Toiveena vauva (2018-2019)
Ajattelin perustaa ihan uuden ketjun meille jotka vielä vauvasta haaveilevat. Eli mukaan rohkeesti kaikki vauvaa yrittävät jotka kaipaavat vertaistukea/juttuseuraa! Ei väliä onko yritystä takana pidempään vaiko vasta aloitettu :)
Itse olen 24v (mies 28) ja meillä on yksi lapsi 02/16 ja nyt olisi toiveissa toinen pieni. Ehkäisy (hormonikierrukka) otettu pois 7.12 ja yhdet menkat olleet sen jälkeen. Nyt peukut pystyssä tämän kierron kanssa, tänään kp8.
Kommentit (1881)
Monamina kyllä söin teroluteja edellisessä kierrossa, että sain sen pitkän 120pv kierron katki. Sain gyneltä siis ohjeen syödä niitä 10pv ja sen jälkeen alkaa menkat. Seuraavassa kierrossa, jos kuukautisia ei alkaisi kuulua olisi saanut taas aloittaa syömän jossain vaiheessa, mutta ei enää tarvinnut kun raskauduin heti. Tässä terojen jälkeisessä kierrossa ovulaatio tapahtui vasta kp 33, eli todella myöhään. Tikutin ovista 25 pv ennenkuin se tapahtui, eli kannattaa olla sinnikäs vaikka se tuntuisi turhauttavalta.
Terojahan ei saisi syödä ennenkuin ovulaatio on tapahtunut, koska sit tulee ovuloimaton kierto kun keltarauhanen alkaa muodostua lääkkeen vaikutuksesta, ei ovulaation.
Sardiini kirjoitti:
Terojahan ei saisi syödä ennenkuin ovulaatio on tapahtunut, koska sit tulee ovuloimaton kierto kun keltarauhanen alkaa muodostua lääkkeen vaikutuksesta, ei ovulaation.
Mulle gynekologi määräsi Terolutit kp 15-24 ja oon kyllä miettinyt, että ehtiikö siinä ovulaatio kunnolla tapahtua. Näillä mennään toistaiseksi. Oon myös lukenu lukuisia Terolut-keskusteluja, joissa raskautta yrittäville on määrätty Terolutit kp 15-24.
Toive85 kirjoitti:
Sardiini kirjoitti:
Mulle gynekologi määräsi Terolutit kp 15-24 ja oon kyllä miettinyt, että ehtiikö siinä ovulaatio kunnolla tapahtua. Näillä mennään toistaiseksi. Oon myös lukenu lukuisia Terolut-keskusteluja, joissa raskautta yrittäville on määrätty Terolutit kp 15-24.
Onko tässä kuitenkin myös tarkoitus että ovis olisi ehtinyt tapahtua? Kai se riippuu normikierron pituudesta mille kp:lle ne määrätään..?
Sardiini kirjoitti:
Monamina kyllä söin teroluteja edellisessä kierrossa, että sain sen pitkän 120pv kierron katki. Sain gyneltä siis ohjeen syödä niitä 10pv ja sen jälkeen alkaa menkat. Seuraavassa kierrossa, jos kuukautisia ei alkaisi kuulua olisi saanut taas aloittaa syömän jossain vaiheessa, mutta ei enää tarvinnut kun raskauduin heti. Tässä terojen jälkeisessä kierrossa ovulaatio tapahtui vasta kp 33, eli todella myöhään. Tikutin ovista 25 pv ennenkuin se tapahtui, eli kannattaa olla sinnikäs vaikka se tuntuisi turhauttavalta.
Kiitos vastauksesta! Mulla tero-resepti kirjotettu, ehkä otan sen käyttöön jos tämä kierto näyttää venyvän mahdottoman pitkäksi..
