enempää.
Itseäni harmittaa eniten se, etten ole pystynyt antamaan miehelleni sellaista mitä hän on toivonut jo kaa-aaaaauu-an. Mies on erittäin lapsirakas, mutta yhteisten vuosien aikana itselläni on kestänyt huomattavasti kauemmin päästä siihen samaan pisteeseen, että voitaisiin perhettäkin tietoisesti ja rakkaudella laajentaa; nyt en voi muuta kuin miettiä että mitä jos oma vetkutteluni onkin syypäänä siihen että mitään ei tapahdu, tai entäpä jos itse stressaankin asiaa liikaa ja se vaikuttaa vauvakuumeen konkretisoitumiseen (tai sen puutteeseen)? Toisaalta eipä se "tulee jos on tullakseen" -ajattelutapakaan oikein avittanut, kun tilanne on edelleenkin lähtöpisteessä. Onneksi tätä palstaa lueskellessa on hieman aina helpottanut, vaikka myönnettävä onkin, että täysin päinvastaiset fiilikset puskevat esiin aina kaikenlaisten hollywood-leffojen katselun parissa - kyllä te tiedätte, kun se täydellinen elämä toteutuu vasta sitten kun on sormukset sormissa ja vauva vahvasti tulossa. Itseäni en tokikaan väitä ei-onnelliseksi nykyisessä elämäntilanteessa, kaikki on muuten teknisesti varsin hyvin, mutta... Kyllä vihdoinkin on omallakin kohdalla myönnettävä, hiljaa taustalle hiipineestä vauvakuumeesta ei ihan noin vain eroon pääsekään.
Taas seuraavalle kerralle jätetty raskaustestikin odottelee edelleen maltillisesti yöpöydän laatikossa. Kerran kuukauteen se odotus aina hipsii taka-ajatuksiin, ja kerran kuukauteen se myös pistää pettymään; toivottavasti tämä jatkuva saman toisto menisi kohta jo uusille raiteille!
Tervetuloa uusille!
Sitä piti vielä kommentoida, että joo, niiiiiin tutulta kuulostaa elämä kuukautiskierron tahdissa ja elämän suunnittelemisen vaikeus. Mitä tulee omaan kiertooni niin nyt sitten vaan piinaillaan... täytyy keksiä paljon tekemistä, ei tätä muuten jaksa.
Hei, me ehkä aloitellaan yrittely kesällä.. En tiedä yhtään mitä tarkoittaa kp yms mitä tähän yrittämiseen kuuluu, mutta eiköhän ne tutuiksi tule. En osaa kovin iloita vielä mistään, iso askel jo se, että ehkäisy jää pois. Kuume on ihan mieletön, miehellä ei niinkään :( se kait tässä vähän harmittaa... Oon aika allapäin tällä hetkellä, kun vauvayrittelyn pitäisi olla ihana ja onnellinen asia. Kun ei oikeastaan nyt ole edes mahdollista, kun on ehkäisy. Miten maltan odottaa kesään ja että mies sulaa ajatukselle 100%:sti :'(
Tervetuloa uusille! :)
Täällä on jäätävät piinailut meneillään. Nyt kp 26/30, dpo 10 tai 11. Sunnuntaina oli tosiaan pienen pieni verinen tuhru tullut pikkareihin ja kova pohdinta, oliko kyseessä kiinnittymisvuoto. Sen jälkeen on joka päivä voimistunut alavatsan paineentunne ja kihelmöinti. Tuo paineentunne on mulle ihan kokonaan uusi juttu. Lisäksi rinnat hieman arkoina. Ekaa kertaa epäilen ihan tosissani, että raskaus oisi voinut alkaa ja asia pyörii mielessä koko ajan. Samalla oon kamalan peloissani, että mitä jos testi on kuitenkin nega. Tän monen päivän jännäämisen jälkeen pettymys olisi todennäköisesti melko musertava. Yritän venyttää testin tekemistä mahdollisimman pitkään, mutta perjantaina on ehkä pakko jo kokeilla RFSU:n herkällä testillä. Silloin olisi dpo 12 tai 13 ja kp 28/30. Fiksua olisi tietty odottaa pidempään..
Tsemppiä ja plussatuulia meille kaikille!!
Heippa! Onnea kaikille plussailijoille.