Tänään aamulla hirveät kivut vasemman munasarjan kohdalla n. tunnin verran ja aivan hirveästi vv tullut koko päivän.. mutta ovistestit näyttää negaa.. toki toissayönä/eilen olin oksennustaudissa enkä testaillut, mutta to oli nega ja tänään myös. En kyllä jaksa uskoa ovikseen 😒
minäkin tilasin kyt Raskauskeijusta ovistestejä, 30 liuskaa ja 7 puikkoa.
Tänään on kp30/? ja eilen tein herkän raskaustestin, puhdas nega. Meillä loppui tässä kierrossa tallettelu kp 14 sairastelujen vuoksi ja mulla on hatara veikkaus, että ovis on ollut ehkä kp19-20, joten kohta alkanee yk3 ja oviksen tikutus. Mietin, kannattaako vielä ens kiertoa tikuttaa, kun mies on työmatkalla oletetun oviksen aikaan, mutta toisaalta kiinnostaisi oppia tunnistamaan ovisoireet paremmin, joten taidan silti tikuttaa. Ja eihän sitä vielä tiedä alkaako ne menkat oletetusti lähipäivinä, vai venyykö kierto.
Eilen alkoi myös oletetusti lievät menkkakivut. En muista, että mulla olis koskaan sellasia ollut. Ehkä kuitenkin hyvä että tuntemuksia tulee, jos vaikka alkaisin tuntemaan oviksenkin. Olen jostain lukenut, että menkkakivut voi voimistua hormonaalisen ehkäisyn lopetuksen jälkeen, joten kai ne voi myös alkaa samassa tilanteessa :D
Monamina kirjoitti:
Onko tässä kuitenkin myös tarkoitus että ovis olisi ehtinyt tapahtua? Kai se riippuu normikierron pituudesta mille kp:lle ne määrätään..?
Kyllä toi kp 15-24 on ihan standardi ja lukee pakkausselosteessa, mutta lääkäri määrää tietysti tapauskohtaisesti, miten lääkettä käytetään. Enempää en osaa sanoa, pitäisi haastatella jotain asiantuntijaa tästä. Joka tapauksessa aloitin nyt systemaattisen testauksen Clearbluella, josko saisin selville, ovuloinko edes joka kuussa. Ja jos ei muutaman kuukauden päästä ole tärpännyt niin sitten soitan lääkärille ja tehdään uudet suunnitelmat.
Minä taidan tuon tikuttelun jättää kokonaan pois. Tuntui että limat katosivat totaalisesti kun ajattelikin tikkuja. Tässä kierrossa ei ole sitä ongelmaa ollut, kun en tikuta. Aamulämpöjen tarkkailusta sain sen verran tulkittua että ovulaatio olisi ke-pe aikana tapahtunu. Keskiviikkona matala ja seuraavien aamujen aikana tehnyt nousua. Vaikuttaa että ihan paikkansa pitävä arvio ollut ovulaation suhteen MyDaysX-sovelluksella.
Sen verran monta vuotta e-pillereitä syöny että voi hyvinkin olla että kaikki ei olekkaan vielä poistunut elimistöstä. Peitoa on nyt niin tiiviisti heiluteltu että mietityttää onko siittiöiden tuotanto pysyny perässä. Parin viikon päästä se selviää sitten.
Täällä muuten ainakin joku harrasti kestävyysliikuntaa, onko ollut piinapäivien aikaan tullut oloa että aristelee liikunnan harrastamista? Itse alan välttelemään mm. liian kova sykkeistä treeniä ja vatsarutistuksia. Tuskin mitään niin aikasessa vaiheessa tapahtuisi.
Tervetuloa AJJ ja Missyli!
AJJ, siellähän on jänniä päiviä tulossa! Minä itse oon sen verran hätähousu että varmaan testaisin ens viikolla. 😅
Nouppis, no siellähän oli hieno ovisplussa! Onkohan nää raskauskeijun ovistestit sitten kaikki sellasia ettei välttämättä näytä ovista?
Sardiini, enpä oo kuullutkaan että laitetaan heti ultraan jos on epäsäännöllinen kierto. Mutta tuohan on hyvä asia. 😊
Missyli, saa jännätä ens viikolla myös sun testaamista!
Itsellä ei mitään kummempaa kun pillereitä vielä syön. Kyllä nämä vauvajutut vaan pyörii kokoajan mielessä. 😁
Cevandriel: Minä ainakin oon kestävyysurheilusta huudellu täällä :D Itse oon lähinnä ovulaation aikaan koittanut välttää kaikista pitkäkestoisimpia ja kuormittavimpia treenejä. Loppukierrosta en ole ajatellut asiaa kummemmin, mutta ylipäätään oon yrittämisen aloittamisen jälkeen hippusen höllännyt kaikista tiukimmissa treeneissä. Heti jos/kun plussa pamahtaa niin alan seurata sykkeitä treenin aikana tarkemmin! Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla muidenkin ajatuksia tähän asiaan liittyen :)
Oon myös miettinyt, miten siittiöiden tuotannon kannalta olisi järkevintä ajoittaa seksi. Tässä rennommassa kierrossa ollaan oltu päivittäin tai joka toinen päivä tässä oviksen lähipäivinä. Kahessa ekassa yrityskierrossa joka päivä ja yhtenä/kahtena päivänä peräti kahdesti :D Netistä tuntuu löytyvän vähän ristiriitaista tietoa siitä, miten usein seksiä kannattaisi harrastaa.
Ervasto: Millä perusteella juuri ovulaation aikana? Itsellä ehkä alkaa suunnilleen viikko ovulaation jälkeen, kun ajattelen kiinnitysvaihetta. Pelkään että se epäonnistuu liian raskaan liikunnan takia. En ole ajatellut että ovulaation aikana tuottaisi ongelmia. Harrastan kyllä muutenkin säännöllisen epäsäännöllisesti liikuntaa. Kunto on päässy rapistumaan parhaista päivistä ja painoa yritän alas. Joskus on menkat jääny välistä, kun olen treenannu liikaa liian nopeasti.
Cevandriel: Oon lukenu jostain (ei hajuakaan enää mistä :D), että rankka liikunta voi vaikuttaa ovulaatioon. Pelkään, että ovulaatio jää siis välistä jos teen tosi kuormittavaa treeniä juuri ennen sitä tai silloin, kun sen pitäisi tapahtua. Mutta taidanpa huomioida nyt myös tuon kiinnittymisvaiheen. Tosi hyvä, että tuli puheeksi tämä, en ollut tuota ajatellutkaan :) Ylipäätään ajattelen kuitenkin et liikuntaa on hyvä nyt harrastaa, eli en jätä mitään treenejä varsinaisesti väliin, kunhan teen vähän pienemmällä intensiteetillä!
Päivittelenpä taas kuulumisia :) Nyt on ollut jo muutaman päivän jotenkin pikkeuksellisen hyvä mieli, mitä ei yleensä tapahdu tässä vaiheessa kiertoa. Nyt siis kp 20/27, tosin en ole satavarma tyypillisestä kierrostani, kun kierukan kanssa kuukautiset oli niin niukat tai niitä ei ollut juuri ollenkaan. Saatiin kyllä yksi iso stressi alta pois, joten sekin voi hieman vaikuttaa asiaan. Sen vuoksi epäilenkin, että raskaus olisi mahdollinen tällä yrityskerralla, kun viime aikoina on ollut niin paljon stressiä..