Täällä on nyt kp15 käynnissä ja pupuiluu ollu viimeks 4 pv sitten! Tosin ovis olis kalenterin mukaan vast 5pv päästä, eli pupuilujen suhteen kriittistä olis nyt nää seuraavat 5päivää. Eilen alko jo olee vähän kosteemmat fiilikset, että sieltä se ovis varmaa on tulossa. Tänään olis tarkotus talletella ja viimestään perjantaina taas. Miehen kanssa juteltu hänen motiiveistaan tähän projektiin, ja hän kyllä ihanasti sanoi että kyllä tää nyt taitaa olla seuraava vaihe meijän elämässä ja hän niitä vauvoja haluaa oikeasti :)
Foolihappoa en oo syöny, mut multivitaporetableteissa on sitä 200ug... se välillä huolettaa.. mutta toisaalta pyrin ajattelemaan että kyllä niitä lapsia siunaantuu vaikka millasissa tilanteissa ja terveitä ihmisiä syntynyt maailmaan että en usko että foolihapon puutteella ennen raskautta voin pilata kaikkea.. tupakoinnin suhteen kyllä olen pysynyt kovana, että sen nyt lopetin kun tietää miten ne myrkyt tuonne jo valmiisiin munasoluihin pakkaantuu. Naisellahan uusia munasoluja ei synny nii pitää yrittää pitää niistä mitä on niin hyvää huolta.. vaikka tällee tupakoitsijana se on vähä kyseenalaista jälkeenpäin sanoo :× mutta yllättävän helposti lopettaminen on onnistunut.
Ai niin ja greippimehua oon litkiny päivittäin :D onko muita greipittäjiä?
Moi!
Täällä olis 31v naikkonen 37v miekkosen kans vauvaa haaveilemassa.. koht vuosi odoteltu..
Mut mulla oli 19.-21.03 KP27 niukat menkat (ei side) no nyt kp9 eli eilen alkoi vuoto ja nyt kunnolla..
eli onko kellää tietoo tällaisesta? onko nää oikeet menkat sit ois KP34
toivotan plussatuulia tänne
KilliKotka kirjoitti:
Heippa! Onnea kaikille plussailijoille.
Täällä on nyt kp15 käynnissä ja pupuiluu ollu viimeks 4 pv sitten! Tosin ovis olis kalenterin mukaan vast 5pv päästä, eli pupuilujen suhteen kriittistä olis nyt nää seuraavat 5päivää. Eilen alko jo olee vähän kosteemmat fiilikset, että sieltä se ovis varmaa on tulossa. Tänään olis tarkotus talletella ja viimestään perjantaina taas. Miehen kanssa juteltu hänen motiiveistaan tähän projektiin, ja hän kyllä ihanasti sanoi että kyllä tää nyt taitaa olla seuraava vaihe meijän elämässä ja hän niitä vauvoja haluaa oikeasti :)
Foolihappoa en oo syöny, mut multivitaporetableteissa on sitä 200ug... se välillä huolettaa.. mutta toisaalta pyrin ajattelemaan että kyllä niitä lapsia siunaantuu vaikka millasissa tilanteissa ja terveitä ihmisiä syntynyt maailmaan että en usko että foolihapon puutteella ennen raskautta voin pilata kaikkea.. tupakoinnin suhteen kyllä olen pysynyt kovana, että sen nyt lopetin kun tietää miten ne myrkyt tuonne jo valmiisiin munasoluihin pakkaantuu. Naisellahan uusia munasoluja ei synny nii pitää yrittää pitää niistä mitä on niin hyvää huolta.. vaikka tällee tupakoitsijana se on vähä kyseenalaista jälkeenpäin sanoo :× mutta yllättävän helposti lopettaminen on onnistunut.Ai niin ja greippimehua oon litkiny päivittäin :D onko muita greipittäjiä?
Foolihappoa suosittelisin kyllä vahvasti nostamaan 400mikrog annokseen! Sitä suositellaan jo 3kk ennen raskauden yritystä aloittelemaan jos mahdollista. Foolihappo ehkäisee spina bifidaa ja sitä kautta vähentää keskenmenon riskiä! :) mulle on hammaslääkäriä myöten muistutelu sen syömisestä 😅 mulla itsellä käytössä joku multivita mama, missä muitakin vitamiineja.
Greippimehua join yhdessä kierrossa, mutta en huomannu eroa niin en jaksanut jatkaa. Mutta paljon luin kyllä hyviä kokemuksia sen juomisesta! :)
Onnea AJJ!
Täällä menossa kp 16/32(välillä pidempikin kierto). Ensi kertaa käytössä ovistikut (kotitesti.fi sofi-merkkiset). Nyt tänään ja eilen testattu aamulla ja illalla, haaleat testiviivat joka kerralla. Olen koittanut googlesta etsiä tietoa ja sainkin selville, että testiviivan oltava yhtä vahva tai vahvempi kontrolliviivaa, jotta oviksen voi todeta tapahtuvan pian. Mutta siihen en oikein saanut vastausta, että tarkoittaako se haalea viiva kuitenkin, että ovulaatio tapahtuu vaikka viikon sisään? Toki tässä testailen eteenpäin, mut mietin vaan et voiko sitä LH:ta olla muutoinkin.. Niin ja tiiän et digitestin kans ei tarvis tulkita, mut kokeillaas eka näitä liuskatestejä. Flo-kalenteri näyttää, että perjantaina olisi ovispäivä, niin toki nyt muutenki pelataan varman päälle ja talletellaan joka päivä. Ois kiva kuitenki löytää ovis, kun on tää epäsäännöllinen kiertokin, ni tietää sit onko ovis taas mahdollisesti myöhempään kuin odotan..
Vähä jääny tän ketjun seuraaminen, kaikkia viestejä en viel kerenny lukee mitä tullu tässä parisaa viikossa mitä ketjua en oo käyny lukemassa. Mää tein positiivisen raskaustesin 15.3 yk2:sta, mutta se meni kesken. Keskenmeno todettiin 25.3. Sitä ennen olin vuotanu useemman päivän niukasti. Ensin monta päivää ruskeeta valkovuodon sekaista vuotoo pyyhkiessä ja lauantaina se muuttu sitten ihan kirkkaan punaseks vereks, mutta siteeseen asti ei tullut. Perjantaina olin soittanu neuvolaan vuodosta ja sanoivat, että jos runsastuu niin päivystykseen käymään. Sunnuntaina iltapäivällä sitten mentiin päivystykseen kun vuoto runsastui ja ultrassa todettiin ettei sikiöpussia ja ruskuaispussia näy. Vain paksu limakalvo ja keltarauhanen. Maanantaina kävin hcg verikokeessa ja arvo oli vain 250. Vuoto on ollu yllättävän vähäistä. Suunnilleen normi menkkavuotoa mutta tulee hitaammin niin tuntuu vähäisemmältä. Välillä on koviakin supistuksia, mutta burana+panadolilla pärjää hyvin. Pettymys ja suru on valtavia vaikka viikkoja oli vasta 5+3 kun km todettiin. Melkein heti plussatestin jälkeen alkoi pahoinvointi ja useamman päivän kerkisin oksentaan.
Eilen kävin lääkärissä taas ja sisätutkimuksen mukaan näytti normaalilta km vuodolta jne.
Vuodon loppumista ja uutta yrityskiertoa odotellessa.
Voi Liirumlaarum, ikävää. ☹️ Tsemppiä että tärppäis uudestaan ja seuraava pysyisi sitten mukana.
Hei!
Täällä 28-vuotias nainen ja 37-vuotias mies koittavat saada esikoista aikaiseksi. Tällä hetkellä kiertopäivä 2 ja toinen yrityskuukausi alkamassa. Ensimmäisessä kierrossa jo kuvittelin tunnistaneeni ovulaation ja aktiviteettiakin oli oikeaan aikaan, mutta ei vain tärpännyt.