Tänäåän Dpo 6-7 ja eilen illalla tuli ihan ihme nipistyskipua alavatsalle vasemmalle painottuen. Alkoi siitä kun ennen nukkumaanmenoa siivosin kämppää ja kumartelin. Ja jatkui vielä sängyssä parisen tuntia, semmosia hetkittäisiä nipistyksiä. Kierukan kanssa minulla on kyllä ollut tosi kovaa menkkakipua aina 5 päivää ennen varsinaisia menkkoja, mutta tämä ei ollut sellaista supistelua. Muuten on ihan hyvä olo, ruokahalu on todella hyvä ja edelleen aamuisin tosi tyhjä olo vatsassa. Seksiunia oli toissayönä ja seksihaluja muuutenkin ollut pari päivää. Jännää nähdä onko tämä vain kierukan jälkeiseen aikaan sopeutumista vai mitä :)
Tuohon urheiluun liittyen olen itse tehnyt nyt vähän kevyempää treeniä. Pitkiä matalasykkeisiä lenkkejä ja kevyttä lihasvoimaa. Yritän ottaa varovaisesti ettei elimistölle tule liian suurta kuormitustilaa, koska oikeastaan koko vuosi taaksepäin on ollut stressiä. Kuukautiset ovat kuitenkin aina tulleet ja jos kierukan kanssa vuoto jäänyt niukaksi. niin kivuista olen menkat kumminkin tunnistanut.
En osaa ottaa kantaa liikuntaan, kun en ole sitä viime aikoina päässyt harrastamaan vaikean migreenin vuoksi :( mutta, en usko että siitä hirveästi on haittaa (ainakaan perus kuntourheilusta), ennenkuin on oikeasti raskaana.. pikemminkin toivon, että voisin taas liikkua säännöllisesti, uskon, että se parantaa raskautumismahdollisuuksia :)
Täällä NC antoi tänään, että ovis olisi ollut la (onneksi ehdittiin silloin talletella) kun lämmöt olleet koholla eilen ja tänään.. Plussaa en saanut kunnolla ovistestiin, mutta kaivoin pe aamun testin, niin se nyt on melkein plussa.. La jälkeen testit haaleni, mutta tänään olitaas vahvempi ja vv tulee edelleen, vaikka oon ymmärtänyt että oviksen jälkeen olisi kuiva kausi.. No tiedä häntä oliko ovis vai ei, voikohan lämmöt nousta ilman ovista? Olin jo luopunut ovistoiveesta tässä kierrossta, kun lauantaina oli kp33.
Jee, nyt kp 10/27 ja sain vilkkuvan hymynaaman ovistestiin, eli pitäis olla ovis tulossa, mutta hedelmällisyyden huippu ei ole vielä. Yes! Vielä kun saisin bongattua sen itse huipun.
En ole mikään himoliikkuja, yritän tehdä jotain pari kolme kertaa viikossa. En siis pelkää, että treenaisin liikaa. Mutta noin ylipäätään ajattelisin, että raskautta yrittäessä kannattaa erityisesti muistaa palautuminen, jos treenaa paljon.
Ajattelin itekkin liittyä ryhmään. :) Olen kokenut rypäleraskauden 10.2.17 karenssi alkaa olla ohitse ja pääsee vauvan teko puuhiin. :) pillerit jätin tänään pois.
Tsemppiä oviksen bongailuun Toive85!
Tervetuloa mukaan Tainna, onpa sulla ollut pitkä karenssiaika :O mikä tuo rypäleraskaus on? Toivottavasti tärppää nyt nopsaan, kun olet noin kauan joutunut odottamaan :)
Rypäleraskaus (mola hydatidosa) on istukan sairaus, jossa istukan nukkalisäkkeet turpoavat rakkulamaisiksi. Kohdussa on rypälemäisesti turvonneita nukkalisäkkeitä, mutta ei sikiötä. Hoitamattomana rypäleraskaus voi tunkeutua kohtulihakseen (invasiivinen mola). Noin yksi tuhannesta raskaudesta on rypäleraskaus.Rypäleraskauden hoito on kohdun imutyhjennys. Veren hCG-pitoisuutta seurataan hoidon jälkeen 6–12 kuukautta. Seuranta-aikana ei suositella raskautta. Esim. yhdistelmäehkäisypillerit ovat tässä vaiheessa hyvä ehkäisyvalinta. Jos hCG-pitoisuus laskee hitaasti tai lasku pysähtyy, voidaan tarvita solunsalpaajahoitoa.