Mies olisi ollut lapsille valmis jo pitkään, minulla meni pidempi aika totutella ajatukseen. Nyt vähän pelkään odottaneeni liiankin pitkään, mutta ehkä vielä yhden kierron perusteella ei kannata kirvestä hukata kaivoon. Kärsimättömänä ihmisenä viimeinen kuukausi on tuntunut ainakin puolelta vuodelta ja kauhulla odotan tulevia kuukausia! Vaikka kuinka ajattelin ennen ehkäisyn pois jättöä, että en varmasti ala mitenkään tekemällä tekemään lasta vaan sellainen saa tulla jos on tullakseen, niin kummasti sitä vain laski päiviä, tunnusteli ovulaatiota ja teki testin heti kun olisi ollut mahdollista saada se positiivinen tulos.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä, vai miten se nyt meni :D
Hitula
Moi kaikille! ❤️
Täällä kesällä 30v täyttävä vauvakuumeinen nainen. Söin pillereitä 13v ja joulukuussa päätimme avomiehen kanssa, että ne lopetetaan. Sen jälkeen kuukautiset tulleet aivan normaalisti, viidennet pitäisi alkaa 3 päivän kuluttua. Kiertojen pituus on ollut poikkeuksetta 25päivää. Mulla on aina ollut todella niukat kuukautiset. Todella vähäinen vuoto eikä juurikaan kipuja. Kovasti on aina huolettanut, että vaikuttaako se hedelmällisyyteeni.
Pillereiden lopetuksen jälkeen kävin heti tammikuussa gynellä tarkistuttamassa, että kaikki ok. Ja niinhän oli. Kohtu kylläkin taaksepäin kallistunut, käsittääkseni siinä ei ole mitään ihmeellistä. Olin juuri ovuloinut, sillä gyne sanoi, että komiasti oli keltarauhashormonia näkyvissä ja myös kohdussa oikein hyvät kalvot.
Ovulaatiot tuntuvat hyvin selkeästi, järjetöntä vihlontaa, ollut oikealla puolella joka kerta. Menkkakivut eivät ole voimistuneet.
Tämä on kyllö todella jännittävää ja mielenkiintoista!! Seuraavassa kierrossa ajattelimme todenteolla yrittää ja katsotaan miten käy 😬😍
Hei vaan uusille!
Liirumlaarum, niin surullista km. 😢 Toivotaan kovasti uutta tärppiä!
Ja tsempit kaikille piinailijoille!
Täällä alko tänään menkat joten nyt päästään alottamaa, yk1 siis alkoi. 😊
Noniin, kuulumisia taas täältä turun suunnalta. Menkat sitten tosiaan alkoivat kp55 eli muuttui kerrasta kierron ekaks päiväksi. Nyt menossa kp7 ja uutta yritystä jälleen, toivottavasti nämä kierrot ei enää venyisi noin tuhottoman pitkiksi, kun ovat pitkiä jo normaalistikin.. 😣
Jollei nyt tosiaan tärppää ennen kesää, niin kesäkuussa olisi se aika sinne lääkärille juttelemaan näistä asioista ja kuuntelemaan että mitä mieltä siellä ollaan tästä.
Hyvää munarikasta pääsiäistä kaikille! 😉
Täällä on jännäilyt menossa, olisiko tää yk11 vihdoin se kierto, kun nappaa. Mulla oli ovis ilmeisesti myöhässä tässä kuussa (aina tosi tarkka kierto), joten ihan ei oo varmaa, milloin menkat alkaa (toivottavasti ei ollenkaan). Eilen tein testin ihan mielenkiinnosta, ja siihen tuli haamuplussa samantien. Tänään on ollut menkkamaisia kipuja, toivotaan ettei vuoto ala. Yritän olla aika varovaisen iloinen nyt, kun on tullut haamuplussaa kahdesti aikaisemmin ja sit heti alussa mennyt kesken. Testailen huomenna uudestaan, onko yhtään vahvistunut.
Liirumlaarum, paljon voimia! ❤️
Tervetuloa kaikille uusille! :)
Hyvää pääsiäistä!
Onnea AJJ!!
Toi selittely kyllä on ärsyttävää, jos ei juo alkoholia tai jättää syömättä jotain mitä ei sais raskaana syödä. Oon miettiny, miten ikinä siitä alun raskauden piilottelusta selviää! Nytkin meillä on pääsiäisenä perhepäivälliset ja porukka varmasti ihmettelee jos en juo viiniä ruoalla tai jätän jotain syömättä... onneks en oo juonu nyt melkee 3kk alkoholia ollenkaa niin ehkä vähä helpompi vedota siihen, ettei vaan nyt halua juoda... toki menkat voi alkaa pe ja turhaan tätä etukäteen stressaan.
Aattelin tehdä nyt sit keskiviikkona varhaisen testin, kun on dpo12 😶 jännittää jo valmiiksi!