Semmonen. Sitä ei toivo pahimmalle vihollisellekkaan. :D vähän kyllä pelottaa uus raskaus jos semmonen suodaan vielä.
Heippa pitkästä aikaa! Täällä menossa yk11. Olin 14. Päivä ultrassa vihdoin ja viimein pitkään kestäneiden toispuoleisten alavatsakipujen vuoksi. Ultrassa oli kaikki ok eikä löytynyt syytä kivuille, mut olin myös tosi helpottunut, kun ainakaan siinä ei löytynyt suoraan syytä sille, miksei olla vielä plussattu (kahta haaleaa yritystä lukuun ottamatta). Hoitaja vaan totesi, että nyt tänne tarvitaan siittiöitä, kun täällä on munarakkula kypsymässä. Tottakai ollaan hyödynnetty nää päivät. Mulla on tosi säännöllinen kierto, mut nyt jäin silti miettimään, onko ovis myöhässä vai mitä tässä tapahtuu.. Vai enkö vain tässä kuussa oo tuntenut selkeitä oviskipuja, kuten tähän asti.. Limoja (namnam xD) on tullut senkin edestä ja tulee edelleen?? Eli voikohan mulla vasta ovis olla edessä.. Mutta on siitä ultrastakin jo aikaa, eikai siinä näin kauaa voi mennä?
/muoks.. Ovistikkuja en oo käyttänyt enää pitkiin aikoihin, koska kierto on tähän asti ollut niin säännöllinen ja oon kyllä tuntenut milloin se tapahtuu. Nyt on kyllä aika neuvoton olo, pitääköhän vaan jatkaa pupuilua joka toinen päivä jos mahdollista.. Vai onkohan voinut tällä kertaa napata, eikö limat/vuoto kuulu myös raskautumiseen?
Monamina, omalla kohdallani laskisin kyllä noilla tiedoilla ovisplussaksi, melko vahvalta testikin näyttää! Mitä merkkiä sulla testit? En kyllä oo kuullu, että lämmöt nousisi ilman ovista, ellei ole sitten sairaana joka lämpöä nostaisi!
Kiva kuulla Jotuli, että oli kaikki ultrassa hyvin! 😊 sanoiko se että missä vaiheessa on munarakkula kypsymässä, voihan se olla mahdollista, että ovis tuliskin myöhemmin kun normaalisti!
Mulla kans on nyt ollu oviksen jälkeen vielä limoja plus vatsan nippailua! Täällä kans ihan samat mietinnät kun teillä Monamina ja Jotuli, että onko se ovis nyt tapahtunu vai mitä on meneillään!! Sain kyllä ovistestiin haaleemman viivan pari päivää plussan jälkeen, että ihme ois jos ei ookaa vielä tapahtunu... voi toivotaan, että ovikset on tapahtunu ja meille kaikille kovasti plussaonnea!! 😍
Voi Tainna onpas siellä ollut kamala kokemus! Muistan joskus rypäleraskaudesta kuulleeni, mutta en kyllä tarkemmin tiennyt asiasta, voipa olla pitkä karenssi!! 😱 nyt paljon tsemppiä uuteen yritykseen, toivottavasti tällä kertaa menisi kaikki hyvin!
Naskari: Tilasin kotitesti.fistä Clearblue Dual Hormone -ovistestejä 20kpl hintaan 59,90€. Ihan hirvee hinta siis, pitäis tutustuu Ebayhin. Mulla on myös One Step -liuskatestejä, joihin oon saanu aina "vaan" haaleita viivoja. Täällä mennään kp7/27 ja ajattelin huomenna alkaa testailemaan liuskatesteillä ja sitten jos/kun niissä alkaa näkyä jotain, testaan Clearbluella.
Muitakin PCO-laisia ja pitkän/epäsäännöllisen kierron omaavia näköjään tullut keskusteluun. Itsellä on nyt Teroluteilla kierto säännöllinen, mutta tuntuu hyvältä, että on vähän vertaistukea tässä asiassa.